המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
צאלחי: "זכותנו להעשיר אורניום עד לרמה של 100%"
13/1/2010

 

צאלחי: "זכותנו להעשיר אורניום עד לרמה של  100%"

 

בראיון לטלוויזיה האיראנית (9.1.10) אמר ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, עלי אכבר צאלחי, כי לאיראן יש זכות להעשיר אורניום עד לרמה של 100%, אך ציין כי למרות זאת היא מעדיפה לקנות את הדלק הגרעיני הדרוש לה ממדינות אחרות.

 

יש להדגיש כי העשרת אורניום ברמה של 90% ומעלה נועדה לשימושים צבאיים בלבד (נשק גרעיני). שימושים אזרחיים של אורניום מועשר מותרים לפי תקנות סבא"א עד לרמה של 5% ומותנים באישור מוקדם. כמו כן, באישור מוקדם של סבא"א ניתן להשתמש בהעשרה ברמה של 19.75% לצורכי הפעלת כור מחקר לשימושים רפואיים (אורניום ברמה כזו נרכש ממדינות המעשירות אורניום). להלן תמצית מהריאיון:[1]

 

בתשובה לשאלה בנוגע לחילופי 1200 ק"ג אורניום מועשר ברמת 3.5% וקבלת 120 ק"ג אורניום מועשר ברמה של 20%, אמר צאלחי: "למרות שהודענו מראש לסבא"א שהתקנו את הצנטריפוגות שלנו באופן כזה שאיננו מעשירים אורניום מעל לרמה של 5%, זכותנו להעשיר אורניום עד לרמה של  100% וזכות זו תמיד שמורה לנו. זכותנו גם להעשיר לרמה של 20%, אך אנו מעדיפים לספק את הדלק [הגרעיני] מבחוץ."

 

צאלחי אמר כי "מדינות [המערב] שנשאו ונתנו איתנו בנושא הדלק [הגרעיני] ביקשו מאיתנו שלא נפרסם את ההצעה הלא רשמית לחילופי דלק [גרעיני] לכור המחקר בטהראן. לו היינו אז מפרסמים זאת, היינו יכולים להפיק מכך תועלת פוליטית [לרווחתנו]."

 

עוד אמר צאלחי כי איראן דורשת "ערבויות מוחשיות שיבטיחו שאיראן תקבל אורניום מועשר ברמה של 20% בעסקה סימולטאנית שתבוצע על אדמת איראן."

 

צאלחי הדגיש בריאיון כמה פעמים שאיראן מעדיפה ומתעקשת לקנות אורניום מועשר למרות שביכולתה להעשיר אורניום בעצמה גם לרמה של 20%, וזאת כדי להעמיד לבחינת דעת הקהל העולמית מהן כוונות המערב כלפי איראן.

 



[1]  איסנא, IRIB (איראן), 10.1.10