המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.2.2010
11/2/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.2.2010

 

בתקציר: פיאד גינה את הפיגוע בצומת תפוח * איראן: התקפות פיזיות על כרובי וח'אתמי; קריאות "מוות לח'אמנאי" * קלינטון תבקר בקטר ובסעודיה * אחמדי-נז'אד: נוכל להעשיר אורנים מעל לרמה של 80% * מצרים: בכירים באח"ס נעצרו על הקמת תא טרור * הסכם שת"פ בין אירופה למדינות המפרץ

 

אחמדי-נז'אד: בידינו טכנולוגית לייזר ויכולת העשרה מעל ל-80%

בנאום המרכזי לרגל יום המהפכה בטהראן פנה אחמדי-נז'אד למערב ואמר: "אם נרצה, לעם שלנו יש די  אומץ לומר בברור שברצוננו לייצר נשק גרעיני, מבלי לפחד מכם... כבר עתה אנו יכולים להעשיר [אורניום] מעל [לרמה] של 80% אבל איננו עושים זאת כי אין לנו צורך בכך ... הקשיבו היטב, אנחנו לא שקרנים ופחדנים כמוכם. מי אמר שאתם [ארה"ב] תייצרו דלק [ברמה של 20%] ואנחנו נקנה מכם? אולי להיפך... שלשום התחלנו לייצר דלק גרעיני ברמה של 20%... היום אני גאה להודיע כי טכנולוגית הלייזר מצויה בידי האומה האיראנית, ונשתמש בה בכל התחומים הדרושים."

הטלוויזיה האיראנית, מהר (איראן), 11.2.10

בכיר איראני: ידוע לנו מיקומן של הסוללות האמריקאיות במפרץ

מפקד מערך הנ"מ בצבא איראן, אחמד מיקאני, אמר כי לאיראן מודיעין מדויק על מיקומן של סוללות הטילים שהציבה ארה"ב במפרץ.

כיהאן (איראן), 9.2.10

 

איראן: התקפות פיזיות על כרובי וח'אתמי; קריאות "מוות לחח'אמנאי"

בעת נאומו של נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, בטהראן, ביום המהפכה, הניפו מפגינים סרטים ירוקים וצעקו לעברו "שקרן". במקום אחר בעיר הופנו קריאות נגד ח'אמנאי, בהן "מוות לך, רוצח, בוגד, סמכותך הדתית בטלה, נגרשך", והוצגה דרישה למשאל עם; בהפגנות בטהראן פרצו עימותים אלימים עם כוחות המשטר; הפגנות היו גם באצפהאן ובשיראז, שם נעצרו 20 מפגינים; ראשי תנועת המחאה, מהדי כרובי ומוחמד ח'אתמי, הותקפו באלות ובגז מדמיע בידי אנשי המשטר שעצרו את בנו של כרובי, עלי, ומנעו מאחיו של הנשיא לשעבר, מוחמד רזא ח'אתמי ומאשתו, זהרא אשראקי (נכדתו של איתאללה ח'ומיני), להשתתף בהפגנות; נעצרו גם חמישה ממנהיגי הבהאים; במסרונים ששיגר לציבור ערב יום המהפכה, דרש משרד המודיעין לסייע לו בזיהוי מפגינים. המשרד גם הזהיר סטודנטים רבים שלא לשגר מסרונים נגד המשטר.

כלמה, סהאם ניוז, www.parlemannews.ir, ג'ואן (איראן),www.alarabiya.net, rahesabz.net,  11.2.10; יוטיוב (11.2.10) http://www.youtube.com/watch?v=IseQszMvmNs

 

 איראן מעשירה אורניום מהר יותר מגיבוש הסנקציות

עכאט' (סעודיה), 11.2.10

 

שלח: איראן - משענתם היחידה של הפלסטינים

בביקורו בטהראן נפגש מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, רמדאן שלח, עם בכירי ההנהגה האיראנית. בפגישתו עם האשמי רפסנג'אני אמר שלח כי הפלסטינים לעולם לא ישכחו את עזרתה של איראן, משענתם היחידה ומפלטם הנוכחי. יו"ר המג'לס, לאריג'אני, הבטיח לשלח כי איראן תוסיף לתמוך והזהיר, יחד עם שה"ח מותכי, את ישראל מפני השלכות בלתי צפויות אם תתקוף את חמאס או חזבאללה.

מהר, איסנא (איראן), www.paltoday.com, 10.2.10; איסנא (איראן), 9.2.10

 

רפסנג'אני: כוחות נאט"ו בגבול איראן – סכנה עבורה

יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני, אמר כי הצבת כוחות נאט"ו בעיראק, באפגניסטן ובאזרביג'ן תהווה איום רציני על איראן ופרישה של כוחות אמריקאיים במדינות המפרץ, תזיק להן. הוא אמר כי הוא מקבל את מרותו של ח'אמנאי וכי יחסיו עימו מצוינים למרות הניסיונות של גורמים באיראן לסכסך ביניהם. קצין המבצעים בחיל האוויר בצבא איראן, מוחמד עלוי, אמר כי לאיראן יש אמצעים שיוכלו להסיט ממסלולם את טילי הפטריוט האמריקאים במפרץ ואמצעים אחרים שהיא איננה חושפת.

ג'ומהורי-י אסלאמי, פארס (איראן), 10.2.10

 

פיאד גינה את הפיגוע בצומת תפוח

רה"מ הפלסטיני, סלאם פיאד, גינה את הפיגוע בצומת תפוח, שבו נרצח ישראלי בידי קצין במשטרה הפלסטינית, והבהיר כי המעשה מנוגד לאינטרס הפלסטיני ושהרש"פ תפעל בנחישות למנוע פיגועים.

www.maannews.net, 10.2.10;  אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 11.2.10    

 

המופתי הפלסטיני: ישראל חותרת לערער את יסודות אל-אקצא

המופתי של ירושלים ושל אזורי הרש"פ, מוחמד חוסין, טען כי מטרת החפירות של ישראל בירושלים היא ערעור יסודות מסגד אל-אקצא.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 10.2.10

 

 אל-ספיר: ביקור ג'ונבלאט בסוריה ישנה את המפה הפוליטית בלבנון

מאמר ביומון אל-ספיר טען כי הראיון שהעניק המנהיג הדרוזי וליד ג'ונבלאט לעיתון (9.2.10) היה השלב האחרון בהעברת המסרים בינו לבין סוריה ערב בואו לדמשק בימים הקרובים. לדברי היומון, הביקור יהיה אירוע היסטורי שישנה את המפה הפוליטית בלבנון: בעקבותיו המיעוט הפרלמנטארי יהפוך לרוב והרוב למיעוט.

אל-ספיר (לבנון), 11.2.10

 

הרוח יוצאת ממפרשי הדיאלוג הלאומי הפלסטיני

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.2.10 / אמג'ד רסמי

 

דובר הליע"ר: הצעת סעודיה להקים מרכז ללוחמה בטרור - חיונית

דובר הליע"ר, השאם יוסוף, אמר כי הצעתו של עבדאללה מלך סעודיה, להקים מרכז בינ"ל ללוחמה בטרור הוא אחד הנושאים החשובים ביותר הנידונים בכינוסי הליע"ר בדרג שרי הפנים, החוץ והמשפטים, והוסיף כי הוא גם יידון בפסגה הערבית שתיערך בלוב בסוף מרץ.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.2.10 

 

אל-וטן: צרפת תמכור לסוריה מטוסים קטנים    

היומון אל-וטן דיווח כי בכוונת צרפת למכור לסוריה שני מטוסים קטנים לטיסות קצרות מסוג ATR-72, זאת לאחר שכשלו מאמציו של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, לשכנע את האמריקאים למכור לסורים מטוסי אירבאס, המכילים רכיבים אמריקאים. נמסר כי בניגוד לעסקת האירבאס, לעסקת 72-ATR אין צורך באישור אמריקאי. העסקה תיחתם, ככל הנראה, בביקור ר"מ צרפת בסוריה בשבוע הבא.   

אל-וטן (סוריה), 11.2.10    

 

קלינטון תבקר בקטר ובסעודיה

שרת החוץ האמריקאית, הילרי קלינטון, תבקר (13-16.2.10) בקטר ובסעודיה במסגרת המאמצים להידוק הקשר עם העולם המוסלמי, להחייאת תהליך השלום ולטיפול בנושאים ביטחוניים.

אל-ריאד (סעודיה), 11.2.10   

 

הסכם שת"פ בין אירופה למדינות המפרץ

בכירים מאירופה וממדינות המפרץ החלו לגבש בריאד "מפת דרכים" ליישום סעיפי הסכם שתה"פ ביניהם שיכלול שימושים באנרגיה גרעינית למטרות שלום וכן מאבק בהלבנת הון ובמימון טרור. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.2.10

 

מצרים: בכירים באח"ס נעצרו על הקמת תא טרור

לאחרונה עצרו כוחות הביטחון המצריים שורה של בכירים באח"ס, בהם סגנו של המדריך הכללי, מחמוד עזת, וחברי לשכתו, עצאם אל-עריאן, ועבד אל-רחמן אל-בר. עזת מואשם כי, יחד עם העצורים האחרים, כי הקים ותכנן הקמת תאים הנאמנים לאידיאולוגית התכפיר של הוגה הדעות של התנועה, סיד קטב, לצורך ביצוע פעולות טרור במדינה ולהפלת המשטר. לטענת פרקליטות ביטחון המדינה, עזת הוא המדריך הכללי של התנועה במצרים ובחו"ל בפועל ולא אחמד בדיע שהוכרז לאחרונה רשמית כמדריך הכללי.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 10-11.2.10

 

חילוקי הדעות בין הערבים

אל-ע'ד (ירדן), 10.2.10