המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.8.2010
11/8/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.8.2010

 

בתקציר: עזה: חמאס דיכאה באלימות מחאה של החזית העממית * משעל: הנשק יחסל את הכיבוש וישיב לנו את פלסטין * לבנון: הסתייגויות ממסיבת העיתונאים של נאסרללה * עבאס: ניענה לקריאה למו"מ ישיר מצד הקוורטט  * אל-קרדאוי: סירבתי להצעה להיות המדריך הכללי של האח"ס

 

"כוחות ה-14 במרץ": נאסרללה לא שכנע;  דבקים בהכרעות ביה"ד הבינ"ל  

בעקבות מסיבת העיתונאים (9.8.10) של מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, בה הציג ראיות הקושרות לכאורה את ישראל לרצח רפיק אל-חרירי, טענו בכירים ב"כוחות ה-14 במרץ" כי נאסרללה לא שכנע  בדבריו, לא חשף דבר חדש, או ראייה חותכת וקראו לו לשתף פעולה עם ועדת החקירה וביה"ד הבינ"ל ולמסור לידיהם את המידע והראיות שבידיו. חבר סיעת "הכוחות הלבנוניים", פריד חביב, טען כי באתר google earth ניתן למצוא את התמונות מהמזל"ט הישראלי שהציג נאסרללה; סאמי אל-ג'ומיל, חבר סיעת הפלנגות, טען כי תמונות המזל"ט מזירת הרצח של אל-חרירי, שהציג נאסרללה, ישנות וצולמו לפני 1997; מתאם המזכירות הכללית של כוחות ה-14 במרץ, פארס סועיד, אמר כי מסיבת העיתונאים היתה מתחת לרמתו של נאסרללה ופגעה במעמדו;

חבר סיעת אל-מסתקבל, מחמד כבארה, אמר כי נאסרללה שכנע רק את צוות ההפקה של האירוע; חבר ה-14 במרץ אליאס אל-זעבי, טען כי תמונות המזל"ט שהציג נאסרללה עברו עריכה, דבר שהעצים את החשדות כלפי חזבאללה. גם רנדה תקי אל-דין, הכותבת ביומון אל-חיאת, רמזה לאפשרות שתמונות המזל"ט שהציג נאסרללה פוברקו. כוחות ה-14במרץ ובראשם אחמד אל-חרירי, אחיו של רה"מ סעד אל-חרירי, הביעו את דבקותם בביה"ד הבינ"ל ובהחלטותיו.

מנגד, טען היומון הקטרי אל-ראיה, כי נאסרללה הציג נתונים והוכחות המעידים אל אשמתה של ישראל, וקרא לביה"ד הבינ"ל לפתוח את החקירה ולזמן אליה קצינים ישראלים - שהפעילו את המשת"פים הלבנונים –  כדי לעמוד על חלקם ברצח זה וברצח בכירים לבנונים אחרים. היומון הקטרי אל-וטן טען כי ביה"ד מתעלם מהנתונים המרשיעים את ישראל וקרא ללבנונים להתאחד כדי למנוע מישראל ומהכוחות הבינ"ל לחסל את ההתנגדות

www.nowlebanon.com, אל-מסתקבל (לבנון), אל-חיאת (לונדון), 11.8.10; אל-ראיה, אל-וטן (קטר), 10.8.10

 

עזה: חמאס דיכאה באלימות מחאה של החזית העממית

מיליציות של חמאס בעזה דיכאו הפגנה עממית שארגנו מנהיגי החזית העממית במחאה על המשך משבר אספקת החשמל לתושבי עזה. מקצת ראשי חז"ע בעיר נפצעו ממכות אלות וקתות רובים. חמאס מנעה גם ממחלקת הפליטים באש"פ לקיים טקס תלמידים מצטיינים ברפיח. המרכז הפלסטיני לזכויות אדם גינה את המשך תופעת האנדרלמוסיה עקב שלושה פיצוצים שאירעו בימים האחרונים.

ופא (רש"פ), www.palpress.ps ,  10.8.10   

 

קלינטון מגישה לאובמה דו"ח על תהליך השלום

אל-שביבה (עומאן) , 9.8.10 / עלאא' אל-לקטה

 

משעל: הנשק יחסל את הכיבוש וישיב לנו את פלסטין

ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, אמר בטקס לכבוד תלמידים פלסטינים מצטיינים במחנה הפליטים אל-ירמוכ בסוריה (10.8.10), כי המו"מ בין ישראל לפלסטינים חסר ערך וקרא להשיב את המאבק עם הכיבוש "למשוואה הטבעית שלו, שכן פלסטין היא ארצנו, ולאויב הציוני אין [זכות] לגיטימית עליה." הוא אמר כי העם הפלסטיני לא יובס לעולם, וכי הנשק יחסל את הכיבוש וישיב לעם את פלסטין טפח-טפח. לדבריו, החגיגה המתקיימת כיום באל-ירמוכ, תתקיים בעתיד ברחבת אל-אקצא.

www.palestine-info.info,  10.8.10

 

מתיחות על רקע דתי בין חמאס לפת"ח

חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, המכהן גם כראש אגודת חכמי הדת של פלסטין, חאמד אל-ביתאוי, טען כי קריאתם של ראש ממשלת הרש"פ סלאם פיאד ואנשי רש"פ אחרים, לפתיחות בין גברים לנשים באוניברסיטאות ובבתי הספר פוגעת בערכי הדת והיא חלק מתכניתה של הרש"פ להיאבק בתופעת החזרה לדת.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 11.8.10 

 

שגריר איראן בקטר: ההגנה על העניין הפלסטיני משותפת לאיראן ולקטר

במאמר שפרסם שגריר איראן בקטר עבדאללה סוהראבי ביומון הקטרי אל-שרק, ערב חודש הרמדאן, הוא קורא לאומה האסלאמית להגן על פלסטין, ירושלים ועזה ולסייע להן וציין כי מדיניותה של קטר המסייעת לעשוקים ומסורה לעניין הפלסטיני ולהסרת המצור מעל עזה, ועמדתה העקרונית של איראן בהגנה על העניין הפלסטיני, הן ציר משותף לשתי מדינות אלו ומופת לשאר ארצות האסלאם. סוהראבי קורא להמשיך לציין את יום ירושלים העולמי, החל ביום שישי האחרון של חודש הרמדאן, ומשבח את גורמי הדת הבולטים, ובראשם איחוד חכמי דת המוסלמים ומוסד אל-קדס הבינ"ל בראשות השיח' יוסף אל-קרדאוי, המתמידים בפעילותם למען הגנה על אל-אקצא ועל ההתנגדות.

אל-שרק (קטר), 11.8.10

 

עבאס: ניענה לקריאה למו"מ ישיר מצד הקוורטט

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר בשיחה עם עיתונאים ברמאללה כי הפלסטינים הציעו לאמריקאים שלוש אופציות למו"מ ישיר: מפגש פלסטיני-ישראלי-אמריקאי לקביעת עקרונות המו"מ והפסקת הבנייה בהתנחלויות; או גילוי דעת אמריקאי המגדיר את עקרונות המו"מ; או גילוי דעת מטעם הקוורטט הקורא למו"מ ישיר בהסתמך על ההחלטות הבינ"ל, מפת הדרכים והפסקת ההתנחלויות, כפי שקבע הקוורטט בפגישתו במרץ האחרון ברוסיה. עבאס אמר כי האמריקאים דחו את שתי ההצעות הראשונות וכי הפלסטינים ייענו לקריאה למו"מ ישיר מצד הקוורטט, אם תבוא. הוא טען כי הרש"פ סובלת ממשבר כספי שנובע בין השאר מעצירת הסיוע מצד כמה מדינות ערביות והזהיר שהדבר עלול לגרום להתמוטטות הרש"פ, למרות שלאיש אין כוונה לפרקה. בתשובה לשאלה מה ידוע לו על הפגישות בין ה-CIA לחמאס, אמר עבאס כישמע על כך ממקורות מהימנים שאינם אמריקאים. הוא הוסיף כי לא יתיר התנגדות חמושה וכי לו נמשכה ההודנה בעזה, לא היה קורה מה שקרה [מבצע עופרת יצוקה].

אל-חיאת אל-ג'דידה, אל-איאם (רש"פ), 10.8.10

 

אל-קרדאוי: סירבתי להצעה להיות המדריך הכללי של האח"ס

ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי, אמר בכנס לזכרו של יו"ר האוניברסיטה האסלאמית העולמית באסלאמבאד ומבכירי המטיפים של האח"ס במצרים, אחמד אל-עסאל, שאיתו למד במוסד אל-אזהר המצרי, כי בנערותו קיווה להיות שיח' אל-אזהר, אך תקווה זו חלפה עם הזמן. עוד אמר, כי האח"ס במצרים הציעו לו מספר פעמים להיות המדריך הכללי אולם הוא סירב.

אל-ערב (קטר), 10.8.10

 

טייסי נאט"ו לא מבחינים בין חמוש לילד

אל-חיאת (לונדון), 9.8.10 / חביב חדאד

 

רל"ש אחמדי-נז'אד: ללא איראן – האסלאם יאבד

רחים אספנדיאר משאי, ראש לשכתו של נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, טען כי איראן נושאת את הדגל הערכי של האסלאם ובלעדיה – האסלאם יאבד. איתאללה תקי מצבאח יזדי, פטרונו הרוחני של אחמדי-נז'אד, תקף בתגובה את דברי משאי וטען כי מי שמחליף את האסלאם באיראן מצוי מחוץ לקונצנזוס.

פארס (איראן), 9-10.8.10 

 

נבחרת הכדורסל הסורית פרשה ממשחקה נגד לבנון בשל קללות הקהל

נבחרת הכדורסל הסורית פרשה ממשחקה נגד נבחרת לבנון במסגרת אליפות אסיה במחאה על קללות שספגה מן הקהל. יצוין כי גם במשחק קודם בין הנבחרות הרבה הקהל הלבנוני לקלל את הסורים.

www.syria-news.com, 9.8.10