המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.10.2009
11/10/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.10.2009

 

בתקציר: פסגת עבדאללה-אסד: נותרו פערי עמדות * טענות באיראן: סעודיה מנהלת קמפיין נגדנו * איראן: שלושה מעצורי המהומות נדונו למוות * חמאס: הסכם פיוס רק אחרי שעבאס יתקן את טעותו * פרס נובל לשלום לאובמה – העולם הערבי והמוסלמי מסתייג * הניה נפגש עם השליח השוויצרי למזה"ת

 

ביקורת בעולם הערבי והמוסלמי על מתן פרס נובל לשלום לאובמה

עורך יומון הרש"פ, חאפז אל-ברגות'י, טען לנשיא ברק אובמה אין כל הישג והוא לא כונן שלום בשום מקום בעולם - אדרבה, הוחרפה הלחימה בעיראק ובאפגניסטן – ולפיכך אין הוא ראוי לפרס נובל לשלום. ברגות'י השווה את אובמה למנהיגי ערב העוטים מדי צבא עם עיטורים נוצצים, כשבפועל הם נחלו רק תבוסות. היומון הממסדי הסורי אל-ת'ורה בירך את נשיא ארה"ב אובמה על קבלת פרס נובל לשלום, אך עם זאת טען כי סוריה, איראן וונצואלה ראויות לפרס זה בשל התנגדותן לאיומי ולחצי ארה"ב. בכירי המשטר באיראן ויומוניו טענו שהפרס היה צריך להינתן רק לאחר הגשמת זכויות הפלסטינים, פירוז ארה"ב וישראל מנשק גרעיני, והוצאת הכוחות הזרים מעיראק ומאפגניסטן. חבר ועדת המג'לס לענייני חוץ ובטחון, מוחמד כרים עאבדי, טען כי שדולת איפא"ק העניקה את הפרס לאובמה כדי לסחוט אותו בהמשך.

אל-ת'ורה (סוריה), ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), פארס (איראן), 11.10.09; אירנא, פרס טי וי (איראן), אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 10.10.09

 

אובמה זוכה בפרס נובל לשלום למרות מעשי ארה"ב באפגניסטן

אל-סביל (ירדן), 11.10.09/ יזיד עליאן 

 

פסגת עבדאללה-אסד: נותרו פערי עמדות

לראשונה מאז הומלך (2005), ולאחר תקופת מתיחות שראשיתה ברצח ר"מ לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי (2005), הגיע עבדאללה מלך סעודיה לביקור (7-8.10.09) בסוריה, במהלכו דן עם הנשיא אסד ביחסי המדינות ובענייני האזור. עיתוני  סוריה טענו כי הביקור יביא לשיפור המצב בלבנון, עיראק ופלסטין, ויחזיר את הערבים לזירה הבינ"ל ככוח מאוחד וחזק. היומון הסעודי אל-וטן טען כי הפסגה עשויה לבלום את הידרדרות היחסים הבין ערביים, שהביאה ל"מלחמה קרה" בעולם הערבי, וכי סוריה יכולה עתה לפעול להחלשת המעורבות האיראנית בענייני הערבים, בתמורה לסיוע סעודי בקידום ענייניה בארה"ב. ואולם, בתום הביקור פורסמו באופן חריג שתי הודעות סיכום נפרדות, המעידות על מחלוקת בין המנהיגים. לגבי לבנון, קראו שתי ההודעות להקמת ממשלת אחדות לאומית, אך רק ההודעה הסעודית קראה להאצת המהלך; ההודעה הסעודית קראה לשמור על ערביותה של עיראק ולא להתערב בענייניה הפנימיים, נקודות שנעדרו מן ההודעה הסורית; תימן והצורך לתמוך בממשלתה הוזכרו רק בהודעה הסעודית. שה"ח הסורי, וליד אל-מעלם, אמר ליומון אל-ספיר כי יש הסכמה מוחלטת בין שני המנהיגים וההבדלים  הם משום ש"כל צד ניסח את הודעתו במהירות". 

אל-וטן (סעודיה), סו"י סאנא (סוריה), אל-ספיר (לבנון), 9.10.09; אל-וטן, אל-בעת', אל-ת'ורה, סו"י סאנא (סוריה), אל-וטן (סעודיה), 8.10.09

 

טענות באיראן: סעודיה מנהלת קמפיין נגד איראן

אתר האינטרנט האיראני עסר-י איראן טען כי בקשתה של סעודיה לרכוש מרוסיה ציוד צבאי בהיקף של שבעה מיליארד דולר נועדה להקל על רוסיה להתרחק מאיראן וכי המהלך הסעודי הוא חלק מהאסטרטגיה האמריקאית החדשה מול איראן. אתר האינטרנט האיראני תאבנאק טען כי סעודיה מפעילה קמפיין יקר שנועד לפגום בקשרים התרבותיים בין איראן לבין מדינות האזור והקווקאז. לטענת האתר, צירי מג'לס בתאג'יקיסטאן ששוחדו ע"י סעודיה, תובעים עתה לבטל את השפה הפרסית כשפה הרשמית במדינה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 8.10.09; תאבנאק (איראן), 4-7.10.09 

 

מתיחות בטחונית בלבנון: הרוג ופצועים בעימותים

בימים האחרונים מתפרסמים דיווחים על מתיחות ביטחונית גוברת בלבנון, כולל הבעת חשש מפני חידוש מלחמת האזרחים: ב-6.10.09 פרץ עימות מדרום לבירות בין נערים מכפר עין אל-רמאנה (רוב נוצרי), ובין נערים מכפר אל-שיאח (רוב שיעי). באירוע נהרג צעיר ונפצעו כמה. כן דווח על מספר תקריות בין עלאווים לסונים בעיר טריפולי. ראש הממשלה הזמנית, פואד אל-סניורה ובכירים נוספים טענו כי האירוע בעין אל-רמאנה נועד לדרדר את המצב בלבנון והזהירו מפני פגיעה ב"תוצאות החיוביות" של הפסגה הסעודית-סורית בדמשק. גורמים מן הקואליציה והאופוזיציה גינו את האירוע, חלקם תארו אותו כאירוע מקומי.

אל-נהאר (לבנון), 7-9.10.09,  אל-מסתקבל (לבנון) 8-9.10.09,  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.10.09

 

בכירים ברש"פ: אבו מאזן אחראי לדחיית הדיון בדו"ח גולדסטון

מקור פלסטיני טען כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הוא שהורה לנציג הפלסטיני באו"ם לדחות את הדיון ואת ההצבעה באו"ם על דו"ח גולדסטון, אך חזר בו כאשר הדבר פורסם בעיתונות בישראל. חבר הוועד הפועל של אש"פ, אחמד קריע, טען כי החלטת הרש"פ לדחות את הדיון בדו"ח הייתה מוטעית. בכיר בפת"ח, חוסאם ח'דר, דרש לחקור את עבאס; נביל עמר, לשעבר שגריר הרש"פ במצרים, הטיל את האחריות על עבאס אישית וקרא לו לקטוע את מסעו בחו"ל.  

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 8.10.09

 

חמאס משחררת עצורים סלפים לאחר ש"טופלו רעיונית"

משרד הפנים בממשל החמאס בעזה הודיע כי ישחרר 28 עצורים מן הקבוצה הסלפית-ג'יהאדיסטית ג'נד אנצאר אללה לאחר שהסתיים "הטיפול הרעיוני" באורח חשיבתם, המאשים את האחרים בכפירה.

אל-חיאת (לונדון), 8.10.09

 

הניה נפגש עם השליח השוויצרי למזה"ת

ראש ממשל החמאס, אסמאעיל הניה, נפגש (8.10.09) במשכן הממשלה בעזה עם השליח השוויצרי למזה"ת, ג'ון דניאל רוך, ודן עימו ביחסים בין חמאס למדינות אירופה, בדו"ח גולדסטון ובפיוס הפנים-פלסטיני. הניה הביע הערכתו לממשלת שוויץ על היותה היחידה שכיבדה את תוצאות הבחירות [ברש"פ בינואר 2006] ועל עמדתה האמיצה בעת המלחמה בעזה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 9.10.09

 

סוריה וסעודיה הופכות דף: מ"סכסוכים ערביים" ל"סולידאריות ערבית"

אל-וטן (סעודיה), 8.10.09/ ג'יהאד עוורתאני  Jihad 'Awartani

 

חמאס: הסכם הפיוס רק אחרי שעבאס יתקן את טעותו

חבר המשרד המדיני של חמאס, עזת אל-רשק, אמר שחמאס נחושה לדחות את מועד הפיוס עד שיו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, יחזור בו מטעותו בנושא דחיית הדיון בדו"ח גולדסטון, וציין כי מצרים גילתה הבנה כלפי עמדת חמאס. מקורות בחמאס מסרו כי התנועה סיכמה עם מצרים על דחיית הסכם הפיוס עד אחרי חג הקורבן [סוף נובמבר 2009].

www.palestine-info.info, 11.10.09; www.alresalah.ps, 10.10.09 

 

אל-קרדאוי: לרגום את האשמים בפרשת גולדסטון בעת העלייה לרגל

ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי, אמר (9.10.09) שאם תתברר אשמתה של הרש"פ בנוגע לדחיית הדיון בדו"ח גולדסטון, על עולי הרגל לרגום באבנים את האשמים כמו שרוגמים את השטן [אחד ממנהגי העלייה לרגל]. לדבריו, הרש"פ ביקשה מישראל להרוס את עזה במלחמה האחרונה.

אל-ראיה (קטר), 11.10.09

 

נאסרללה: לחקור מעורבות אנשי חזבאללה ב"הונאת פונזי"

מקורבים לחזבאללה מסרו שמזכ"ל הארגון, חסן נאסרללה, הורה על הקמת ועדות לחקירת מעורבותם של אנשיו ב"הונאת פונזי", לה אחראי איש העסקים הלבנוני, צלאח עז אל-דין, המקורב לארגון. זאת בשל ידיעות לפיהן כספים רבים שהופקדו בידי עז אל-דין, מקורם בפיצויים שהוענקו לנפגעים במלחמת יולי 2006. עוד נמסר כי איראן הודיעה לארגון כי לא תוכל לכסות על ההפסדים שנגרמו כתוצאה מהפרשה.

www.nowlebanon.com, 6.10.09 

 

סמזכ"ל מפלגת הבעת' הסורית בשבח ההתנגדות

בנאום בכנס על הגולן, בעיר קוניטרה (.0910.10), שיבח סמזכ"ל מפלגת הבעת', מחמד סעיד בח'תיאן, את ההתנגדות כדרך להשגת שלום עם הכובש, המבין רק את שפת הכוח. לדבריו סוריה רואה בהתנגדות תרבות, דרך חיים וחשיבה ותמיכה בפעילות המדינית.

אל-ת'ורה (סוריה), 11.10.09

 

אל-סיאסה: תושבי מרווחין פוצצו מחסן תחמושת של חזבאללה

היומון אל-סיאסה דיווח מפי גורמים ביטחוניים [בלבנון], כי תושבי הכפר הלבנוני מרווחין, הסמוך לגבול עם ישראל, פוצצו (29.9.09) מחסן שנועד לאחסן נשק של חזבאללה, במסגרת מאמצי התושבים הסונים במקום לגרש את פעילי חזבאללה מהאזור. יצוין כי לפני כחודש פרסם דובר צה"ל צילומים בהם נראים תושבי המקום מגרשים את אנשי חזבאללה.

אל-סיאסה (כווית), 9.10.09  

 

סעודיה וסוריה מציירות חיוך על פניה של לבנון

אל-וטן (קטר), 9.10.09/ אליוט 

 

בכיר איראני: אם נותקף נפציץ את ליבה של ישראל

בכנס בקום (8.10.09) איים מוג'תבא זולנור, סגן הנציג של ח'אמנאי במשמרות המהפכה, כי אם תותקף ע"י ארה"ב או ישראל, תפוצץ איראן את ליבה של ישראל עוד בטרם ישקע אבק טיליהן על אדמת איראן.

אירנא (איראן), 9.10.09

 

איראן: נעשיר בעצמנו אוראניום ל-20%, אם ייכשלו שיחות וינה

דובר הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, עלי שירזאדיאן, אמר כי איראן תודיע לסבא"א שהיא תעשיר בעצמה אוראניום ברמה של 20% לכור המחקר שלה בטהראן, אם השיחות עם ה-5+1 (19.10.09), בווינה ייכשלו.  עורך היומון האיראני כיהאן, חוסיין שריעתמדארי, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, טען כי העסקה בין איראן ל-5+1, לפיה תעשיר איראן את האוראניום המועשר שברשותה לרמה של 20% במדינה אחרת, היא נסיגה של המערב מהדרישה שאיראן תקפיא את ההעשרה והכרה בזכותה להתגרען.

איסנא (איראן), 10.10.09;  כיהאן (איראן), 6.10.09  

  

איראן: שריעתמדארי – לדין; נעצר קרוב נוסף של מוסוי

עורך היומון האיראני כיהאן, חוסיין שריעתמדארי, המקורב למנהיג ח'אמנאי, צפוי להתייצב (11.10.09) למשפט בגין כ-40 תלונות שהוגשו נגדו בעשור האחרון, ביניהן מאונ' טהראן, ארגוני סטודנטים, פקידי ממשלת  ח'אתמי, יומונים ואיש הדת והאינטלקטואל מוחסין כדיור. יצוין כי מדובר בהליך פורמאלי בו מתאפשר לכל מי שחש נפגע מגורם במשטר – להתלונן נגדו ולהביאו לדין; שלטונות איראן עצרו לאחרונה את אחיינה של זהרא ראהנאוורד, אשתו של  מוסוי, בלא שפורטו הסיבות. אתר אינדה ניוז מסר כי מתעכב שחרורו של שאהפור כאזמי (גיסו של מוסוי), העצור זה למעלה מ-100 ימים בגין אחזקת גרין קארד. 

אינדה ניוז, סרמאיה, (איראן), 11.10.09; פארס (איראן), 10.10.09

 

איראן: שלושה מעצורי המהומות נדונו למוות

בכיר במשרד המשפטים באיראן, זאהד בשירי-ראד, מסר כי שלושה מעצורי המהומות נידונו למוות בשל תפקידם במהומות ובשל קשריהם עם ארגון האופוזיציה האיראני, מוג'אהדין ח'לק, ועם ארגון הפועל להשבת המלוכה לאיראן.

 איסנא (איראן), 10.10.09  

 

איראן: משה"מ הקימו כוחות התנגדות קרקעית

רמטכ"ל צבא איראן, חסן פירוזאבאדי, הודיע שמשמרות המהפכה הקימו כוחות התנגדות קרקעית, במסגרתם יאורגנו ויאומנו חטיבות הבסיג'. 

פארס (איראן), 11.10.09 

 

אחמדי-נז'אד: איראן מאוחדת בקריאתה מוות לישראל

נשיא איראן אחמדי-נז'אד הזהיר מפני כוונת ישראל להחריב את תרבויות האזור ואמר כי העם האיראני מלוכד בצעקתו "מוות לישראל".

פארס (איראן), 11.10.09

 

פרס נובל לשלום "על החשבון": שאלפרד נובל לא יראה

אל-איאם (רש"פ), 10.10.09/ בהאא' בוח'ארי