המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 25.3.2010
25/3/2010

 

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 25.3.2010

 

בתקציר: מצרים: האח"ס יתמודדו בבחירות לפרלמנט * חמאס: נבצע גזרי דין מוות ללא התחשבות בארגוני ז"א * רשת טרור נתפסה בסעודיה * תיאום סורי-תורכי-איראני נגד פעילות ישראל בשטחים * מצרים דנה שידורי הערוצים האסלאמיים בנייל סאט * סעודיה וסוריה: עמדה תקיפה בנושא ירושלים

 

אסד: מצב 'לא שלום ולא מלחמה' הוא זמני

בראיון לערוץ אל-מנאר של חזבאללה, הביע נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, תמיכה מוחלטת בהתנגדות לאור הישגיה הרבים בשנים האחרונות. לדבריו, מדובר בהחלטה עממית המתקבלת במקומות בהם אין מוסדות מדינתיים ואילו סוריה היא מדינה בעלת צבא שמתפתח ומתכונן. לפיו, ארצו חותרת לשלום כל עוד יש סיכוי לכך והחלטה על מלחמה תתקבל לאחר שיקול דעת מעמיק, אך סוריה תילחם אם הדבר יכפה עליה. על ישראל אמר, שהיא מבינה רק את שפת הכוח ומצב של 'לא שלום ולא מלחמה' הוא זמני ויסתיים בשלום או במלחמה. אסד שלל את ביטול יוזמת השלום הערבית כיוון שהדבר ישרת את ישראל ויערער על מקורות הסמכות של תהליך השלום, אך הבחין בין ביטול היוזמה לבין הפסקתה. לדבריו, לא צפוי פיוס בין סוריה למצרים במהלך הפסגה הערבית הקרובה, אף כי סוריה מעולם לא שללה פיוס כזה. הוא שלל תיווך מצרי בין סוריה לבין ישראל מכיוון שעל מצרים לתמוך בסוריה, למרות המחלוקות ביניהן. אסד טען שארה"ב אינה מבינה מה מתרחש בעיראק וטרם גיבשה מדיניות לגבי יציאתה ממנה והאשים את עיראק באי שת"פ עם סוריה בשמירה על הגבול בין המדינות.

www.sns.sy, 25.3.10

 

רשת טרור נתפסה בסעודיה

משרד הפנים הסעודי חשף (24.3.10) רשת של תאי טרור ובה 113 פעילים, ביניהם אישה, שתכננו לפגוע במתקני נפט בסעודיה, במתקנים חיוניים אחרים ובאנשי ביטחון. בשניים מתאי הטרור שנתפסו היו פעילים סעודים ותימנים המשתייכים לארגון אל-קאעדה בתימן.

אל-וטן (סעודיה), 25.3.10

 

מצרים: האח"ס יתמודדו בבחירות לפרלמנט

סיעת האח"ס בפרלמנט המצרי הודיעה כי תתמודד בבחירות לבית העליון (מועצת השורא) שייערכו ביוני 2010. יו"ר הסיעה, ד"ר סעד אל-כתאתני, אמר כי התנועה תתחרה על 20% מהמושבים, זאת למרות גל המעצרים בשורותיה לאחרונה.

www.ikhwanonline.com, 24.3.10

 

אם פלסטינית: אני נושאת ברחמי שהיד בחודש השמיני

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 22.3.10 / מחמד סבאענה

 

מצרים בוחנת שידורי הערוצים האסלאמיים בנייל סאט

שלטונות מצרים מתכוונים לבחון את תוכן השידורים בערוצים האסלאמיים הפועלים באמצעות הלוויין המצרי נייל סאט ולגבש כללים להסדרתם. האחראי על תחום התקשורת לשעבר בליע"ר, מחמד אל-ברעי, אמר כי ייתכן שחלק מערוצים אלו ייסגרו.

אל-מצריון (מצרים), 25.3.10 

 

בשיר: נמנע התערבות של משקיפים זרים בבחירות

בנאום בחירות בפורט-סודאן איים הנשיא עומר אל-בשיר לגרש את הארגונים הזרים המפקחים על תהליך הבחירות בסודאן, בהכריזו "מי שידחף את אפו, ידיו, או צווארו בעניינינו הפנימיים – נחתוך לו אותם". איומי בשיר, שהבטיח לקיים את הבחירות במועדן, באו בתגובה לדו"ח של מרכז קרטר שהמליץ לדחות את הבחירות, האמורות להיערך בחודש הבא, בגלל קושי לוודא את טוהרן.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 23.3.10; אל-חיאת (לונדון), 24.3.10

 

חמאס: נבצע גזרי דין מוות ללא התחשבות בעמדת ארגוני ז"א

שר הפנים של חמאס, פתחי חמאד, מסר כי ממשלו צפוי לבצע גזרי דין מוות נגד סוכנים, ללא התחשבות בעמדתם של ארגוני זכויות אדם השוללים זאת. חמאד דחה טענות לפיהן מנגנוני הביטחון של חמאס מנעו ירי טילים על ישראל, אך אמר כי מצב ההתנגדות השתנה ונחלש משום שכיום אין התנחלויות ברצועה.

www.paltoday.com, 23.3.10

 

תיאום סורי-תורכי-איראני נגד פעילות ישראל בשטחים     

ראשי הפרלמנטים של סוריה, איראן ותורכיה קראו לכינוס חירום של ארגון הוועידה האסלאמית, בדמשק או באיסטנבול, כדי לדון במצב בשטחים הפלסטינים ובניסיונות ישראל לייהד ולספח את המקומות הקדושים לנצרות ולאסלאם בשטחים אלה.

אל-וטן (סוריה), 24.3.10

 

אובמה: הצליח לשרוד, הצליח בחוק הבריאות, נכשל בשלום

רוז אל-יוסף (מצרים), 25.3.10 

 

בכיר באל-צאעקה: אסד יגיש לפסגה הצעה לקידום הפיוס הפלסטיני

מוחיי אל-דין אבו דקה, בכיר בארגון הפלסטיני 'אל-צאעקה', מסר כי נשיא סוריה בשאר אל-אסד מתכוון להגיש לפסגה הערבית הצעה לקידום הפיוס הפלסטיני, שאינה סותרת את המאמץ המצרי בעניין זה.

www.paltoday.com, 24.3.10

 

סעודיה וסוריה: דרושה עמדה תקיפה של הליע"ר בנושא ירושלים

שה"ח הסעודי סעוד אל-פיצל ונשיא סוריה בשאר אסד דנו (22.3.10) בדמשק במצב במזה"ת לקראת פסגת הליע"ר שתיערך בלוב בסוף השבוע והודיעו כי סוריה וסעודיה מצפות לעמדה תקיפה מצד הפסגה בעניינים הניצבים על סדר יומם של הערבים ובראשם ההתרחשויות בירושלים. מסוריה יצא אל-פיצל לקהיר שם דן בנושא הפסגה עם שרי החוץ של מצרים וירדן.

אל-וטן (סעודיה), 23.3.10

 

שת"פ בין סבא"א למועצת שתה"פ במפרץ

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח מפי בכיר כוויתי כי מדינות מועצת שתה"פ במפרץ (סעודיה, קטר, כווית, איחוד האמירויות, בחריין ועומאן) מקדמות יחד עם סבא"א שלושה מיזמים ובהם מרכז אזורי להכשרת מומחים בנושא גרעין אזרחי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.3.10

 

מצבה של היוזמה הערבית

אל-וטן (סוריה), 23.3.10 / פארס קרהבית

 

אל-אח'באר: לשבש את הבחירות המוניציפאליות בלבנון

לקראת הבחירות המוניציפאליות בלבנון, הצפויות בראשית חודש מאי, טען היומון הלבנוני אל-אח'באר, התומך בחזבאללה, כי "כוחות ה-14 במרץ" מנסים למנוע מהפרלמנט את אישור התיקונים והרפורמות בחוק הבחירות החדש, כדי לקיימן על בסיס החוק הישן. יו"ר מועצת המנהלים של העיתון, אבראהים אל-אמין, קרא להחרים את הבחירות ולנסות לשבשן על ידי מחאה, חסימת כבישים, הרס מרכזי ההצבעה וחסימת דרכם של ראשי הקלפיות אל מרכזי ההצבעה.

אל-אח'באר (לבנון), 23.3.10

 

אל-סיאסה: סוכל ניסיון פיגוע שתכנן חזבאללה נגד יוניפי"ל

היומון אל-סיאסה דיווח על סיכול ניסיון פיגוע בכוחות יוניפי"ל ע"י חוליה של הארגון האסלאמיסטי פתח אל-אסלאם, שפעלה בשליחות חזבאללה. על פי הדיווח, אנשי חזבאללה שגייסו את החוליה המפגעת התחזו לאסלאמיסטים קיצונים והפיגוע עצמו נועד להרתיע את המפקד החדש של כוחות יוניפי"ל, כדי שתיפסק חשיפת מחסני תחמושת נוספים של חזבאללה בדרום לבנון.

אל-סיאסה (כווית), 23.3.10

 

העמים הערביים רוצים דמוקרטיה; המשטרים הערביים - לא

אל-וטן (קטר), 23.3.10  / סלמאן אל-מאלכ