המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.4.2010
7/4/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.4.2010

 

בתקציר: אחמדי-נז'אד לאובמה: אתה טירון * סעודיה: הצעת חוק האוסרת פרסום פתוות קיצוניות * פיאד תומך בהתנגדות בלתי אלימה; חמאס: להעמיד את פיאד למשפט * משעל: איננו חותרים למלחמה * יומון קטרי: הוועדה הסורית-איראנית תדון בשת"פ גרעיני * עבאס פיטר את ראש לשכתו

 

 אחמדי-נז'אד לאובמה: אתה טירון

בנאום באז'רביג'אן המערבית אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד כי ארצו מזמינה את האנושות "לצעוד בדרך הנביאים". בפניה אל הנשיא אובמה ואמר: "אתה טירון בדרך בה אתה הולך, עליך להיות סובלני... אם ברצונך ללכת בדרכו של [הנשיא] בוש תקבל מאיתנו תגובות מחץ כפי שהוא קיבל...". לטענתו, אובמה כבול בידי קיצונים וקבוצות של קפיטליסטים וציונים ואינו יכול לקבל החלטות נכונות. על האמריקאים אמר שיום אחד הם חבריך ולמחרת אויביך; פעם הם תמכו בסדאם חוסיין ולמחרת נלחמו בו. סוכנות פרס טי וי מסרה כי אחמדי-נז'אד הזהיר שישראל מחפשת תירוץ כדי לתקוף את עזה ולהשיב לעצמה את ההרתעה שאבדה לה במלחמה בעזה. בנושא הגרעין אמר כי לנוכח סירוב המערב לספק לארצו אורניום מועשר ברמה של 20% לצרכים רפואיים, שומרת טהראן את הזכות להעשיר אורניום בעצמה.

פארס (איראן), 7.4.10; פרס טי וי (איראן), 3.4.10 

 

יומון קטרי: הוועדה הסורית-איראנית תדון בשת"פ גרעיני

היומון אל-וטן מסר כי הוועדה העליונה הסורית-איראנית צפויה להתכנס בדמשק ב-27-28.4, בראשות ר"מ סוריה, מוחמד נאג'י עוטרי, וסגנו של נשיא איראן אחמדי-נז'אד, ולדון בהידוק שתה"פ בין המדינות, כולל בתחום האנרגיה הגרעינית. עוד דווח כי שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, אישר את השתתפותו בוועידה הבינ"ל למען פירוז העולם מנשק גרעיני שתתקיים באיראן (17-18.4) וכי בכיר איראני יגיע לסוריה כדי לדון בתוצאות הבחירות בעיראק.

אל-וטן (קטר), 6.4.10

 

מצרים: כוחות הביטחון דיכאו הפגנות אופוזיציה

משרד הפנים המצרי סיכל, זו השנה השנייה, את מרבית הפגנות המחאה שתכננה תנועת האופוזיציה "ה-6 באפריל" לציון יום היווסדה. בהפגנות שנערכו ללא אישור, בעיקר באוניברסיטאות, בהשתתפות כמה מאות פעילים, נרשמו עימותים עם כוחות הביטחון שהפעילו אמצעים אלימים לפיזור הפגנות ועצרו עשרות פעילים. מפלגות האופוזיציה ותנועת האח"ס לא השתתפו.

אל-אהראם (מצרים), אל-מצרי אל-יום (מצרים), 7.4.10

 

אל-קרדאוי גינה את הפיגועים ברוסיה: האסלאם אוסר הרג אזרחים

בדרשת יום השישי (2.4.10) גינה ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי, את הפיצוצים שאירעו לאחרונה ברוסיה והדגיש כי האסלאם אוסר הרג אזרחים חפים מפשע, מוסלמים ולא-מוסלמים כאחד, גם אם הם נמצאים בצד הנלחם נגד האסלאם.

אל-ראיה (קטר), 3.4.10

 

העולם הערבי 'מסניף' מחלוקות

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.4.10

 

עבאס פיטר את ראש לשכתו

בעקבות מסקנות ועדת חקירה שדנה בחשדות למעשי שחיתות של רפיק אל-חוסיני, רל"ש יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, החליט האחרון לפטרו תוך שהוא משבח את תרומתו ופועלו.

אל-איאם (רש"פ), 6.4.10

 

מקורב לח'אמנאי פונה לבריטים: חדלו לרגל באיראן

שר המודיעין לשעבר, עלי פלאחיאן המקורב למנהיג איראן, ח'אמנאי, הזהיר בריאיון לסו"י פארס את בריטניה לבל תפעל בתוך איראן ותאסוף מודיעין באמצעות שגרירותה והציע לה ללמוד לקח מתפיסת השגרירות האמריקאית ב-1979. פלאחיאן הכחיש את הטענות בדבר מעורבותו בפיגוע בבנין הקהילה היהודית בארגנטינה ב-1994, בגינו הוא מבוקש.

פארס (איראן), 4.4.10

 

ג'לילי: איראן וסין שוללות סנקציות או פעולה צבאית

עם שובו מסין, אמר מזכיר המועצה האיראנית לביטחון לאומי, סעיד ג'לילי, כי המדיניות השגויה של המעצמות הביאה להידוק היחסים בין טהראן לביג'ינג, המתנגדות לדבריו, לשימוש בפעולה צבאית או בלחץ כלכלי כדי לכפות עמדות מדיניות על מדינות אחרות. הוא הזמין את ה-5+1 לשולחן הדיונים.

איסנא (איראן), 4.4.10

 

סעודיה: הצעת חוק האוסרת פרסום פתוות קיצוניות

חבר מועצת השורא הסעודית, ד"ר זוהיר אל-חארת'י, הגיש לאחרונה הצעת חוק שתאסור על הממסד הדתי הרשמי במדינה לפרסם פסקי הלכה המאשימים בכפירה. אל-חארת'י טען כי פסקי הלכה אלו החלו לפגוע בערך הדת ובאחדות הלאומית ולהשפיע לרעה על יחסי החוץ של סעודיה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.4.10

 

שיח' סעודי: אשדר את תוכניתי מירושלים

איש הדת הסעודי, מוחמד אל-עריפי, המנחה תכנית טלוויזיונית בסעודיה, אמר כי הפרק הבא של תכניתו ישודר בשבוע הבא מירושלים. יצוין כי ביקור של אל-עריפי בירושלים עשוי להיות תקדים ולהיחשב להכרה בשלטון ישראל בעיר. היומון סבק דיווח כי ישראל דחתה אפשרות שאל-עריפי יבקר בירושלים.

www.alarabiya.net, 6.4.10; סבק (סעודיה), 6.4.10     

 

איראן: נבנה עוד שני מתקני גרעין; ועידה למניעת נשק גרעיני

יו"ר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר צאלחי, הודיע שאיראן תחל בבניית מתקן גרעיני או שניים בתוך חצי שנה. דובר משה"ח האיראני ראמין מהמאנפרסת אמר לסו"י מהר כי טהראן תארח ועידה בינ"ל (17-18.4.10) בנושא הגרעין שעניינה "אנרגיה גרעינית לכל - נשק גרעיני לאף אחד".

אילנא (איראן), 2.4.10,  מהר (איראן), 4.4.10

 

מתיחות ה-1.4: הסכמה בינערבית, מחלוקת ישראלית-אמריקאית

אל-דסתור (ירדן), 2.4.10 / ג'האד עורתאני

 

פיאד תומך בהתנגדות בלתי אלימה; חמאס: להעמיד את פיאד למשפט

רה"מ הפלסטינית, סלאם פיאד, הביע תמיכה בהתנגדות בלתי אלימה, שאינה מובילה לשפיכות דמים. שר לשעבר ברש"פ, אבראהים אבראש, טען כי דברי פיאד לעיתון הארץ כי המדינה פלסטינית תקום ב-2011 אינם ריאליים בשל הפילוג בקרב הפלסטינים ובשל קיומן של ההתנחלויות; בתגובה לדברי פיאד לעיתון  על שיבת הפליטים אל המדינה הפלסטינית ולא אל בתיהם בישראל, קראה תנועת החמאס להעמידו לדין.  

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3-4.4.10; www.palestine-info.info 3.4.10

 

משעל: איננו חותרים למלחמה

נציגי פלגים פלסטיניים בעזה (חמאס, ג'יהאד אסלאמי, חז"ע וחז"ד) דנו בהסלמה בעזה, עמדו על זכותם של הפלגים להגן על עצמם ועל עמם במסגרת אסטרטגיה מאוחדת, והחליטו להגביר את התיאום ביניהם. הפלגים הפלסטיניים בדמשק התכנסו אף הם והחליטו להסלים את העימות ואולם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, הבהיר כי חמאס לא חותרת למלחמה, אך היא תילחם אם הדבר ייכפה עליה.

www.palestine-info.info 3.4.10; אל-חיאת (לונדון), 4.4.10

 

פקיסטן הסכימה לתיווך סעודי בסוגיית קשמיר

בעקבות ביקורו של שר החוץ הפקיסטני, מחמוד קורישי, בסעודיה, דיווח מקור בכיר במשה"ח הסעודי שפקיסטן הסכימה רשמית שסעודיה תפעל לקידום מו"מ ישיר בינה לבין הודו בסוגיית קשמיר. המקור הוסיף כי השיחות בין קורישי לסעודים עסקו גם בעניינים הנוגעים לביטחון ויציבות האזור, ובנושאים אסטרטגיים המעסיקים את סעודיה ופקיסטן, ברמזו ליחסי פקיסטן-איראן.

אל-וטן (סעודיה), 4.4.10