המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תגובות להחלטת משאל העם בשווייץ על איסור בניית הצריחים
11/1/2010

 

תגובות להחלטת משאל העם בשווייץ על איסור בניית הצריחים

 

במשאל עם שנערך בשווייץ ב-29.11.2009 תמכו 57.5% מהמצביעים בהחלטה לאסור בניית צריחי מסגדים במדינה. משאל העם נערך לאחר שמפלגות ימין קיצוני השיגו מעל למאה אלף חתימות, הנדרשות עפ"י החוק לצורך קיום המשאל. ארבעה קנטונים מתוך ה-26 הקיימים במדינה סירבו לקיים את משאל העם. יצוין כי בשווייץ - בה יש כיום ארבעה מסגדים עם צריחים -  ישנם 400,000 אזרחים מוסלמים (כ-5% מהאוכלוסייה), רובם ממדינות הבלקן ומתורכיה.

 

ההחלטה גרמה להלם בין שרי ממשלת שווייץ, אנשי דת נוצרים ובקרב מוסלמים ברחבי העולם, בעיקר נוכח העובדה שסקרים מוקדמים הצביעו על תמיכה קטנה יותר ביוזמה. תגובות המוסלמים סימנו שתי מגמות: האחת -  חשש מרדיפות נגד מוסלמים במערב וממלחמה בין דתית; השנייה- קריאה למחות נגד ההחלטה בדרכים חוקיות, ביקורת עצמית, כולל טענות בדבר אחריותם של המוסלמים לאסלאמופוביה ועל כך שיחסם לנוצרים במדינותיהם אינו טוב יותר. במאמרים רבים נטען כי הצריחים אינם חלק מיסודות האסלאם, טענה שנשמעה גם על ידי בכירים במכון המחקרים של אל-אזהר עוד בטרם נערך משאל העם.[1]   

 

התגובות בשווייץ ובאירופה

ממשלת שווייץ פרסמה הודעה בערבית בה נאמר כי ארבעת הצריחים במדינה יישארו על כנם וכי המוסלמים רשאים לבצע את טקסיהם.[2]  שרת החוץ השוויצרית אמרה כי "ההחלטה מסכנת את ביטחון המדינה... ועלולה לגרום לפרובוקציות נוספות...ושההשפלה מציתה קיצוניות."[3]  שרת המשפטים של שווייץ אמרה כי "ההצבעה היא ביטוי לפחד של [חלק] מהעם ולדאגה מפני זרמים קיצוניים הדוחים את המסורות של המדינה שלנו."[4]

ראש מפלגת הירוקים בשווייץ מסר שמפלגתו תשקול הגשת תביעה בביה"ד האירופי לזכויות אדם על "הפרת החרות הדתית."[5]  הוותיקן הודיע על תמיכתו בעמדת אנשי הדת השוויצרים שראו באיסור לבנות צריחים פגיעה קשה בחופש האמונה.[6]  שה"ח הצרפתי אמר כי הוא נדהם מ"אי קבלת האחר"[7] ומנהיגים במדינות נוספות באירופה הביעו תדהמה מן ההחלטה.

 

תגובות בעולם המוסלמי

א.      חשש ממלחמה בין דתית וקריאות מחאה

תוצאות משאל העם -  עלבון השפלה וגזענות

כמה מנהיגים בעולם הערבי והמוסלמי גינו את תוצאות משאל העם: שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי הזהיר בשיחת טלפון (4.12.2009) עם עמיתתו השוויצרית מפני ההשלכות  של הצעדים האנטי-מוסלמים וציין כי ההחלטה תפגע בתדמיתה של שווייץ כחלוצת כיבוד זכויות האדם בעיני דעת הקהל המוסלמית. הוא הביע תקווה כי שווייץ תמצא דרכים חוקתיות למנוע את אכיפת ההחלטה.[8]

 

בות'ינה שעבאן, יועצתו המדינית של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, השוותה את תוצאת משאל העם בשווייץ לצעדים שננקטו נגד מוסלמים בימי הביניים וכינתה אותם "מחדל". לדבריה, ידיעות על כך ש-57% אימצו את ההחלטה לאסור בניית צריחים בשווייץ... "שייכות לימי הביניים האפלים של המערב, אז היו קיימים בתי המשפט של האינקוויזיציה [שפעלו] נגד המוסלמים, נשרפו ספרים, נהרסו מסגדים, נוּצרו מוסלמים, וממציאים נשרפו בפומבי או הוטבעו בטענה כי הם מכשפים."[9]  

 

התבטאות חריפה אחרת באה מפי שכיב מח'לופ, ראש איחוד הארגונים המוסלמים באירופה, שהשווה בין הרדיפות אחרי המוסלמים לרדיפות הנאצים אחרי היהודים: "אווירת הגזענות, שעמה אנו מתעמתים היום כמוסלמים זהה לאווירה בפניה עמדו היהודים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, אותה [אווירה שיצר] המנהיג הנאצי, אדולף היטלר. ההבדל היחיד הוא שכיום המטרה היא המוסלמים." לדבריו, הסכנה הגדולה ביותר היא שרדיפת המוסלמים לא תיעשה ישירות, כפי שקרה עם היהודים, אלא "בכסות הדמוקרטיה."[10] מזכ"ל ארגון הוועידה האסלאמית, אכמל אל-דין אחסאן אור'לו, אמר כי "האיסור על [בניית צריחים] הוא דוגמא חדשה לאיבה הגואה נגד האסלאם והמוסלמים באירופה מצד קבוצות ימניות קיצוניות."[11] המופתי של מצרים, עלי גומעה, טען כי תוצאת משאל העם היא "השפלה למוסלמים בכל העולם"[12]  והיומון הסעודי אל-מדינה ראה בהחלטה השוויצרית חוליה נוספת בשרשרת העלבונות שסופג האסלאם מידי  [גורמים] קיצוניים במערב.[13] 

 

איש התקשורת פיצל אל-קאסם, המנחה בערוץ אל-ג'זירה, טען כי ההחלטה השוויצרית התקבלה כתוצאה מעליית הימין הקיצוני באירופה וכי המציאות באירופה כיום מקבילה למעשי הנאצים נגד היהודים. כמו כן, מתח אל-קאסם ביקורת על אירופה על שאינה עושה דבר בכדי למנוע את המהלכים נגד המוסלמים: "איני יודע מדוע האירופאים אינם מפיקים [לקחים] מן ההיסטוריה המודרנית שלהם. לפני פחות משישים שנה היתה אירופה זירת לחימה עיקרית במלחמת העולם השנייה... אני משבח את עמידתם של האירופאים והאמריקאים מול השד הנאצי ואת הגנתם על אותו מיעוט יהודי נרדף בגרמניה ובמדינות נוספות באירופה. ה[דבר] מפחיד הוא שהאירופאים כמעט שכחו בימים אלה את העבר הקרוב והמבעית, כאשר התירו לימין הקיצוני להופיע מחדש תחת שמות שונים. הימין החדש הזה מזכיר לנו את המגמות הפאשיסטיות והנאציות שגרמו לכלייה ביבשת הלבנה [אירופה]. [הימין הקיצוני] מתפשט כיום באירופה במהירות הבּזק. ולראייה, המפלגה אשר עומדת מאחורי משאל העם בשוויץ היא מפלגה ימנית קיצונית, אשר ממהלכיה נודף ריח פשיסטי ברור. ההיסטוריה חוזרת על עצמה, [אולם] בעוד שהנאצים בראשות היטלר שפכו שנאתם על היהודים, כיום פוגע הימין באירופה במיעוטים המוסלמים באותה דרך [ומשתמש] בטענות דומות לאלה שהנאצים השתמשו על מנת להצדיק את תקיפתם נגד היהודים...."[14]      

 

מאמרי מערכת ביומון אל-ראיה הקטרי הציגו את ההחלטה כהתגרות מכוונת וגזענית נגד המוסלמים: העורך הראשי של היומון, צאלח בן עפצאן אל-כוארי, כתב: "למרבה הצער, משאל העם בשווייץ נערך במקביל לחג' של השנה הנוכחית ובזמן שבו המוסלמים חוגגים את חג הקורבן המבורך. לכן אנו, בעולם האסלאמי, רואים בו סוג של התגרות מכוונת ברגשות המוסלמים והפצה מאורגנת של רעיונות גזעניים נגדם, אשר לפני הכול מחייבים התנצלות...מבימת אל-ראיה אני מזהיר ומסב את תשומת הלב לכך שמלחמת השנאה והטירוף נגד האסלאם והמוסלמים תתרחב."[15]

 

במאמר מערכת אחר של היומון נכתב : "ההתייחסות הרעה [הזאת] של אירופה כלפי האסלאם היא לא הראשונה ולא תהיה האחרונה. הקריקטורות הפוגעות בשליח אללה הנכבד וחילול קברי מוסלמים באמצעות רישום של צלבים וסיסמאות נאציות, הם ההוכחה הטובה ביותר לכך שהשנאה מושרשת בחברות האירופאיות, ושהעם השוויצרי מייצג חלק מהמארג האירופאי הגזעני והשונא את האחר... [משאל העם] משקף את פנייתם של עמי אירופה לעבר קיצוניות וביסוס השנאה, ומגביר את הדאגה לביטחון הקהילה האסלאמית באירופה..."[16]

 

מאמר באתר האסלאמי הסעודי  http://www.islammemo.cc טען כי המהלך האחרון בשוויץ נועד למחוק את הזהות המוסלמית באירופה וכי הוא נעשה מחשש מהשפעתם הגוברת של המוסלמים באירופה:  "המוסלמים באירופה נתונים כיום להתקפה מתוכננת שמטרתה למחוק את זהותם ולהטמיעם בחיים הציבוריים באירופה, לאחר שמספרם שם גדל והם הפכו לסכנה ישירה על היבשת הקשישה[17]... אירופה נתונה לאסון דמוגרפי [שעלול להותיר את] הנוצרים במיעוט בעתיד הקרוב בשל הגידול בריבוי הטבעי בקרב המוסלמים מול ירידה בו  אצל הנוצרים... משבר הצריחים בשוויץ אינו דומה לקודמיו: זהו משבר המבטא עלייה בהשפעת המוסלמים באירופה ולא סימן של חולשה כפי שנראה לאחדים. אירופה פועלת הפעם ... כדי להגן על לב הווייתה וקיומה וכדי לשמור על זהותה נוכח הגאות האסלאמית שהחלה לפלוש לאירופה שנה אחר שנה."[18]   

השוויצרים מנסים לעקור את האסלאם משווייץ             ההחלטה מפוצצת את הדיאלוג בין הדתות

         

אל-ראיה (קטר), 1.12 / אמיה ג'חה                                              אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.12.09 / אמג'ד רסמי

 

אזהרה מפני תגובות אלימות של המוסלמים

שליט לוב, מועמר אל-קדאפי, טען כי תוצאת משאל העם מהווה ניסיון לחדש את מלחמות הצלב נגד המוסלמים וכי היא משרתת את אל-קאעדה ואת הטרוריסטים. לדבריו, "אצלנו [בעולם המוסלמי] יש ימין קיצוני כמו הימין הקיצוני אצלכם [בשוויץ]."[19] שר הפנים האלג'יראי, נור אל-דין יזיד זרהוני, אמר כי ההצבעה נגד בניית הצריחים בשוויץ מאפשרת לקיצוניים לתרץ את את העימות עם המערב.[20]

האיחוד העולמי של חכמי דת מוסלמים פרסם הודעה בה קרא לממשלת שווייץ לקחת אחריות על השלכותיה הצפויות של ההחלטה, "שיביאו לחיזוק עמדתם של גורמים מוסלמים קיצוניים האומרים [למוסלמים]: 'המערב שאתם קוראים לנהל עמו דיאלוג ולשתף עמו פעולה שונא אתכם ורודף אחריכם.'"[21]

 

הטענה בדבר חיזוק כוחם של הגורמים הקיצוניים בעקבות ההחלטה, הופיעה בכמה מאמרי מערכת:

מאמר מערכת ביומון אל-קדס אל-ערבי טען כי ההחלטה היא מתן שי לאל-קאעדה: "[תוצאת משאל העם]... חושפת נטייה פשיסטית הסותרת לחלוטין את המורשת האירופית המודרנית [הדוגלת ב] סובלנות, בכיבוד אמונותיו ותרבותו של האחר... תוצאות של משאל עם כגון זה... הן השי הטוב ביותר לארגונים כמו אל-קאעדה ... שתעמולתו מתמקדת תמיד בפגיעתם של האירופאים והאמריקאיים באסלאם ובמוסלמים."[22]

 

סאטע נור אל-דין, מנהל המערכת של היומון הלבנוני אל-ספיר כתב כי תוצאות משאל העם מציבות את שווייץ בעימות עם המוסלמים בתוכה, "המביעים את רצונם להתמזג בחברה השוויצרית יותר מאשר שאר המוסלמים האירופאים, מהם יצאו יותר טרוריסטים מאשר מארצות האסלאם....."[23]

 

האשם צאלח כתב בטורו ביומון אל-שרק אל-אוסט כי משאל העם הוא ביטוי למלחמת סמלים מסוכנת: "ניתן לומר כמעט כי האיסור על  בניית צריחים הוא בבחינת תגובה למתקפת ה-11 בספטמבר ול[נפילת] הטרבוש של ארה"ב ועטרת ראשה, קרי בנייני התאומים. מלחמת סמלים מסוכנת יותר מן המלחמה האמיתית."  לדבריו, העיסוק של "ממשלות הימין" באירופה בסוגיות כמו החיג'אב או הבורקע נועד להסיח את הדעת מהבעיה האמיתית: האבטלה בקרב העובדים הזרים וקיפוחם: "רוב הקהילות הערביות והמוסלמיות באירופה דורשות רק את זכותן לעבוד ולהבטיח איכות חיים נאותה לילדיהן ויחס אנושי כמו זה שמקבלות שאר הקהילות... זוהי הדרישה העיקרית של קהילות אלה ולא הבורקע, החיג'אב ואף לא הצריחים..."[24]   

 

ב. קריאות למאבק פוליטי לצד תגובות של השלמה

מפנייה לבתי משפט ועד לחץ כלכלי

אנשי דת ופוליטיקאים מוסלמים קראו להיאבק בהחלטה באמצעים חוקיים והיו שקראו לחרם כלכלי ותיירותי:

שיח' יוסף אל-קרדאוי, ראש האיחוד העולמי לחכמי דת מוסלמים קרא למיעוט המוסלמי בשווייץ להיאבק "בדרכים הפרלמנטאריות, החוקיות והמשפטיות הלגיטימיות בבתי המשפט הפדראליים והבינ"ל ובמועצות לזכויות אדם כדי לבטל החלטה זו." הוא הזהיר שהיום "אוסרים [לבנות] צריחים ומחר יאסרו [לבנות] מסגדים."[25] המופתי של מצרים, עלי גומעה, קרא למוסלמים בשווייץ לנהל דיאלוג עם ממשלת שווייץ ולמחות על ההחלטה בדרכים חוקיות.[26] היומון הסעודי אל-מדינה קרא למוסלמים להתייצב ולהגן על האסלאם בכל "אמצעי רציונאלי ותרבותי" העומד לרשותם.[27]

 

עורך היומון אל-אהראם, אוסמה סראיא, הציע להיעזר באמצעים דמוקרטיים ועממיים ולא לפנות לממשלות: "ניתן לסייע למיעוט המוסלמי בשווייץ להשיב את זכויותיו באותם אמצעים דמוקרטים... כך ננצח בפרשה ונזכה לנקודות זכות [מתוקף] התנהגות[נו] התרבותית- לה אנו זקוקים בבואנו לדבר עם עמים[אירופאים] אלה. אנו צריכים להפעיל 'דיפלומטיה עממית' כדי לפעול מול העמים והארגונים האזרחיים במקום לפנות לממשלות שאינן יכולות במקרים מסוימים לעשות דבר או שכך הן טוענות."[28]

 

כמה פוליטיקאים ובכירים מוסלמים קראו להחרים את שווייץ: השר התורכי הממונה על המו"מ עם האיחוד האירופי, אגמן באגיס אמר שתורכיה תשקול מחדש הפקדת כספים בבנקים שוויצרים.[29]  מוסטפא בכרי, חבר פרלמנט מצרי קרא להחרים סחורות שוויצריות.[30] עבד אל-עזיז עות'מאן אל-תויג'רי, מנכ"ל הארגון האסלאמי לחינוך, למדעים ולתרבות, ISESCO, קרא למדינות העולם האסלאמי להחרים את שווייץ, מסחרית ותיירותית ולמשוך את הכספים מהבנקים השוויצרים.[31] מטיפים סעודים הצטרפו לקריאה להחרים מוצרים שוויצרים, להימנע לנסוע לשווייץ ולמשוך את הכספים המופקדים בבנקים השוויצרים.[32]

 

הצריח איננו אחד מיסודות האסלאם

גורמים מוסלמים בשוויץ שביטאו קו מתון, טענו שמדובר בהחלטה דמוקרטית שגם אם לא מסכימים לה – יש לקבלה וגם כי קיומו של צריח במסגד כלל איננו חובה הלכתית: כך, למשל, הסביר אמאם המסגד בז'נבה  כי המוסלמים במדינה מהווים מטרה למפלגה העוינת את האסלאם ולא לשוויצרים ולממשלתם ולפיכך "על המוסלמים בעולם לכבד את ההחלטה מבלי לקבלה."[33]

 

ראש הקהילה המצרית בשווייץ, ד"ר פוזיה אל-עשמאוי, אמרה ליומון אל-מצרי אל-יום: ה"מוסלמים בשווייץ מקבלים את כל זכויותיהם ומבינים שההחלטה היא [בבחינת] מס של הדמוקרטיה האמיתית... הקריאה לתפילה אסורה בשווייץ ובכל מדינות אירופה, ועל כן אין כל תועלת בקיומם [של הצריחים], מה גם שאפילו במצרים ישנם מסגדים רבים ללא צריח." היא דרשה שלא להתערב בענייניהם הפנימיים של המוסלמים בשווייץ ולאפשר להם לפתור את הבעיה בשקט, בלי היסטריה וללא הפגנות, חרמות או תגובות מוגזמות.[34] 

 

כמה מדוברי הקו המתון אף טענו שצריח במסגד איננו אחד מיסודות האסלאם ואת ייעודו - קריאה לציבור לתפילה, משיגים כיום באמצעים אחרים. כך כתב חאפז אל-ברגותי, עורך יומון הרש"פ, אל-חיאת אל-ג'דידה: "הצריח אינו [אחד] מיסודות האסלאם ולא היה אפילו [חלק] מהסונה של הנביא. מטרתו הייתה ליצור מקום גבוה על מנת לקרוא לתפילה ולהשמיע לכמה שיותר אנשים את מועד התפילות. הצריח הופיע במבנה ארכיטקטוני זה, והפך לסמל של המסגדים, אך לא נחשב לצורך דתי משום שיש אמצעים אחרים ליידע [את הציבור] בזמני התפילות, כמו רמקולים, שעונים, שעונים מעוררים וכו', וכך הפך למבנה ארכיטקטוני בלבד... איסור בנייתם בשווייץ או [במדינה] אחרת אינו מצריך את כל סערת הרוחות הזאת, משום ששווייץ איננה מדינה  אסלאמית..." אל-ברגותי קבל גם על כך שהמוסלמים דורשים יחס סובלני מהנוצרים בעוד הם אינם נוהגים באופן דומה: "כיצד אחדים מאיתנו [מעזים] לדרוש ממדינות נוצריות להתייחס למוסלמים טוב יותר מאשר היחס שלו זוכים הנוצרים [במדינות מוסלמיות]? ... כאשר נכבד את האחרים באופן מלא [נוכל] לדרוש מהם להשיב כבוד, לא לפני זה..."[35]

 

בעל הטור ביומון המצרי האל-אהראם, עבד אל-מועטי אחמד, כתב: "...הנביא [מוחמד] מת מבלי שהיו למסגדים צריחים. הוא בנה את מסגדו מענפי תמרים ואת רצפתו מחול, וללא צריח. כאשר החלו המוסלמים לבנות צריחים, הם הסתמכו בהקמתם על בנאים נוצרים שחיקו את צריחי הכנסיות. הראשון שציווה על הקמת צריח היה אל-וליד בן עבד אל-מלכ במסגד האומיי בדמשק..."[36]

 

על המוסלמים להשתלב בחברה

שר ההקדשים המצרי, ד"ר מחמוד חמדי זקזוק אמר כי על המוסלמים באירופה לפעול בהגיון כדי לשמור על זכויותיהם ולהוכיח לאירופאים "שהם אזרחים הפועלים למען האינטרס של מולדתם החדשה והם רחוקים מאוד מכל ביטוי של קיצוניות או שלילת האחר; שהם נוקטים בצעדים אמיצים כדי להשתלב בחברותיהם ומשתתפים באופן פעיל בחיים הפוליטיים, החברתיים והתרבותיים ואינם מתבודדים... על המוסלמים באירופה להשקיע מאמצים כפולים ומכופלים ולשים קץ לדעות הקדומות ולרעיונות השגויים... על האסלאם והמוסלמים."[37]  

 

טענות דומות הציג חאזם עבד אל-רחמן, בעל טור באל-אהראם: "פתיחות [מצד המוסלמים]... תגרום לאחרים לומר: '[המוסלמים] הם אנשים כמונו בדיוק וכל מה שאומרים עליהם לא נכון'... יש להפיק היטב את הלקח של ההתמודדות השגויה של המוסלמים עם הקריקטורות שפגעו [בנביא מוחמד]. ייתכן שההפגנות האלימות [שהיו בזמנו], שריפת הדגלים והאיומים עוררו פחדים ועוינות יותר מ[רגשות] הזדהות והבנה."[38]  

 

ג. ביקורת על המוסלמים

 המוסלמים אשמים בהפצת האיסלאמופוביה

כמה תגובות להחלטה על איסור בניית הצריחים ביטאו הכאה על חטא תוך טענה שהמוסלמים הביאו אותה על עצמם, בשל התנהגותם הקיצונית: מוסטפא פרחאת, בעל טור ביומון האלג'יראי אל-שורוק, כתב כי המוסלמים הם האחראים להפצת וירוס האסלאמופוביה: "שווייץ החלה לפחד מהאסלאם, כפי ש[קרה] בארה"ב, בצרפת ובגרמניה לפני כן וכפי [שיקרה]  בעתיד במדינות אירופה. החיפוש אחר [הדרכים] לשיפור התדמית [של האסלאם] יבוא מאיתנו כאשר נציג את הדת בה אנו מאמינים [בצורה] נכונה וכך גם את התרבות שרוממה אותנו לפסגת העולם במשך מאות שנים וכאשר נהיה הראשונים ליישם את העקרונות בהן אנו מאמינים בצורה תיאורטית, אך בפועל איננו מיישמים. מהיום לא נתהה מהי הסיבה להפצת מגפת 'האסלאמופוביה' משום שאנחנו אלה שייצאנו אותו לראשונה."[39]

אבי חסן בעל הטור באתר הסורי  www.all4syria.info הסביר כי הוא מבין לחששם של השוויצרים מפני הפיכת ארצם למדינה מוסלמית, שכן בעולם המערבי קיימת הפרדה בין דת למדינה, בניגוד לעולם המוסלמי. לדבריו, "זהו פחד לגיטימי לאור ההתנהגות של אסלאמיסטים אחדים בכמה מדינות באירופה." לדידו, מוטב למוסלמים שהאסלאם לא יתפשט באירופה, שכן לפחות היא מהווה מקום מפלט בטוח לאלה ש"בורחים מנחשלותנו בהווה ומהמציאות הקשה שלנו."[40]

 

הגבר: מה עשינו, מדוע השוויצרים מפחדים מאיתנו?

החיצים עונים: אסור [לנשים] לרכוש השכלה; לחשוף עיניים,

להשמיע קול, אסור לנשים להתבשם ויש חובה למול אותן

רוז אליוסוף (מצרים / 9.12.09

 

חדיר טאהר, בעל הטור ביומון האלקטרוני הליבראלי, אילאפ, כתב: [מדוע אין] המוסלמים נלחמים נגד ההאשמה בכפירה של האחר, נגד עבירות על החוק, מעשי גניבה ופשיעה במדינות אירופה ובאמריקה, בהן הם חיים? ... אני קורא לכל מדינות אירופה ולארה"ב למנוע בניית מסגדים וצריחים... משום שהם אינם [חלק מ] דרישות האמונה, אללה... שומע ורואה את רחשי האדם ומילותיו ואיננו זקוק למסגדים ולצריחים."[41]

 

קריאות להידברות וגינוי הקיצוניות

העיתונאי הליבראלי הקטרי, ד"ר עבד אל-חמיד אל-אנצארי, מתח ביקורת על הקריאות להחרים את שווייץ וקרא לחזק את ערוצי ההידברות:  "הקריאה להחרים את שווייץ מבחינה פוליטית ותיירותית, באמצעות משיכת הכספים מהבנקים שלה, ועל ידי העברת מוסדות האו"ם משווייץ עלולה להזיק [למוסלמים] יותר משהיא יכולה להועיל. אדרבא, הימין הקיצוני [בשווייץ] עלול לנצל הצהרות אלה על מנת להנציח את רגשות הפחד מהאסלאם והמוסלמים. עלינו לסייע למוסלמים [בשווייץ] בדרכים חכמות... יש לחזק את ערוצי הדיאלוג [עם החברה בשווייץ] ולא לדרוש לשים לו קץ בטענה כי הוא אינו מועיל למוסלמים כלל.[42]

 

במאמר ביומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט טען מנכ"ל ערוץ אל-ערביה, עבד אל-רחמן אל-ראשד, כי המוסלמים ניצחו בכך שלא הגיבו בקיצוניות להחלטה: "השוויצרים הם אחד העמים האחראיים והסובלניים ביותר באירופה החיים בדו-קיום. הראיה לכך היא שהחברה שלהם מורכבת משלושה עמים הדוברים גרמנית, צרפתית ואיטלקית, ואין מדינה אחרת בעולם שיש בה אותם מרכיבים [אתניים] החיים בשלום בכפיפה אחת במשך מאות שנים...

 

הפעם ניתן לומר בכנות כי המוסלמים הצליחו במה שנכשלו בו בעבר – בטיפול בכל בעיה שחשו כי היא מופנית כנגדם ומתגרה בהם מבחינה דתית, פוליטית או אישית. אנו יודעים כי מרבית המוסלמים סובלים מתחושה כללית של רדיפה לעתים בצדק ולעתים לא... המוסלמים הפסידו [במשאל העם בנושא] בניית הצריחים, אולם הם ניצחו משום שלא שרפו דגלים, לא איימו על איש ולא ערכו הפגנות קולניות בארבעים מדינות ברחבי העולם... הדבר החשוב הוא שיש תודעה מתפתחת בקרב ההנהגות המוסלמיות כי הזעם ברחובות בדרך של אלימות אינו נכון, ואף מזיק למוניטין של המוסלמים [בעולם]"[43]   

 

 



[1] www.islamonline.net, 2.11.2009. 

[2] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.12.2009

[3] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.12.2009

[4] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.12.2009

[5] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.12.2009

[6] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.12.2009

[7] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.12.2009

[9] תשרין (סוריה), 8.12.2009

[11] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.12.2009

[12] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 30.11.2009

[13] אל-מדינה (סעודיה), 4.12.2009

[14] אל-שרק (קטר), 20.12.2009

[15] אל-ראיה (קטר), 2.12.2009

[16] אל-ראיה (קטר), 1.12.2009

[17] הביטוי "קשישה" במאמר מתייחס הן למורשת ולהיסטוריה רבת השנים של אירופה והן לעובדת הזדקנותה נוכח שיעור הילודה הנמוך. 

http://www.islammemo.cc[18] , 13.12.2009; ר' גם התבטאות של עזאם אל-תמימי, העומד בראש מכון למחשבה פוליטית אסלאמית בבריטניה, בה השווה פוליטיקאים שוויצרים ל"נאצים חדשים" וטען כי האסלאם משחרר את האירופאים משגרת חייהם האווילית והטראגית: http://www.memritv.org/clip/en/2297.htm 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.12.2009[19]

[20]אל-חיאת (לונדון), 14.12.2009

[21] www.islamonline.net   1.12.2009,

[22] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 1.12.2009

[23] אל-ספיר (לבנון), 1.12.2009

[24] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.12.2009

[26] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 30.11.2009

[27] אל-מדינה (סעודיה), 4.12.2009

[28] אל-אהראם (מצרים), 4.12.2009

[29] www.elaph.com3.12.2009,

[30] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 1.12.2009

[31] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.12.2009

[32] בין המטיפים- ח'אלד אל-שמראני ואחמד אל-חסן- אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 8.12.2009

[33] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.12.2009

[34] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 6.12.2009

[35]  אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 1.12.2009

[36] אל-אהראם (מצרים), 7.12.2009

[37] אל-אהראם (מצרים), 3.12.2009

[38] אל-אהראם (מצרים), 6.12.2009

[39] אל-שורוק (אלג'יר), 30.11.2009.

[40]  www.all4syria.info, 30.11.2009

[41] www.elaph.com , 1.12.2009

[42] אל-ג'רידה (כווית), 7.12.2009

[43] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.12.2009