המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.7.2010
9/7/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.7.2010

 

בתקציר: האחים המוסלמים: מתייצבים מאחורי אל-בראדעי * אל-קדס: ספינה לובית צפויה להפליג היום לעזה *  כוננות בטהראן לרגל יום השנה להפגנות הסטודנטים *  אחמדי-נז'אד באפריקה: תם עידן הדיקטטורה האמריקאית * בכירים פלסטיניים: עבאס דורש ערבויות לגבי מטרת המו"מ

 

בכירים פלסטיניים: עבאס דורש ערבויות לגבי מטרת המו"מ

בעקבות קריאתם של הנשיא אובמה ור"מ ישראל נתניהו, למו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים, אמרו בכירים פלסטינים כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, דורש מארה"ב וישראל ערבויות לכך שהמו"מ יוביל להקמת מדינה פלסטינית עצמאית על השטחים שנכבשו ב-1967, כולל חילופי שטחים מעטים לצורך יישוב נושא ההתנחלויות.

אל-חיאת (לונדון), 9.7.10

 

האחים המוסלמים: מתייצבים מאחורי אל-בראדעי

תנועת האחים המוסלמים במצרים מצטרפת לקריאתו של מוחמד אל-בראדעי, מזכ"ל סבא"א לשעבר ומועמד אפשרי לבחירות לנשיאות ב-2011, לערוך רפורמה פוליטית שתוביל לדמוקרטיזציה במצרים ושתסיר את המגבלות הדרקוניות על זכותם של אזרחים להתמודד בבחירות לנשיאות. האחים המוסלמים אמרו כי בכוונתם לגייס יותר ממיליון חתימות לתמיכה בעמדתם בתוך חודשיים.  

אל-קדס אל-ערבי (מצרים), 9.7.10

 

אל-קדס: ספינה לובית צפויה להפליג היום לעזה

היומון אל-קדס מסר כי הספינה הלובית "אמל", שעליה מפקח מוסד צדקה בראשותו של סיף אל-אסלאם, בנו של שליט לוב מועמר אל-קד'אפי, צפויה להפליג היום (9.7.10) לכיוון עזה, כשהיא נושאת אלפיים טון של סיוע הומניטארי; אתר אל-ג'זירה מסר כי ביום שני (12.7.10) צפויה לצאת לכיוון עזה גם שיירה של עשרים משאיות סיוע לוביות.

אל-קדס (ירושלים), 9.7.10; www.aljazeera.net, 8.7.10

 

כוננות בטהראן לרגל יום השנה להפגנות הסטודנטים
ערוץ אל-ערביה דיווח על כוננות ביטחונית מוגברת באוניברסיטאות בטהראן לרגל יום השנה להפגנות הסטודנטים באונ' טהראן ב-1999, לאחר קריאות לציון יום זה מצד סטודנטים תומכי האופוזיציה; היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט דיווח כי המודיעין האיראני מנע מאנשי דת סונים ממלזיה ומסוריה להשתתף בטקס שנתי של בוגרי אוניברסיטה בעיר זאהדאן (דר'-מז' איראן).

 www.alarabiya.net , אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.7.10

 

אחמדי-נז'אד באפריקה: תם עידן הדיקטטורה האמריקאית

בנאום בשגרירות איראן בניגריה, אמר הנשיא אחמדי-נז'אד כי איראן וניגריה חולקות גורל ומטרות משותפים וכי עידן הדיקטטורה האמריקאית הגיע לקיצו.

khaandaniha.com,  8.7.10;  אירנא (איראן), 7.7.10

 

אחמדי-נז'אד באפריקה

 

 

ציר מג'לס איראני: ערעור ביטחונה של איראן יסכן את האזור

בהמשך לקריאות באיראן להטלת סנקציות על איחוד האמירויות, כתגובה לקריאת שגרירה בוושינגטון להפעלת כוח נגד סכנת הגרעין האיראני, טען חבר וועדת המג'לס לביטחון לאומי באיראן, פרויז סרוורי, כי ההתבטאות זו היא טעות אסטרטגית וערעור הביטחון באיראן יערער את ביטחון האזור, כולל באמירויות.

ג'ואן (איראן), 8.7.10 

 

אתר אופוזיציה סורי: הכורדים מופלים לרעה בחלוקת המים

אתר אופוזיציה סורי דיווח כי בהוראת מנגנוני הביטחון וללא ידיעת משרד ההשקיה במדינה, הוסט תוואי פרויקט שאיבת מי החידקל מאזור קאמישלי, שבו רוב האוכלוסייה כורדי, לאזור אל-חסכה, שם האוכלוסייה ערבית ברובה. השינוי בתוואי נעשה אף שחלקו של האזור הערבי במיזם קטן בהרבה משל האזור הכורדי.

www.sooryoon.net, 7.7.10       

 

מועצת הביטחון תדון בהסלמה נגד כוחות יוניפי"ל

מועצת הביטחון תתכנס (9.7.10) על פי בקשתה של צרפת לדיון בעימותים האלימים האחרונים בין תושבי דרום לבנון לכוחות יוניפי"ל ונמסר כי צרפת מצפה מהמועצה להודעת גינוי חריפה על הפגיעה ביוניפי"ל ותמיכה מוחלטת בו, תוך אזכור מחדש של כללי הפתיחה באש ושל חופש התנועה של יוניפי"ל. היומון הלונדוני אל-חיאת טען כי בצרפת בטוחים שחזבאללה עומד מאחורי ההסלמה נגד יוניפי"ל. היומון אל-שרק אל-אוסט מסר מפי ממקורות צרפתיים כי ההסלמה נגד יוניפי"ל היא מסר מאיראן נוכח ההתפתחויות בתיק הגרעין שלה.

אל-נהאר, אל-אח'באר (לבנון), אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.7.10