המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 18.1.2010
18/1/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 18.1.2010

 

בתקציר: שגריר לוב באיראן: לא הקפאנו את תכנית הגרעין, אך איננו חותרים לפצצה * בכיר בפת"ח: גאים על היותנו חלוצי המאבק המזוין * מובארכ: המנהרות בגבול עזה מסבות למצרים נזק רב * בירות: הפגנה נגד מובארכ וגדר הפלדה * בניו של עבאס הגישו תביעה נגד ערוץ אל-ג'זירה

 

מובארכ: המנהרות בגבול עזה מסבות למצרים נזק רב

על רקע המתח בין נוצרים למוסלמים במצרים לאחרונה, אמר הנשיא מובארכ כי אין הבדל בין אזרחי מצרים הנוצרים והמוסלמים, וכי הוא מתנגד לקיצוניות עדתית, במיוחד בשעה שכוחות חיצוניים מנסים לערער את היציבות במדינה. עוד אמר כי המנהרות בגבול מצרים-עזה מסבות למצרים נזק רב וכי היא לא תיגרר למלחמה חדשה, אלא אם יתקפו את אדמותיה. לדבריו, חידוש יחסים בין מצרים לאיראן תלוי באם איראן תסגיר לידיה 37 מצרים שהוצאו נגדם פסקי דין במצרים.  

אל-אהראם (מצרים), 18.1.10

 

בירות: הפגנה נגד מובארכ וגדר הפלדה

פעילים של המפלגה הדמוקרטית העממית בלבנון הפגינו (17.1.10) מול שגרירות מצרים בבירות נגד גדר הפלדה שבונה מצרים בגבולה עם רצועת עזה. הם השמיעו קריאות גנאי נגד הנשיא מובארכ, הניפו דגל של ארה"ב עם תמונתו תחת הכיתוב "לפקודתך, ארה"ב" ותמונה בה מוצג הנשיא המצרי כלוחם מג"ב ישראלי כשמגן דוד על מצחו. המפגינים שרפו את דגלי ישראל וארה"ב וקראו להסלים את ההתנגדות כלפיהן ודרשו מן העמים הערביים לסלק מנהיגים בוגדים [בהתכוונם למובארכ].

אל-ספיר (לבנון), 18.1.10

 

 

בכיר בפת"ח: גאים על היותנו חלוצי המאבק המזוין

חבר הוועד הפועל של אש"פ וחבר הוועד המרכזי בפת"ח, זכאריא אל-אר'א, אמר בטקס בארה"ב, לציון יום ייסוד הפת"ח, כי לתנועה היה הכבוד להיות חלוצת מניפי דגל המאבק המזוין והרובה הפלסטיני וכי היא תוסיף לפעול לפי עקרונות המהפכה, ורוביה יופנו אל אויביה ולא אל בני עמה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 16.1.10

 

עבאס: שולל מאבק מזוין אך לא מתכחש לפעילות הצבאית בעבר

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס אמר בכינוס המועצה המהפכנית של הפת"ח כי אינו מבין מדוע מאשימים אותו בהסתה. לדבריו, הוא אינו יכול להתכחש לכל מה שעשו הפלסטינים כולל פעילותם הצבאית ולרצונה של הרש"פ לחנוך כיכר על-שם דלאל אל-מור'רבי. עוד אמר כי תנועת הפת"ח דגלה בעבר במלחמה ובמהפכה ופירוש הדבר התנגדות, שכיום מתבטאת במאבק עממי במקום מאבק מזוין.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 17.1.10 

 

שיח' אל-אזהר: מוקיע ומתנער מרוצחי הקופטים

שיח' אל-אזהר, ד"ר מוחמד סיד טנטאוי, נשא את דרשת יום השישי (15.1.10) במסגד העיר נגע חמאדי במסגרת המאמץ להרגיע את המתח העדתי בעקבות רצח של שישה קופטים בעיר שנורו ממכונית חולפת לאחר תפילת חג המולד, וערך ביקור תנחומים אצל משפחות הקורבנות. טנטאוי אמר כי נשמתו של נוצרי ורכושו מוגנים כנשמתו ורכושו של מוסלמי וכי הרוצחים אינם בני אף דת, וכי האסלאם מתנער מהם.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 16.1.10

 

אל-איאם: בחירות מוניציפליות בגדמ"ע בחודש מאי

היומון אל-איאם דיווח כי הבחירות לרשויות המקומיות בגדמ"ע יחלו ככל הנראה בחודש מאי 2010.

אל-איאם (רש"פ), 18.1.10 

  

חמאס אסרה לשזור פרחים ללוויית אימו של דחלאן

מנגנוני חמאס אסרו על בעלי חנויות פרחים בעזה לשזור זרים ללוויה של אמו של מחמד דחלאן, חבר הוועד המרכזי של פת"ח. אתר המקורב לחמאס דיווח כי משפחות ההרוגים בעזה בזמן האנדרלמוסיה ששררה שם טרם השתלטות החמאס על הרצועה, תובעות להעמיד לדין את דחלאן אם יגיע לעזה להשתתף בלוויה. בנוסף, חטפו אנשי חמאס בעל בית דפוס וחייבוהו שלא להדפיס חומר עבור הפת"ח.

www.amad.ps 17.1.10 www.palestine-info.info 

 

 מנהיג האח"ס החדש במצרים: הישות הציונית – קוץ בלב הערבים

ד"ר מוחמד בדיע (בן 67) שנבחר למדריך הכללי החדש של האח"ס במצרים, אמר במסיבת עיתונאים (16.1.10), כי התנועה חותרת לקדם רפורמה בדרכי שלום ודיאלוג, ומתנגדת לאלימות. לדבריו, האח"ס אינם רואים בעמי המערב אויב, אלא במשטרים המערביים אשר "זרעו את הישות הציונית כקוץ בגוף האומה הערבית והאסלאמית" ואשר מנסים לכפות על המוסלמים את ערכי המערב.

www.ikhwanonline.com16.1.10

 

בניו של עבאס תובעים את אל-ג'זירה

בניו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס - טארק ויאסר – הגישו תביעה נגד ערוץ אל-ג'זירה, נגד מגיש התוכנית "הכיוון הנגדי" פיצל אל-קאסם ונגד הפרשן הפוליטי יאסר אל-זעאתרה בטענה כי ביזו אותם והטילו בהם דופי במהלך תוכנית שקשרה אותם לדחיית הדיון בדו"ח גולדסטון.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 18.1.10 

 

סעודיה: לא לכוחות זרים בתימן ולא לבינאום העניין החות'י

היומון הסעודי אל וטן דיווח כי ב"ועידת לונדון" לנושא תימן (28.1.10) מתכוונת סעודיה לתמוך בממשלת תימן ובאחדותה, לדחות כל התערבות בענייניה הפנימיים, להדגיש את חשיבות הסיוע לפיתוחה, לשלול כל שיגור כוחות זרים לתימן וכל ניסיון לבנאם את נושא החות'ים. יצוין שסעודיה התנתה את השתתפותה בוועידה בכך שממשלת תימן תשתתף בה. 

אל-וטן (סעודיה), 17.1.10

 

עלות המלחמות של ארה"ב בעיראק ואפגניסטן – טריליון דולר


אל-וטן (קטר), 16.1.2010

 

קרדאוי יתווך בין החות'ים לממשלת תימן

השיח' יוסף אל-קרדאוי, ראש איגוד אנשי הדת המוסלמים, ייצא בקרוב לתימן בראש משלחת של האיגוד, כדי לתווך בין המורדים החות'ים לממשלה. חבר בולט במשלחת הוא השיח' הסעודי סלמאן אל-עודה.

www.islamtoday.net, 16.1.10

 

שיח' סעודי בכיר: לאסור השאת קטינות

השיח' הסעודי עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, יועץ בלשכת המלך, קרא לגבש תקנון שיאסור השאת ילדות מתחת לגיל 18 אלא רק במקרים נדירים ובאישור מיוחד. לטענתו, על האבות להשיא את בנותיהם אך ורק למי שהן מעוניינות להינשא, ועל השופטים לבטל נישואי בנות שנעשו בכפייה.

עוכאט' (סעודיה), 16.1.10 

 

לוב הוסיפה את בן לאדן לרשימת המבוקשים

לוב הוסיפה את אוסמה בן לאדן לרשימת המבוקשים על-ידה, כדי שתוכל לעצרו ולהסגירו לידי האינטרפול אם ייכנס לשטחה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.1.10

 

שגריר לוב באיראן: לא הקפאנו את תכנית הגרעין, אך איננו חותרים לפצצה

ערב ביקורו של שה"ח האיראני מנוצ'הר מותכי בלוב, אמר שגריר לוב בטהראן, סעד מוג'בר, כי ארצו לא הקפיאה את תוכניתה הגרעינית אלא הפסיקה את פעילות מתקניה הישנים ובקרוב היא תשיג התקדמות חשובה בתחום הגרעין. לדבריו, בניגוד לשנות השבעים, ארצו אינה חותרת לפתח נשק גרעיני.

מהר (איראן), 15.1.10

 

כיהאן: המשטר דחה התנצלות של בכירי תנועת המחאה 

היומון כיהאן דיווח כי שני בכירים בתנועת המחאה, הנשיא לשעבר מוחמד ח'אתמי ומוח'תשמי פור, שיגרו מכתבי התנצלות לבכירי המשטר כדי לחמוק מעונש הצפוי להם, אך התנצלותם נדחתה.

כיהאן (איראן), 17.1.10

 

האשמת אחמדי נז'אד

אל-וטן (סעודיה), 15.1.10 / ג'האד עורתאני

 

שה"ח של איראן פקיסטן ואפגניסטן: פתרון איזורי לנושא אפגניסטן

שרי החוץ של איראן, פקיסטן ואפגניסטן חתמו באסלאמאבד, בירת פקיסטן, על הסכם האוסר שימוש בשטחן של הארצות זו כנגד זו. כן סוכם על קיום פסגה ביטחונית באסלאמבד; פסגה כלכלית בקאבול ופסגה בטהראן בהשתתפות שכנותיה של אפגניסטן. השלושה הביעו תמיכה בפתרון אזורי לנושא אפגניסטן והסבירו שכל פתרון אחר איננו יעיל.

מהר (איראן), 16.1.10

 

נשיא לבנון: יש תיאום בין איראן ללבנון במועה"ב

נשיא לבנון, מישל סולימאן, אמר בפגישה עם סגנו של אחמדי-נז'אד, מוחמד רזא תאג' אל-דין כי היחסים בין לבנון לאיראן מצוינים וכי השתיים מתואמות ביניהן במועה"ב. תאג' אל-דין, שנפגש גם עם ר"מ לבנון,  אל-חרירי, אמר כי איראן מסייעת לכל תנועות ההתנגדות הלוחמות באויבי האומה הערבית והאסלאמית.

אל-מסתקבל (לבנון), 17.1.10  

 

איראן לא תארח את משחקי הסולידריות האסלאמית

פדרציית משחקי הסולידאריות האסלאמית החליטה (16.1.10) שאיראן לא תארח את המשחקים, בשל סירובה להיענות לדרישת מדינות ערב להסיר את הכיתוב "המפרץ הפרסי" מהמדליות, הלוגו ומהחוברות המלוות את המפעל. איראן הודיעה כי תנקוט בצעדים משפטיים נגד הפדרציה שמקום מושבה בריאד.

Press tv  (איראן), 18.1.10; איסנא (איראן), 17.1.10

 

מדיניות תורכיה החדשה – ערבים-in, ישראל – out

אל-וטן (סוריה), 17.1.10 / פארס קרהבית