המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 5.3.2010
5/3/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 5.3.2010

 

בתקציר: ג'בריל: צפוי הסכם אי תקיפה בין איראן למדינות המפרץ * מובארכ: אל-בראדעי רשאי להתמודד לנשיאות בהתאם לחוקה *  שה"פ של חמאס: אינתיפאדה עולמית עד הסתלקות הציונות * המופתי של אוסטרליה: הציונות היא מחלה * חכמי אל-אזהר: שחקני כדורגל ישתחוו כתודה לאללה על ניצחון

 

אל-שרק אל-אוסט: עבאס יבוא לפסגה אם אל-קד'אפי יתנצל

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתנה את בואו לפסגה הערבית בלוב בקבלת התנצלות אישית מהנשיא מועמר אל-קד'אפי, על שסירב לפגשו כאשר ביקר בלוב (21.2.10) על-פי הזמנתה. נמסר כי צעדו של אל-קד'אפי נבע מסירובו של עבאס לחתום על הסכם הפיוס הפלסטיני בעת הפסגה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.3.10

 

אחמד ג'בריל: צפוי הסכם אי תקיפה בין איראן למדינות המפרץ

מזכ"ל החזית העממיתהמפקדה הכללית, אחמד ג'בריל, טען כי איראן תחתום בקרוב על חוזה אי תקיפה עם מדינות המפרץ ובכך תפריך את טענות ארה"ב וישראל כי בכוונתה לתקוף מדינות אלה. לדבריו, ארה"ב מנסה לנתק את סוריה מאיראן לא למען תהליך השלום, אלא כדי להסתייע בה בעיראק, שם יהיה עליה למלא את החלל שייווצר בעקבות נסיגת ארה"ב ממנה. עוד טען המורל של איראן גבוה, בידעה כי איומי ארה"ב וישראל כלפיה הם איומי סרק. על המו"מ בין הרש"פ לישראל אמר, כי הוא מעולם לא נפסק ולכן התניית חידושו ע"י עבאס בהפסקת ההתנחלויות היא מעשה רמייה. ג'בריל גם האשים את מנגנוני הביטחון של הרש"פ, מצרים וירדן בשת"פ עם המוסד.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 5.3.10

 

מובארכ: אל-בראדעי רשאי להתמודד לנשיאות בהתאם לחוקה

בהתייחסות ראשונה לאפשרות מועמדותו של מזכ"ל סבא"א לשעבר, ד"ר מחמד אל-בראדעי, לנשיאות מצרים, אמר הנשיא חוסני מובארכ, כי אל-בראדעי רשאי ככל אזרח להתמודד בבחירות - עצמאית או מטעם מפלגה - ובתנאי שיכבד את החוקה המצרית. יצוין, כי אל-בראדעי התנה את התמודדותו בגיבוש חוקה חדשה, שתתיר לכל מצרי לרוץ לנשיאות באופן עצמאי, בעוד החוקה הנוכחית מציבה מכשולים הנחשבים לבלתי עבירים.

אל-אהראם (מצרים) 5.2.10

 

השלכות פסגת אסד-נז'אד-נאסרללה מאיימות להטביע את המזה"ת

אל-בלד (לבנון), 28.2.10 / סתאפר ג'ברא

 

שה"פ של חמאס: אינתיפאדה עולמית עד הסתלקות הציונות

שר הפנים של חמאס, פתחי חמאד, אמר כי למרות התמיכה האמריקאית, הישות הציונית עתידה לחלוף מן העולם, וכי האינתיפאדה העולמית למען הפלסטינים שהחלה לאחר המלחמה בעזה, תסתיים רק לאחר עקירה מוחלטת של השורש הציוני. עוד אמר כי רצועת עזה נהנית מיציבות ביטחונית ולא קיימות בה קבוצות סלפיות.

www.alresalah.ps, 5.3.10; www.palestine-info.info, 4.3.10

 

אל-ג'רידה: חמאס חוששת מהתחזקות אל-קאעדה בעזה

היומון אל-ג'רידה חשף כי בפגישתו בעזה עם חברי פרלמנט מצריים, לפני כחודש, הביע בכיר החמאס מחמוד אל-זהאר את חששה של תנועתו מפני התפשטות של חוליות המזוהות עם אל-קאעדה ברצועת עזה, וטען כי חמאס עוקבת אחריהן ונאבקת בהשקפותיהן הקיצוניות. לדברי היומון, בוצעו בעזה מעצרים רבים בקרב תושבים בעלי השקפה דתית קיצונית.

אל-ג'רידה (כווית), 4.3.10

 

המופתי של אוסטרליה: הציונות היא מחלה

המופתי של אוסטרליה, תאג' אל-דין חאמד אל-הלאלי, שהשתתף בוועידת הבינ"ל לאחדות אסלאמית בטהראן (2-4.3.10), אמר לסו"י האיראנית קודסנא, כי הציונות היא מחלה המתפשטת בעולם האסלאם ועל המוסלמים להתאחד נגד האויב הציוני כדי למנוע את חדירת המחלה הציונית לעולם האסלאם. הוא שיבח את איראן לרגל כינוס הועידה ואמר על מדינות האסלאם לראות בה מודל לחיקוי.

קודסנא (איראן), 4.3.10

 

שה"ח המצרי: מגעים אינטנסיביים בין מצרים לסוריה 

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט, אמר כי בין מצרים לסוריה מתקיימים מגעים אינטנסיביים בדרג גבוה וכי ארצו שואפת ליחסים טובים ולשת"פ עם סוריה, הפועלת למען האינטרסים הערביים והפלסטיניים. לדבריו, איראן מסבה נזק לעניין הפלסטיני ויש לנטרל את השפעתה כדי שהפיוס הפלסטיני ייצא לפועל.

אל-חיאת (לונדון), 4.3.10

 

סגן נשיא עיראק: מפלגתו של אל-מאלכי עלולה לבצע הפיכה

סגן נשיא עיראק, טארק אל-האשמי, הזהיר כי מפלגת אל-דעוה בראשות רה"מ הנוכחי, נורי אל-מאלכי, עלולה לבצע הפיכה במדינה אם תוצאות הבחירות הכלליות, שיתקיימו ב-7.3.10, לא ייראו לה.

אל-חיאת (לונדון), 4.3.10

 

הדרך לקלפי בעיראק: ביד אחת פתק ההצבעה, בשנייה צוואה

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 4.3.10  / עמאד חג'אג'  

 

סעודיה: פרס המלך פיצל יוענק לר"מ תורכיה

ר"מ תורכיה, רג'ב טיב ארדואן, יבקר (8.3.10) בסעודיה, שם יקבל את פרס המלך פיצל לשירות למען האסלאם.

אל-חיאת (סעודיה), 4.3.10

 

אל-ג'רידה: סולימאן ללובלמניעת השתתפות חמאס בפסגה

היומון אל-ג'רידה דיווח כי נשיא מצרים חוסני מובארכ שלח (3.3.10) את שר המודיעין המצרי עומר סולימאן ללוב בדרישה למנוע הזמנת חמאס לפסגה הערבית, לאחר שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איים להחרימה אם חמאס תנכח בה.

אל-ג'רידה (כווית), 4.3.10

 

ח'אמנאי: עולם האסלאם מתרשל בהגנה על פלסטין

מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, תקף את עולם האסלאם המתרשל בהגנה על פלסטין מפני כיבושה בידי "הגידול הסרטני המסוכן", ישראל. לדבריו, התעוררות אסלאמית והתקרבות בין המוסלמים יניבו פתרון למרבית בעיות עולם האסלאם, ובכלל זה לנושא הפלסטיני.

אילנא (איראן), 4.3.10

 

אשת כרובי: הממשלה לוקה בקיבעון מחשבתי

פאטמה כרובי, אשתו של מהדי כרובי, ממנהיגי תנועת המחאה באיראן, אמרה כי סגן שר התרבות, מוחמד עלי ראמין, איים במרומז על חיי בעלה בשיחת טלפון שקיים עימה ערב סגירת השבועון איראן-דוח'ת, השייך לבנה חוסין. לדבריה, סגירת השבועון נובעת מקיבעון מחשבתי ומטוטליטריות שלטונית.

סלאם ניוז (איראן), 3.3.10

 

השימוש האסלאמיסטי בקוראן לחיסול היריבים מבית 

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 28.2.10 

 

ראש המחלקה המדינית במשה"מ: איראן גרעינית – עובדה מוגמרת

בתערוכת הישגי איראן בתחום טכנולוגית הלייזר, אמר יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, כי התקדמותה של איראן בתחום הליזר היא "נכס לאומי." מאמר בשבועון משה"מ, צבח-י צאדק, טען כי הצטרפות אפשרית של רוסיה וסין לסנקציות על איראן, לא תעכב את התקדמותה הגרעינית. ראש המחלקה המדינית במשה"מ, ידאללה ג'ואני, טען כי איראן גרעינית היא עובדה מוגמרת.

אתר המג'לס (איראן), 3.3.10; צבח-י צאדק (איראן), 1.3.10

 

עזה: לגברים אסור לעבוד במספרות לנשים

משטרת החמאס בעזה פרסמה באתר האינטרנט שלה הודעה האוסרת על גברים לעבוד במספרות לנשים.

www.police.ps, 3.3.10

 

חכמי אל-אזהר: שחקני כדורגל ישתחוו כתודה לאללה על ניצחון

חכמי דת מאוניברסיטת אל-אזהר קבעו כי תנועת ההשתחוות של שחקני כדורגל במגרש לאחר ניצחון היא כריעה של תודה לאללה, ועל כן היא מותרת על פי השריעה, ואף רצויה וכי על השחקן להיות טהור ולפנות בעת השתחוותו לכיוון מכה, כנהוג בתפילה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון),2.3.10