המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.11.2009
15/11/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.11.2009

 

בתקציר: הרש"פ: נגייס תמיכה במועבי"ט בהכרה במדינה פלסטינית * אל-סיאסה: אנשי חמאס ומשה"מ נהרגו בפיצוץ באימון בסוריה * הניה: איננו מעוניינים בסיבובי אלימות חדשים * בכיר איראני: נייצר טילי s-300 בעצמנו - אם רוסיה לא תספק לנו *  בכיר באל-אזהר: איסור בניית מינרטים במסגדי שוויץ – עלבון

 

מאמצים לחידוש הדיאלוג בין פת"ח לבין חמאס

בכירים בפת"ח ובחמאס מסרו כי מאמצי מצרים לחדש את הדיאלוג ביניהן יחלו לאחר חג הקורבן. בכירים בפת"ח הודיעו עם זאת כי יחזרו בהם מחתימתם על מסמך הפיוס אם יחולו בו שינויים.

אל-חיאת (לונדון), 15.11.09

 

הרש"פ: נגייס תמיכה במועצת הבטחון בהכרה במדינה פלסטינית

ראש מחלקת המו"מ של אש"פ, סאיב עריקאת, אמר כי בכוונת ההנהגה הפלסטינית לגייס תמיכה לפנייה אל מועצת הביטחון לגיוס הכרה בינ"ל במדינה פלסטינית בגבולות ה-4  ביוני 1967 שבירתה ירושלים.

אל-איאם (רש"פ), 14.11.09

 

אל-סיאסה: אנשי חמאס ומשה"מ נהרגו בפיצוץ בעת אימון בסוריה

היומון האנטי-סורי אל-סיאסה דיווח כי לפני כשבועיים נהרגו סמוך לדמשק חמישה אנשי חמאס ושני אנשי משמרות המהפכה האיראניים שאימנו אותם בפירוק טילים איראניים ארוכי טווח והרכבתם לצורך הברחת נשק כזה במנהרות בעזה.

אל-סיאסה (כווית), 15.11.09

 

עבאס: השלום - בחירה אסטרטגית אך נמשיך במאבק

בנאום לציון יום מותו של ערפאת שיבח יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, את ערפאת וציין כי הפלסטינים ימשיכו את דרך המאבק שניהל וכי דרכם היום נשענת על מורשת המאבק. עבאס אמר שהשלום הוא בחירה אסטרטגית והוסיף כי הפלסטינים שילבו מאבק מזוין בפעילות מדינית, והרובים ששימשו אותם לא היו רובים של שודדי דרכים, אלא רובים הנמצאים בידי אנשים פוליטיים ומשמשים למטרה נאצלת.

אל-איאם (רש"פ), 12.11.09 

 

ועדת הבחירות הפלסטינית: לא נוכל לקיים בחירות במועד

ועדת הבחירות המרכזית הפלסטינית הודיעה כי נבצר ממנה לקיים את הבחירות בינואר 2010 בכל שטחי הרש"פ.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 13.11.09

 

הניה: איננו מעוניינים בסיבובי אלימות חדשים

ראש ממשל החמאס, אסמאעיל הניה, אמר מול משלחת של הצלב האדום כי ממשלו אינו מעוניין בסיבובי אלימות חדשים, וביקש מהעולם לרסן את הכיבוש ולמנוע תוקפנות חדשה מצידו. העורך המדיני של האתר אל-עהד המזוהה עם הפת"ח לגלג על דברי הניה וטען כי בעבר מנהיגי החמאס תקפו כל מי שכינה את ההתנגדות 'אלימות'.

פלסטין (עזה), 12.11.2009, www.alaahd.com, 11.11.2009

 

היהודי שואל: מה להרוג קודם, ילדים או מבוגרים?!

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 14.11.09 / עלי ח'ליל

 

סו"י רמתאן: חמאס ואל-ג'זירה מנסות למוטט את רמתאן

סוכנות הידיעות העצמאית הפלסטינית רמתאן טענה כי חמאס וערוץ אל-ג'זירה הקטרי מנסים להשתלט עליה ולמוטטה. הנהלת הסוכנות החליטה לסגור את משרדיה ולחדול מפעילותה עד להודעה חדשה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 13.11.09

 

אסד: ההתנגדות היא מהות המדיניות הסורית  

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר כי השלום יושג ע"י ההתנגדות ולא באמצעות מו"מ, לכן יש לתמוך בהתנגדות כדרך שתוביל לשלום. בכנס ועידת המפלגות הערביות בדמשק (11.11.09) אמר אסד "התחלנו לבנות מזה"ת חדש שמהותו התנגדות" והדגיש כי ההתנגדות במובנה התרבותי והצבאי היא מהות המדיניות הסורית בעבר בהווה ובעתיד וככל שהערבים ישיגו יותר כוח, כך יושג השלום לפי רצונם. עוד אמר כי הקשרים עם תורכיה ואיראן הכרחיים לצורך השבת הזכויות הערביות. בראיון ליומון אל-וטן, ערב ביקור אסד בצרפת, אמר נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, כי עדיין קיימת הזדמנות למו"מ בכל המסלולים והביע נכונות לפעול יחד עם תורכיה למען חידוש המו"מ בין סוריה וישראל. 

סו"י סאנא, אל-וטן (סוריה), 12.11.09

 

אל-אח'באר:  ייתכן ביקור של אל-חרירי בסוריה

היומון אל-אח'באר, המזוהה עם האופוזציה בלבנון, דיווח מפי מקורות רשמיים כי מטרת ביקורו של נשיא לבנון, מישל סולימאן בדמשק (12.11.09) היא להודות לנשיא אסד על סיועו ותרומתו להקמת ממשלה בלבנון. המקורות לא שללו אפשרות שר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, יבקר אף הוא בדמשק בקרוב. ואולם, יועצת הנשיא אסד, בות'ינה שעבאן, אמרה כי מוקדם עדיין לדבר על ביקור כזה.

אל-אח'באר (לבנון), 13.11.09

 

סוריה: לארסן נוהג בחוסר הגינות

באיגרת ששלחה למזכ"ל האו"ם וליו"ר מועבי"ט, תקפה סוריה את חוסר הניטרליות של טריה לארסן, המפקח מטעם האו"ם על יישום החלטה 1559, וטענה כי היא, בניגוד לישראל ובניגוד לטענותיו של לארסן, עמדה בהתחייבויותיה והסיגה את כל כוחותיה מלבנון. לדברי סוריה, סימון הגבול בינה לבין לבנון נוגע לשתי המדינות בלבד ואין לאיש זכות להתערב בו. באיגרתה קראה סוריה לבוא חשבון עם לארסן.

אל-אח'באר (לבנון), 12.11.09

 

מאמר מערכת בקטר: קטר שואפת להיות מייצאת הגז הגדולה בעולם

בעת ביקור של משלחת קטרית בסין חתמו קטר וסין על מספר הסכמי שיתוף פעולה בתחומי ייצוא הגז, והפטרוכימיה. מאמר המערכת של היומון הקטרי אל-ראיה ציין כי קטר שואפת לייצר שליש מתפוקת הגז העולמית ובכך להיות ספקית הגז הגדולה בעולם.

www.qnaol.net, 13.11.2009; אל-ראיה (קטר), 15.11.2009

 

תימן וארה"ב חתמו על הסכם ביטחוני

תימן וארה"ב חתמו על הסכם לשת"פ ביטחוני וצבאי. ההסכם נחתם במהלך ביקור של בכירים צבאיים אמריקאים בצנעא בימים האחרונים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.11.09

 

איראן מפעילה את החות'ים וקוראת לא להתערב בענייני תימן

אל-ע'ד (ירדן), 14.11.09 / מחמד סבאענה

 

בכיר באל-אזהר: איסור בניית מינרטים במסגדי שוויץ – עלבון

מזכ"ל האקדמיה למחקרים אסלאמיים באל-אזהר, שיח' עלי עבד אל-באקי, אמר כי למשאל העם בשווייץ בנוגע לאיסור לבנות מינרטים (צריחים) במסגדי במדינה עלולות להיות השלכות שליליות וכי הטענות לפיהן  המינרטים מאיימים על הביטחון והסדר החברתי בשוויץ, פוגעות ברגשות המוסלמים ובמאמצים לדיאלוג בינם למערב.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 15.11.09

 

סעודיה: אנשי דת קיצוניים יורחקו מטקסי החג'

סגן השר הסעודי לעניינים אסלאמיים, ד"ר תופיק אל-סודירי, הודיע כי אנשי דת סעודיים שפרסמו במהלך עונת החג' בשנה שעברה פסקי הלכה קיצוניים, יורחקו מטקסי החג' השנה.

עוכאט' (סעודיה), 12.11.09  

 

איראן מתגברת כוחותיה במפרץ עדן

איראן שיגרה כוח ימי נוסף למפרץ עדן, הכולל את אוניית המלחמה 'אלבורז' וכלי שיט לוגיסטי. זהו הכוח הימי הרביעי המשוגר לאזור ע"י איראן מאז נובמבר 2008, בטענה של מאבק בפיראטים סומלים.

פארס, פרס טי וי (איראן), 11.11.09

 

איראן: 8 שנות מאסר לדובר תנועת הסטודנטים

עבדאללה מואמני, דובר תנועת הסטודנטים תחכימ-י וחדת, נידון לשמונה שנות מאסר בגין השתתפות במהומות ובפעילות נגד ביטחון המדינה.

ביטאון תנועת הסטודנטים באונ' אמיר כביר (איראן), 15.11.09

 

ישראל ואיראן מתנצחות על גב

 

www.aljazeera.net, (12.11.09) / יאסר אל-אחמד

 

בכיר איראני: נייצר טילי s-300 בעצמנו - אם רוסיה לא תספק לנו

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי במג'לס, עלא אל-דין בורוג'די, אמר כי אם רוסיה לא תספק, כפי שהתחייבה, את מערכות טילי האס-300, תייצר איראן בעצמה את מערכת הטילים בהיקף המוני. מומחה רוסי לענייני איראן באקדמיה הרוסית למדעים, גיאורגי מירסקי, הסביר כי רוסיה אינה מספקת לאיראן את ה- s-300 בשל סירובה להשיב בחיוב לטיוטת וינה. חבר הוועדה לביטחון לאומי באיראן, מהדי סנאי, אישר כי רוסיה קושרת בין עסקת הטילים לתיק הגרעין של איראן.

אפתאב-י יזד (איראן), 15.11.09; מהר, איסנא (איראן), 14.11.09

 

איש דת סוני בכיר נעצר ע"י שלטונות איראן

שלטונות איראן עצרו דרשן תפילה סוני בזאהדאן בירת מחוז סיסתן-בלוצ'יסטן(דר'-מז' איראן), מולאוי עבד אל-ע'ני, וכן שני אנשי דת סונים בכירים נוספים במחוז.

Sunnionline.us, 13.11.09 

 

שריעתמדארי: ארה"ב, סעודיה וישראל פועלות נגד אל-עאלם

עורך היומון האיראני כיהאן, חוסין שריעתמדארי, המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי, טען כי סעודיה, ישראל וארה"ב פועלות לפילוג עולם האסלאם ואחראיות לחסימת שידורי רשת "אל-עאלם" האיראנית ע"י מפעילי הלוויין הערביים ערבסת ונילסת. לדבריו, סעודיה רואה במודעות פוליטית של אזרחיה "רעל ממית".

אל-עאלם (איראן), 10.11.09

 

הגרעין האיראני כובל את הערבים למול התוקפנות היהודית

אל-ג'רידה (כווית) 12.11.2009 / עבד אל-קאדר איוב