המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תגובת שיח' טנטאוי לנאום אובמה בקהיר
18/3/2010

 

תגובת שיח' טנטאוי לנאום אובמה בקהיר

 

ביולי 2009 פרסם שיח' אל-אזהר, ד"ר מוחמד סיד טנטאוי, שנפטר ב-10 במרץ 2010, את תגובתו לנאום שנשא הנשיא אובמה בקהיר ביוני 2009 על עתיד היחסים בין ארה"ב לעולם האסלאמי. טנטאוי הביע שביעות רצון מן הנאום ובירך על היוזמה לפתוח דף חדש ביחסים עם המוסלמים; הוא הביע תמיכה בקריאתו של אובמה לפלסטינים לנטוש את האלימות וקרא לארה"ב לפעול להקמת מדינה פלסטינית; הוא הצטרף לקריאתו של נשיא ארה"ב לדיאלוג ושת"פ ולהפסקת החימוש הגרעיני. עוד קרא טנטאוי להעניש קיצונים הרוצחים חפים מפשע ולשמור על זכויות מיעוטים, על חופש הדת והפולחן ועל זכויות הנשים. להלן תרגום חלקים מדבריו:[1]

 

טנטאוי: המוסלמים בעד דיאלוג ושת"פ בין הציוויליזציות

טנטאוי בירך על כוונתו של אובמה לפתוח דף חדש ביחסים בין ארה"ב למוסלמים: "קהיר מקדמת אותך בברכה...  כל בני האדם אחים לאנושות ועליהם להכיר זה את זה, להיות כנים אלה עם אלה, להביא האחד לשני מהתועלות שאללה נתן, ולשתף פעולה מתוך ניקיון כפיים ויראת שמיים, ולא מתוך חטא ותוקפנות... הדיאלוג הוא הדרך הטובה ביותר להגיע לטובת הכלל... אנו כמוסלמים דוגלים בשת"פ בין הציוויליזציות ובסולידאריות ביניהן..."

 

המתח בין האסלאם למערב אינו תירוץ לרצח

בתגובה לדברי אובמה כי מערכת היחסים בין האסלאם למערב ידעה מאות שנים של דו קיום ושיתוף פעולה, אך גם עימותים ומלחמות דת שנוצלו בידי קיצונים על מנת לפגוע באזרחים, כתב טנטאוי כי אל-אזהר היה בין הראשונים לגנות את פיגועי ה-11.9, והוסיף כי מתיחות זו, "יהיו סיבותיה אשר יהיו, אסור מבחינה דתית, רציונאלית, חוקית או מוסרית, שהיא תיתן תירוץ לרצח גברים, נשים וצעירים..."

 

לדברי טנטאוי, "השריעה נלחמת במלוא הכוח בקיצוניות על כל צורותיה, ומצווה על חסידיה ועל הציבור בכלל, לסייע זה לזה ולשתף פעולה למען הפצת הביטחון והשלום בחברה האנושית כולה..." הוא הוסיף כי יש להזהיר את הטרוריסטים והקיצונים כי גורלם יהיה מר, ואם לא יישמעו לאזהרה, יש לערוך להם משפט צודק ולהענישם עונשים מרתיעים.

 

שמירה על חופש הפולחן וזכות האישה ללבוש רעלה

ביחס לדברי אובמה אודות חופש הדת בארה"ב, כתב טנטאוי כי אובמה אמר דברים נבונים, שכן "חובה לכבד את חופש הפולחן הדתי בכל מדינה, משום שמקומות הפולחן - מסגדים, כנסיות או מקומות פולחן אחרים - הוקמו לצרכי פולחן, טיהור הנפש ונטיעת מידות מוסריות, כגון כנות וחמלה..." הוא הוסיף: "קיומם של למעלה מ-1200 מסגדים ברחבי ארה"ב מלמד על הבנה נכונה והתנהגות נאותה, על מחויבות לזכות זו ועל כיבוד הפולחן הדתי. כל עוד אלו המקיימים את הפולחן הדתי אינם מנצלים אותו לביצוע עבירות, לאמירת דברים רעים ולעשיית מעשים מגונים, אנו מודים להם. אך אם הם ינצלוהו לזריעת הרס, לחרחור ריב או לערעור ביטחון המדינה, יש לדון אותם ולהרחיקם ממקום הפולחן..."

 

הוא אף כתב כי "חובה לשמור על זכויות הנשים והנערות המוסלמיות לעטות חג'אב ולהעניש את המעזים לשלול מהן זכות זו, שכן החג'אב עבורן הוא הכרח על פי השריעה האסלאמית..." טנטאוי קרא לשיתוף פעולה עולמי למען שוויון זכויות וחובות ומניעתי אפליה. לדבריו, "השריעה האסלאמית השוותה בין גברים לנשים שכן מקורם אחד." על השוויון בין המינים אמר כי הוא מתבטא בשוויון בחובות הדתיות, כגון תפילה, צום ועלייה לרגל, ברכישת השכלה, בזכות הרכוש, בבחירת השותף לחיים, ועוד.

 

על זכויות מיעוטים, כתב: "השריעה מצווה על צדק ושוויון בין בני האומה, ללא קשר לאמונתם הדתית, מוצאם וגזעם... כל אדם בעל אזרחות של מדינה כלשהי, הוא שווה זכויות וחובות כיתר אזרחי אותה המדינה. למשל, כל בעלי האזרחות המצרית שווי זכויות וחובות, בין אם היו מוסלמים, נוצרים או [בני דת] אחרת..." טנטאוי הבהיר כי האסלאם דוגל בחופש הדת, ובכך שאין לכפות אמונה דתית.

 

עמדת אובמה ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני אובייקטיבית

באשר לעמדת אובמה ביחס לסכסוך הישראלי-ערבי, שכללה גם קריאה לפלסטינים לחדול מהאלימות, כתב טנטאוי כי עמדה זו היא אמיצה, בהירה ואובייקטיבית, שכן הוא הבהיר לכל אחד מהצדדים, הישראלי והפלסטיני, מה עליו לעשות ומה מגיע לו. טנטאוי הביע תמיכה בדברי אובמה כי הדרך הרצויה היא פתרון של שתי מדינות, וכי אחריותן של מדינות ערב בהקשר זה, לא הסתיימה עם יוזמת השלום הערבית. טנטאוי הסכים עם דברי אובמה כי רבים מהמוסלמים מבינים כי ישראל לא תיעלם, כשם שישראלים רבים מבינים שמדינה פלסטינית היא דבר הכרחי.

 

עוד כתב: "הגיע הזמן שארה"ב והעולם כולו ייחלצו לעזרת הפלסטינים ויאפשרו להם להשיג את זכויותיהם עד שתקום להם מדינתם, חופשית, גאה ומכובדת כיתר מדינות העולם..." דרך זו, לדבריו, משרתת את האינטרס של שני הצדדים וכן את האינטרס של ארה"ב והעולם כולו.

 

השריעה מתירה רכישת נשק או ייצורו להגנה עצמית בלבד

טנטאוי הצטרף לקריאתו של אובמה למניעת מרוץ חימוש גרעיני, במיוחד במזה"ת, והסביר: "אנו תומכים בזכותה של כל מדינה שתהיה לה אנרגיה גרעינית למטרות שלום. אנו תומכים בכל מדינה החותרת לכך שלמדינה כלשהי בעולם לא יהיה נשק גרעיני  אשר הורס ולא בונה ומהווה מקור לסחטנות ואיום כלפי יתר המדינות. השריעה אסרה לחלוטין רכישת נשק או ייצור נשק שלא למטרות הגנה עצמית או הגנה על המולדת והרכוש..." לבסוף, כתב טנטאוי כי הוא תומך ברעיונותיו של אובמה באשר לצורך בקדמה ובפיתוח טכנולוגי.

 



[1] הדברים פורסמו כספרון בהוצאת הירחון "מגלת אל-אזהר" ביולי 2009.