המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות 12.4.2010
12/4/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 12.4.2010

 

בתקציר: עורך כיהאן: גם ארה"ב יכולה להיות מטרה למתקפה גרעינית * קטר העבירה לליע"ר 10 מיליון דולר לתמיכה בעזה * יומון כוויתי: מתיחות בין ארה"ב לסוריה * סעודיה: פתוא תאסור מימון טרור  * ויכוח באל-אזהר האם להתיר לנשים להתחרות על תפקיד בכיר * כווית גירשה מצרים התומכים באל-בראדעי

 

איראן תגיש תלונה לאו"ם נגד אובמה

דובר משה"ח האיראני, ראמין מהמאן פרסת, אמר כי איראן תגיש תלונה רשמית לאו"ם נגד נשיא ארה"ב אובמה במחאה על איומיו להשתמש בנשק גרעיני נגדה. לטענתו, דברי אובמה הם איום על בטחון העולם ומצביעים על הסכנה בה מעמידה מדינה בעלת נשק גרעיני את העולם. מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, טען כי זו בושה שארה"ב, המחזיקה בנשק גרעיני, מאיימת על מדינה אחרת, שאינה מחזיקה בנשק כזה וחברה באמנה. מפקד הצבא האיראני בפועל, עטאללה צאלחי, אמר כי איש אינו לוקח ברצינות את איומיה האחרונים של ארה"ב וכי איש לא יעז לתקוף את איראן הודות ליכולות ההרתעה והמוכנות הגבוהות שלה.

פארס (איראן), 11.4.10;  פארס (איראן), 11.4.10; פרס טי ו י (איראן) 10.4.10

 

רפסנג'אני: יש לציית למנהיג ח'אמנאי

ראש המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר באיראן, האשמי רפסנג'אני, קרא לציית למנהיג עלי ח'אמנאי, שאין מתאים ממנו לתפקידו. לדבריו, לקשריו עם ח'אמנאי יש שורשים עמוקים, הוא מקבל את מרותו וחילוקי הדעות ביניהם הם דבר טבעי.

פארס (איראן), 11.4.10

 

עורך כיהאן: מי ערב לכך שארה"ב לא תהיה מטרה למתקפה גרעינית?

עורך היומון האיראני כיהאן, חוסין שריעתמדרי, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, טען במאמר המערכת כי דברי הנשיא אובמה על שימוש אפשרי בנשק גרעיני, מוכיחים שארה"ב אינה יכולה לעשות דבר נגד איראן. הוא הסביר כי שימוש בנשק אטומי אינו נתון בידי צד אחד והזהיר שארה"ב יכולה להיות "מטרה לתגובה דומה". שריעתמדרי הבטיח שאיראן תפעיל את כל כוחותיה וידידותיה כדי לתקוף את אמריקה בכל רחבי העולם ויעץ לאובמה ללמוד את דברי איתאללה ח'ומיני ולא לדבר "שטויות נוספות."

כיהאן (איראן), 12.4.10  

 

קטר העבירה לליע"ר 10 מיליון דולר לתמיכה בעזה

קטר העבירה לליע"ר 10 מיליון דולר במסגרת התמיכה הערבית בפלסטינים. לדברי היומון אל-שרק אל-אוסט  קטר העבירה את הסכום לתושבי עזה ולא לרש"פ, כביטוי לתמיכתה בחמאס, עפ"י דרישת אמיר קטר, חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני. אלג'יר מצידה העבירה סכום של 26.4 מיליון דולר לתמיכה ברש"פ.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.4.10 

 

אזרחי סודאן: האם הבחירות חופשיות ודמוקרטיות בלא אופוזיציה ומשקיפים בינ"ל? 

 

אל-קדס (רש"פ), 11.4.10 / ח'ליל אבו ערפה

 

יומון כוויתי: מתיחות ביחסי ארה"ב-סוריה  

היומון אל-ראי דיווח על מתיחות ביחסי ארה"ב-סוריה, הנובעת מן החשש שסוריה, למרות אזהרות ישראל וארה"ב, אימנה פעילי חזבאללה וסיפקה להם טילי סקאד לטווח בינוני ורחוק וכן טק"א. לדברי היומון, ארה"ב לא השתכנעה מהכחשותיו של הנשיא אסד את הדברים בפני הסנטור ג'ון קרי, והיא חוששת מהסלמה בגבול לבנון-ישראל.   

אל-ראי (כווית), 11.4.2010

 

סעודיה: פתוא תאסור מימון טרור

מחר (12.4.10) תיערך ישיבה מיוחדת של אגודת חכמי הדת הבכירים – המוסד הדתי הרשמי בסעודיה – בראשות המופתי של סעודיה, השיח' עבד אל-עזיז אאל אל-שיח'. בתום הישיבה תפורסם פתוא שתאסור מימון טרור בכל צורה שהיא.

עוכאט' (סעודיה), 11.4.10

 

גבר לאישה: אני דמוקרט, יש לך שלוש אפשרויות, בחרי במתאימה לך

אל-ג'מהוריה (תימן), 9.4.10 / כמאל שרף

 

כווית גירשה עובדים מצריים התומכים באל-בראדעי

רשויות כווית עצרו כ-30 מצרים שעסקו בהקמת סניף של העמותה המצרית הלאומית לשינוי שבראשות מזכ"ל סבא"א לשעבר, מוחמד אל-בראדעי, בכווית, מתוכם 17 גורשו למצרים. שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט, אמר כי למשה"ח אין כל קשר למעצר ולגירוש. חברות העמותה לשינוי מתכוונות לקיים הפגנת מחאה (11.4.10) מול שגרירות כווית בקהיר.

אל-גומהוריה (מצרים), אל-מצרי אל-יום (מצרים), רוז אל-יוסף (מצרים), 11.4.10

 

אל-סיאסה: כוננות מוגברת בנמל התעופה של כווית

כוחות הביטחון בנמל התעופה של כווית הודיעו על העלאת רמת הכוננות שלהם בעקבות ידיעות על כוונות לחטוף מטוס של אחת ממדינות המפרץ ולפוצצו בעיראק או באיראן.

אל-סיאסה (כווית), 11.4.10


דמוקרטיה בעולם הערבי

אל-וטן (קטר), 10.4.10 / סלימאן אל-מאלכ

 

ויכוח באל-אזהר האם להתיר לנשים להתחרות על תפקיד בכיר

בתגובתה להודעתו של שיח' אל-אזהר הנכנס, ד"ר אחמד אל-טיב, כי יאפשר לאישה להתמודד בבחירות לאקדמיה למחקרים אסלאמיים – הגוף העליון של אל-אזהר - אמר חבר האקדמיה, ד"ר עבד אל-מועטי ביומי, כי הוא תומך ברעיון, בתנאי שלמועמדת יהיו הכישורים הנדרשים. מנגד טענה חזית חכמי הדת של אל-אזהר כי השריעה אוסרת על נשים לעבוד במשרות שהן מעבר ליכולתן, כגון שופט או ראש מדינה, וכי אל-טיב נכנע ללחצי הלובי הנשי.

אל-מצריון (מצרים), 11.4.10