המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 19.8.2010
19/8/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 19.8.2010

 

בתקציר: אל-ערביה: נציגות למשמרות המהפכה בגופי כלכלה מרכזיים באיראן * אל-שרק אל-אוסט: כינוס בדמשק לפתרון משבר הממשלה בעיראק * בכיר בפת"ח: לישראל כוונות מלחמתיות * ח'אמנאי: אם נותקף, נרחיב העימות מעבר לשטחה של איראן * מובארכ מזהיר מפני "דילים" בבחירות

 

בכיר בפת"ח: לישראל כוונות מלחמתיות

חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, עבאס זכי, טען כי התפארותה של ישראל במערכת כיפת ברזל המגנה עליה מפני טילים, מעידה על כוונותיה המלחמתיות וכי יש לצפות להפתעה גדולה בנושא.

www.alaahd.com , 18.8.10

 

אל-ערביה: נציגות למשמרות המהפכה בגופי כלכלה מרכזיים

אתר אל-ערביה דיווח מפי מקורות ממשלתיים באיראן, כי המועצה העליונה לביטחון לאומי, בראשות הנשיא אחמדי-נז'אד, החליטה להעניק ייצוג למשמרות המהפכה במועצת המנהלים של הבנק המרכזי ובחברת התקשורת האיראנית, המסונפת למשרד התקשורת וטכנולוגיית המידע. עפ"י הדיווח, החלטות אלה יעצימו את ההשפעה של משמרות המהפכה על ההחלטות הכלכליות באיראן.   

www.alarabiya.net, 18.8.10

 

הבטחות השינוי של אובמה ריקות

אל-וטן (סעודיה), 18.8.10/ ג'האד עורתאני

 

אל-שרק אל-אוסט: כינוס בדמשק לפתרון משבר הממשלה בעיראק 

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח ממקורות עיראקיים בדמשק, על רעיון לקיים בקרוב פגישה בדמשק של הגורמים המעורבים בהרכבת הממשלה בעיראק, בניסיון לפתור את המשבר בנושא, ע"י הסכם דוגמת "הסכם טאא'ף, שהביא לסיום מלחמת האזרחים בלבנון. לדברי המקורות, תורכיה יזמה את המהלך בעקבות בקשה של גורמים עיראקיים שקראו למעורבות ערבית במשבר בארצם, כדי לנטרל את ההשפעה האיראנית והאמריקאית במדינה; קודם לכן טען היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, כי כישלונן של ארה"ב, סעודיה וירדן להקים ממשלה בעיראק, מצביע על הצורך במעורבותה של איראן בנושא זה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.8.10; כיהאן (איראן), 18.8.10

 

ח'אמנאי: אם נותקף נרחיב העימות מעבר לגבולותינו

בנאום (18.8.10) לרגל חודש הרמדאן בפני בכירי המשטר, איים מנהיג איראן עלי ח'אמנאי, כי במקרה של התקפה עליה, תרחיב איראן את העימות אל מעבר לשטחה. עוד אמר כי הסנקציות לא יניאו את איראן מפיתוח טכנולוגיה גרעינית. ראש אגף המבצעים במטכ"ל האיראני, עלי שאדמאני, חשף כי איראן הכינה שלוש תוכניות מגירה לתגובה על התקפה עליה. אלה כוללות השתלטות של איראן על מיצרי הורמוז, תקיפת הכוחות האמריקאיים בעיראק ובאפגניסטן, וחיסולה של ישראל.

אילנא, (איראן), 18.8.10; מהר (איראן), 17.8.10

 

איראן: תקיפת הכור בבושהר תסכן את קיומה של ישראל

שר ההגנה האיראני אחמד וחידי, אמר כי קיומה של ישראל יעמוד בסכנה אם זו תתקוף את הכור בבושהר. הוא ציין כי ב-22 באוגוסט תציג איראן שני טילי קרקע-קרקע חדשים לטווח קצר ובינוני ומזל"ט ארוך טווח מתוצרתה וכי הצטיידותה העתידית של ישראל במטוס החמקן F-35 אינה מרתיעה את איראן, כיוון שהיא נערכת לכך. היומון ג'ואן, המקורב למשמרות המהפכה, קרא למשטר להמשיך בהעשרת האורניום לצרכים הפנימיים של איראן ולצרכי יצוא.

מהר, פארס, אילנא, ג'ואן (איראן), 17.8.10

 

מובארכ מזהיר מפני "דילים" בבחירות

נשיא מצרים, חוסני מובארכ, קרא לאזרחים ולמפלגות להשתתף בבחירות כדי שהן ישקפו את רצון העם, וציין כי הבחירות יהוו מבחן למדיניות הרפורמה הפוליטית והדמוקרטיזציה של המפל"ד. מובארכ הבטיח שהבחירות יהיו חופשיות, שקופות והוגנות, והזהיר מפני עריכת דילים.

אל-אהראם (מצרים), 19.8.10

 

אחמדי-נז'אד: על ארה"ב לצאת מדרום קוריאה

בפגישה עם שגריר צפ' קוריאה בטהראן, הביע הנשיא אחמדי-נז'אד סיפוק מהידוק היחסים בין איראן לצפ' קוריאה וקרא לארה"ב להסיג את כוחותיה מדרום קוריאה ולאפשר לה ולצפון קוריאה לטפל ביחסיהן בעצמן. שגריר צפ' קוריאה אמר כי ארצו תוסיף לתמוך בזכותה של איראן להשיג טכנולוגיה גרעינית.

Irib.ir, 17.8.10

 

לבנון: הראיות שהציג נאסרללה בעניין רצח אל-חרירי הועברו לביה"ד הבינ"ל

ארגון חזבאללה מסר (17.8.10) כי עפ"י בקשתו של ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, הועברו לידי התובע הכללי הלבנוני, השופט סעיד מירזא, הראיות שהציג לאחרונה חסן נאסרללה, אודות אחריותה של ישראל לרצח רפיק אל-חרירי. היומון הלונדוני אל-חיאת דיווח כי מירזא מיהר לשגר את החומר שקיבל מחזבאללה לידי התובע הכללי בביה"ד הבינ"ל, דניאל בלמר. במקביל אמר חבר הלשכה המדינית של חזבאללה, מחמוד קומאטי, כי הארגון איננו מכיר בביה"ד הבינ"ל ודורש לבטל את חתימתה של לבנון על חוזה הקמתו.

אל-חיאת (לונדון),  www.nowlebanon.com, 18.8.10; www.alintiqad.com, 17.8.10

 

ישראל שולטת בתקשורת האמריקאית

ג'ואן (איראן), 17.8.10/מזאיר ביז'אני

 

עורך אל-קדס אל-ערבי: שיר השבח של אל-קוציבי לשהידים – נקודת ציון חשובה בחייו

עורך היומון הלונדוני אל-קדס אל-ערבי, עבד אל-בארי עטואן, כתב לאחר מותו של שר העבודה הסעודי, ר'אזי אל-קוציבי, שכיהן בעבר כשגריר סעודיה בבריטניה, כי ציון הדרך החשוב ביותר של אל-קוציבי בלונדון, היה פרסום שירו "השהידים", בו שיבח את "השהידה" איאת אל-אחרס, שגרמה למותם של שלושה ישראלים, בפיגוע בירושלים ב-2002. עטואן ציין כי בעקבות פרסום השיר הותקף אל-קוציבי ב"אכזריות" ע"י הלובי היהודי הבריטי, וכי הוא - עטואן – הגן עליו מפני "התקפת טרור פוליטי ואידיאולוגי."

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 16.8.10

 

אל-ספיר: פרסום כתב האישום ברצח רפיק אל-חרירי יידחה לאביב  

היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח כי ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, פנה לנשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, בדרישה לדחות כל בקשה לבטל את כתב האישום ברצח אביו, ר"מ לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי. היומון מסר כי  צרפת, ארה"ב וכמה מדינות במזה"ת דנו בדרישה והעריך שכתב האישום לא יפורסם לפני מרץ 2011.  

אל-ספיר (לבנון), 17.8.10

 

איראן: עשרות מטיפים משוגרים לרחבי עולם בחודש ברמדאן

מהדי מוסטפוי, יו"ר הארגון האיראני לתרבות וליחסים אסלאמיים, ויועצו של הנשיא אחמדי-נז'אד, אמר כי איראן גיבשה תכנית חומש לפעילותה החינוכית התרבותית והדתיות ב-70 מדינות בעולם, ובמסגרת זאת היא משגרת לארצות אלה, לכבוד חודש הרמדאן, חמישים מטיפים.

איראן (איראן), 11.8.10

 

איראן ולבנון דנו בהרחבת שתה"פ ההגנתי

שר ההגנה הלבנוני, אליאס אל-מר, ושגריר איראן בלבנון, ר'דנפר רכן אבאדי, דנו בבירות בהרחבת שתה"פ ההגנתי בין המדינות. אל-מר נפגש גם עם מיופה הכוח האמריקאי בבירות, תומאס דותן, אשר הבטיח לו שארה"ב תמשיך לסייע ולשתף פעולה עם צבא לבנון.

אל-אח'באר (לבנון), 17.8.10

 

יומון כוויתי: חזבאללה וצבא לבנון יתאמו פעילות כלקח מהתקרית עם צה"ל  

היומון הכוויתי אל-ראי דיווח כי כלקח מן התקרית בין כוחות צה"ל וצבא לבנון בדר"ל (3.8.10), החליטו חזבאללה וצבא לבנון לתאם את פעילויותיהם ולחלק ביניהם תחומי אחריות במקרה של מלחמה. היומון הוסיף כי היה זה חזבאללה שדיווח לצבא לבנון על פעילות צה"ל וכי במהלך התקרית הועלתה הכוננות של  חזבאללה באזור, ושל חוליות ההגנה האווירית שלו, הפרוסות בכפרי דרום לבנון ומצוידות בטילים נגד מסוקים מסוג igla sa-18.

אל-ראי (כווית), 15.8.10

 

הסיוע ההומניטארי הגיע לפקיסטאן 

אל-חיאת (לונדון), 17.8.10 / חביב חדאד