המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 1.1.2010
1/1/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 1.1.2010

 

בתקציר: סוריה ותורכיה חותרות לברית עם איראן, ירדן, עיראק ולבנון * יומון סעודי: כספי צדקה מופנים לאל-קאעדה ולמורדים החות'ים * מקורות פלסטיניים: ארה"ב לחצה על ישראל שלא לוותר בעסקת שליט * שר הפנים של חמאס: אנו מייצרים את הנשק באופן עצמאי * מוסוי: מתווה לפתרון המשבר באיראן

 

שר הפנים של חמאס: אנו מייצרים את הנשק באופן עצמאי

בטקס שקיימה חמאס לציון פתיחת מכללה לשוטרים בעזה, אמר שר הפנים של חמאס, פתחי חמאד, שההתנגדות הפלסטינית הצליחה לגבור על המצור והחלה לייצר את נשקה בעצמה.

www.paltoday.com, 31.12.2009 

 

עבאס: חמאס מוכנה לחתום על פיוס בסוריה ולא במצרים

מחמוד עבאס, יו"ר הרש"פ, טען כי תנועת החמאס הציעה לו רשמית לחתום על הסכם הפיוס הפלסטיני בתנאי שהחתימה תיערך בסוריה ולא במצרים.

אל-איאם (רש"פ), 1.1.10

 

מקורות פלסטיניים: ארה"ב לחצה על ישראל שלא לוותר בעסקת שליט

מקורות פלסטינים מסרו כי ארה"ב לחצה על ישראל שלא תשחרר בעסקת שליט את אחמד סעדאת, מזכ"ל החז"ע ומרואן אל-ברגותי, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח, מחשש לחיזוקה של חמאס.

אל-חיאת (לונדון), 31.12.09

 

מועצת הביטחון

אל-ביאן (אמירויות), 31.12.09 / עאמר אלזעבי

 

מצרים: סגן המדריך הכללי של האח"ס התפטר

לאחר שלא נבחר להמשיך בתפקידו בלשכת המדריך הכללי של האח"ס, הגיש סגנו הראשון של המדריך הכללי, ד"ר מחמד חביב, את התפטרותו, בטענה כי הליך הבחירות ללשכה ולמשרת המדריך הכללי איננו תקין. המדריך הכללי היוצא, מחמד מהדי עאכף, אמר בתגובה, כי אין בהתפטרות כדי לפגוע בתנועה או לפלגה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 1.1.10

 

סוריה ותורכיה חותרות לברית אסטרטגית עם איראן, ירדן, עיראק ולבנון

שר ההסברה הסורי, מוחסן בלאל, אמר כי עַם שאדמתו נכבשה יכול להשתמש בכל אמצעי כדי לשחררה, שכן התנגדות היא זכות מקודשת המעוגנת בכל האמנות הבינ"ל. הוא שיבח את יחסי סוריה – תורכיה המצוינים והאסטרטגים, וציין כי הן שואפות לצרף לברית האסטרטגית את עיראק, ירדן, לבנון ואיראן.

אל-ת'ורה (סוריה), 1.1.10

 

יומון סעודי: כספי צדקה מופנים לאל-קאעדה ולמורדים החות'ים

היומון אל-וטן התריע כי אזרחים תימנים פונים לאזרחים סעודים בבקשת תרומות לצדקה כאשר המטרה האמיתית היא גיוס כספים לאל-קאעדה ולמורדים החות'ים.היומון הציע למי שמעוניינים לתרום לאזרחי תימן העניים להעביר את כספם באמצעות שגרירות סעודיה בצנעא.

אל-וטן (סעודיה), 31.12.09

 

בעקבות המהומות באיראן: המשטר רוכב על סוס מת

אל-ג'זירה (סעודיה), 31.12.09 / עבדאללה ג'אבר

 

ארמנים מוחים על הכאת אנשי דת בידי מנגנוני הרש"פ

נציגי העדה הארמנית בירושלים פרסמו הודעת גינוי לאנשי הביטחון הפלסטיניים שהכו אנשי דת ארמנים בכנסיית המולד בבית לחם ודרשו לחקור ולהעניש את המעורבים באירוע.

אל-קדס (ירושלים), 1.1.10

 

יומון קטרי: ישראל מתפשטת כסרטן; מנהיגי ערב פוגעים בחמאס

היומון הקטרי אל-שרק טען כי הישגיה של ישראל בעשור האחרון רבים יותר משל הערבים, וכי בכוונתה להתפשט כגידול סרטני על חשבונם. עוד טען היומון כי ארה"ב, צרפת, ישראל ומצרים מקימות את "גדר המוות" בין מצרים לרצועת עזה כדי להעניש את תושביה על דבקותם בדמוקרטיה שהעלתה את החמאס לשלטון וכי מנהיגי ערב, החושבים רק על הישרדותם, גרמו להעמקת הפילוג הפנים פלסטיני, פגעו במצב הביטחוני ברצועה והידקו את המצור עליה.

אל-שרק (קטר), 1.1.10

 

מוסוי הציג מתווה לפתרון המשבר באיראן

מיר חוסין מוסוי, מראשי תנועת המחאה באיראן, הציג באתר הפייסבוק שלו יוזמה בת חמש נקודות לפתרון המשבר במדינה לאחר ההפגנות האחרונות: הכרה של הממשלה באחריותה למשבר; קיום בחירות חדשות וצודקות; שחרור אסירים ומפגינים; הבטחת חופש העיתונות, הביטוי וההתכנסות; מתן חופש פעולה למפלגות. מוסוי הכריז כי הוא ומהדי כרובי נכונים למות למען עמדתם.

http://www.khandaniha.eu ; http://www.alarabiya.net/articles/2010/01/01/95967.html, 1.1.10

 

 

כרזה המציגה את ראשי תנועת המחאה באיראן כשליחי המערב

מקור: פארס, ג'האן ניוז (איראן), 30.12.09

 

ויכוח בעולם הערבי: בעד ונגד מוניות לנשים בלבד

מחוז קהיר בוחן תכנית למתן שירות מוניות לנשים בלבד כדי למנוע עירוב. הצעד בא בעקבות הצלחתו של ניסיון להפרדה בין המינים בקרונות הרכבת. התפשטות התופעה בעולם הערבי, מעוררת התנגדות בקרב נהגי מוניות החוששים לפרנסתם ובקרב ארגוני נשים. התומכים בתכנית טוענים שיתרונה בכך שתמנע הטרדה מינית; השוללים טוענים כי הגנה על זכויות נשים צריכה להיעשות באמצעות חקיקה וענישה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 31.12.09