המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 4.1.2009
4/1/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 4.1.2009

 

בתקציר: יומון מצרי: ארה"ב חותרת להשתלט על תימן  * משעל: אנו בשלב הסופי של השגת פיוס * יומון סעודי: ארה"ב אינה מתווך הוגן * שה"ח התורכי: מאמצים תורכיים-סעודיים לפיוס פנים-פלסטיני * התובע הכללי של איראן: לראשי תנועת המחאה מגיע דין מוות * עבאס: חמאס מתכננת לנקוט אלימות בגדמ"ע

 

פרטי התוכנית המצרית להנעת התהליך המדיני

מקורות פלסטיניים מסרו כי התוכנית המצרית להנעת התהליך המדיני כוללת הסכמה של ישראל להקפאה חשאית של ההתנחלויות ולדיון בגבולות המדינה הפלסטינית, בתמורה להסכמת הרש"פ לחילופי שטחים. ישראל גם תסכים לשחרר מן הכלא בכירים בפת"ח ולתגבור כוחות המשטרה הפלסטינית בגדמ"ע. בריאיון לטלוויזיה הפלסטינית אמר יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, כי אם ישראל תמשיך לפעול חד-צדדית כמו בחיסול פעילי גדודי אל-אקצא (26.12.09) תעריך הרש"פ מחדש את יחסיה הביטחוניים עימה.

www.alaahd.com ,  3.1.10; www.maannews.net , 2.1.10

 

משעל: אנו בשלב הסופי של השגת פיוס

ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, אמר בסעודיה כי החמאס נמצאת בשלבים האחרונים של השגת פיוס עם פת"ח וכי הכל מסכימים שהחתימה על הפיוס תהיה בקהיר, אך עם זאת יש לשנות את המסמך כך שיענה לתביעות של כולם. הפרשן הסעודי, ג'מאל חשוקג'י, אמר כי יתכן שהסכם הפיוס ייחתם תוך שבוע או שבועיים. בהתייחסו לנעשה בתימן הכחיש משעל הכחיש כי איראן ביקשה ממנו לשלוח פעילים מתנועתו לסייע לחות'ים במלחמתם נגד תימן וסעודיה והבהיר כי קשריה הטובים של חמאס עם איראן משרתים את הבעיה הפלסטינית והוא לא יסכים שקשרים אלה יפגעו בביטחונן של מדינות ערב.

www.palestine-info.info , www.maannews.net, 4.1.10; אל-קדס  (ירושלים), 3.1.10

 

עבאס: חמאס מתכננת לנקוט אלימות בגדמ"ע

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי לרש"פ יש מידע לפיו החמאס רוצה לעשות פעולות אלימות בגדמ"ע.

אל-ראי (כווית), 3.1.10

 

בוש מדבר מפי אובמה

אל-דסתור (ירדן), 4.1.10 

 

בכיר בחמאס: אם ישראל תתקוף בלבנון נצטרף ללחימה

בכיר בחמאס בלבנון, עלי ברכה, הצהיר כי אם תתקוף ישראל בלבנון תצטרף חמאס ללחימה. חבר הלשכה המדינית של חמאס, מחמד נזאל, אמר כי ההתנגדות היא האופציה האידיאלית והנכונה ביותר להשבת כל הזכויות.

אל-מסתקבל (לבנון), www.champress.net 4.1.10 

 

יומון סעודי: ארה"ב אינה מתווך הוגן

היומון הסעודי אל-וטן טען שארה"ב נוטה לצד ישראל וככזו היא איננה מתווך הוגן ואובייקטיבי בסכסוך במזה"ת, ולכן, על או"ם להיות נותן החסות הראשי בכל תיווך לקראת פיתרון הסכסוך.

אל-וטן (סעודיה), 1.1.10

  

שה"ח התורכי: מאמצים תורכיים-סעודיים לפיוס פנים-פלסטיני

שה"ח התורכי אחמד דאוד אור'לו, אמר כי ביקורו (3.1.09) בריאד של ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, ובואו הקרוב של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לתורכיה, הם במסגרת מאמצי התיווך של שתי המדינות בסכסוך הפנים פלסטיני.

אל-וטן (סעודיה), 3.1.2010; www.palestine-info.info,  2-3.1.2010

 

יומון מצרי: ארה"ב חותרת להשתלט על תימן

מאמר המערכת ביומון המצרי הממסדי אל-גומהוריה טען כי ארה"ב ובריטניה מנסות להציג את תימן כבסיס של אל-קאעדה ע"מ לכפות את מרותן על המדינות הערביות והאסלאמיות ולחסל את ההתנגדות של עמיהן, במסגרת "המלחמה בטרור".

אל-גומהוריה (מצרים), 4.1.10

 

מקור בתימן: ארה"ב נהגה ברכות עם החות'ים כדי לא להרגיז את איראן

מקור דיפלומטי תימני רם דרג בקהיר טען שארה"ב נמנעה מלהתייחס בחומרה למורדים החות'ים כדי לא להרגיז את איראן. שה"ח התימני, אבו בכר אל-קירבי, הכחיש שארה"ב תקפה את מעוזי אל-קאעדה בתימן, ואמר שמטוסי צבא תימן הם שביצעו את ההפצצות. לדבריו, תימן וארה"ב לא הגיעו להסכמה על מעבר מטוסים או טילי שיוט אמריקאיים המיועדים להפצצת יעדים של אל-קאעדה בשטחה של תימן. היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי החותי'ם נענו לקריאתו של הנשיא עלי עבדאללה צאלח, לדיאלוג והודיעו על קבלת התנאים שהציב, הכוללים הפסקת האלימות נגד סעודיה.

אל-ריאד (סעודיה), 4.1.10;  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.1.10

 

העולם הערבי מתעלם מהקיצונים שבתוכו

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.1.10 / אמג'ד רסמי

 

התובע הכללי של איראן: לראשי תנועת המחאה מגיע דין מוות

ראש המחלקה המדינית ב'משמרות המהפכה', ידאללה ג'ואני, אמר כי העמדתם הקרובה לדין של ראשי תנועת המחאה, מוסוי כרובי וח'אתמי - שפעלו יחד עם אויבי איראן, מבית ומחוץ, להפלת המשטר- תהווה סוף פסוק למהומות. התובע הכללי של איראן, מוחסני-אז'אי, אמר כי עפ"י חוקי הדת, דינם של ראשי תנועת המחאה הוא מוות.

אירנא, פארס (איראן), 4.1.10 

 

אתר איראני: איראן יכולה לשבש את מערכות מכ"ם אמריקאיות

האתר האיראני תאבנאק דיווח מפי מקורות בכווית, כי איראן יכולה לשבש את מערכות המכ"ם של הכוחות האמריקאיים באזור, כשם ששיבשה את שידורי BBC בפרסית ואת שידורי קול אמריקה המועברים באמצעות הלוויין hotbird.

תאבנאק (איראן), 1.1.10

 

משה"ח האיראני מציע אתרים לחילופי האורניום

דובר משה"ח האיראני, ראמין מהמאן-פאראסת, קרא למערב לממש את עיסקת חילופי האורניום עם איראן, בטרם יפוג האולטימאטום (סוף ינואר 2010) שהציבה, באחד מהאתרים הבאים: ברזיל, יפן או תורכיה שהסכימו שהעסקה תבוצע בשטחן או באי האיראני קיש.

אילנא (איראן), 4.1.10

 

מתנת השנה החדשה לאובמה: טאליבאן

אל-חיאת (לונדון), 3.1.10