המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.8.2010
9/8/2010

מה חדש תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.8.2010

 

בתקציר: שה"ח האיראני: כוחות יוניפי"ל גילו אזלת יד * בכיר בפת"ח: מדינות ערב לא נתנו אור ירוק לשיחות ישירות * איראן: 7 מנהיגי הבהאים נידונו לעשרים שנות מאסר * יומון כוויתי: מטוסי קרב איראנים חדרו למרחב האווירי של כווית * מישל סולימאן הכריז על חימוש צבא לבנון בנשק מתקדם

 

מרתון פגישות בארמון הנשיאות בדמשק

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד דן עם אמיר קטר, השיח' חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני, ועם שה"ח הירדני, נאצר אל-ג'ודה, בהתפתחויות האחרונות באזור. מוקדם יותר נפגש אסד עם עלי אכבר ולאיתי, יועצו של מנהיג איראן עלי ח'אמנאי, והשניים הביעו מחויבות עמוקה להתנגדות הלבנונית והפלסטינית וקראו לאחדות בין חזבאללה לצבא לבנון. ולאיתי נפגש גם עם מנהיגי הפלגים הפלסטינים, בראשות מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי בפלסטיני, רמדאן עבדאללה שלח, וראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, שהביע בתום הפגישה ביטחון בניצחון ההתנגדות. עוד דווח כי שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, צפוי להגיע לדמשק מחר (10.8.10) ולהיפגש עם הנשיא אסד, סגן הנשיא פארוק אל-שרע ושה"ח וליד אל-מעלם.

פרס טי וי, איריב ניוז (איראן), אל-וטן (סוריה), 9.8.10

 

שה"ח האיראני: כוחות יוניפי"ל גילו אזלת יד

במסיבת עיתונאים משותפת בטהראן (8.8.10) עם שה"ח הלבנוני, עלי אל-שאמי, האשים שה"ח האיראני מנוצ'הר מותכי את כוחות יוניפי"ל באוזלת יד בשל אי מניעת התוקפנות הישראלית האחרונה על לבנון והטיל ספק בתועלת שבנוכחותם. עוד אמר כי קיימת אפשרות שתפרוץ מלחמה באזור, אך העריך שהדבר לא יקרה. מותכי הזהיר כי למתקפה ישראלית על סוריה או לבנון תהיינה "השלכות הרסניות" וציין כי ארצו עומדת לצד סוריה ולבנון ותסייע להן ככל שיזדקקו. נשיא איראן אחמדי-נז'אד אמר בפגישתו עם אל-שאמי שהוא גאה בתגובתו של צבא לבנון על התוקפנות הישראלית וכי הוא משתוקק לבקר בלבנון לאחר הרמדאן. שה"ח הלבנוני אל-שאמי הודה לאיראן על תמיכתה בלבנון וקרא למדינות ערב להדק את יחסיהן עימה. על פי הדיווח, הציע אל-שאמי לבכירים האיראנים לבטל את הצורך באשרות כניסה בין המדינות.

אל-ספיר (לבנון), 9.8.10     

 

בכיר בפת"ח: מדינות ערב לא נתנו אור ירוק לשיחות ישירות

ראש סיעת הפת"ח במועצה המחוקקת הפלסטינית, עזאם אל-אחמד, הכחיש כי באיגרת ששלחו נציגי מדינות ערב (בוועדת המעקב אחר היוזמה הערבית) לממשל האמריקני ניתן אור ירוק לשיחות ישירות בין ישראל לבין הפלסטינים. לטענתו, מדינות ערב דרשו יצירת אווירה מתאימה למו"מ והתנו את חידושו בהפסקה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות, קביעת מקור סמכות למו"מ הכולל את החלטות האו"ם הקשורות לעיקרון שטחים תמורת שלום והחלטה 194 (זכות השיבה). אל-אחמד האשים את ארה"ב בנטייה מוחלטת לטובת ישראל ובנסיגתה מהעמדה שהציג אובמה בנאומו במצרים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 9.8.10

 

איראן: 7 מנהיגי הבהאים נידונו לעשרים שנות מאסר

שבעה ממנהיגי הבהאים באיראן, בהם שתי נשים, נידונו לעשרים שנות מאסר כל אחד בעוון ריגול למען ישראל. יצוין כי המשטר האסלאמי באיראן אינו מכיר בדת הבהאית ופועל מאז הקמתו לדיכויה.

www.khandaniha.com , 8.8.10


יומון כוויתי: מטוסי קרב איראנים חדרו למרחב האווירי של כווית

היומון הכוויתי אל-שאהד דיווח (30.7.10) כי שני מטוסי קרב איראניים חדרו למרחב האווירי הכוויתי מעל לנמל אל-שעיבה וכי בעקבות מחאה כוויתית הבהירה איראן כי מדובר בטעות. כווית הדגישה כי לא יירטה את מטוסי הקרב כדי להימנע מהסלמה עם טהראן.

אל-ערב (כווית), 5.8.10

 

חמאס: פקידי מנגנון ממשלתי לא יהיו חברים באגודות צדקה

ארגונים פלסטיניים לזכויות אדם מחו על החלטת משרד הפנים של חמאס לאסור על פקידים במגזר הממשלתי בעזה להיות חברים באגודות צדקה או במוסדות בלתי ממשלתיים אחרים.

אל-איאם (רש"פ), 9.8.10

 

הממשלה העיראקית

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 5.8.10 / עאמר אל-זעבי

 

סודאן מאיימת לגרש את ארגוני הסיוע מדארפור

נשיא סודאן עומר אל-בשיר הסמיך את מושלי מחוזות דרום ומערב דארפור לגרש את ארגוני הסיוע הזרים ואת כוחות שמירת השלום, UNAMID, אם יחרגו מסמכויותיהם. הצעד בא בתגובה לסירובם של כוחות או"ם להסגיר לידי שלטונות סודאן תושבים ממחנות פליטים בדארפור, החשודים בביצוע פשעים בתוך המחנות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.8.10

 

תמרון משותף לחה"א הסעודי והאמריקאי

הצבאות הסעודי והאמריקאי קיימו (6.8.10) תמרון משותף - "הדגל הירוק" - במדבר נבדה בארה"ב. בתמרון נטלו  חלק שמונה מטוסי F-15S אמריקאים וכוחות מחה"א והיבשה הסעודיים. תמרון זה הוא השני שקיימו הצבאות לאחרונה.

אל-חיאת (סעודיה), 8.8.10

 

מישל סולימאן הכריז על חימוש צבא לבנון בנשק מתקדם

נשיא לבנון, מישל סולימאן, הכריז בסיורו (7.8.10) בדרום לבנון, סמוך למקום התקרית שהיתה בשבוע שעבר בין צבא לבנון לצה"ל, על חימושו וציודו של צבא לבנון בנשק מתקדם וקרא ללבנונים בעלי אמצעים,  לסייע לצבא ברכישת נשק ולמדינות "האחיות והידידות של לבנון לסייע לצבא הלבנוני בכל סוגי הנשק". לדבריו, לבנון אינה יכולה לחייב אף מדינה למכור לה נשק, אך לסירוב של  ידידותיה לעשות זאת, תהיה משמעות פוליטית. הוא הבהיר כי לבנון מעוניינת בנשק נ"ט ונ"מ, לצורכי הגנה בלבד.

אל-מסתקבל (לבנון), 8.8.10

 

יועץ לעבאס: אין התנגדות להשתתפות יהודים בכוח הבין-לאומי

נמר חמאד, יועצו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הכחיש את הפרסומים שלפיהם שלל עבאס השתתפות יהודים בכוח בין-לאומי שיוצב בשטחי הרש"פ. לדבריו, עבאס מוכן לנוכחות הכוח הזה מבלי להתייחס לדתם של חייליו, אך הוא מתנגד להשתתפותם של ישראלים בכוח הבין-לאומי.

ופא (רש"פ), 7.8.10

 

גדודי אל-קסאם: נמשיך בניסיונות לשבות חיילים ציונים

בכתבה לציון 17 שנה לחטיפתו ורציחתו של חייל צה"ל ירון חן ז"ל (5.8.93), הבטיחו גדודי עז אל-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של החמאס, להמשיך בניסיונותיהם לשבות חיילים ציונים, במטרה לשחרר את האסירים הפלסטינים שבידי שראל.

www.alqassam.ps, 8.8.10

 

בעולם השלישי: הדעה ... והדעה האחרת

אל-אתחאד (איחוד האמירויות הערביות), 7.8.10 / שריף ערפה

 

ממשלת ירדן שוללת מפקידיה להיכנס לאתרי חדשות

ממשלת ירדן החליטה לאסור על פקידיה לגלוש לאתרי חדשות באינטרנט בשל העלויות למדינה ובשל הפגיעה בשירות שניתן לאזרחים. כן נחקק חוק המגביל את התכנים המתפרסמים באינטרנט, כמו זה  המוטל על העיתונות הכתובה. 48 עורכים ומפיצים של אתרי חדשות בירדן קראו לממשלה, בגילוי דעת שהוציאו, לבטל את החוק אשר מגביל את חופש הביטוי ומעיב בשל כך על הבחירות לפרלמנט (9.11.10).   

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 7-8.8.10, www.assabeel.net , 7.8.10

 

בכיר במשה"מ:  התקפה על איראן תשתק את הכלכלה העולמית

בכיר במשמרות המהפכה של איראן, גנרל ידאללה ג'ואני, אמר כי הרפתקנות האויב במפרץ הפרסי היא טעות קשה ואיים כי מתקפה על איראן תוביל לסגירת מיצרי הורמוז ולשיתוק הכלכלה העולמית, בשל חסימת נתיב תעבורה זה למשך עשרות שנים. לדבריו, זו הסיבה שהאויב נמנע מלתקוף את איראן.מפקד בסיס ההגנה האווירית של איראן, אחמד מיקאני (בתמונה), הזהיר כי אם תתקוף ארה"ב את איראן, תרדוף אותה איראן עד לחיסולה.

פרס טי וי (איראן), 7.8.10