המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.3.2010
9/3/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.3.2010

 

בתקציר: שה"ח האיראני: ארה"ב ובריטניה מייצאות טרור * חזבאללה: שגרירות ארה"ב בלבנון - מדינה בתוך מדינה * ארדואן: נגד תכנית הגרעין של איראן; בעד פתרון דיפלומטי * סעודיה: תכנית לאפשר עירוב מגדרי בחינוך * יועץ של עבאס: לא תהיה עוד אינתיפאדה * אסיר מן החמאס: לחטוף עוד חיילים

 

פסימיות ערבית לגבי שיחות הקרבה בין ישראל לפלסטינים

על רקע ביקורם באזור של השליח האמריקאי למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, וסגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לחברי הוועה"פ של אש"ף כי אין לו כל ציפיות מהמו"מ; חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, מוחמד דחלאן, אמר כי אין כל תועלת במו"מ עקיף או ישיר עם ישראל, ואולם הפלסטינים מעוניינים לתת לארה"ב הזדמנות להבין שישראל אינה רוצה בשלום; מזכ"ל הליע"ר, עמרו מוסא, אמר כי ארה"ב קיבלה הזדמנות אחרונה להחיות את תהליך השלום, אך הביע פסימיות בנוגע להצלחתו.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 9.3.10

 

שה"ח האיראני: ארה"ב ובריטניה מייצאות טרור

שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, טען כי ארה"ב ובריטניה מקדמות טרור באפגניסטן ובפקיסטן ובסיסיהן באזור נועדו להרחבת התפשטותן.

פרס טי וי, אילנא (איראן), 8.3.10

 

חזבאללה: שגרירות ארה"ב בלבנון - מדינה בתוך מדינה 

בעקבות ידיעה ביומון הלבנוני אל-ספיר כי שגרירות ארה"ב בבירות ביקשה מגורמים בלבנון להעביר לה מידע על רשת התקשורת במדינה, טען נואף אל-מוסוי, חבר פרלמנט מטעם חזבאללה, כי שגרירות זו פועלת כמדינה בתוך מדינה ומחזיקה במיליציות פרטיות. האשם צפי אל-דין, יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה, טען כי החדירה המודיעינית והביטחונית האמריקאית מסוכנות לביטחון לבנון יותר מישראל.

אל-ספיר (לבנון), 8.3.10 אל-וטן (סוריה), 9.3.10

 

ארדואן: נגד תכנית הגרעין של איראן; בעד פתרון דיפלומטי

ראש ממשלת תורכיה, רג'ב טיב ארדואן, אמר ליומון אל-וטן כי הוא מתנגד לכל תכנית גרעין צבאית באזור וקרא לפתור את משבר הגרעין בדרכים דיפלומטיות.

אל-וטן (סעודיה), 9.3.10

 

איראן מונעת מח'אתמי לצאת מגבולותיה

סו"י האיראנית פארס מסרה כי שלטונות איראן אסרו על הנשיא לשעבר, מוחמד ח'אתמי, לצאת מגבולות המדינה.

פארס (איראן), 9.3.10

 

יום האישה הבינלאומי

אל-ג'רידה (כווית), 8.3.10  / עבד אל-קאדר

 

סעודיה: תכנית לאפשר עירוב מגדרי במגזר החינוכי

שר החינוך הסעודי החליט לערוך פגישה משותפת לו, לסגניו, למורים ולמורות – פגישה ראשונה מסוגה של משרד החינוך - בה ינכחו גברים ונשים יחד. הפגישה תיערך במסגרת תכנית השר להביא לעירוב מגדרי במגזר החינוכי. אנשי דת סעודיים שהתנגדו להחלטה קראו להעמיד לדין את שר החינוך.

חרף (סעודיה), 7.3.10 

 

אסיר מן החמאס: יש לחטוף חיילים נוספים

עבדאללה אל-ברגות'י, בכיר בגדודי עז אל-דין אל-קסאם שנדון ל-67 מאסרי עולם, אמר כי הדרך היחידה לרסן את ישראל היא לחטוף חיילים נוספים, והדגיש כי גלעד שליט יישאר בשבי כל עוד האסירים הפלסטינים יישארו בכלא הישראלי.

www.aljazeera.net, 8.3.10

 

יועצו של עבאס: לא תהיה אינתיפאדה שלישית

יועצו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, נמר חמאד, אמר כי הפלסטינים לא יפתחו באינתיפאדה שלישית לאחר שהשנייה הייתה מתנת חינם לישראל, ואיים לעצור כל אדם הנושא נשק או חומרי נפץ בגדה. לדבריו, ירושלים היא לב הסכסוך, אין לוותר עליה ולא יהיה שלום בלעדיה. הוא הוסיף כי אם הפלסטינים לא יצליחו לשחרר את השטחים, עליהם לפחות לחזק את אלה שיישארו בהם כדי שלא יהפכו לפליטים.

אל-ערב (קטר), 9.3.10

 

אחמדי-נז'אד זוכה באוסקר השקרים

רוז (איראן), 8.3.10

 

שגריר רוסיה בירדן: מתנגדים לאיראן גרעינית

שגריר רוסיה בירדן, אלכסנדר כאלוג'ין, אמר ליומון אל-דוסתור, כי מוסקבה מתנגדת לכך שלאיראן, השוכנת לגבולה הדרומי תהיה יכולת גרעינית צבאית וכי אין עדות לכך שהיא השיגה יכולת כזאת, ואולם איראן מסרבת לשתף פעולה עם סבא"א כדי להסיר את הערפל בנושא זה. לדבריו, מוסקבה תומכת בהטלת סנקציות חכמות על איראן ומתנגדת לפעולה צבאית, שעלולות להיות לה השלכות הרות אסון.

אל-דוסתור (ירדן), 7.3.10                

 

סגן שה"ח הסורי: האמת לגבי אירועי ה-11.9 תתגלה בעתיד

בהרצאה באוניברסיטת תשרין שבלאד'קיה, אמר סגן שה"ח הסורי, פיצל מקדאד שממשל בוש והשמרנים החדשים ניצלו את אירועי ה-11.9 כדי לפעול נגד הערבים והמוסלמים וציין כי האמת לגבי אירועים אלה תתגלה בעתיד. לדבריו, סוריה ואיראן הן מדינות שוות במשקלן ויחסיהן עמוקים מכפי שנראה. מקדאד קרא למערב ללמוד מהדמוקרטיה בסוריה שאחד מביטוייה הוא החופש שניתן לכל המועמדים לבחירות בעיראק להציג את תמונותיהם ברחבי סוריה, והציג את האופוזיציה הסורית כטרוריסטית. 

www.aksalser.com, 5.3.10

 

יומון איראני: משטר מובארכ "נושם את נשימותיו האחרונות"

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי העריך כי העם המצרי ינצל את בריאותו הלקויה של הנשיא מובארכ, שמשטרו "נושם את נשימותיו האחרונות", ויבוא חשבון עם מדיניות הדיכוי שלו. לדברי היומון, נפגש מובארכ עם אובמה כדי להבטיח שבנו ג'מאל יירש את כיסאו. היומון העצמאי אל-מצריון דיווח כי בכירים בממשלה ובפרלמנט המצרי הונחו לא לעזוב את מצרים בטרם שובו של מובארכ מן הניתוח בגרמניה (6.3.10). גורמי אופוזיציה מצריים קראו למובארכ לפרוש בשל מצבו הבריאותי.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 8.3.10; אל-מצריון (מצרים), 8.3.10; אל-דוסתור (מצרים), 6.3.10

 

אל-קדס אל-ערבי:  ג'ונבלאט יוריש לבנו את הנהגת המפלגה והעדה

היומון "אל-קדס אל-ערבי" דיווח כי בנו של המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט, תימור ג'ונבלאט, ביקר לאחרונה בחשאי בסוריה שם נפגש עם מאהר אל-אסד, אחיו של הנשיא בשאר אל-אסד, ודן עימו בפתיחת דף חדש בין אביו לסוריה. לדברי היומון, ג'ונבלאט צפוי להודיע בנאום שישא (16.3.10) ביום השנה לרצח אביו, שבנו תימור יחליפו בהנהגת המפלגה והעדה הדרוזית בלבנון, אך הוא עצמו ימשיך בפעילותו הפוליטית. מנגד, הכחיש האתר www.metransparent.com  כי ג'ונבלאט יכריז על תימור כמחליפו וטען כי ג'ונבלאט יוותר על ביקורו הצפוי לסוריה לאחר שזו הכתיבה לו עוד תנאים משפילים כתנאי לביקורו. יצוין כי בשנה האחרונה התלווה תימור ג'ונבלאט לפגישות פוליטיות רבות שקיים אביו. 

www.metransparent.com, 4.3.10, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), אל-מסתקבל (לבנון), 7.3.10

 

משעל: ההתנגדות נושמת בזכות ח'אמנאי

בראיון לסו"י האיראנית קודסנא, אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, כי ההתנגדות חבה את קיומה למנהיג איראן עלי ח'אמנאי, המגן עליה ללא  תנאי והדגיש את חשיבות פגישתם האחרונה של ראשי הפלגים הפלסטיניים עם ח'אמנאי לעתיד ההתנגדות, נוכח ההתפתחויות האזוריות.

קודסנא (איראן), 2.3.10

 

הפסגה הערבית: הדבר היחיד שפג תוקפו ואנשים עודם משתמשים בו

אל-וטן (קטר), 7.3.10 / סלימאן אל-מאלכ