המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
הפזורה הפלסטינית בארה"ב
30/8/2000

הפזורה הפלסטינית בארה"ב

 

סגן יו"ר 'אגודת הצדקה למען האדמות הקדושות' בארה"ב ומזכיר 'מרכז בית אל-מקדס' (ירושלים) בניו יורק, עצאם מעלא, התראיין ליומון הרש"פ "אל-חיאת אל-ג'דידה" בנוגע לפזורה הפלסטינית בארה"ב.

 

נתונים על הפזורה הפלסטינית בארה"ב:

הפזורה הפלסטינית נחשבת לאחת מן הפזורות הערביות הגדולות ביותר בארה"ב. היא מונה כ-350,000 איש שרובם [גרים] בניו יורק, ניו ג'רזי, שיקגו, אוהיו, פלורידה, קליפורניה, וושינגטון וצפון קרוליינה.

 

הפזורה הפלסטינית נבדלת מן הפזורות האחרות ביכולתה החומרית ובשיעור המלומדים המאוד גבוה שבקרבה מן הדור השני שהגיע לארה"ב לאחר 1975 כדי ללמוד ולרכוש ידע. 90% מהם עובדים בתחומי החינוך השונים וכיום ישנם אלפי מהנדסים פלסטינים ומאות רופאים המתמחים בכירורגיה, קרדיולוגיה וילדים. כמו כן [ישנם פלסטינים בארה"ב המתעסקים] במנהל עסקים, הנהלת חשבונות וענייני מסים, אגרות חוב ומניות. ישנם גם מאות העובדים בבנקים ומאות בעלי תואר דוקטור המלמדים באוניברסיטאות בארה"ב.

 

מעמדה של הפזורה הפלסטינית:

לדברי עצאם מעלא, "אנו יכולים לומר בגאווה כי כל האגודות והמרכזים הערביים והאסלאמיים ממומנים ומנוהלים על ידי הפזורה הפלסטינית בשל כישוריה ואפשרויותיה [החומריות]."

 

חינוך הדור הצעיר:

הואיל ו"הילדים הפכו לחלק מן החברה האמריקנית" נוצר צורך לחנכם  "בהתאם למנהגים ולמסורת הערבית ולכן הוקמו מרכזים, מועדונים ומסגדים מסביר מעלא. "בניו יורק, למשל, הוקם מרכז בשם 'בית אל-מקדס' הכולל מסגד ששטחו 1000 מ"ר, מועדון ובית ספר ללימוד ערבית ואיסלאם בחופשות סוף השבוע. מרכזים כאלו נמצאים בשיקגו, קליפורניה, אוהיו, צפון קרולינה, וושינגטון ובמקומות נוספים בארה"ב. מוסדות אלו ממלאים תפקיד חיובי בשמירה על הקשר בין הפזורה למולדת ומצד שני הם המקלט היחיד בו לוקחת רוב הפזורה חלק בעניין הפוליטי הכללי, הם מוצא הכרחי להבעת דעה, להגברת התמיכה בבעיה הלאומית ולהשפעה על המדיניות האמריקנית ועל דעת הקהל האמריקנית..."

 

מודעות לאומית:

"כיום אנו נוטעים בילדנו את אהבת המולדת ואת ההשתייכות אליה... הילד הפלסטיני 'האמריקני' משתתף בכל הפעילויות מול הקונגרס, הבית הלבן או האו"ם וכתוצאה מן הגיוס המתמשך של הילדים מגיל צעיר הופכים ילדים אלו לדבקים יותר בעקרונות הלאומיים מאשר הוריהם. איננו רוצים שילדנו יחקו חיקוי עיוור את הנוער האמריקני וילכו בדרך האמריקנית על יתרונותיה וחסרונותיה. אנו גורמים להם להבין שעוד נשוב למולדת במוקדם או במאוחר ולכן [אנו אומרים להם] 'קחו עמכם כל מה שחיובי כאן ופעלו לפיו תוך שמירה על [ערכי] הגבורה הערבית והכבוד הערבי וכן על המורשת וההיסטוריה של עמנו הפלסטיני."

 

התנגדות לפרוייקטים חינוכיים ישראליים- פלסטיניים:

מעלא הביע את דעתו ביחס לפרויקט 'זרעי השלום' של הממשל האמריקני הכולל ילדים ישראלים, פלסטינים וערבים ואמר: "אנו כפזורה פלסטינית ואני כסגן יו"ר 'אגודת הצדקה של האדמות הקדושות' (סניף שיקגו) דוחים את הרעיון הזה באופן מוחלט. אנו מבקשים שלא לשלוח ילדים מן המולדת כדי להשתתף במועדונים כאלו משום שהם גורמים לנו ולילדנו מבוכה גדולה והם עומדים בסתירה לרוח הלאומיות שאנו נוטעים בהם."

 

הפעילות הפוליטית הפלסטינית בארה"ב:

מעלא הסביר כי "רבים מן הפעילים הפוליטיים הפלסטינים החלו לקחת חלק בחיים הפוליטיים באמריקניים באמצעות הצטרפות אל שתי המפלגות הגדולות הרפובליקנית והדמוקרטית. זהו שלב ראשון המצריך מאמץ גדול כדי לארגן את הפזורה כולה במוסדות כך שתהיה לה השפעה על חיי המפלגות."

  

מאבק היהודים בהשפעה הפלסטינית:

לדברי מעלא, "כאשר היהודים מוצאים שאנו [הולכים] בדרך הנכונה בקשרנו עם דעת הקהל האמריקנית הם נלחמים בנו בגסות. כאשר אנו יוצרים קשר עם אדם מסוים גם הם יוצרים קשר עם אותו האיש ופותחים במסע הסתה נגד הערבים, למשל [בהצגתם] כטרוריסטים. הם מעמידים לרשותו את כל אפשרויותיהם [החומריות] ואומרים לו שהם לא הצביעו [בעבר] וכי במקום 50 קולות יספקו לו 500 קולות ובמקום 100 ישנם 1000. לפיכך אנו מצליחים עם חלק מהאנשים ונכשלים עם אחרים."

 

השקעות הון במולדת:

בתגובה לשאלה לגבי השקעותיהם של המהגרים במולדת, אמר מעלא: "אני סבור כי לכל המהגרים יש מניעים לאומיים והם רוצים לפתח ולבנות את המולדת. אולם, כתוצאה מהנסיבות הנוכחיות ומן השמועות בנוגע לחוסר יציבות פוליטית יתכן שמתממשת האמירה 'ההון פחדן'...

 

בניית המולדת זקוקה לכולנו ואסור לסמוך על המדינות התורמות. אני באופן אישי מטיל ספק בהן ובשאיפותיהן. כמו כן, לא נוכל לבנות מולדת שההון שלה נעדר."[1]



[1] אל-חיאת אל-ג'דידה, 27.8.2000.