המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 2.7.2010
2/7/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 2.7.2010

 

בתקציר: מקור צרפתי: מדינות ערב לא מילאו התחייבויותיהן לרש"פ * אתר איראני: לקיים חרם מסחרי על סעודיה * סכסוך גבול  בין  סודאן למצרים * נשיא ברזיל: לארה"ב לא צריך להיות מונופול על המו"מ לשלום במזה"ת * יו"ר הפרלמנט הלבנוני קרא ל"אינתפאדת אוניות" לעזה * ירדן: עורך יומון פוטר בלחץ ממשלתי

 

אתר איראני קורא לחרם מסחרי על סעודיה

אתר האנטרנט האיראני תאבנאכ העריך כי דברי עבדאללה מלך סעודיה לנשיא לאובמה, כי סנקציות לא יועילו נגד איראן, נובעים מחששה של ערב הסעודית מפני עליית הכוח השיעי ופחות מפני איראן גרעינית. האתר קרא לפוסקים השיעים לפרסם פתווה הקוראת להחרים כל דבר בעל ערך לסעודים. היומון האיראני אבתכאר טען כי הספקות שהעלה המלך עבדאללה לגבי יעילות הסנקציות מעידים על רצונו לזרוע איראנופוביה, תוך הצגתה של איראן כמדינה מסוכנת, החותרת לפצצת אטום. 

אבתכאר, תאבנאכ (איראן), 1.7.10  

 

בכיר סעודי: עבדאללה לא אמר שישראל ואיראן אינן צריכות להתקיים

מקור סעודי בכיר הכחיש כי המלך עבדאללה אמר דברים שייחס לו היומון הצרפתי לה-פיגרו, לפיהם ישראל ואיראן צריכות לחדול מלהתקיים, ודרש מן היומון לפרסם הכחשה לידיעה. לה-פיגרו טען כי הדברים נאמרו בפגישתו של עבדאללה (5.6.10) בג'דה עם שר ההגנה הצרפתי הרב מורין.

סוכנות הידיעות הסעודית, 2.7.10

 

סכסוך גבול  בין  סודאן למצרים

בצעד חסר תקדים הכריז נשיא סודאן עומר אל-בשיר, בנאום בפורט סודאן (30.6.10), כי העיירה חלאייב, הנמצאת בגבול סודאן מצרים ואשר על הבעלות עליה קיימת מחלוקת בין המדינות, היא סודאנית ותישאר כזו. יצוין כי התקשורת הממלכתית בסודאן לא דיווחה על דברי בשיר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון); www.sudantribune.com, 2.7.10

 

אל-סיאסה: מקורב לחזבאללה מאיים בחידוש העימותים עם יוניפי"ל

היומון הכוויתי אל-סיאסה מסר מפי מקורב לחזבאללה, כי העימותים האחרונים בין תושבי דרום לבנון לכוחות יוניפי"ל לא היו אירוע חולף והם יחודשו אם כוחות יוניפי"ל יחזרו על טעותם ויחדשו את התמרונים, בהם הם מדמים פעילות נגד חזבאללה במקרה של מתקפה ישראלית על לבנון. לדברי היומון, המקורב אף האשים את כוחות יוניפי"ל בריגול לטובת ישראל.

אל-סיאסה (כווית), 2.7.10

 

דרך היציאה של כוחות נאט"ו מאפגניסטן

אל-וטן (קטר), 1.7.10 / אילי צליבא

 

אל-חיאת- אובמה התחייב לערוב לבטחון המפרץ

בכירים אמריקאיים מסרו ליומון אל-חיאת כי בפגישתם (29.6.10) של הנשיא אובמה והמלך הסעודי עבדאללה, התחייב אובמה לערוב לביטחון המפרץ.

אל-חיאת (לונדון), 1.7.10

 

עורך יומון ירדני פוטר בלחץ ממשלתי

בלחצה של ממשלת ירדן פוטר מוסא ברהומה, עורך היומון הירדני הממסדי אל-ר'ד, שפרסם ביקורת על מדיניותה בתחומים שונים. מקור בעיתון מסר שחברי מועצת המערכת התפטרו במחאה על התערבות הממשלה בענייני העיתון.

אל-ג'זירה (סעודיה), 2.7.10   

 

נשיא ברזיל: לארה"ב לא צריך להיות מונופול על תהליך השלום במזה"ת

נשיא ברזיל, לואיס דה סילבה אמר ליומון הסורי אל-וטן, כי החלטת מועה"ב להטיל סנקציות על איראן נובעת ממאבקי כבוד ומקנאה על הצלחתן תורכיה וברזיל להגיע עימה להסכם. הוא קרא לאו"ם להקים מדינה פלסטינית ולערוב לקיומה, כפי שעשה עם ישראל וטען כי אסור שלארה"ב יהיה מונופול על תהליך השלום במזה"ת ויש לשתף בו מדינות שייצגו את חזבאללה וחמאס בתהליך. במסע"ת עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר דה סילבה כי אין להתעלם מסוריה והביע נכונות לפעול לשבירת המצור על עזה. 

אל-וטן, סו"י סאנא (סוריה), 1.7.10

 

אל-קרדאוי: פנינו לאירופה לאחר שהמדינות האסלאמיות דחו אותנו

בכנס של איחוד חכמי הדת המוסלמים באיסטנבול אמר ראש האיחוד, השיח' יוסף אל-קרדאוי, כי בכוונת האיחוד להשתתף במשט החירות השני לעזה ולהמשיך לתמוך בשיירות הסיוע. לדבריו, כשהקים את האיחוד לפני שש שנים, סירבו המדינות האסלאמיות לרשום את הארגון אצלן ולכן פנה לאירופה. הוא הכריז על הקמת וקף ציבורי למימון פעילויות האיחוד, לו כבר תרם מיליון ריאל קטריים, וקרא לייסוד סניף של האיחוד בכל ארץ אסלאמית או בעלת בולטות מוסלמית כמו הודו, רוסיה ודרום אפריקה. כן קרא להדק את שתה"פ עם גופים אסלאמיים כמוסד אל-אזהר המצרי, במיוחד לאור מינוי שיח' אחמד אל-טייב לראשו.

אל-ראיה (קטר), 1.7.10

 

יו"ר הפרלמנט הלבנוני קרא ל"אינתיפאדת אוניות" לעזה

בוועידת התאחדות הפרלמנטים הערבים והאסלאמיים שהתכנסה השבוע בדמשק, קרא יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, ל"אינתיפאדת אוניות", במסגרתה ישוטו לעזה אוניות עם חברי פרלמנט מכל מדינות ערב והאסלאם שיחוללו "צונאמי אנושי" שיסייע בהסרת המצור. יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לאריג'אני, קרא לפעול לסילוק ישראל מהארגונים האזוריים והבינלאומיים ולקדם שיירות סיוע חדשות לעזה.

סו"י סאנא (סוריה), 1.7.10   

 

יומון איראני: אפגניסטן – וייטנאם מס' 2 של ארה"ב

היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי אם תפתח וושינגטון במו"מ עם מנהיג הטאליבן הקיצוני באפגניסטן, מולא עומר, כפי שרמז מפקד צבא ארה"ב, מייקל מולן, יהווה הדבר נסיגה מן המדיניות האמריקאית המוצהרת וכשלון דיני נוסף עבור ארה"ב. היומון העריך כי המחלוקות בצמרת הפוליטית והצבאית ביחס למדיניות שיש לנקוט באפגניסטן, מחזירה את האמריקאים ל"סיוטי וייטנאם".

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 1.7.10 

                   

תרגיל צבאי משותף לכווית ולמדינות המפרץ

במסגרת חיזוק שיתוף הפעולה הצבאי בין מדינות מועצת המפרץ, ערך צבא כווית תרגיל יבשתי משותף עם יחידות מהכוח הצבאי של מדינות המועצה.

אל-ראי (כווית), 1.7.10

 

אלכסנדריה: איסור על נשים העוטות חיג'אב להיכנס למוקדי תיירות

כמה חופים, מועדונים ומסעדות באלכסנדריה שבמצרים הציבו שלטים האוסרים  על כניסת נשים העוטות חג'אב או נקאב לתחומם. אנשי דת ומשפטנים הגיבו בחריפות למעשה וטענו שהוא פוגע בחירות האישית.

www.alarabiya.net , 30.6.10

 

מקור צרפתי: מדינות ערב לא מילאו את התחייבויותיהן לסייע לרש"פ

בפריז יתקיים מפגש (1.7.10) של המדינות התורמות לפלסטינים, בראשות שה"ח הצרפתי קושניר ובהשתתפות רה"מ הפלסטיני סלאם פיאד, שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט ובכירים אירופאים, שידון בגרעון התקציבי של הרש"פ בסך 800 מיליון דולר. עפ"י הדיווח, הגרעון נובע מאי מילוי התחייבויותיהן של מדינות ערב לסייע לרש"פ, בתירוץ של חוסר התקדמות בתהליך השלום ובפיוס הפלסטיני.

אל-חיאת (לונדון), 1.7.10

 

השקעות איראניות בלבנון

לאחר פגישתו עם ר"מ לבנון, סעד אל-דין אל-חרירי, אמר שגריר איראן בלבנון, ר'דנפר רכן אבאדי, כי הפגישה נערכה לקראת בואה של משלחת סוחרים איראנית ללבנון לצורך קידום פרויקטים כלכליים בתחומי האנרגיה ובתחומים אחרים.

אל-חיאת (לונדון), 1.7.10