המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 12.7.2010
12/7/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 12.7.2010

 

בתקציר: נמשכות השיחות העקיפות בין ישראל לרש"פ * אל-סיאסה: חזבאללה מצפה להפוך את תורכיה לבסיס לוגיסטי * שגריר ארה"ב בסבא"א: ממצאים לפעילות גרעינית בכור הסורי * יעדה של הספינה הלובית – עזה * לראשונה בסעודיה: אישה תכהן זמנית כשרה * חמאס מונעת הפצת יומוני רש"פ בעזה

 

שגריר ארה"ב בסבא"א: יש ממצאים לפעילות גרעינית בכור הסורי

שגריר ארה"ב בסבא"א, גלין דיוויס, אמר כי שתה"פ של סוריה עם סבא"א אינו מספק וכי הביקור היחיד שאפשרה סוריה לסוכנות בכור בדיר אל-זור לאחר שהותקף, הותיר יותר שאלות מתשובות. הוא הוסיף כי בידי הסוכנות קיימים ממצאים לפעילות גרעינית בכור זה, למרות הכחשותיה של סוריה והדגיש כי ארה"ב לא תניח לנושא. לדבריו, הוא משוכנע שסוריה פועלת יחד עם צפון קוריאה באופן בלתי חוקי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.7.10

 

נמשכות השיחות העקיפות בין ישראל לרש"פ

הרש"פ והליע"ר הכחישו דיווחים על הפסקת השיחות העקיפות בין ישראל לבין הפלסטינים. ראש לשכתו של מזכ"ל הליע"ר השאם יוסף, אמר כי ועדת יוזמת השלום הערבית תתכנס ב-29 ביולי בהשתתפות יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, כדי להתעדכן בתוצאות המו"מ, לקראת ישיבתם של שרי החוץ הערביים בחודש ספטמבר. היומון הכוויתי אל-ראי מסר כי במסיבת עיתונאים משותפת (8.7.10) למזכ"ל הליע"ר, עמר מוסא, ושליח הרביעייה, טוני בלייר, במושב הליע"ר בקהיר, אמר מוסא כי מעבר לשיחות ישירות מותנה בהתקדמות ניכרת בשיחות העקיפות, שעד כה לא הושגה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 12.7.10;  אל-ראי (כווית), 9.7.10

 

אל-סיאסה: חזבאללה מצפה להפוך את תורכיה לבסיס לוגיסטי  

היומון אל-סיאסה, הידוע בהתנגדותו לחזבאללה, דיווח כי הארגון הביע סיפוק ממינוי שני מקורבים לר"מ תורכיה ארדואן, הידועים באהדתם לחזבאללה ולחמאס, לתפקידי מפתח במודיעין התורכי. עפ"י הדיווח,  חזבאללה רואה בכך סיכוי להפיכת תורכיה לבסיס לוגיסטי ומבצעי לצורך פעולותיו בחו"ל ולהעברת אמל"ח מאיראן לבסיסיו בסוריה.

אל-סיאסה (כווית), 12.7.10

 

מותכי: מוכנים לחילופי אורניום על בסיס הצהרת טהראן 

ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, עלי אכבר צאלחי, אמר כי איראן העשירה עד כה 20 ק"ג אורניום לרמה של 20% (להפעלת כור המחקר בטהראן נדרשים כ-120 ק"ג אורניום מועשר ברמה זו). שה"ח האיראני מנוצ'הר מותכי, אמר כי איראן לומדת את בקשת קבוצת וינה (ארה"ב, צרפת, רוסיה וסבא"א) לחידוש השיחות והיא מוכנה לדון בחילופי אורניום על בסיס 'הצהרת טהראן' מה-17.5 לאחר שתורכיה וברזיל יצורפו לשיחות. דובר האיחוד האירופי אמר כי האיחוד דן בתנאי איראן לחידוש המו"מ בספטמבר. 

איראן, פרס טי וי (איראן), 12.7.10; פארס (איראן), 11.7.10

 

הערבים זוכים בפרס הצפייה בהישגי האומות האחרות

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 12.7.10 / אבו מחג'וב

 

מארגני המשט הלובי: יעדנו - עזה

חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס וראש "הוועדה העממית להתנגדות למצור", ג'מאל אל-ח'ודרי, אמר כי הספינה הלובית אל-אמל תגיע לעזה בתוך שלושה ימים והזהיר מפני חזרה על "טבח משט החירות". הארגון העומד מאחורי ההפלגה, בראשו עומד בנו של מנהיג לוב, סיף אל-אסלאם אל-קד'אפי, אישר כי יעד ההפלגה הוא עזה. בכיר לובי אמר כי שלטונות לוב אסרו על סיף אל-אסלאם להצטרף להפלגה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.7.10  

 

לראשונה בסעודיה: אישה תכהן זמנית כשרה

סגנית שר החינוך הסעודי לענייני בנות, נורה אל-פאיז, מונתה (10.7.10) רשמית לממלאת מקומו של שר החינוך בזמן חופשתו השנתית, ותעבוד בלשכתה כשרת חינוך. אל-פאיז היא הסעודית הראשונה הממלאת תפקיד של שר. 

www.alarabiya.net,  10.7.10

 

חמאס מונעת הפצת יומונים של הרש"פ בעזה

חמאס מנעה את הפצתם של היומונים הפלסטיניים אל-חיאת אל-ג'דידה, אל-איאם ואל-קדס בעזה ומתנה את הכנסתם לרצועה בהימנעות מביקורת חריפה על החמאס ובהיתר להפיץ את עיתוני החמאס בגדמ"ע. המרכז הפלסטיני לפיתוח ולחופש העיתונות "מדא" גינה את חמאס בגין הפרה בוטה של חופש הביטוי.

ופא (רש"פ), 8.7.10, 9.7.10

 

אתר איראני: ח'אמנאי אמר כי זכה להתגלות המהדי

בנאום בפני בכירים איראנים ושגרירים זרים, אמר מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, כי הסדר העולמי הנוכחי המונהג ע"י המערב, מנוגד לצו האלוהי ולכן הוא מתמוטט לנגד עינינו למול התעוררות עולם האסלאם בראשות איראן. אתר האינטרנט ח'אנדאניהא פרסם קלטת שמע של איש דת מאהואז, מיר אחמד רזא חג'תי, בה טען שמנהיג איראן ח'אמנאי סיפר למקורביו שה'אמאם הנעלם' נגלה אליו והבטיח לו להופיע במהלך כהונתו כמנהיג איראן.

אתר המנהיג (איראן), 10.7.10 ; www.khaandaniha.com , 9.7.10

 

מנהיג האח"ס: המיטיבים למות יזכו לגמול בעולם הזה ובעולם הבא

בדרשתו השבועית שב וקרא המדריך הכללי של האח"ס, ד"ר מוחמד בדיע, למוסלמים לגי'האד והסביר כי האומה המיטיבה במלאכת המוות ויודעת למות בכבוד, תזכה מאללה לחיים יקרי ערך בעולם הזה ותענוגות נצח בעולם הבא.

www.ikhwanonline.com, 9.7.10

 

התמנון האמריקאי מנחש: ניצחון של ישראל על פני הפלסטינים

אל-שרק (קטר), 11.7.10 / עלאא אל-לקטה