המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 4.2.2010
4/2/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 4.2.2010

 

בתקציר: אל-מצרי אל-יום: מובארכ פעל כדי למנוע הזמנת חמאס לפסגה הערבית * שעת' דן עם חמאס בעזה בהסכם הפיוס * בחריין: למדינות המפרץ זכות להגנה עצמית * יורש העצר הקטרי: איראן - כוח אסטרטגי אזורי * לבנון: אנשי ציבור תומכים באופוזיציה האיראנית *  אל-אזהר: אין לגלוש ב-facebook

 

שה"ח הסורי: תקיפת סוריה או דר"ל תוביל למלחמה כוללת

במסיבת עיתונאים עם שר החוץ הספרדי, מיגל מורטינוס, קרא שה"ח הסורי, וליד אל-מעלם, לישראל להפסיק להיות הבריון האזורי והציע לה לא לבחון את נחישותה של ארצו. הוא איים שהתקפה על סוריה או דרום לבנון תצית מלחמה כוללת שבה יפגעו ערי ישראל וספק אם אחריה יהיו שיחות שלום.    

סו"י סאנא (סוריה), אל-וטן (סוריה), 4.2.10

 

אל-מצרי אל-יום: מובארכ פעל למניעת הזמנת חמאס לפסגה הערבית

היומון אל-מצרי אל-יום דיווח כי בפגישתו בלוב עם הנשיא, קדאפי, ניסה נשיא מצרים, מובארכ, להניאו מלהזמין את חמאס לוועידת הפסגה הערבית שתיערך בלוב במרץ 2010, מחשש שאבו מאזן יחרים את הפסגה. השניים דנו גם בהשתתפותה של לבנון בפסגה, נוכח קריאת השיעים שם להחרימה בשל טענתם כי לוב, בראשות קדאפי, אחראית להיעלמו של מייסד המועצה האסלאמית השיעית העליונה, האמאם מוסא אל-צדר ב-1978. לדברי היומון  אל-שרק אל-אוסט, אמר נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני (שיעי) כי עדיף שלבנון תחרים את הפסגה או שתיוצג בה בדרג נמוך.  

אל-מצרי אל-יום (מצרים), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.2.10

 

שעת' דן עם חמאס בעזה בהסכם הפיוס

בביקור ראשון של בכיר בפת"ח ברצועת עזה מאז השתלטות חמאס (יוני 2007), ובעקבות קריאתו לפני מספר שבועות של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לאנשי פת"ח לבקר בעזה, נפגש חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, נביל שעת', עם בכירים בחמאס וניסה לשכנעם לחתום על המסמך המצרי לפיוס הפנים-פלסטיני.

www.wafa.ps, 4.2.10


שעת' (מימין) בעזה, עם בכיר חמאס, ח'ליל אל-חיה

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 4.2.10

 

בכיר פת"ח בעזה: פת"ח דבקה במאבק המזוין לצד התהליך המדיני

חבר המועצה המחוקקת מטעם פת"ח בעזה, אשרף ג'ומעה, ציין כי תנועת הפת"ח הצהירה במפורש בוועידתה השישית על דבקותה במאבק המזוין כדי לשחרר את פלסטין. עם זאת הבהיר כי התנועה תומכת בתוכניתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, המשלבת בין תהליך מדיני והתנגדות העממית.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 3.2.10  

 

אל-אזהר: אין לגלוש ב-facebook

ועדת הפתוות של אל-אזהר פסקה כי כל מי שנכנס לאתר facebook חוטא על פי השריעה. הפתוא מתבססת על דו"ח של המרכז הלאומי למחקרים חברתיים שקבע כי גלישה באתר זה היא אחד הגורמים לתופעת הגירושים בעולם האסלאמי.  

אל-ראיה (קטר), 1.2.10

 

מטיף סעודי: נחוצה אמנה לדו-קיום בין סונים לשיעים

במאמר בעיתון האלקטרוני סבק קרא המטיף הסעודי עאיד אל-קרני למרכז המלך עבד אל-עזיז להידברות לאומית, להחתים אנשי דת ורוח על אמנה לדו-קיום בין סונים לשיעים, שתאסור פגיעה בסמלים דתיים ותכלול מנגנון ליישוב מחלוקות בין הסונים לשיעים בניהולם של חכמי דת משני הזרמים.

Sabq.org  (סעודיה), 31.1.10

 

בחריין: למדינות המפרץ זכות להגנה עצמית

בעקבות הצבת טילי פטריוט בכמה ממדינות המפרץ ואיומי איראן כי תתקוף מדינות אלה אם תותקף ע"י ארה"ב, אמר שה"ח הבחריני, ח'אלד בן אחמד אאל ח'ליפה, כי הטילים נועדו להגנה בלבד. נביל בן יעקוב אל-חמר, יועץ התקשורת של מלך בחריין אמר כי למדינות המפרץ זכות להגנה עצמית מפני כל התקפה  והביע פליאה מתגובתה של איראן, בעלת הנשק ההתקפי החדיש ביותר, המכסה את כל מדינות המפרץ.

www.alarabiya.net, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.2.10 

 

אחמדי-נז'אד: מוכנים לעסקת הגרעין; פריסת הטילים האמריקאית - שגרתית

נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, אמר בראיון טלוויזיוני כי ארצו אינה מתנגדת לעסקת חילופי האורניום מחוץ לאדמתה, אך לא התייחס למחלוקת עם המערב בדבר כמות האורניום המועשר שטהראן מוכנה להחליף. הוא הפחית מחשיבות פריסת מערכות הטילים של ארה"ב במפרץ והסביר שזהו עניין שבשגרה שארצו איננה חוששת מפניו משום שאף מדינה לא תעז לתקוף אותה. ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, אמר כי איראן דנה עם צרפת, ברזיל ומדינה אסיאתית נוספת בעסקת החליפין. רוסיה ובריטניה ברכו על הסכמת איראן לקיום העסקה.

פארס, אילנא, מהר (איראן), 3.2.10 

 

הצעה אמריקאית חדשה לחידוש המו"מ

אל-שרק (קטר), 3.2.10 / עלאא' אללקטה

 

יורש העצר הקטרי: איראן כוח אסטרטגי אזורי

בפגישתו בטהראן עם יורש העצר הקטרי, אמר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, כי לאיראן ולקטר יש אינטרסים משותפים והבנה משותפת של מזימות האויבים, וכי ההתפתחויות בלבנון, בתימן ובזירה הפלסטינית הם בסיס להרחבת השת"פ ביניהן. יורש העצר של קטר, שיח' תמים בן חמד אאל-ת'אני, אמר כי קטר רואה באיראן כוח אסטרטגי אזורי ופועלת לכך שכל מדינות ערב יכירו בה ככזו. שגריר איראן בקטר, עבדאללה סוהראבי, איים במסע"ת בקטר, כי איראן תזרע ייאוש ופחד ותלמד את ארה"ב שיעור בלתי נשכח אם תתקוף את איראן. הוא הזהיר כי מדינות המפרץ יותקפו אם יאפשרו לארה"ב לתקוף את איראן משטחן.

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 3.2; איסנא (איראן), 2.2.10;  אל-וטן (קטר), 1.2.10

 

כיהאן: עליית הבעת' בעיראק תערער את היציבות באזור

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון עלי ח'אמנאי, טען כי ארה"ב, אנגליה וסעודיה זוממות לחולל בעיראק הפיכה שתשיב את הבעת' של המיעוט הסוני לשלטון ותביא להרחקת רה"מ השיעי של עיראק, נורי אל-מאלכי, מחזית 'ההתנגדות' בראשות איראן. היומון טען כי אל-מאלכי ויתר הבכירים בעיראק - שיעים וסונים כאחד- מבינים שאיראן היא המשענת המוצקה ביותר במזה"ת והזהיר כי חזרת הבעת' לשלטון  תערער את היציבות באזור.

כיהאן (איראן), 4.2.10

 

מאמר בשבועון משה"מ: חזרת הטאליבאן לשלטון – סכנה לאיראן

מאמר בשבועון משמרות המהפכה באיראן טען כי במסגרת מדיניותן החדשה באפגניסטן פועלות ארה"ב ובריטניה כדי להחזיר את הטאליבאן לשלטון במדינה והדרך לכך הוכשרה בוועידת לונדון (28.1.10) לנושא אפגניסטן. לטענת המאמר, מהלך זה פוגע בביטחונה של איראן, שלא תישאר אדישה לגביו.

צבח-י צאדק (איראן), 1.2.10

 

העולם כפי שהיהודי רוצה לראותו

אל-ראיה (קטר), 1.2.10 / פארס קרהבית

 

בלחץ המשטר ישנה יומון איראני את הלוגו שלו

חוגים המקורבים לאחמדי-נז'אד, תבעו מן היומון טהראן-י אמרוז לשנות את הלוגו שלו, הנראה כרקדנית בלט, ומסמל מאבק תרבותי נגד המשטר. מנהל היומון הודיע על כוונתו לשנות את הלוגו. יצוין כי היומון הותר להפצה לפני כמה חודשים, לאחר סגירתו בעקבות הטחת עלבונות באחמדי-נז'אד.

פארארו (איראן), 1.2.10; פרדא ניוז (איראן), 31.1.10; פרטו-י סוח'אן (איראן), 6.1.10

הלוגו של טהראן-י אמרוז

 

ערב יום המהפכה –  מוסוי וכרובי תוקפים את המשטר

לקראת התהלוכות הצפויות ביום המהפכה (11.2.10) תקף מיר חוסין מוסוי, מראשי תנועת המחאה, את סממני העריצות של המשטר. הוא הצביע על חוסר עצמאותן של הרשויות השופטת והמחוקקת, על הפעלת צנזורה גורפת, מעצרים המוניים, הרג אזרחים חפים מפשע וקרא למשטר להימנע מאלימות כלפי תומכי התנועה הירוקה. מהדי כרובי, קרא לאנשי הדת הבכירים במדינה להצטרף למחאת העם בטרם יהא מאוחר וטען כי הדיכוי וההוצאות להורג לא יפתרו את המשבר. כרובי גם אמר שאחמדי-נז'אד מתיימר לנהל את ענייני העולם בשעה שהוא מתקשה לפתור עניינים פשוטים באיראן.

סהאם ניוז (איראן), 3.2.10; כלמה (איראן), 2.2.10 

 

איראן: פיתוחים בתחום טכנולוגיית החלל

נשיא איראן אחמדי-נז'אד, אמר כי שיגור אורגניזם חי (לדברי ארגון התעופה והחלל האיראני מדובר בעכברוש, שני צבים ותולעים) לחלל

(3.2.10) במסגרת הניסוי במשגר הלוויינים קאבושגר-3, מהווה הכנה לשיגור  אסטרונאוטים איראנים לחלל. הדברים נאמרו במסגרת טקס בו הוצגו שלושה לוויינים איראניים חדשים וכן משגר לוויינים נוסף.

אל-עאלם, פארס, פרס טי וי (איראן), 3.2.10

 

שבועון איראני: יום המהפכה – מבחן נאמנות לראשי המחאה

מאמר בשבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק, טען כי יום המהפכה (11.2.10) מהווה מבחן לנאמנותם של ראשי תנועת המחאה לעם ולמשטר ועליהם להתנער מן המפגינים, בטרם ייסגרו בפניהם כל הדרכים. היומון ג'ואן, המקורב למשה"מ, טען כי ראשי המחאה הורו לתומכיהם להגיע מכל רחבי המדינה לטהראן כדי להפגין ביום המהפכה

ג'ואן, צבח-י צאדק (איראן), 1.2.10

 

לבנון: אנשי ציבור ואנשי רוח תומכים באופוזיציה האיראנית

קבוצה של 90 חברי פרלמנט לשעבר, עיתונאים בכירים ואמנים לבנונים, הודיעה על תמיכתה באופוזיציה האיראנית ובמאבקה, וקראה ליישום ערכי חירות, דמוקרטיה ופלורליזם וביטול הדיכוי והעריצות באיראן.

אל-מסתקבל (לבנון), 3.2.10   

 

העולם הערבי חסר אונים בין הטילים של ישראל ושל איראן

אל-חיאת (לונדון), 3.2.10 / חביב חדאד