המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 8.6.2010
8/6/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 8.6.2010

 

בתקציר: אבו עלאא': ארדואן - איש דגול; שת"פ בין תורכיה לרש"פ * עבאס: משטים נוספים לשבירת המצור * דובר חמאס: לא נתנגד לפיקוח אירופאי בחופי עזה * היומון כיהאן: לשגר טייסים מתאבדים לעזה * יומון איראני: חלופה תורכית-ברזילאית-סינית ליחסים עם רוסיה * חזבאללה תובע את "דר שפיגל"

 

אסד לתורכים: לנצל את המצב הבינ"ל לשבירת המצור על עזה

היומון אל-קדס אל-ערבי דיווח כי בביקורו בתורכיה (7.6.10) הציג נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לבכירים תורכים רעיונות לפעילות סורית-תורכית בזירה האזורית והבינ"ל, כדי לשבור, או לפחות להקל את המצור על עזה, תוך ניצול האווירה הבינ"ל נגד ישראל. לדברי היומון, יתכן שקטר תיקח חלק במהלכים אלה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 8.6.10

 

אבו עלאא': ארדואן - איש דגול; שת"פ בין תורכיה לרש"פ

בפגישה עם צעירים פלסטינים מ"הפורום התרבותי הפלסטיני השלישי", הביע חבר הוועה"פ של אש"ף, אחמד קריע (אבו עלאא'), את הערכתם של תושבי ירושלים לר"מ תורכיה ארדואן, "האיש הדגול", ולעם התורכי התומך בעניין הפלסטיני, בירושלים ובעזה וציין כי התמיכה התורכית במאבק הפלסטיני היא מקור לתקווה ולחיזוק כוח העמידה של העם; שרי החוץ של הרש"פ ושל תורכיה, ריאד אל-מאלכי ואחמד דאווד אור'לו, חתמו באיסטנבול על הסכם שת"פ בין תורכיה לרש"פ בתחומי הכלכלה, החקלאות, התרבות ועוד. בטקס החתימה נכחו נשיא תורכיה, עבדאללה גול, ויו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס.

www.wafa.ps, 7.6.10

 

עבאס: לשלוח משטים נוספים לשבירת המצור

בראיון לערוץ טלוויזיה תורכי קרא יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לשלוח משטים נוספים להסרת המצור מעל עזה, ואמר שאם המשטים ייכשלו, צריך יהיה להשתמש בכל האמצעים האחרים המותרים. לדבריו, הרש"פ תשגר משלחת לעזה כדי לקדם חתימה על מסמך הפיוס עם חמאס. מקור פלסטיני מסר ליומון אל-קדס אל-ערבי כי עבאס, המבקר בתורכיה לרגל "הוועידה לפעילות הדדית ולצעדים בוני אמון באסיה", ייפגש עם ר"מ תורכיה ארדואן, עם נשיא סוריה, אסד, ועם נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, שהגיעו לוועידה, ויבקש מהם ללחוץ על חמאס לקבל את מסמך הפיוס המצרי.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 8.6.10

 

דובר חמאס: לא נתנגד לפיקוח אירופאי בחופי עזה

דובר החמאס, פוזי ברהום, אמר ליומון אל-קדס אל-ערבי כי תנועתו לא תתנגד להצעתם של שרי החוץ הספרדי והצרפתי, לשגר פקחים אירופאים למעבר רפיח וכוח ימי אירופאי לפיקוח על תנועת הספינות בחופי עזה, כדי לאפשר את הסרת המצור, בתנאי שלא תהיה כל התערבות ישראלית בפיקוח.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 8.6.10

 

איראן: המשטר נערך למהומות הצפויות ביום השנה לבחירות

רוז (איראן),  7.6.10 / ניק-אהאנג כות'ר

 

האחים המוסלמים בירדן: קמפיין למען תוצרת תורכיה

המפקח הכללי של האחים המוסלמים בירדן, ד"ר המאם סעיד, קרא לעמים הערבים והמוסלמים לרכוש סחורה תורכית כתודה על תמיכתה בערבים ובפלסטינים ועל פעולתה למען שבירת המצור מעל עזה.

http://www.assabeel.net/, 7.6.10

 

היומון כיהאן: לשגר טייסים מתאבדים לעזה

היומון האיראני כיהאן קרא לממשלה לשגר משטי סיוע לעזה ולמדינות המוסלמיות לשגר מטוסים עם טייסים מוסרי נפש מעולם האסלאם ומאיראן לשבירת המצור; היומון גם קרא לסוריה לפתוח בפעולה צבאית נגד ישראל להשבת הגולן, ולמדינות האסלאם לפעול להסגת מצרים משתה"פ שלה עם ישראל באמצעות כיסוי ההפסדים שייגרמו לה מכך. יו"ר הפרלמנט העומאני, עלי אל-עיסאווי, קיבל את הצעתו של יו"ר המועצה לביטחון לאומי באיראן, סעיד ג'לילי, לשתף פעולה במשטי סיוע לעזה מהמפרץ הפרסי.

כיהאן (איראן), 8.6.10; מהר (איראן), 7.6.10 

 

יומון כוויתי: איחוד חכמי הדת המוסלמים ישלח ספינת סיוע לעזה

מקורב לראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי, אמר ליומון אל-וטן כי אל-קרדאוי החל לארגן ספינת סיוע של האיחוד שתשתתף בשיירת החירות שתצא לעזה באמצע יולי, ועליה כמה מחברי האיחוד. לדברי המקורב, חבריו של אל-קרדאוי דחו את כוונתו להשתתף בשיירה, מחשש שייעצר ע"י ישראל, הרואה בו אויב מר. בדרשת יום השישי, שיבח אל קרדאוי את תורכיה ואת משתתפי המשט. הוא קרא לסגת מיוזמת השלום הערבית ומן המו"מ עם ישראל וטען כי ניצחונם של המוסלמים עליה - קרוב.

אל-וטן (כווית), 7.6.10; אל-ערב (קטר), 5.6.10

 

יומון איראני: אסטרטגיית הביטחון הלאומי האמריקאי – הזדמנות לאיראן

היומון האיראני השמרני-מתון אתבכאר קרא למשטר לנצל לטובת איראן את השינויים במדיניותה של ארה"ב שמוביל הנשיא אובמה ומתבטאת במסמך אסטרטגית הביטחון של ארה"ב שפרסם. לדברי היומון, אובמה שם דגש על מצב הכלכלה ועל הפצת הדמוקרטיה באופן לא כוחני כקודמו בוש.

אבתכאר (איראן), 8.6.10 

 

יומון איראני: חלופה תורכית-ברזילאית-סינית ליחסים עם רוסיה

היומון האיראני השמרני קודס, קרא למשטר לקדם את היחסים הגרעיניים עם תורכיה, ברזיל וסין כתחליף לרוסיה ולהבהיר לה שתוכנית הגרעין האיראנית אינה בת ערובה שלה. לדברי היומון, יחסה של רוסיה לאיראן והאיומים שלה עליה, מעידים שהיא רואה באיראן "שותפה נחותה."

קודס (איראן), 8.6.10

 

חזבאללה תובע את "דר שפיגל"

ארגון חזבאללה הגיש לבית המשפט בלבנון תביעה נגד השבועון הגרמני 'דר שפיגל' שפרסם כתבה  (3.5.09) בה נטען שחזבאללה מעורב ברצח ר"מ לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי. הארגון טען כי הכתבה נועדה לחולל מלחמת אזרחים בלבנון ודרש לעצור את כותב המאמר ולמנוע את פרסום השבועון בלבנון.

אל-אח'באר (לבנון), 8.6.10