המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.12.2009
22/12/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.12.2009

 

בתקציר: מצרים: תוצאות מפתיעות בבחירות להנהגת האח"ס * בנו של בן לאדן: אחותי ברחה לשגרירות סעודיה בטהראן * איראן: הפגנות נגד ח'חמנאי: המשטר מבקש לנעול את בית מונתזרי * סו"י פלסטינית תקבע את המונחים לשוניים הקשורים לסכסוך * סוריה: לפטר את טריה לארסן * ביקור לאריג'אני במצרים

 

חמאס הפגינה נגד בניית "גדר המוות" בין מצרים לרצועת עזה

בהפגנה שערכה תנועת החמאס ברפיח (21.12.09), במחאה נגד גדר הפלדה שמקימה מצרים, כדי להפריד בינה לבין רצועת עזה, דרש דובר התנועה, סאמי אבו זוהרי להפסיק את בניית "גדר המוות" החונקת את הרצועה. נמסר כי מצרים העלתה את רמת הכוננות בגבול עם הרצועה מחשש לניסיונות המפגינים לחצות את הגבול ולפגוע בחיילים המצרים.

www.maannews.net, 21.12.09 

 

סו"י פלסטינית תקבע את המונחים הלשוניים הקשורים לסכסוך

איחוד סוכנויות הידיעות הערביות הטיל (20.12.09) על סוכנות הידיעות הפלסטינית 'ופא' להכין מסמך שבו ייקבעו המונחים הלשוניים הקשורים לסכסוך הערבי-ישראלי, וזאת כדי להימנע משימוש במונחים ישראליים וכדי לשמור על מינוח אחיד.

www.wafa.ps,  21.12.09

 

מקורות פלסטיניים: עבאס דחה הצעה אמריקנית למו"מ חשאי

מקורות פלסטיניים מסרו כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, דחה הצעה אמריקנית לנהל מו"מ חשאי עם ממשלת ישראל והציע כתחליף מו"מ בלתי ישיר בתווך אמריקני למשך עשרה חודשים.

אל-חיאת (לונדון), 19.12.09

 

יומון איראני: ארה"ב חוששת מהתפשטות ההתנגדות מתימן לסעודיה

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי המעורבות האמריקאית בלחימה נגד החות'ים בתימן נובעת מכישלונם של צבאות סעודיה ותימן במלחמה בהם ומן החשש מפני התפשטות ההתנגדות לתוך סעודיה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 22.12.09

 

שה"ח הסורי: הירי על אוטובוס סורי בלבנון - תגובה לביקור אל-חרירי בסוריה

בתגובה לאירוע הירי על אוטובוס סורי בצפון לבנון בו נהרג אזרח סורי, אמר שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, כי המעשה הוא "תגובה של הגורמים שניזוקו מביקורו המוצלח של ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, לדמשק". אל-מועלם התקשר לשה"ח הלבנוני, עלי אל-שאמי ולמזכ"ל המועצה העליונה הסורית-לבנונית, נצרי ח'ורי ודרש מהם לקבל במהירות האפשרית את תוצאות חקירת האירוע.

סו"י סאנא (סוריה), www.syriahr.com, 21.12.09  

 

אחרי כל פיגוע בעיראק: חקירה, בדיקה וקריעת תוצאות החקירה

אל-ערב אל-יום (ירדן), 21.12.09 / ח'צ'יר אל-חמירי

 

סוריה: לפטר את טריה לארסן

היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח  כי סוריה דרשה לפטר את טריה רוד לארסן, שליח מזכ"ל האו"ם האחראי על יישום החלטה 1559, ולבטל את תקציבו וכי יאסר דיאב, חבר במשלחת הסורית לאו"ם, אמר כי סוריה יישמה את כל שנדרש ממנה ומה שנותר קשור ליחסיה עם לבנון, שאינם כלולים בייפוי הכוח של לארסן. דיאב טען כי ללארסן אג'נדה אישית אנטי סורית, והוא מתנגד לנסיגת ישראל מכפר ר'ג'ר ולחידוש המו"מ בין סוריה וישראל בתיווך תורכיה.

אל-ספיר (לבנון), 21.12.09

 

סודאן דוחה דרישת סנאטורים לדווח על תנועות צבאה

ממשלת סודאן דחתה את דרישתם של סנאטורים לדווח כל חודשיים למועה"ב על תנועותיו של צבאה בדארפור. הדרישה עלתה במכתב ששלחו 27 סנאטורים, בראשות ג'ון מקקיין וראס פיינגולד, לשגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, ובו ביקשו ממנה לפעול במועה"ב להגברת הלחץ על סודאן.

אל-ראיד (סודאן), 21.12.09 

 

מצרים: תוצאות מפתיעות בבחירות להנהגת האח"ס

בבחירות ללשכת המדריך הכללי של האח"ס (20.12.09) נפלה הפתעה גדולה כאשר סגנו הראשון של המדריך הכללי, ד"ר מוחמד חביב, ובכיר התנועה ויו"ר התאחדות הרופאים הערביים ששוחרר מהכלא לאחרונה, ד"ר עבד אל-מונעם עבד אל-פתוח, לא נבחרו לכהונה נוספת כחברי לשכה. עומת זאת, ראש הלשכה המדינית של התנועה, ד"ר עצאם אל-עריאן, קודם לחברות בלשכת המדריך הכללי למרות מעמדו השנוי במחלוקת. בקרוב צפוי להיבחר יורשו של המדריך הכללי, מוחמד מהדי עאכף, הפורש בחודש הבא.

www.ikhwanonline.com, 21.12.09  

 

לאריג'אני נועד עם ראשי השלטון במצרים

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, המבקר במצרים, דן עם הנשיא חוסני מובארכ ועם שה"ח אחמד אבו אל-ר'יט בענייני האזור והביע אופטימיות לגבי עתיד היחסים בין ארצו למצרים. הוא טען כי ישראל חלשה מכדי לתקוף את איראן והציג את המחלוקות שיש בין איראן לסעודיה בנושא טבח השיעים בתימן. לאריג'אני הוסיף כי איראן מסייעת לחמאס ולחזבאללה משום שני הארגונים עמדו מול ישראל. ראש שירותי המודיעין של מצרים, עומר סלימאן, אמר ללאריג'אני כי אין מחלוקת בין המדינות לגבי הצורך לסייע לפלסטינים להגשים את מטרותיהם, אלא רק על הדרך לכך.

פארס, מהר (איראן), גומהוריה (מצרים), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.12.09

לאריג'אני ומובארכ / פרס טי וי (איראן), 20.12.09

 

בנו של בן לאדן: אחותי ברחה לשגרירות סעודיה בטהראן

בנו השני של אוסמה בן-לאדן, עבד אל-רחמן (30), המתגורר בסוריה, אמר כי אחותו אימאן, חמישה מבני משפחתה ואחת מנשותיו של אביו, אום חמזה, מוחזקים בטהראן בידי כוחות הביטחון האיראניים מאז 2001. לדבריו, אימאן הצליחה לברוח מידי הכוחות האיראנים לשגרירות סעודיה בטהראן אולם הוא נכשל בניסיונותיו לחלצה משם בשל יחסיה המתוחים של איראן עם סעודיה ופנה לסוריה כדי שתסייע בשחרורם.

www.aljazeera.net, 21.12.09

 

איראן: הפגנות נגד ח'חמנאי: המשטר רוצה לאטום את משרדי מונתזרי

בהפגנות בקום (21.12.2009) במהלך הלווייתו של איתאללה עלי מונתזרי קראו מפגינים "מוות לדיקטטור" וכן "ח'אמנאי רוצח - סמכותו הדתית בטלה"; מקורות איראניים אישרו כי השלטונות מבקשים לאטום את משרדיו של  איתאללה מונתזרי וכי הם מנהלים מגעים עם משפחתו במטרה להעביר את ביתו לידי השלטונות בתמורה להסרת הסגר הביטחוני מעל הבית.

אל-ערביה (סעודיה), 22.12.09;  יו טיוב, 21.12.09

http://www.youtube.com/watch?v=IZ2xWnfiKTI&feature=youtube_gdata

 

רפיק אל-חרירי מתהפך בקברו לאחר פגישת בנו סעד עם נשיא סוריה

אל-בלד (לבנון), 20.12.09  / סתאפר ג'ברא

 

משה"ח האיראני: אל-חרירי צפוי לבקר בקרוב באיראן

דובר משה"ח האיראני, ראמין מהמאן-פרסת, אמר כי ר"מ לבנון, סעד חרירי, צפוי לבקר בקרוב באיראן. שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, נועד בלבנון (20.12.09) עם בכירים במדינה ובהם בכירים בחזבאללה.

פארס, אירנא (איראן), 21.12.09 

 

אעתמאד: אחמדי-נז'אד לא הוזמן עם כל המנהיגים לסעודה אצל מלכת דנמרק

היומון האיראני אעתמאד דיווח כי הנשיא אחמדי-נז'אד היה המנהיג היחיד שלא קיבל הזמנה לארוחת הערב החגיגית אצל המלכה הדנית בעת ועידת קופנהגן. לטענת היומון, אחמדי-נז'אד הודיע מראש על אי רצונו להשתתף בארוחה מפני שהוא סועד בכנס עם איראנים מקומיים.

אעתמאד (איראן), 21.12.09

 

מצא עשרה הבדלים בין משטרים ערביים

שעלו  בהפיכה לבין משטרים שעלו בבחירות

פלסטין (רש"פ),  18.12.09/ עלאא' אל-לקטה