המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.2.2010
16/2/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.2.2010

 

בתקציר: פעילות דיפלומטית אמריקאית ואירופית בסוריה * חברי קונגרס אמריקאים בביקור בעזה * יומון פלסטיני: מדיניות ארה"ב במזה"ת פוגעת ביחסיה עם האסלאם * אל-אח'באר: התנגדות להשתתפות חמאס ואיראן בפסגה הערבית *  אונית מלחמה איראנית עגנה בקטר בעת ביקורה של קלינטון

 

שה"ח הסעודי: דרוש פתרון מיידי למשבר הגרעין

במסיבת עיתונאים (15.2.10) עם מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, קרא שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, לגיבוש תכנית למניעת התפשטות נשק גרעיני במזה"ת וליישום האיסור על החזקת נשק להשמדה המונית בכל מדינות האזור כולל ישראל. הוא אמר כי ארצו מבקשת למנוע מרוץ חימוש ולפתור מיידית את משבר הגרעין בדרכי שלום, מכיוון שהסנקציות אינן מועילות, וציין כי מה שמציגה איראן "אינו מקובל ואינו משרת איש". לדבריו, התעלמותה מההצעות שהוגשו לה מגבירה את איום [תכנית הגרעין שלה] וה"ההיסטוריה מעידה כי כל נשק שנכנס לאזור, נעשה בו שימוש". אל-פיצל קרא לחברות מועצת הביטחון, וביניהן סין, להבין את הסכנה הטמונה בהתפשטות נשק גרעיני באזור, והזהיר כי השתלטות איראנית על מיצרי הורמוז תהווה צעד מלחמתי, וכל הצהרה איראנית בנושא זה היא חמורה ביותר. אל-פיצל וקלינטון, קראו לאיראן להיענות למאמצי ה-1+5 לפתרון משבר הגרעין בדרכי שלום.  

אל-וטן (סעודיה), 16.2.10; www.alarabiya.net , 15.2.10

 

פעילות דיפלומטית אמריקאית ואירופית בסוריה

היומון אל-חיאת דיווח כי ויליאם ברנס, עוזר מזכירת המדינה האמריקאית, יעמוד בראש משלחת אמריקאית הכוללת נציגים מהמועצה לביטחון לאומי ומשה"ח שתגיע לדמשק (17.2.10) וכי פגישתו הצפויה של ברנס עם הנשיא אסד ועם שה"ח, וליד אל-מועלם, מעידה על רצונה של וושינגטון להשלים את הדיאלוג עם סוריה על כל היבטיו. לדברי היומון, ביקור ברנס מסמן תחילתה של פעילות פוליטית אינטנסיבית בדמשק, אליה צפויים להגיע גם ר"מ צרפת, שרי החוץ של צ'כיה, אוסטריה ושוודיה ונציבת האיחוד האירופי. 

אל-חיאת (לונדון), 16.2.10

 

אל-ח'ליג': צפי להקלת הסנקציות האמריקאיות על סוריה

היומון אל-ח'ליג' דיווח כי ארה"ב צפויה להודיע בקרוב על הקלה בסנקציות הכלכליות על סוריה וכי הממשל האמריקאי הבטיח לסוריה להגביר את מאמציו לחידוש המו"מ במסלולים הפלסטיני והסורי.

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות הערביות), 14.2.10

 

יומון פלסטיני: מדיניות ארה"ב במזה"ת פוגעת ביחסיה עם האסלאם

היומון הפלסטיני אל-קדס טען כי הניסיונות של ארה"ב להציג את איראן כבעיה העיקרית באזור ולהחריף את הסנקציות עליה, תוך התעלמות מן הגרעין הישראלי ומן הבעיה הפלסטינית, שהיא הבעיה האמיתית,  פוגעים ביחסי ארה"ב עם האסלאם. לדברי היומון, קריאתו של ר"מ קטר, חמד בן ג'אסם אאל ת'אני, למו"מ עם ישראל, סותרת את העמדה הפלסטינית והערבית, המתנה מו"מ בהקפאה מוחלטת של ההתנחלויות.

אל-קדס (ירושלים), 16.2.10

 

יומון מצרי: מי מרוויח מגילוי שדות גז חדשים במצרים

אל-ופד (מצרים), 16.2.10 / מצטפא אלשיח'

 

שני חברי קונגרס אמריקאים בביקור בעזה

שני חברים בקונגרס האמריקאי מטעם המפלגה הדמוקרטית, בריאן בירד וניקולס יבלונו, הגיעו (14.2.10) לביקור בעזה בתיאום עם נציבות האו"ם, כדי לעמוד על המצב ההומאני שם.

www.maannews.net , 15.2.10

 

כווית: קנס לעיתון שפרסם מודעת תמיכה ב"עופרת יצוקה"

בעקבות תביעה של שלושה עורכי דין כוויתים, קנס בית המשפט במדינה ב-3,000 דינר את היומון אל-וטן הכוויתי בגין פרסום מודעה המצדיקה את ישראל במלחמתה בעזה. המודעה פורסמה במהדורה האלקטרונית של העיתון על ידי הליגה נגד השמצה והעיתון כבר התנצל על פרסומה.

אל-ג'רידה (כווית), 15.2.10; אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 15.2.10.

 

מקור רוסי: מתקנים תקלות במערכות ה-300-S המיועדות לאיראן

מקור רוסי אמר כי רוסיה פועלת לתיקון בעיות טכניות שהתגלו במערכות 300-S המיועדות לאיראן.

אילנא (איראן), 16.2.10

 

מותכי: לארה"ב מדיניות של דיקטטורה צבאית

בתגובה לדברי מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, על הפיכת איראן לדיקטטורה צבאית, אמר שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, כי ארה"ב מתעלמת מהנעשה בעיראק ובאפגניסטן ומתנהלת כדיקטטורה צבאית.

מהר (איראן), 16.2.10

 

ג'נדאללה: הפיגועים נגד איראן יחודשו בשל כשלון המו"מ

ארגון האופוזיציה הסוני-בלוצ'י ג'נדאללה הודיע על חידוש פעילותו הצבאית נגד המשטר האיראני בעקבות כשלון המו"מ בין הצדדים והזמין את יתר הקבוצות האתניות באיראן, ערבים (דר' מע'), כורדים (צפ'- מע') ותורכמנים (בצפ' איראן) להצטרף לשורותיו. לדברי הארגון, טהראן בקשה לפתוח במו"מ בעקבות פעולת ג'נדאללה באוקטובר 2009 בה נהרגו כ-40 מאנשי משמרות המהפכה.

www.alarabiya.net   ,16.2.10

 

כיהאן: תקרית דפלומטית תורכית-אמריקאית בקטר

היומון האיראני כיהאן ציטט מקור תורכי שטען כי שגריר ארה"ב בקטר סולק בכוח ממקום פגישתם הפרטית של הגב' קלינטון ור"מ תורכיה רג'פ טייפ ארדואן, ע"י יועצו של ארדואן, לאחר שדרש שהגב' קלינטון תתלווה אליו לפגישה שנועדה לאותה עת עם אמיר קטר.  

כיהאן (איראן), 16.2.10

 

תוכנית הגרעין האיראנית כבר הופעלה

אל-ראיה (קטר), 16.2.10 / פארס קרהבית

 

אל-אח'באר: התנגדות להשתתפות חמאס ואיראן בפסגה הערבית

לקראת כינוס הפסגה הערבית בלוב, התנה יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, את השתתפותו באי נוכחות ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל. בנוסף, ירדן ומצרים מתנגדות להשתתפותה של איראן בפסגה. לדברי היומון אל-אח'באר, שלל מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, כוונה להזמין את איראן בשל יחסיה המתוחים עם כמה ממדינות ערב ובשל התערבותה בעניינים פנים-ערביים. מקור לובי הדגיש כי לוועידה לא יוזמנו אחמדי-נז'אד וח'אלד משעל כיון שהוזמנו אליה ראשי מדינות ערב בלבד. 

אל-אח'באר (לבנון), 16.2.10

 

אונית מלחמה איראנית עגנה בקטר בעת ביקורה של קלינטון

אוניית מלחמה איראנית עגנה לראשונה (14.2.10) בנמל דוחה שבקטר. בואה של האוניה לקטר היה בעת ביקורה של מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, במדינה זו.  

פארס (איראן), 15.2.10

 

צאלחי: קיבלנו הצעה חדשה מהמערב

ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, עלי אכבר צאלחי, אמר כי לאחר הודעתה של טהראן על ייצור עצמי של אורניום ברמה של 20%, היא קיבלה הצעה חדשה מצרפת, ארה"ב ורוסיה בנושא חילופי האורניום והיא תיענה לה אם יתקבלו כל תנאיה של איראן. דובר משה"ח הצרפתי הכחיש כי לאיראן הועברה הצעה חדשה כלשהי. אבו-אלפזל זוהרוונד, יועצו של מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, סעיד ג'לילי, אמר כי איראן יכולה לצום במשך שנים ואיננה חוששת מסנקציות.

פארס, אילנא, (איראן), 15.2.10; אל-עאלם (איראן), 14.2.10

 

אימן נור – מועמד מפלגת אל-ר'ד לנשיאות מצרים

מנהיגה לשעבר של מפלגת אל-ר'ד האופוזיציונית, אימן נור, שריצה עונש מאסר בגין זיופים במערכת הבחירות הקודמת לנשיאות במצרים, נבחר כמועמד המפלגה לנשיאות בבחירות הקרובות ב-2011. נור היה היחיד שהביע רצון להתמודד, ונבחר ברוב קולות.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 16.2.10

 

איומי איראן – המפתח לגהנום במזה"ת

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.2.10 / אמג'ד רסמי

 

יום השנה החמישי לרצח אל-חרירי ללא האשמות כלפי סוריה

העיתונות הערבית והלבנונית דיווחה כי בהשוואה לשנים קודמות העצרת שהתקיימה בבירות (14.2.10) לציון יום השנה החמישי לרצח ר"מ לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, התאפיינה בפחות משתתפים ובטון מאופק של הנואמים שנמנעו מלהאשים את סוריה ברצח. הרקע לכך הם הפיוס בין סוריה לסעודיה, הקמת ממשלת האחדות בלבנון וביקור ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי בדמשק. אל-חרירי שיבח בנאומו את הסולידאריות עם חזבאללה מול איומיה של ישראל והבטיח להמשיך לקדם את יחסי סוריה-לבנון והפיוס ביניהן, כשהוא מדגיש כי האחדות הלאומית היא הדרך היחידה להגן על לבנון. יו"ר מפלגת הפלנגות בלבנון, אמין אל-ג'ומיל, הביע תמיכה בפיוס עם סוריה, אך טען כי על סוריה להבין סופית שלבנון היא מדינה עצמאית וריבונית. יו"ר מפלגת הכוחות הלבנונים, סמיר ג'עג'ע, תקף בחריפות רבה את חזבאללה, הפועל, לדבריו, עפ"י האינטרסים של איראן והזהיר כי הנשק של הארגון הוא עול וסכנה ללבנון. בטקס בלט חסרונו של המנהיג הדרוזי וליד ג'ונבלט.

אל-מסתקבל, אל-ספיר (לבנון), אל-קדס אל-ערבי, אל-חיאת (לונדון), 15.2.10

 

תושבי הגולן הערבים מבטיחים להמשיך בהתנגדות

בעצרת לציון יום השנה ה-28 לשביתה הכללית עליה הכריזו תושבי הגולן הערבים במחאה על חוק סיפוח הגולן, הצהירו המשתתפים על דבקותם בזהות הערבית הסורית ובהשתייכותם לסוריה והביעו תמיכה בהתנגדות על צורותיה השונות. 

אל-ת'ורה (סוריה), 15.2.10 

 

עזה: עיתונאי בריטי נעצר בשל עבירות ביטחוניות

משרד הפנים של חמאס הודיע כי המשטרה בעזה עצרה את פול מרטין, עיתונאי בריטי, בגין ביצוע עבירות ביטחוניות.

www.alresalah.ps, 15.2.10

 

ארדואן: תורכיה מוכנה להיות מרכז לחילופי אורניום מועשר

במסיבת עיתונאים (14.2.10) משותפת בדוחה עם ר"מ קטר, חמד בן ג'אסם אאל ת'אני, אמר ר"מ תורכיה רג'ב טייפ ארדואן, כי ארצו מוכנה לשמש מרכז לחילופי אורניום מועשר וכי שה"ח התורכי יגיע לאיראן במטרה להרגיע את המתיחות בינה למערב. כן גילה כי צפויה להתקיים בקרוב פגישה בין איראן לארה"ב בנושא הגרעין. שני ראשי המדינות הכריזו  על הקמת מועצת שת"פ תורכית-קטרית. במסיבת עיתונאים (14.2.10) עם מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, אמר ר"מ קטר כי ארה"ב היא שותפה חשובה של ארצו והזהיר מפני מרוץ גרעיני באזור. קלינטון אמרה כי לקטר ולארה"ב עמדות דומות בתחומים שונים כולל בעניין איראן, וכי ארה"ב פועלת עם ידידיה באזור כדי להבהיר לאיראן שאסור לה להחזיק בנשק גרעיני. עוד אמרה, כי ארה"ב נכונה להיכנס למו"מ עם איראן, אך האחרונה מתחמקת מכך. היא הביעה תקווה שסין תצטרף לקהילה הבינ"ל בניסיון לשכנע את איראן לשנות את מדיניותה.

אל-ראיה (קטר), 15.2.10

 

יומון איראני: כרובי – סכנה למשטר

מאמר ביומון ג'ואן, המקורב למשמרות המהפכה, הציג את מהדי כרובי, מראשי תנועת המחאה, כאויב המשטר.

ג'ואן (איראן), 15.2.10