המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 14.3.2010
14/3/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 14.3.2010

 

בתקציר: טקסים לכבוד דלאל אל-מור'רבי בהשתתפות אנשי רש"פ * יומון איראני: ביידן הודה בחולשתה של ארה"ב מולנו * עבאס: הנשק במחנות הפליטים – החלטה לבנונית * יומון סורי: הודעת החרטה של ג'ונבלאט - לא מספקת * סעודיה: לא נלחץ על סין בנושא איראן * לאריג'אני: הג'יהאד - מחייה האסלאם

 

טקסים לכבוד דלאל אל-מור'רבי בהשתתפות אנשי רש"פ

מחלקת ההסברה והתרבות בתנועת הפת"ח ערכה פסטיבל עממי לציון יום האישה הבין-לאומי ולציון יום השנה למותה של דלאל אל-מור'רבי, סגנית מפקד החוליה שביצעה את הפיגוע בכביש החוף ב-1978. בטקס השתתפה רביחה ד'יאב השרה לענייני נשים ברש"פ. דמיטרי דיליאני, חבר המועצה המהפכנית של הפת"ח שיבח את "מעשה ההקרבה" של אל-מור'רבי; ראש חבר נאמני האקדמיה הפלסטינית לביטחון, תופיק אל-טיראוי, נפגש עם אנשי המחנה הצבאי הנקרא על שמה של דלאל אל-מור'רבי.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 12.3.10; אל-קדס (ירושלים), 14.3.10

 

יומון סורי: הודעת החרטה של ג'ונבלאט - לא מספקת

כצעד נוסף לקראת פיוסו עם סוריה וביקורו בדמשק, הביע המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט, בראיון בערוץ אל-ג'זירה (13.3.10), חרטה על דברי ביקורת ועלבון שהטיח בעבר בנשיא בשאר אל-אסד, בהסבירו כי דבריו היו "לא ראויים, חסרי הגיון ונאמרו ברגע של אובדן שליטה עצמית". ג'ונבלאט, שבעבר האשים את סוריה ברצח אביו כמאל, נמנע מלנקותה מהרצח, אך אמר שהוא "סולח ושוכח". היומון הסורי אל-וטן טען כי בדברי ג'ונבלאט לא הובעה התנצלות מפורשת ותמיכה נחרצת באופוזיציה הלבנונית הפרו-סורית וכי הנשיא בשאר אל-אסד הוא שיחליט אם לקבל את דבריו. לאחרונה דווח כמה פעמים כי סוריה מתנה את ביקורו של ג'ונבלאט בדמשק בהתנצלות פומבית.

אל-נהאר (לבנון), אל-וטן (סוריה), 14.3.10

 

עבאס: נכבד כל החלטה של לבנון בנושא הנשק במחנות הפליטים

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, קרא לפרק את הנשק שבידי ארגונים פלסטינים מחוץ למחנות הפליטים בלבנון. לדבריו, שלטונות לבנון הם שיחליטו מה ייעשה בנשק שבתוך המחנות ויש לכבד את החלטתם.

march.org14, 11.3.10

 

איראן: המשטר עצר 30 איש שפעלו בשרות ה-CIA

משרד התובע הכללי בטהראן הודיע כי עצר 30 אנשים, שלטענתו היו חברים בשתי חוליות שפעלו בשרות ה-CIA. החוליה הראשונה הואשמה בהפצת תוכנות גלישה לאיראנים, לאתרים שהמשטר חסם. הקבוצה השנייה הואשמה בריגול כגון זיהוי מדעני גרעין איראנים, ארגון מהומות והפצת שקרים. לטענת משרד התובע, משרד השידורים הבינ"ל האמריקאי ומחלקת המדינה הקציבו 50 מיליון דולר לפעילות זאת.

ספאה ניוז (איראן), khandaniha.eu, 13.3.10 

 

רוב ההכנסות בעולם הערבי מזינות את השחיתות

אל-וטן (קטר), 12.3.10 / סלימאן אל-מאלכ

 

דיווח: המתווך האיראני-אמריקאי שב לטהראן

היומון השמרני רסאלת מתח ביקורת על האישור שהעניק המשטר האיראני לביקורו של איש העסקים האמריקאי ממוצא איראני, הושנג אמיר-אחמדי, נשיא המועצה האמריקאית-איראנית, בטהראן. בעבר, נשא ונתן אמיר-אחמדי, בשם ארה"ב על פתיחת נציגות אמריקאית בדרג נמוך בטהראן.

רסאלת (איראן), 13.3.10

 

ג'ומהורי-י אסלאמי: ניסיון לחבל בניצחון השיעים בבחירות בעיראק

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי הזהיר כי גורמים בעיראק, הקשורים לארה"ב ולסעודיה, מנסים לחבל בהישגי השיעים בבחירות בעיראק, למרות שזכו בשני שליש מן הקולות, ולמנוע הקמת קואליציה שיעית. היומון הזהיר כי חזרת הבעת' לשלטון תהווה איום גדול על עיראק.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 13.3.10

 

יומון איראני: ביידן הודה בחולשתה של ארה"ב מול איראן

היומון האיראני רסאלת טען כי הבית הלבן מבולבל וחסר יכולת תגובה מול הקואליציה של איראן-חזבאללה-חמאס-סוריה-עיראק וכי סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בחר להודות בחולשתה של וושינגטון מול איראן, דווקא בתל-אביב.

 רסאלת (איראן), 13.3.10

 

לאריג'אני: הג'יהאד הוא החייאת האסלאם

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, אמר כי המוסלמים נכשלו במאבק מול ישראל כיוון שנטשו את דרך הג'האד. לדבריו, הג'יהאד מחייה את האסלאם ומגן על זכויות המוסלמים וככזה הוא נבדל מהטרור.

מהר (איראן), 13.3.10

 

סעודיה: לא נלחץ על סין בנושא איראן

מקור סעודי בכיר דחה דיווחים אודות הסכמה סעודית ללחוץ על סין כדי שזו תסכים להטלת סנקציות על איראן.

אל-ריאד (סעודיה), 13.3.10

 

ישראל דוחקת בקונגרס להכיר בשואת הארמנים

כתגובה על תמיכתה של תורכיה בפלסטינים    

אל-וטן (סעודיה), 12.3.10 / ג'האד עורתאני

 

ירדן: כור גרעיני אזרחי ראשון יושלם ב-2019

ראש הסוכנות הירדנית לאנרגיה גרעינית, ח'אלד טוקאן, אמר בשולי הוועידה הגרעינית האזרחית שנערכה השבוע  בפריס, כי ירדן מתכננת להפעיל את הכור הגרעיני האזרחי הראשון שלה – שישמש להפקת חשמל והתפלת מים - ב-2019,  קרוב למפרץ עקבה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.3.10

 

אזרח לבנוני תובע קצינים סוריים שחטפו ועינו אותו

היומון אל-נהאר דיווח כי פעיל לשעבר במנגנון ביטחון הפנים הלבנוני הגיש תביעה (6.3.10) תקדימית נגד קצינים סוריים בכירים ששירתו בעבר בלבנון, ובראשם ג'אמע ג'אמע שהיה ראש שירותי המודיעין הסוריים בה. לטענתו, קצינים אלה חטפו אותו ב-1991, עינו אותו ועצרו אותו במשך שנים בבתי כלא בסוריה. דווח כי בקרוב יוגשו בלבנון תביעות דומות נגד קצינים סורים רבים.

אל-נהאר (לבנון), 11.3.10

 

יו"ר הוועדה למאבק במצור על עזה: אינתיפאדת הספינות תתחדש

חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית ויו"ר הוועדה העממית למאבק במצור על עזה, ג'מאל אל-ח'דרי, אמר כי במסגרת החייאת "אינתיפאדת הספינות" יגיעו בחודש הבא לעזה ספינות מתורכיה, יוון וקפריסין.

www.palestine-info.info, 12.3.10

 

אל-סיאסה: יוניפי"ל התלונן כי חזבאללה משבש פעילותו

היומון אל-סיאסה דיווח כי יוניפי"ל הגיש לפני כמה ימים דו"ח לאו"ם הכולל תלונות על ניסיונותיו החוזרים ונשנים של חזבאללה לפגוע בעבודתו בדרום לבנון. לפי הדיווח, יוניפי"ל טען כי חזבאללה מגייס נערים שאינם משתייכים לארגון כדי שיתגרו בכוחות הסיור של יוניפי"ל. באחד המקרים, שצוינו בדו"ח, ניסו כמה נערים מטעם חזבאללה להתפרץ לתוך בסיס צבאי של יוניפי"ל.

אל-סיאסה (כווית), 12.3.10

 

נשיא לבנון לא יגיע לפסגה הערבית

שר ההסברה הלבנוני, טארק מיתרי, הודיע (11.3.10) כי הנשיא מישל סולימאן לא ישתתף בפסגה הערבית בלוב הצפויה בסוף החודש; מקור מצרי מסר כי טרם הוחלט אם נשיא מצרים, חוסני מובארכ, המחלים מהניתוח שעבר, ישתתף בפסגה והוסיף כי מצרים תמשיך לפעול כדי ליישב את עניין השתתפותו של אבו מאזן בפסגה למען הבטחת הצלחתה.

אל-נהאר (לבנון), אל-מצרי אל-יום (מצרים), 12.3.10

 

לראשונה בסעודיה: שגרירה זרה

יקתרינה מאירינג מיקאדז מונתה לשגרירת גאורגיה בסעודיה.זו הפעם הראשונה בתולדות סעודיה שבה אישה מונתה לשגרירת מדינה זרה בריאד.

www.alarabiya.net, 11.3.10

 

לראשונה בקטר: אישה בתפקיד שיפוטי

מהא מנצור סלמאן מונתה לעוזרת שופט בקטר והיא האישה הראשונה הממלאת תפקיד שיפוטי במדינה. משפטנים קטרים בירכו על המינוי.

אל-ראיה (קטר), 12.3.10

 

איראן מתגרה

רוז אל-יוסף (מצרים), 9.3.10