המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 1.2.2008
1/2/2008

מה חדש? סיכום יומי 1.2.2008

 

בתקציר: מצרים מאשימה את חמאס בכישלון השיחות על המעברים * בכיר בפת"ח: אבו-מאזן מנהיג כושל * כינוס ראשון של התאחדות חכמי הדת המוסלמים בעיראק * שלב מכריע במלחמה של ממשלת עיראק באל-קאעדה במוצול * על מעמדו של סולימאן בלבנון

 

כווית: אין מעבר של בחרינים לעיראק

חבר הפרלמנט הבחריני, חסן סלטאן, אמר כי כווית ממשיכה לסגור את גבולותיה בפני מעבר של בחרינים דרכה לעיראק. לדבריו, הצעד הכוויתי נובע מחשש לכניסת עיראקים בעלי אזרחות בחרינית לכווית מתוך כוונה לבצע בה פעילות עוינת.

אל-וטן (סעודיה), 1.2.08

 

מצרים: חמאס אחראית לכישלון השיחות על המעברים

מצרים הטילה על תנועת החמאס את האחריות לכישלון השיחות בין הרש"פ לחמאס על מעבר רפיח, זאת בשל סירוב התנועה להכיר בהסכם המעברים שנחתם ב-2005 בין מצרים, הרש"פ, ישראל והאיחוד האירופי. נמסר כי המצרים הזהירו את החמאס שלא יסבלו הישנות אירועים כדוגמת פיצוץ גדר הגבול בין מצרים לעזה וכניסת הפלסטינים לסיני. במקביל דיווחו מנגנוני הביטחון של מצרים על לכידת עשרה אנשי חמאס החברים בשתי חוליות טרור שתכננו לפגוע בתיירים בסיני, כשברשותם חומרי נפץ ותחמושת. שניים מחברי החוליות הצליחו להימלט.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.2.08

 

הדגל העיראקי החדש ללא כוכבים

אל-חיאת (לונדון), 31.1.08

 

בכיר בפת"ח: מחמוד עבאס הוא מנהיג כושל

חבר המועצה המהפכנית של הפת"ח, אבו עלי שאהין, מתח ביקורת חריפה על יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בשל אופן טיפולו בהפיכה הצבאית של החמאס בעזה. הוא האשים את עבאס כי הוא מנהיג כושל שלא ידע לקבל החלטות ברגעים מכריעים. שאהין האשים את אנשי הפת"ח כי ברחו מן המערכה ואף טען כי חלקם קשרו קשר עם החמאס. את החמאס האשים שאהין כי היא עושה דברה של איראן.

www.alarabiya.net , 31.1.08

 

איש דת בכיר בעיראק: ארה"ב גרמה לסרטן אצל מיליון וחצי עיראקים

יו"ר רשות חכמי הדת המוסלמים בעיראק, השיח' חארת' אל-צ'ארי, האשים את ארה"ב כי גרמה למיליון וחצי עיראקים לחלות בסרטן עקב שימוש בנשק אסור.

אל-חיאת (לונדון), 1.2.08

 

מאמצים אמריקאיים וישראלים להכשלת הדיאלוג הלאומי [הפלסטיני]

פלסטין (רש"פ), 31.1.08

 

יו"ר המג'לס האיראני: המערב מנסה לשלוט בעולם בעזרת דימויים כוזבים 

 יו"ר המג'לס האיראני, חדאד עאדל, הצהיר בביקורו בסודאן, כי "האומה הסודאנית ניצחה בבניית מדינה אסלאמית עצמאית באפריקה, הודות למהפכה האסלאמית של איראן". לדבריו, על הוגים ומנהיגים מוסלמיים ללמד את בני עמם לאמץ גישה ביקורתית כלפי התרבות והציוויליזציה המערבית, המנסות לשלוט בעולם באמצעות דימויים כוזבים. חדאד עאדל אמר עוד כי "השטן הגדול [ארה"ב] והמעצמות השולטות... מנסות היום למנוע מהציונות הפושעת להפוך מטרה לשנאתם ומחאתם של מוסלמי העולם, על-ידי זריעת חילוקי דעות בקרב האומה המוסלמית וע"י דיווחים וניתוחים מוטעים."

 אירנא (איראן), 30.1.08

 

עיראק: איראן השתלטה על בארות נפט בדרום עיראק

הרשות העיראקית לטוהר המידות ("היאאת אל-נזאהה") האשימה את איראן בהשתלטות על למעלה מ- 15 בארות נפט באזור אל-טיב בדרום עיראק, בגבול עם איראן. לדברי הרשות, "פעולות הגניבה וההברחה בסקטור הנפט נמשכות, בייחוד בבצרה, וגניבות אלו כוללות גם את מוצרי הנפט המיובאים". מקור במיניסטריון הנפט האיראני הכחיש האשמות אלו ואמר כי "טהראן שואבת את הנפט דרך צינור מיוחד מבצרה לבתי הזיקוק בעבאדאן כדי לזקקו ולהחזירו לעיראק, כפי שהוסכם עם בגדאד". לדבריו, איראן היא זו הסובלת מהברחות נפט לעיראק.

אל-חיאת (לונדון), 1.2.08

 

בגדאד...: מימין: "השטן"; משמאל: "הטרור"

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.1.08

 

כינוס ראשון של התאחדות חכמי הדת המוסלמים בעיראק

ב- 3.2.08 יתקיים בבגדאד הכינוס הראשון של התאחדות חכמי הדת בעיראק, בהשתתפות חכמי דת סונים ושיעים ואישים אסלאמיים מכמה מדינות ערביות ואסלאמיות ובהן: סעודיה, מצרים, ירדן, לבנון ואיראן. השיח' מחמוד אל-צומידעי, חבר מועצת חכמי הדת המוסלמים הסונית, אמר כי הועידה תקים מספר ועדות משנה שהבולטת בהן תהיה הוועדה הכללית לפסיקת הלכה.

אל-צבאח (עיראק), 31.1.08 

 

אולמרט לאחר דו"ח וינוגרד: "לא משנה... אני עדיין ראש הממשלה"

אל-מסתקבל (לבנון), 31.1.08

 

ממשלת עיראק: שלב מכריע במלחמה נגד אל-קאעדה במוצול

דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע', אמר כי ביומיים הקרובים תחל "המערכה המכרעת" נגד אנשי ארגון אל-קאעדה במוצול. הוא הכחיש ידיעות בדבר אפשרות של סגירת הגבול עם סוריה במהלך הפעילות הצפויה וטען כי קיים שיתוף פעולה ביטחוני בין שתי המדינות. הוא הוסיף כי כדי לגרש את אנשי אל-קאעדה ממוצול נחוץ שיתוף פעולה של השבטים ותושבי העיר עצמם, כפי שקרה בבגדאד ובאזורים אחרים בעיראק". לדבריו, הממשלה נחושה בדעתה "למגר את קבוצות הטרור במוצול ולטהר אותה מאל-קאעדה".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון) 1.2.08

  

האם מישל סולימאן עדיין מקובל על האופוזיציה בלבנון?

היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לאופוזיציה הלבנונית, ציטט מקור באופוזיציה אשר טען כי מזה יותר משבועיים מפקד צבא לבנון, מישל סולימאן, אינו המועמד המועדף על האופוזיציה וכי היחסים עמו מדרדרים מיום ליום.

אל-אח'באר (לבנון), 1.2.08