המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.6.2010
10/6/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.6.2010

 

בתקציר: הפרלמנט הערבי הקים ועדה לשליחת שיירות לעזה * דובר האח"ס: מצרים לא צריכה להיות שבויה בידי ההסכם עם ישראל  * לראשונה בקטר: אישה מונתה לשופטת * תגובות באיראן לסנקציות: זעם על סין ורוסיה * יועצתו של אסד: צה"ל השליך לים כמה מהרוגי המשט *  אל-ג'ומיל: לבנון - נחטפה

 

תגובות באיראן לסנקציות: זעם על סין ורוסיה

נשיא איראן אחמדי-נז'אד ויומוני המשטר כיהאן וג'ומהורי-י אסלאמי אמרו כי הסנקציות החדשות לא ימנעו מאיראן השגת טכנולוגיה גרעינית; מזכיר המועצה לביטחון לאומי, סעיד ג'לילי, הזהיר כי תהיה תגובה נחרצת לדרך העימות שבחרו מדינות המערב; חבר וועדת המג'לס לביטחון לאומי, חשמתאללה פלאחת-פישה, קרא לצמצם היחסים הכלכליים עם רוסיה וסין שתמכו בסנקציות; יו"ר הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, עלי אכבר צאלחי, טען כי סין מאבדת את מעמדה המיוחד בעולם האסלאם .

אילנא, כיהאן, ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 10.6.10; איסנא, מהר (איראן), 9.6.10

 

הפרלמנט הערבי הקים ועדה לשליחת שיירות סיוע לעזה

חברי הפרלמנט הערבי, המצרי סעד אל-ג'מאל והקטרית עאא'שה יוסף אל-מנאעי, מסרו כי בישיבת חירום של הפרלמנט בקהיר (5.6.10) בעקבות אירועי המשט הוחלט להקים את "הוועדה לטיפול בשיירות לעזה" שתפעל להכנת שיירות הומניטאריות, ימיות ויבשתיות, שיעבירו סיוע לעזה וישברו את המצור המוטל עליה. השניים השתתפו גם במשלחת של הפרלמנט (6.6.10) שהגיעה לעזה, כדי להזדהות עם תושביה.

אל-ראיה (קטר), 10.6.10; www.wafa.ps, 9.6.10 

 

דובר האח"ס: מצרים לא צריכה להיות שבויה בידי ההסכם עם ישראל

דובר האחים המוסלמים במצרים, ד"ר עצאם אל-עריאן, אמר כי מימוש זכות השיבה יהפוך את ישראל למדינה פלסטינית, שבה יותר פלסטינים מיהודים ועל היהודים יהיה להחליט אם להישאר בה, או ל"שוב למקום ממנו באו". לדבריו, ישראל היא ישות כובשת, עושקת ובלתי לגיטימית ומצרים איננה צריכה להיות שבויה בידי ההסכם עימה, שאינו מועיל לה, לערבים, או לפלסטינים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.5.10

 

איראן: משט סיוע לעזה ב-18.6

סמזכ"ל "האגודה להגנה על האומה הפלסטינית" באיראן, מוחמד עלי נוראני, אמר (8.6.10) כי משט הסיוע "לעבר עזה", בו ישתתפו צירי מג'לס, סטודנטים ואמנים ייצא ב- 18.6.10 מנמל ח'רמשהר (דרום איראן) ויגיע לנמל עזה דרך עומאן, תימן ומצרים. מזכ"ל "המטה להוקרת שהידים של התנועה האסלאמית העולמית", פירוז רג'אי-פר, אמרה כי ארגונה מוכן להצטרף למשט מתוך נכונות למסירת הנפש.  

קודסנא (איראן), 9.6.10; מהר (איראן), 7.6.10

 

היהודים – כפתור ההפעלה של ארה"ב 

אל-אמאראת אל-יום (איחוד האמירויות), 9.6.10 / עמאד חג'אג'

 

לראשונה בקטר: אישה מונתה לשופטת

יורש העצר הקטרי וסגנו של האמיר, תמים בן חמד אאל ת'אני, מינה את חצה אחמד אל-סוליטי לשופטת בבית דין בדרגה ראשונה. אל-סוליטי היא האישה הקטרית הראשונה המכהנת כשופטת.

אל-וטן (קטר), 9.6.10

 

יועצתו של הנשיא אסד: צה"ל השליך לים כמה מהרוגי המשט

בטורה השבועי ביומון הסורי הממסדי תשרין, הסבירה בת'ינה שעבאן, יועצתו המדינית של נשיא סוריה, כי הפער בין הדיווח בתקשורת על 19 הרוגים במשט, לבין הדיווח על עשר גופות שהחזירה ישראל, הוא  משום שחיילי צה"ל השליכו כמן מן הגופות לים.

תשרין (סוריה), 7.6.10

 

אל-ג'ומיל: לבנון - מדינה חטופה

אמין אל-ג'ומיל, נשיא לבנון לשעבר ומנהיג הפלנגות, אמר ליומון אל-שרק אל-אוסט, כי לבנון היא מדינה שבויה וחטופה שבה פועל חזבאללה כרשות עצמאית וריבונית נפרדת מהמדינה. אל-ג'ומיל הזהיר כי גורלה של לבנון הולך ונכרך בגורלו של תיק הגרעין האיראני בשל הקשר בין חזבאללה לאיראן וקרא לפתור את המחלוקות בין סוריה ללבנון בבית הדין הבינלאומי בהאג.  

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.6.10   

 

יו"ר המג'לס התורכי יגיע לביקור באיראן

יו"ר המג'לס התורכי, מחמט עלי שאהין, יחל ביום א' (13.6.10) ביקור בן שלושה ימים באיראן, במהלכו ייוועד עם בכירים במשטר.

איסנא (איראן), 9.6.10