המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 25.1.2010
25/1/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 25.1.2010

 

בתקציר: שיירת הסיוע לעזה 'עורק החיים 4' – בהשתתפות צ'אבז * מועצה אסטרטגית משותפת לסוריה ולוב * המג'לס האיראני: לנתק קשרים עם בריטניה * פת"ח: איראן מציתה מלחמות המתישות את הערבים * תמיכה צרפתית רחבה בצבא לבנון * מובארכ: המתח הבין-עדתי באזור - מסוכן

 

תמיכה צרפתית רחבה בצבא לבנון

בתום פגישתו בפריז (22.1.10) עם נשיא צרפת סרקוזי, אמר ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, כי סרקוזי הביע את נכונותו לסייע לכוחות הביטחון של לבנון וצבאה. מקור בארמון האליזה אמר כי השניים דנו בשת"פ  צבאי ובסיוע צרפתי לצבא לבנון, באימונים ובציוד מתקדם. נמסר על עסקה בהיקף של 20 מיליון יורו עם החברה הצרפתית Euro Tech להכשרת טייסים ולציוד של מסוקי קרב של צבא לבנון. מאמר ביומון אל-מסתקבל טען כי סרקוזי הבטיח  "תמיכה אינסופית" וללא סייג בצבא לבנון ושמירה על קו פתוח בינו לבין שר ההגנה הלבנוני כדי לסייע בהשגת כל סוג של נשק.

אל-מסתקבל (לבנון), 23.1.10, 25.1.10

 

שרי ההסברה הערבים תוקפים הצעת החלטה בקונגרס למאבק בשידורי הסתה

בישיבה מיוחדת של שרי ההסברה הערבים בקהיר (24.1.10), שדנה בהצעת החלטה של הקונגרס האמריקאי, להטיל סנקציות על חברות לוויין המעניקות שירות לערוצי טלוויזיה המסיתים נגד ארה"ב, דחו השרים כל התערבות זרה בתקשורת הערבית וקראו להבחין בין טרור לבין הזכות להתנגד לכיבוש הישראלי. הנציג הסורי אמר כי הצעת ההחלטה פוגעת בריבונותן של מדינות ערב ובחופש הביטוי. שרי ההסברה קראו לשה"ח הערביים לפעול נגד המהלך של הקונגרס ולערב בנושא את הליגה הערבית.

www.alarabiya.net , אל-גומהוריה (מצרים), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.1.10

 

שיירת הסיוע לעזה 'עורק החיים 4' – בהשתתפות צ'אבז

קווין אובנדן, מזכ"ל האגודה הבריטית Viva Palestine ועוזרו של חה"פ הבריטי ג'ורג' גאלאווי, שהוביל לפני כחודש את שיירת הסיוע לעזה 'עורק החיים 3', מסר כי בעוד חודשיים יצאו כמה ספינות סיוע מקפריסין לעזה וכי לאחר הבחירות לפרלמנט הבריטי (מאי 2010), תצא לעזה שיירת הסיוע 'עורק החיים 4', בהשתתפות נשיא ונצואלה הוגו צ'אבז, ופעילים ידועים, ממתנגדי משטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

אל-ספיר (לבנון), 25.1.2010

 

מועצה אסטרטגית משותפת לסוריה ולוב 

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ונשיא לוב, מעמר אל-קד'אפי, החליטו בפגישתם בטריפולי (24.1.10) על הקמת מועצה אסטרטגית עליונה משותפת למדינותיהם וקראו למדינות ערב לפעול לפתרון המחלוקות ביניהן לקראת הפסגה הערבית שתתכנס בלוב בחודש מרץ. 

אל-ת'ורה (סוריה), 25.1.10

 

אוסמה [בן לאדן] גורם לאובמה לתקוף את העולם האסלאמי 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.1.10 / אמג'ד רסמי

 

פת"ח: איראן מציתה מלחמות המתישות את הערבים

דובר הפת"ח, פאיז אבו עיטה, טען כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, מוליך שולל את העם והאומה הערבית ומגיש את האינטרסים שלהם כטרף בידי האיראנים, תמורת אינטרסים כיתתיים צרים. לדבריו, איראן מתערבת בענייני הערבים ומציתה מלחמות המתישות את אומתם.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 24.1.10

 

תשרין: מיטשל סיכל את האפשרות לחידוש המו"מ

היומון הסורי הממסדי תשרין טען כי ביקורו הנוכחי של ג'ורג' מיטשל באזור סיכל את סיכויי חידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים, כיוון שמיטשל והממשל האמריקאי קבלו את כל תנאיה המוקדמים של ממשלת נתניהו, הסותרים את יסודות השלום, וטוענים כי דרישותיהם הצודקות של הפלסטינים מהוות מכשול.

תשרין (סוריה), 24.1.10

 

עדי ראיה: מזל"טים אמריקאיים חגו בשמי סוריה

היומון הקטרי אל-ערב דיווח מפי עדי ראיה עיראקים על גבול עיראק-סוריה, כי ביום חמישי שעבר (21.1.10) חגו מזל"טים אמריקאיים בשמי סוריה בגובה רב למשך רבע שעה, וכי לא היה זה המקרה הראשון מסוגו. מפקד כוחות משמר הגבול העיראקיים, חקי אסמאעיל, טען בתגובה, כי מטוסים אמריקאיים אינם נכנסים לסוריה משטחה של עיראק.

אל-ערב (קטר), 23.1.2010 

 

מובארכ מזהיר מפני התגברות המתח הבין-עדתי באזור

בנאום ביום המשטרה במצרים, אמר הנשיא מובארכ כי עבודות הביצורים בגבול עזה הן עניין ריבוני שאין עליו ויכוח, וכי בידיו מידע מהימן כי במדינה אחות (לא נקב בשמה) מתנהל  מסע תעמולה נגד ארצו.על הרג הקופטים בנגע חמאדי, אמר מובארכ, כי האתגר המרכזי של מנגנוני הביטחון הוא המאבק בטרור, בקיצוניות ובהסתה העדתית. הוא הזהיר מפני התגברות המגמות העדתיות באזור הערבי, באפריקה ובעולם, ואמר שעל מוסד אל-אזהר והכנסייה לקדם – יחד עם מערכת החינוך והתקשורת - שיח דתי נאור כדי לבסס את ערכי האזרחות.

www.alarabiya.net, 24.1.10

 

שנה לכהונת אובמה – התקווה מתפוגגת

אל-חיאת (לונדון), 23.1.10 / חביב חדאד

 

המג'לס האיראני: לנתק קשרים עם בריטניה

חברי וועדת המג'לס לביטחון לאומי באיראן הגישו הצעת חוק שקוראת לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם בריטניה בתגובה להתערבותה בענייני הפנים של איראן.

פארס (איראן), 24.1.10

 

סו"י פארס: כרובי מכיר באחמדי-נזא'ד כנשיא

סו"י האיראנית פארס דיווחה כי בשיחה עם כתב הסוכנות אמר כרובי כי הוא מכיר רשמית במעמדו של אחמדי-נז'אד כנשיא, אך הוא דבק בעמדתו באשר לבעיות [בהליך הבחירה]. 

פארס (איראן), 25.1.10

 

ח'אמנאי: פתוא נגד צפיה בשידורי צלחות לווין

במסגרת הגברת הצנזורה על התקשורת באיראן, פרסם המנהיג עלי ח'אמנאי, פתוא בה חזר על האיסור הדתי לקנות צלחות לווין ולצפות בשידוריהם, למעט גופים שקיבלו היתר לכך.

Khamenei.ir, 24.1.10

 

בכיר איראני: תמיכתנו בחמאס – הגנה עצמית

בכנס תמיכה במאבק הפלסטינים בעזה, שנערך בטהראן (23.1.10), טען מוחמד חוסין רחימיאן, נציגו של המנהיג ח'אמנאי בקרן השהיד, כי תמיכתה של איראן בחמאס היא צעד של הגנה עצמית כיוון שבכך נמנעת מישראל האפשרות להלחם על אדמת איראן. לדבריו, מייסד המשטר, איתאללה ח'ומיני, הורה להרוג גם אזרחים ישראלים (ולא רק אנשי צבא) כיוון שיהודים העולים לישראל הם גוף זר המתרבה כגידול סרטני. מזכיר המועצה לבטחון לאומי, סעיד ג'לילי, אמר כי איראן תשתמש במומחיותה בניהול 'מלחמה רכה' (תקשורתית ותעמולתית) נגד ישראל. בכנס השתתף גם נציג חמאס בטהראן, עומאר אבו שריף.

המשהרי (איראן), 24.1.10; פארס (איראן), 23.1.10

 

אחמדי-נז'אד: בקרוב נדווח על הישג בנושא העשרת דלק גרעיני

נשיא איראן אחמדי-נז'אד הודיע כי בחגיגות המהפכה (1-11.2.10) תכריז איראן על ידיעה משמחת בנושא ייצור דלק גרעיני ברמה של 20%.

פארס (איראן), 24.1.10

 

איראן מתגברת כוחות במפרץ עדן

איראן שיגרה כוח ימי חמישי למפרץ עדן והודיעה כי היא עתידה לשגר כוח נוסף. בכיר בחיל הים האיראני אמר כי מטרת הכוחות היא מלחמה בפיראטים.

פארס (איראן), 23.1.10

 

שיח' סוני איראני: הסונים נאמנים למשטר; לשלבם במוסדות השלטון

שיח' עבד אל-ח'מיד, בכיר אנשי הדת הסונים  באיראן, ציין כי הסונים הם אזרחים נאמנים לאיראן קרא לשלטונות לזנוח את מדיניות האפליה המכוונת שלו כלפיהם ולשלבם בכוחות הביטחון ובמוסדות השלטון.  

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.1.10

 

סנקציות אמריקאיות לערוצי טלוויזיה ערביים : "אף מילה!"

אל-ראיד (סודאן), 24.1.10/ בושרא