המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 20.1.2010
20/1/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 20.1.2010

 

בתקציר: המופתי של סוריה: מה נעשה בנוגע לשואת עזה?  * דיווחים סותרים אודות ביקור קרוב של משעל במצרים * לבנון מנעה הפצת "אל-סיאסה" בשל מאמר חריף נגד חזבאללה * מצרים: ויתור על הסיוע האמריקאי בתוך עשור * שר ההגנה האיראני: נוכל לפגוע בקלות באוניות המלחמה המערביות

 

עימות בין הנייה לאל-ג'עברי

אתרי פת"ח דיווחו מפי מקורות בחמאס על עימות בין מפקד גדודי עז אל-דין אל-קסאם בעזה, אחמד אל-ג'עברי, לבין ראש ממשל החמאס בעזה, אסמאעיל הנייה, סביב כספי הסיוע שהעביר לחמאס חה"פ הבריטי ג'ורג' גאלווי. לדרישתו של אל-ג'עברי, שצר על משרדו של הנייה, בבקשה לדעת כיצד חולק הכסף, השיב והנייה כי ברשותו מיליון דולרים ויתרת הסכום הופקדה אצל גזבר התנועה. אל-ג'עברי נטל 600 אלף דולרים וטען כלפי הנייה כי לזרוע הצבאית של החמאס מגיע יותר מאשר לזרוע הפוליטית ושדי לזרוע הפוליטית במה שהיא אוספת מן הציבור.

www.alaahd.com ; www.palvoice.com, 20.1.10   

 

לוב מנסה לקדם את הפיוס הפלסטיני 

לוב מקיימת מגעים עם הפת"ח ועם החמאס כדי לקדם את הפיוס בין שתי התנועות. נמסר כי כל אחת מן התנועות פועלת כדי לזכות בתמיכתה של לוב, הצפויה לארח את הפסגה הערבית הקרובה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.1.10

 

דיווחים סותרים אודות ביקור קרוב של משעל במצרים

היומון הקטרי אל-שרק דיווח כי יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, אמור להגיע לקהיר כדי להתנצל על הרג חייל מצרי בעימותים בין כוחות מצריים לחמאס על גבול רצועת עזה (6.1.10), וכדי לדון בפיוס הפלסטיני ובעסקת האסירים. מנגד מסר היומון הכוויתי אל-ג'רידה מפי מקורות מצריים ופלסטיניים, כי מצרים הודיעה על סירובה לקבל את פני משעל כל עוד חמאס איננה חותמת על מסמך הפיוס המצרי.

אל-שרק (קטר), אל-ג'רידה (כווית), 19.1.2010

 

אחמדי נז'אד על הפגנות האופוזיציה: יצא שד אמיתי שאינו שוכח

עכאט' (סעודיה), 19.1.10 

 

המופתי של סוריה: מה נעשה בנוגע לשואה הגדולה בעזה? 

בפגישתו בדמשק עם משלחת של אקדמאים אמריקאים, ציין המופתי של סוריה, השיח' אחמד חסון, את תפקידם של היהודים בסוריה ואת העובדה שלסבו היה שותף יהודי, ובירך על כך שמורהו של ראש המשלחת האמריקאית ניצל בשואה. עם זאת, שאל, מה בדבר השואה הגדולה המתרחשת עתה [בעזה]? חסון הודה לאמריקאים על בחירתו של אובמה לנשיא והצטער על כך שהבטחותיו לא מתגשמות. לדבריו, אם הנביא מוחמד היה מצווה להרוג אנשים או לכפור בנצרות וביהדות, הוא היה כופר בנביא.

אל-וטן (סוריה), 20.1.10; אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.1.10  

 

לבנון מנעה הפצת "אל-סיאסה" בשל מאמר חריף נגד חזבאללה

מנגנון הביטחון הכללי בלבנון מנע (17.1.10) את הפצת היומון הכוויתי אל-סיאסה במדינה, בשל המאמר "הברית הטרוריסטית של השטנים מבירות ועד לתימן ועזה", בו תקף עורך היומון, אחמד אל-ג'אראללה, את חזבאללה וחמאס וכינה את חסן נאסרללה, "מכשיר בשלט רחוק המונחה על ידי האינטרס האיראני".  היומון אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, מתח ביקורת על הצנזורה והגדיר את המעשה "תקדים חמור".

אל-אח'באר (לבנון), 19.1.10  

 

הליע"ר: להקים ערוץ לוויין שישמש אלטרנטיבה לערוצים המסיתים
שרי התקשורת הערביים צפויים לדון (24.1.10) באיסור שהטיל הקונגרס האמריקאי על העברת  שידורי ערוצי הלוויין המסיתים לטרור; המזכירות הכללית של הליע"ר קראה (18.1.10) לנציגי מוסדות התקשורת הערבית הלוויינית לבחון הקמת ערוץ חלופי שיציג את השיח התקשורתי הערבי לדעת הקהל הבינ"ל.
אל-שרק אל-אוסט [לונדון], 19.1.10

 

מצרים: ויתור על הסיוע האמריקאי בתוך עשור

השרה המצרית לשת"פ בינ"ל, ד"ר פאיזה אבו אל-נגא, הודיעה כי הנשיא מובארכ קיבל את הצעת הממשלה לוותר בהדרגה בתוך עשור על הסיוע האמריקאי בשל התנגדותה של מצרים להתנייתו של הסיוע אמריקאי בדרישות פוליטיות. דווח כי מצרים גם מתנגדת להחלטת הקונגרס האמריקאי לממן ארגוני חברה אזרחית באופן ישיר, במקום להעביר את הסיוע באמצעות משרדי הממשלה הרלוונטיים.

אל-גומהוריה (מצרים), 19.1.10

 

נשיא אפגניסטן כראזאי: הכל בשליטה

אלמסתקבל (לבנון), 19.1.10/ חסן בליבל

 

היומון הסעודי אל-וטן: דלתות הערבים פתוחות בפני תורכיה

עבדאללה מלך סעודיה וראש ממשלת תורכיה, רג'ב ארדואן, דנו בפגישתם בריאד (18.1.10) בהידוק היחסים בין שתי המדינות ובעניינים אזוריים, בהם הבעיה הפלסטינית. במאמר המערכת של היומון הסעודי אל-וטן נכתב כי דלתות הערבים פתוחות בפני התורכים בכל המישורים.  

אל-וטן (סעודיה), 20.1.10

 

אחמדי-נז'אד לגיאורגיה: אל תצטרפו לנאט"ו

בפגישה עם שה"ח הגיאורגי, גריגול וושדזה, יעץ אחמדי-נז'אד לגיאורגיה לשתף פעולה עם מדינות האזור במקום להצטרף לנאט"ו.

אתר מוסד הנשיאות (איראן), 18.1.10

 

הכסף למלחמות לעומת הכסף שניתן לסיוע

אל-שרק אלאוסט (לונדון), 18.1.10 / אמג'ד רסמי 

 

שר ההגנה האיראני: נוכל לפגוע בקלות באוניות המלחמה המערביות

שר ההגנה האיראני, אחמד וחידי, אמר כי איראן תוכל לפגוע ללא קושי באוניות המלחמה של מדינות המערב במפרץ הפרסי.

פארס (איראן), 19.1.10

 

לאריג'אני: התמיכה בחמאס - גאוותנו

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, אמר כי איראן גאה בתמיכתה בחמאס, למרות הביקורת של העולם הערבי על כך. שר החוץ, מנוצ'הר מותכי, אמר כי המכשול התת קרקעי בגבול מצרים-רצועת עזה לא יכניע את הפלסטינים בהם תוסיף איראן לתמוך.

אילנא, פארס (איראן), 19.1.10

 

איראן: שימוש בתוכנות עקיפה – עבירה על החוק

שלטונות איראן הודיעו כי יענישו אזרחים שינסו לעקוף את החסימה שהטיל המשטר על אתרי אינטרנט.

פארארו (איראן), 20.1.10 

 

המשטר האיראני נערך להפגנות יום המהפכה

האתר האיראני נורוז מסר כי במסגרת היערכות המשטר להפגנות הירוקים ביום המהפכה (11.2.10), מפיצים כוחות הביטחון במסגדים ובציבור עיתון בשם "בטחון החברה", עם צילומי מפגינים, כדי להרתיע את הציבור מליטול חלק בהפגנות. פעילי זכויות אדם דיווחו כי למעלה מארבעים איש שהפגינו נגד המשטר ביום העשוראא (27.12.09), נעצרו לאחר שתמונותיהם זוהו בידי הציבור.

www.norooznews.info, www.hra-news.org,  19.1.2010

 

מנגינת שלום ערבית מול תופי המלחמה האמריקאים

אל-דסתור (ירדן), 19.1.10