המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.10.2009
21/10/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.10.2009

 

בתקציר: אל-אח'באר: חזבאללה מודה בפעילות מדרום לליטאני * הרש"פ תקים ועדה לחקירת המלחמה בעזה *  סוריה וירדן חתמו על 11 הסכמים * אל-סיאסה: דמשק לא צופה הקמת ממשלה בלבנון בקרוב * מקורבים לרש"פ: ארה"ב לחצה על מצרים שלא להיכנע לחמאס * סודאן: דוחים את התנאים האמריקאיים

 

רוז אל-יוסף: חמאס דחתה את הסכם הפיוס בעקבות ביקור משעל בקטר

היומון המצרי "רוז אל-יוסף" שחשף כי ח'אלד משעל ביקר בחשאי בדוחה (12-13.10.09), שם נפגש עם אמיר קטר, טען כי מיד לאחר הביקור החלה חמאס לעכב את חתימתה על הסכם הפיוס הפלסטיני, דבר שגרם למצרים לדחות את מועד החתימה. היומון העריך כי משעל קיים גם ביקור קצר גם בטהראן טרם שובו לדמשק. היומון הסעודי אל-ריאד טען כי חמאס רוצה לחזור לנקודת ההתחלה בסכסוך עם פת"ח, והטיל עליה את האחריות להצלחה או לכישלון של מאמצי הפיוס המצריים. לדברי היומון, מצרים איבדה בצדק את סבלנותה במו"מ נוכח התנהגותה של של תנועת החמאס.

אל-ריאד (סעודיה), 20.10.09; רוז אל-יוסף (מצרים), 19.10.09

 

אל-שרק: האם פת"ח חתמה על מסמך הסותר את "מפת הדרכים"?

היומון "אל-שרק" פרסם את הנספח למסמך הפיוס הפלסטיני שהכינה מצרים, הנקרא "אמנת הכבוד" הכולל סעיפים הדנים ב"זכותו של העם הפלסטיני להתנגדות וליציאה נגד הכיבוש, ולשמירה על ההתנגדות ועל נשקה מול הכובש". היומון תהה האם תנועת הפת"ח חתמה על אמנה הסותרת את מפת הדרכים שהיא  והרש"פ מחויבות לה, שכן במפת הדרכים נקבע כי יש לפרק את נשק ההתנגדות ואת זרועותיה החמושות.

אל-שרק (קטר), 21.10.09 

 

מקורבים לרש"פ: ארה"ב לחצה על מצרים שלא להיכנע לחמאס

מקורות המקורבים לרש"פ מסרו כי ארה"ב לחצה על מצרים שלא להיכנע לדרישת החמאס שלא לכלול את תנאי הרביעייה בהסכם הפיוס הפלסטיני, וכן לאלץ את חמאס לוותר על ההתנגדות המזוינת ולתמוך בתהליך השלום. מצרים הכחישה ידיעות אלו, וחמאס סירבה להגיב.

אל-קדס (ירושלים), 20.10.2009

 

עבאס: אגן על ראשי החמאס אם יועמדו לדין

בראיון לעורכי עיתונים אמר יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, כי אם עקב דו"ח גולדסטון יועמדו ראשי החמאס לדין הוא יגן עליהם, אף שהם פוגעים בו אישית וטופלים עליו האשמות שווא, וזאת בשל מחויבתו לעם הפלסטיני ולהגנה על כל פלסטיני אפילו הוא מן החמאס.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 21.10.09 

 

שני מנעולים המונעים הדיון בדו"ח גולדסטון ישראל ופת"ח

אל-ג'זירה (סעודיה), 20.10.09/ עבדאללה ג'אבר 

 

הזרוע הצבאית של חמאס: אף חמוש לא יפורק מנשקו

גדודי עז אל-דין אל-קסאם (הזרוע הצבאית של החמאס) הודיעו כי הם מתנגדים להתפרק או לפרק כל זרוע חמושה אחרת של ההתנגדות הפלסטינית. דובר הארגון, אבו עוביידה, אמר כי יהיה קל יותר לפרק את הרש"פ מלפרק את גדודי אל-קסאם או כל פלג אחר של ההתנגדות, וכי אם יש נשק חוקי, זהו נשקם של לוחמי הקודש המכוון אל האויבים.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 21.10.09

 

תואר שני לאסיר מבכירי הג'יהאד האסלאמי

אסיר מבכירי הג'יהאד האסלאמי, עבד אל-רחמן שיהאב, תושב עזה הכלוא בישראל קיבל תואר שני מן האוניברסיטה הפתוחה במדעי החברה.

אל-קדס (ירושלים), 19.10.09

 

הרש"פ תקים ועדה לחקירת המלחמה בעזה

ממשלת הרש"פ החליטה להקים צוות שיעסוק בקידום דו"ח גולדסטון ברמה הבינ"ל, ויהיה אחראי על הקמת ועדה עצמאית לחקירת המלחמה בעזה בהתאם להמלצות ועדת גולדסטון.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 20.10.09

 

מתאם ההגנה על האסירים הפלסטינים: צה"ל קבר פצועים בעודם בחיים

היומון הסורי 'תשרין' טען מפי נשאת אל-וחידי, מתאם התנועה להגנה על האסירים הפלסטינים הגר בעזה, כי חיילי צה"ל הוציאו להורג אסירים שנעצרו במהלך המלחמה בעזה, וקברו פצועים פלסטינים בעודם בחיים בשכונת אל-זיתון, במזרח רצועת עזה.

תשרין (סוריה), 20.10.2009

 

חברת פת"ח: אל-ג'זירה שיבש את ההמנון הפלסטיני

חברת המועצה המהפכנית של פת"ח, ג'יהאד אבו זניד, גינתה את ערוץ אל-ג'זירה על שסילף את ההמנון הפלסטיני באחד משידוריו. היא האשימה את הערוץ בזלזול חמור בדם החללים ובקורבנות הפלסטינים.

www.alaahd.com, 18.10.09

 

לבנון: האופוזיציה תוקפת את שגרירת ארה"ב

בעקבות קריאתה של שגרירת ארה"ב בלבנון, מישל סיסון, ללבנונים להקים ממשלה בהתאם לחוקה ולתוצאות הבחירות ואשר תהיה מחויבת להחלטה 1701 ותפרוש את ריבונותה על כל אדמות המדינה, תקפו היומונים אל-ספיר ואל-אח'באר המזוהים עם האופוזיציה את סיסון, בגין "התערבותה הבוטה בעניין לבנוני פנימי". חבר הפרלמנט הלבנוני מהאופוזיציה, נביל ניקולא, קרא לזמן את סיסון לבירור ואף לגרשה מלבנון אם יהיה צורך.

אל-אח'באר, אל-ספיר (לבנון), .www.alintiqad.com, 18.10.09 ;17.10.09

 

ישראל על הגלשן האמריקאי, חומקת מפני הגינויים נגדה

אל-חיאת (לונדון), 20.10.09/ חביב חדאד 

  

ארגוני אופוזיציה סורים: אין שיפור במצב זכויות האדם במדינה

האחים המוסלמים בסוריה והמזכירות הכללית של "הצהרת דמשק", ארגון גג של כוחות אופוזיציה סורים, גינו את מעצרו של הית'ם אל-מאלח, פעיל זכויות האדם בן ה-77 וממייסדי "הצהרת דמשק" וציינו כי פתיחותו של המערב כלפי סוריה לא הביאה לשיפור במצב זכויות האדם במדינה. "הצהרת דמשק" קראה למזכ"ל האו"ם ולאיחוד האירופאי לגנות את המעצר ולפעול לשחרור מיידי של כל העצורים הפוליטיים בסוריה.

www.thisissyria.net , 18.10.09 ; www.ikhwansyria.com , 16.10.09   

 

אל-אח'באר: חזבאללה מודה בפעילות מדרום לליטאני

בגילוי דעת מטעמו, הודיע ארגון חזבאללה כי חשף לאחרונה מכשיר ריגול שישראל הניחה בשטח לבנון, בין הכפרים חולא ומיס אל-ג'בל וכי המכשיר הוצמד לכבל תקשורת שנפרס באזור לאחר מלחמת יולי 2006. היומון אל-אח'באר טען כי בגילוי הדעת שלו מודה חזבאללה שהוא פועל מדרום לליטאני, אזור הכפוף להחלטה 1701, וכי באזור זה נפרסו כבלים לאחר המלחמה של יולי 2006.

www.moqawama.org , 19.10.09, אל-אח'באר (לבנון), 20.10.09

 

חבר סיעת חזבאללה: סוריה סיפקה לנו טילים

חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חזבאללה, וליד סכריה, אמר כי סוריה אינה יכולה לנקוט מדיניות של התנגדות ולכן היא פותחת את גבולותיה בפני כל מי שרוצה לבצע התנגדות - בין אם אלה אנשי אל-קאעדה המגיעים דרכה לעיראק, בין אם אנשי חזבאללה. לדבריו חזבאללה יפעל כדי לעכב התקפה ישראלית על סוריה, אם תהיה, ובכך ימנע חדירה ישראלית מהירה לסוריה. סכריה ציין כי התמיכה הסורית בחזבאללה היא אסטרטגית והטילים ששיגר חזבאללה במלחמת 2006 היו טילים סוריים.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון),  19.10.09

 

ח"פ לבנוניים: הממשלה תורכב בתוך כמה ימים

חברי פרלמנט לבנוניים רבים, בעיקר מקרב "כוחות ה-14 במרץ", מדווחים על התקדמות רבה בדרך להרכבת הממשלה החדשה וצופים שהקמתה תסתיים בתוך כמה ימים. יצוין כי בתחילת השבוע בוצע ירי בעיר צידון ובפרבר הסמוך לה לעבר משרדי זרם אל-מסתקבל ולעבר ביתה של שרת החינוך, בהייה אל-חרירי, דודתו של רה"מ המיועד, סעד אל-חרירי. היומון אל-מסתקבל דיווח כי לירי לא היה רקע פוליטי והוא נבע מסכסוך מקומי.

אל-מסתקבל (לבנון), אל-חיאת (לונדון), 19.10.09;  אל-מסתקבל, אל-נהאר, אל-אח'באר (לבנון), 20.10.09

 

אל-סיאסה: דמשק לא צופה הקמת ממשלה בלבנון בקרוב

היומון הכוויתי "אל-סיאסה", הידוע כאנטי-סורי, דיווח כי ראש המודיעין הסורי, עלי ממלוכ, אמר לכמה מראשי המפלגות הלבנוניות, בנות בריתה של סוריה אותם אירח, כי ממשלה בלבנון לא תקום בשלושת החודשים הקרובים וכי יש להיערך ל"התפתחויות שליליות". לדבריו, ההסכמה על האצת הרכבת הממשלה היא רק דיבורים.

אל-סיאסה (כוית), 21.10.09 

 

איראן מנסה להבעיר את האזור ונכווית בעצמה

אל-וטן (סעודיה), 19.10.09/ ג'יהאד עוורתאני 

 

שר התקשורת בלבנון: רשת החזבאללה בדרום לא כפופה לאיש

שר התקשורת בממשלה הזמנית בלבנון, ג'בראן באסיל, אמר במסע"ת כי רשת התקשורת של חזבאללה בדרום לבנון אינה כפופה למשרד [התקשורת]. לדבריו, הארגון מגן עליה בעצמו והדבר ידוע ליוניפי"ל ומוכר ע"י הממשלה. באסיל, איש האופוזיציה שמועמדותו לתפקיד שר התקשורת בממשלה הבאה שנויה במחלוקת, רמז כי כוחות הקואליציה מתעקשים לשלוט במשרד התקשורת כחלק ממאבקם ברשת החזבאללה.

אל-נהאר (לבנון), 21.10.09 

 

סוריה דחתה החתימה על הסכם השותפות עם אירופה

היומון אל-חיאת דיווח שסוריה הודיעה לאיחוד האירופאי על דחיית חתימתה על הסכם השותפות ביניהם שנועדה להתקיים ב-26.10.09, בשל הסתייגותה מכמה סעיפים כלכליים. היומון הוסיף כי סוריה מסתייגת גם מן הסעיף הנוגע לזכויות אדם. 

אל-חיאת (לונדון), 20.10.09

 

סוריה וירדן חתמו על 11 הסכמים

בתום כינוס הוועדה העליונה המשותפת לסוריה ולירדן, חתמו שתי המדינות על 11 הסכמים ומזכרי הבנה בתחומי הכלכלה, התעשייה, האנרגיה, המים, החקלאות והחינוך.

סו"י סאנא (סוריה), 20.10.09

 

כווית: נשים יוכלו להנפיק דרכון ללא אישור הבעל

בית המשפט החוקתי בכווית ביטל סעיף בחוק משנת 1962 האוסר על אישה להנפיק דרכון ללא אישור הבעל.

אל-ג'רידה (כווית), 21.10.09 

 

ארה"ב תרה אחר פתרון דיפלומטי לתכנית הגרעין האיראנית

אל-ראיה (קטר), 20.10.09/ פארס קרהבית 

 

הצעת חוק בכווית נגד נורמליזציה עם ישראל

מספר חברי פרלמנט כוויתיים גיבשו הצעת חוק האוסרת לקיים כל סוג של נורמליזציה עם ישראל: לקיים עמה קשרים, לפתוח בה נציגויות, לחתום עמה על הסכמים, להיפגש עם נציגיה או לנסוע אליה.

www.aljazeera.net, 18.10.09

 

סעודיה: ישראל "גונבת" את התמרים שלנו

מנהל משרד החקלאות במחוז אל-מדינה בסעודיה, אבראהים אל-חוג'ילי, טען כי ישראל מדביקה על התמרים הסעודים תוויות המשייכות אותם אליה. דווח כי משרד החקלאות והמשרד לסחר חוץ במדינה פועלים לעצירת גניבת תוצרת התמרים ע"י ישראל.

אל-וטן (סעודיה), 21.10.09

 

סודאן: דוחים את התנאים האמריקאיים

שר ההסברה הסודאני, כמאל עובייד, אמר לערוץ אל-עאלם האיראני, כי ממשלת סודאן דוחה את התנאים החדשים שארה"ב מציבה בפניה; בתגובה להודעת ארה"ב על חידוש הסנקציות נגד סודאן, תהה כמאל חסן בח'ית, עורך היומון אל-ראי אל-עאם, המקורב למשטר, האם הנשיא אובמה ראוי לפרס נובל לשלום. אן איטו, סגנית מזכ"ל התנועה העממית לשחרור סודאן, קראה לארה"ב להמשיך בסנקציות כל עוד אין שינוי במצב.

אל-עאלם (איראן), אל-ראי אל-עאם (סודאן), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.10.09

 

"התמריצים והסנקציות"(המקל והגזר) של ארה"ב מול סודאן

אל-ראיד (סודאן), 20.10.09/ בושרא

 

ויכוח בין אנשי דת סעודיים בעניין שפעת החזירים

לפני כחודשיים פרסם איש הדת ויועץ במשרד המשפטים הסעודי, השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, פתוא הקובעת כי אדם שנפטר משפעת החזירים נחשב שהיד. בתגובה גינה השיח' צאלח אל-לחידאן, לשעבר יו"ר מועצת השפיטה העליונה בסעודיה, את הפתוא, אולם אל-עביכאן טען בתגובה כי הוא דבק בפתוא שפרסם.

אל-מדינה (סעודיה), 12.10.09  

 

יומון סעודי: על תורכיה לחבור לערבים ולעמוד מול ישראל

מאמר המערכת ביומון הסעודי אל-וטן טען כי יחסה העוין של תורכיה כלפי ישראל, צריך להביא להידוק קשריה עם הערבים ולאחד את מאמציה עמם כדי ללחוץ על ארה"ב וישראל לקדם את תהליך השלום. לדברי המאמר, דו"ח גולדסטון הוא הזדמנות פז עבור תורכיה והערבים לפעול יחדיו למען פתרון הבעיה הפלסטינית.

אל-וטן (סעודיה), 20.10.2009

 

איראן תציין את "יום עזה" ב-19.1

ממשלת איראן קבעה את ה-19.1, יום סיום תקיפת ישראל בעזה, כ"יום עזה" וסמל ההתנגדות הפלסטינית.

פארס (איראן), 19.10.09

 

איראן: נוכיח את קשרי ג'נדאללה עם פקיסטן

שר המודיעין האיראני, חידר מצלחי, הודיע כי משלחת איראנית תצא לפקיסטן להעביר את העדויות על קשריו של מנהיג ארגון ג'נדאללה הסוני-בלוצ'י, עבד אל-מאלכ ריגי, עם המודיעין הפקיסטני. מפקד זרוע היבשה של משמרות המהפכה, מוחמד פאקפור, אמר שאיראן תתעמת עם הטרוריסטים בפקיסטן אם זו לא תאסור אותם.

תאבנאק, פארס (איראן), 20.10.09 

 

בכיר במשה"מ: ננקום במפגעים בכל מקום בעולם

סגן מפקד משמרות המהפכה, חוסין סלאמי, אמר כי משמרות המהפכה עוקבים אחרי מבצעי פיגוע הטרור בבלוצי'סטאן ברחבי העולם וינקמו בהם בכל מקום שיימצאו.

אירנא (איראן), 20.10.09 

 

איראן: חשוד במעורבות בפיגוע בארגנטינה מונה לסגן שר החוץ

שגריר איראן בארגנטינה לשעבר, האדי סולימאן פור, שנעצר ע"י בריטניה בעבר בחשד במעורבות בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (1994) מונה לסגן שר החוץ האיראני.

פארס, אינדה (איראן), 20.10.09

 

ג'האן ניוז: לחץ סעודי מנע ביקור מותכי בתימן

אתר האינטרנט ג'האן ניוז, המקורב לחוגי מודיעין באיראן, מסר כי ביקור שה"ח האיראני מותכי בתימן בוטל כליל בשל  איומים מצד סעודיה על תימן. לפי הדיווח, בכיר סעודי שביקר בחשאי בתימן, איים על הנשיא עלי עבדאללה צאלח, כי ביקור מותכי יביא לביטול הסיוע הכלכלי הסעודי לתימן כיוון שיוזמת התיווך האיראני בנושא הח'ותים מנוגדת למדיניות סעודיה. האיתאללה האיראני הבכיר, מכארם שיראזי, אמר כי הווהאביה (הזרם השולט בסעודיה) היא שורש הטרור וקרא לראשי מדינות האסלאם לתקן את הוראותיה השגויות.

פארס (איראן), 21.10.09; ג'האן ניוז (איראן), 20.10.09

 

הפגנה באיראן: סעודיה בוגדת בעולם האסלאם

בהפגנת הסטודנטים מול השגרירות הסעודית בטהראן, האשים דובר תנועת "הסטודנטים של עולם האסלאם" את סעודיה בבגידה בעולם האסלאם, באחריות לטבח המוסלמים בתימן ובקשמיר ובקשר לפעילות ארגון האופוזיציה האיראני סוני-בלוצ'י ג'נדאללה. המפגינים נשאו שלטים עליהם הובטח פרס בן 4 וחצי מליון דולר עבור ראשיהם של נשיא מצרים מובארכ, עבדאללה מלך ירדן ועבדאללה מלך סעודיה.

אילנא, פארס (איראן), 20.10.09