המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 3.3.2010
3/3/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 3.3.2010

 

בתקציר: יו"ר אל-אח'באר: סוריה לא תיתן דבר בתמורה לגולן * מפגן צבאי וחנוכת מתקן של מפקדת הכוח הטילי בסעודיה * הידוק שתה"פ הצבאי בין מדינות המפרץ * כיהאן: מזה"ת אסלאמי – בתוך עשור או שניים * חללי אל-אקצא: אחראים לניסיון הפיגוע ב-443  * סעד אל-חרירי יבקר בקרוב באיראן

 

איחוד חכמי הדת המוסלמים קורא לאינתיפאדה חדשה

בעקבות החלטת ישראל לצרף את מערת המכפלה לרשימת אתרי המורשת הלאומית, קרא איחוד חכמי הדת המוסלמים בראשותו של יוסף אל-קרדאוי לפתוח באינתיפאדה שלישית, ודרש מהפסגה הערבית להציע אסטרטגיה חדשה לטיפול בנושא הפלסטיני ולשחרור פלסטין כולה – מהצפון לדרום ומהנהר לים, לאחר שהדרך הנוכחית, המבוססת על כניעה, נכשלה. היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג ח'אמנאי, העריך כי אינתיפאדה שלישית קורמת עור וגידים ושחרור פלסטין יושג בידי ההתנגדות וע"י מאבק עממי.

אל-ערב (קטר), 3.3.10; כיהאן (איראן), 2.3.10

 

מפגן צבאי וחנוכת מתקן של מפקדת הכוח הטילי בסעודיה

הנסיך ח'אלד בן סולטאן, סגן שר ההגנה והתעופה הסעודי, חנך (2.3.10) בריאד מבנה השייך ל'מפקדת כוח הטילים האסטרטגיים' במסגרת מפגן צבאי סעודי. מפקד כוח הטילים האסטרטגיים אמר כי לכוח זה יש תפקיד חשוב בהדיפת איומים מעל סעודיה, בפרט באזור הנתון למרוץ חימוש.

אל-אקתצאדיה (סעודיה), 3.3.10

הידוק שתה"פ הצבאי בין מדינות המפרץ

הוועדה הצבאית העליונה של המדינות החברות במועצת שתה"פ של מדינות המפרץ החליטה (2.3.10) לאמץ את הצעתה של בחריין לחזק את שתה"פ הביטחוני בין המדינות וכן לפעול להקמת כוחות ימיים משותפים ולחיזוק כוחות השריון המשותפים. בדיון השתתפו הרמטכ"לים של כווית, איחוד האמירויות, בחריין, סעודיה, וקטר.

אל-סיאסה (כווית), 3.3.10

 

אל-קדס אל-ערבי: כמה מדינות ערב מסרבות לקבל פני עבאס

העיתון אל-קדס אל-ערבי דיווח כי כמה מדינות ערביות סירבו לקבל לאחרונה את פניו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס: סוריה דחתה את ביקורו בשל לו"ז בלתי מתאים; נשיא לוב מועמר אל-קד'אפי סירב לפגוש את עבאס בעת ביקורו במדינה (21.2.10), בשל סירובו לחתום על מסמך הפיוס הפלסטיני בפסגה הערבית הקרובה בלוב; תוניסיה סירבה לקבל את פני עבאס על רקע סירובה למסור לרש"פ את ארכיונו של ערפאת. מקור המקורב לעבאס מסר שיחסי הרש"פ עם לוב, תוניסיה ואלג'יריה נמצאים בשפל חמור. היומון העריך כי דחייתה של סוריה את פני עבאס אינה קשורה ללו"ז, אלא לתיאום עמדות בינה לבין לוב.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון),  1-2.3.10

 

ארגון אהואזי: איראן ציידה טק"ק בראשי נפץ כימיים

היומון אל-סיאסה טען מפי הארגון האסלאמי הסוני האהואזי, המתנגד למשטר האיראני, כי משה"מ ציידו טילי אס.אס. 4 רוסיים (טק"ק לטווח של 2000 ק"מ) בראשי נפץ כימיים: גז חרדל, סארין וציאניד, והם מכוונים למדינות המפרץ ומדינות ערביות אחרות. עפ"י הדיווח, הגבירו משה"מ את המחקר בנושא הנשק הביולוגי ולאיראן תכנית לכיבוש ירדן דרך עיראק. לטענת הארגון, איראן פועלת לעקירת מיליוני תושבים ערבים במערב אהואז לשם הבטחת גבולה עם עיראק, וכדי להגן על שדות הנפט והגז באזור.

אל-סיאסה (כווית), 3.3.10

 

יו"ר אל-אח'באר: סוריה לא תיתן דבר בתמורה לגולן

אבראהים אל-אמין, יו"ר מועצת המנהלים של היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לסוריה, טען במאמרו כי לאור הנסיבות החדשות שנוצרו, סוריה לא מוכנה יותר לנהל מקח וממכר על הגולן, ולא תסכים לתת דבר בתמורה לנסיגה ישראלית מהגולן - לא נורמליזציה, לא שלום חם וודאי שלא לנתק את יחסיה עם איראן וציר ההתנגדות. לדבריו, כל שתסכים לו סוריה הוא המשך מצב שביתת הנשק הקיים.

אל-אח'באר (לבנון), 3.3.10

 

חללי אל-אקצא מקבלים אחריות לניסיון הפיגוע ב-443

גדודי חללי אל-אקצא - קבוצות השהיד עימאד מור'ניה (פת"ח) - קיבלו אחריות על ניסיון הפיגוע בכביש 443 סמוך לכפר בית עור אל-תחתא ב-2 במרס.

 3.3.10, www.maannews.net

 

אל-שרק אל-אוסט: ספינות צרפתיות לרוסיה בתמורה לתמיכתה בסנקציות

היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט דיווח כי צרפת תסכים למכור למוסקבה ארבע ספינות מלחמה מתקדמות מדגם "מיסטראל" כדי לשכנעה לתמוך בסנקציות על איראן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.3.10

 

העמדה הרוסית: דיבור על סנקציות חכמות ומתן נשק חכם לאיראן 

אל-מסתקבל (לבנון), 3.3.10 / חסן בליבל

 

תאבנאק: במאי איראני נעצר בשל סרט נגד המשטר

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק דיווח כי הבמאי האיראני, ג'עפר פנאהי, ובני משפחתו נעצרו (2.3.10) בגין  סרט שהכין נגד המשטר ויועד להישלח אל מחוץ לאיראן.

תאבנאק (איראן), rahesabz.net ,2.3.10 

 

כיהאן: מזה"ת אסלאמי – בתוך עשור או שניים

היומון כיהאן, המקורב למנהיג איראן עלי ח'אמנאי, העריך כי בקרוב יתחוללו באזור התנגשויות אלימות וכי בתוך עשור או שניים, יהפוך המזה"ת כולו, מאיראן ועד מצרים, למזה"ת אסלאמי, על אפה וחמתה של אמריקה. לדברי היומון ממשלות סעודיה, מצרים וירדן מבינות ששחרור פלסטין ישית את שלטון האסלאם בכל המזה"ת ולכן הן תומכות בישראל.

כיהאן (איראן), 3.3.10

אתר באיראן: אירופה משלמת פחות מאסיה עבור הנפט האיראני

האתר האיראני ח'בר און ליין דיווח כי בניגוד למדיניותה של איראן בדבר העדפת השוק האסיאתי על פני האירופי במכירת נפט, נמכרת חבית נפט איראני לאירופה בשלושה דולר פחות מאשר לשוק האסיאתי. האתר הביע מחאה על כך שאירופה זוכה להעדפה למרות עוינותה לתכנית הגרעין של איראן.

ח'בר און ליין (איראן), 3.3.10 

סעד אל-חרירי יבקר בקרוב באיראן

היומון אל-אח'באר דיווח כי הושלמו ההכנות לביקורו הקרוב של ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, באיראן.

אל-אח'באר (לבנון), 3.3.10

 

בכיר עיראקי: איראן עומדת מאחורי הפיגועים בעיראק

ראש ארגון המודיעין העיראקי לשעבר, מחמד אל-שהוואני, טען כי מליצית אל-קודס של משה"מ האיראניים אחראית לפיגועים הגדולים בעיראק באוגוסט 2009, וטען שארגונו התריע מפני הפיגועים, אך   לא נעשה דבר למונעם. לדבריו, סוכנים איראניים נמצאים בכל מקום בעיראק, ובכלל זה במוסדות השלטון.

אל-חיאת (לונדון), 3.3.10

 

דובר שגרירות סוריה בארה"ב: אין הסכמה על שת"פ בטחוני בין המדינות

דובר שגרירות סוריה בוושינגטון, אחמד סלקיני, הכחיש את דבריו של ויליאם ברנס, תת מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, על חידוש שתה"פ הביטחוני בין ארה"ב לסוריה והתנה שת"פ כזה בגיבוש תוכנית מדינית הכוללת את כל מרכיבי היחסים בין המדינות ולא רק את ההיבט הביטחוני. היומון אל-וטן שלל דיווחים אודות ביקור קרוב של הגב' קלינטון בסוריה.

אל-וטן (סוריה), 2.3.10  

דיכוי המיעוטים באיראן מקרב אותה אל רגע הפיצוץ

אל-וטן (סעודיה), 1.3.10 / ג'האד עורתאני 

 

נאסרללה: שגרירות ארה"ב בבירות מעבירה מידע לישראל

מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, טען כי שגרירות ארה"ב בבירות מעבירה לישראל את כל המידע שבידיה וקרא למנגנוני הביטחון ולשרים הלבנונים לא לשתף פעולה עימה. בנאום לרגל שבוע האחדות האסלאמית, טען נאסרללה כי כוחות ההתנגדות חזקים מבעבר ועל ממשלות ערב למלא את חובתן ולתמוך בהם, כפי שעושות סוריה ואיראן. לדבריו, פגישתו בדמשק (25.2.10) עם נשיאי איראן וסוריה מלמדת שהדיווחים על התרחקותה של  סוריה מאיראן ומכוחות ההתנגדות הם שקריים.  

www.moqawama.org, 1.3.10

 

ממשלת אחמדי-נז'אד סגרה עיתוני אופוזיציה

ממשלת איראן סגרה את היומון אעתמאד המתנגד לאחמדי-נז'אד ושללה את רישיונו של השבועון איראן-דוחת, בבעלות חוסין כרובי, בנו של מהדי כרובי, ממנהיגי תנועת המחאה.

פארס (איראן), 1.3.10

נשיא תימן קורא לחות'ים להקים מפלגה

נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, קרא למורדים החות'ים ליישם את הפסקת האש עם הממשלה וליטול חלק בחיים הפוליטיים כאזרחים מן השורה ע"י הקמת מפלגה.

אל-חיאת (לונדון), 3.3.10

 

לבנון: חזבאללה ייתן גיבוי לצבא לבנון; לארגון יכולת לייצר טילי נ"ט

נשיא לבנון, מישל סלימאן, שיבח את היחסים בין צבא לבנון ובין חזבאללה, המבוססים על כבוד הדדי ורצון לשרת את האינטרסים הלבנונים. לדבריו, ההגנה על הגבולות ושמירת הביטחון הם באחריות צבא לבנון וכבר סוכם שחזבאללה יפעל רק אם יתברר שצבא לבנון איננו מסוגל להדוף את האויב. היומון אל-דיאר דיווח כי חזבאללה פיתח יכולת ייצור של אמל"ח רבים, בעיקר של טילי נ"ט, היכולים להרוס טנקי 'מרכבה'.    

אל-שרק, אל-דיאר (לבנון), 2.3.10  

 

הערבים, ישראל ואיראן לועגים להפגנת השרירים של אובמה

אל-וטן (עומאן), 2.3.10 / ללא שם מאייר