המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 1.9.2010
1/9/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 1.9.2010

 

בתקציר: עבאס: בניה בגושי ההתיישבות תחבל במו"מ * גדודי עז אל-דין אל-קסאם: נמשיך בהתנגדות עד לשחרור כל פלסטין * בכיר בפת"ח: נתמוך בהסלמת ההתנגדות העממית בתקופת המו"מ * ג'בריל: פוליטיקאים לבנונים מרגלים למען ישראל * בלמר: המידע על כתב האישום ברצח אל-חרירי בידיי בלבד 

 

בכיר בפת"ח: נתמוך בהסלמת ההתנגדות העממית בתקופת המו"מ

בכיר בפת"ח מסר ליומון אל-קדס אל-ערבי כי בכירים בתנועה, ביניהם נביל שעת' ומחמוד אל-עאלול, דנו לאחרונה עם ועדות ההתנגדות העממית ועם פעילים בינ"ל, בהסלמת ההתנגדות העממית בתקופת המו"מ באמצעות פעילויות ציבוריות נגד הגדר וההתנחלויות וצעדות מחאה המוניות. אל-עאלול אמר כי תמיכתה של הפת"ח בהתנגדות העממית היא חלק מהאסטרטגיה שלה ואינה תלויה בתיק המו"מ.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 1.9.10

 

עבאס: בניה בגושי ההתיישבות תחבל במו"מ

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי הוא בא למו"מ מתוך אמונה בשלום ולא עקב לחצים, וכי הוא ביקש שבמפגש בוושינגטון ישתתפו גורמים מכל העולם כמו בפסגת אנאפוליס, אך ארה"ב החליטה להזמין את מצרים, ירדן והקוורטט בלבד. הוא הבהיר כי הפלסטינים יתקשו להמשיך במו"מ אם ישראל תחדש את הבניה, גם אם תוגבל לגושי ההתיישבות, וציין שאין זה הגיוני שהבניה תופסק בשעה שאין מו"מ ותחודש דווקא כשיש מו"מ רציני. לדבריו, המתנחלים מבקשים לקבוע עובדות על אדמה שהם יודעים כי היא איננה שייכת להם, ואם ישראל רוצה בשלום, עליה להבין שההתנחלות בשטחים שנכבשו ב-1967 איננה חוקית.

אל-איאם (רש"פ), 1.9.10

 

גדודי עז אל-דין אל-קסאם: נמשיך בהתנגדות עד לשחרור כל פלסטין

הזרוע הצבאית של החמאס, גדודי עז אל-דין אל-קסאם, שנטלה אחריות לפיגוע באזור חברון, שבו נהרגו ארבעה ישראלים (31.8.10), טענה כי פעולה זו היא תגובה טבעית לפשעי הכיבוש וחוליה בשרשרת של פעולות שיימשכו עד לשחרור האדמה וטיהור המקומות הקדושים, והיא מוכיחה שלמרות המלחמה שמנהלים נגדה הכיבוש והרש"פ בגדמ"ע, היא תישאר חלוצת הג'יהאד וההתנגדות בפלסטין. דובר סיעת החמאס במועצה המחוקקת, מושיר אל-מצרי, איים כי גדודי אל-קסאם ימשיכו לפעול בכל מקום עד לשחרור כל פלסטין, ואמר שהעם הפלסטיני מנהל מו"מ באמצעות הרובה ולא באמצעות ויתור על זכויותיו. סוכנות הידיעות המזוהה עם החמאס דיווחה על צעדות שמחה המוניות ברצועה ודברי הלל במסגדים לגדודי אל-קסאם. יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, גינה את הפיגוע, שלדבריו בא לשבש את תהליך השלום ואינו נחשב לפעולת התנגדות, לאחר שחמאס הפסיקה את ההתנגדות ברצועה ורודפת את מבצעיה שם.

www.alqassam.ps, www.palestine-info.info, www.wafa.ps, 31.8.10

 

שמחה וחלוקת ממתקים ברחובות עזה בעקבות הפיגוע

www.qodsna.com, 1.9.10

 

משעל: המו"מ הוא שוק עבדים שמטרתו למכור את פלסטין

ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, אמר בטקס שבירת צום ליתומים פלסטינים בדמשק, כי חמאס הולכת בדרך הג'יהאד וההתנגדות וכי המו"מ בוושינגטון בלתי לגיטימי ומתנהל ע"י מיעוט שלא מייצג את העם. לדבריו, זהו שוק עבדים שבו נמכרת פלסטין בפקודת ארה"ב. בפגישת המועצה המחוקקת בעזה קראו אנשי החמאס לצאת הפגנות זעם נגד המו"מ שיחסל את הנושא הפלסטיני וקראו לפלגים הפלסטינים להפעיל את תפקידם הג'יהאדי והצבאי בעומק ישראל כדי להכשיל את המו"מ. כן קראו להביא לדין את מנהלי המו"מ וליצור מקור סמכות לאומי של כל הפלגים הפלסטינים, שימנע ויתורים במו"מ.

www.palestine-info.info, 31.8-1.9.10

 

אחמד ג'בריל: פוליטיקאים לבנונים מרגלים למען ישראל

מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין-המפקדה כללית, אחמד ג'בריל, אמר לערוץ האיראני אל-עאלם, כי על הפלסטינים לאחוז בנשק כדי להגן על זכות השיבה של הפליטים ולמנוע את יישובם מחדש. לדבריו,  נשקה של החזית איננו מפר את הריבונות הלבנונית ואין לה כוונה למסרו, או לפנות את בסיסיה הקיימים כבר ארבעים שנה, במיוחד בבקאע. עוד טען כי כמה מן הפוליטיקאים החשובים בלבנון פועלים כמרגלים בשירותה של ישראל, ונפגשים בקביעות עם ישראלים באירופה. את יחסיו עם צבא לבנון הגדיר כמצוינים.

אל-ספיר (לבנון), 1.9.10

 

בלמר: המידע על כתב האישום ברצח אל-חרירי בידיי בלבד 

התובע הכללי ברצח רפיק אל-חרירי, דניאל בלמר, שלל את הפרסומים אודות תוכן כתב האישום ואמר כי מדובר בהשערות בלבד והוא היחיד שבידיו מידע בנושא. לדבריו כתב האישום טרם גובש, אך הוא מקווה לפרסמו בהקדם האפשרי, בהדגישו כי יהיה זה בלתי אחראי מצידו להתעלם מן המצב בלבנון.

www.nowlebanon.com, 1.9.10

 

איראן: התקפות על משפחות ראשי תנועת המחאה ערב יום ירושלים

ערב יום ירושלים (3.9.10), גובר באיראן הלחץ על ראשי תנועת המחאה. פאטמה כרובי, אשתו של מהדי כרובי, ממנהיגי תנועת המחאה, טענה כי כוחות הבסיג' ומשמרות המהפכה תקפו את ביתם בטהראן בלילות האחרונים, ומנעו את השתתפותם בתפילות הרמדאן והאשימה את מנהיג איראן עלי ח'אמנאי באחריות למעשה. לדבריה, אין בכוונת משפחתה לוותר על מאבקה ובעלה ישתתף באירועי יום ירושלים. זהרא רוונברד, אשתו של מיר חוסין מוסוי, מראשי תנועת המחאה, הותקפה אף היא ע"י אנשי המשטר.

סהאם ניוז, כלמה (איראן), 1.9.10; www.roozonline.com, 31.8.10

 

מאמר באיראן: הצגת מלך סעודיה כרפורמטור חשוב - מופרכת

מאמר בשבועון משמרות המהפכה טען כי בחירתו של עבדאללה מלך סעודיה לאחד מעשרת המנהיגים הרפורמטורים בעולם, ע"י השבועון האמריקאי ניוזוויק, מופרכת ונובעת מיחסיו של המלך עם ארה"ב. לטענת המאמר, בסעודיה אין בחירות ומומחים פוליטיים רבים סבורים כי השלטון שם הוא הדיקטטורי ביותר בעולם.

צבח-י צאדק (איראן), 30.8.10

 

מועד המרתון של המו"מ הישיר מתקרב 

אל-שרק (קטר), 31.8.10 / עלאא' אל-לקטה