המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ראיון עם סמיח אל-קאסם
15/7/2000


ראיון עם סמיח אל-קאסם

 

בתוכנית "עימותים", המשודרת בערוץ הלווין "אקרא" בעריכתו ובהגשתו של הסופר והעיתונאי מחמד ברכאת, התארח לאחרונה המשורר הפלסטיני הנודע, סמיח אל-קאסם. חלקים מן הראיון פורסמו בשבועון המצרי "אל-קאהרה"[1]:

 

שאלה: "האם הישארותך בישראל והעובדה שאתה נושא דרכון ישראלי והגעת לקהיר במטוס אל-על אינן פוגמות בעמדותיך הלאומיות ובגאוותך?"

סמיח אל-קאסם: "ראשית כל, אינני אורח בקהיר, משום ששורשי נעוצים באדמה זו. אינני בא למצרים אלא חוזר אליה... הדרכון והמטוס הם [חלק] מאבק הדרך ומתלאותיה, ואינם הדרך עצמה... כבר אמרתי, ואני חוזר ואומר ש[גם] אילו הוטל עליי להטביע מגן דוד בבשרי תמורת הישארותי במולדת, הייתי [עושה זאת] ונשאר. אינני אורח בפלסטין. אני פלסטין, ופלסטין היא אני. אני מוכן לשלם כל מחיר כדי להישאר בחבל ארץ זה. אשר לסוגיית הדרכון, מן הראוי להפנות את ההערה לליגה הערבית [שלא ציידה אותנו בתעודה אחרת]."

 

שאלה: "מה דעתך על אלו שיצאו מהאדמות הכבושות והעדיפו להישאר בחוץ?"

סמיח אל-קאסם: "אל תנזפו בקורבן- כדברי אמיל חביבי. אלה שיצאו היו קורבנות ואלה שנשארו [גם הם] קורבנות."

 

שאלה: "מה משמעותה של ישראל לגביך כלוחם בעל יחוס אציל וכמשורר אמן בעל חושים מחודדים?"

סמיח אל-קאסם: "...התורכים פלשו למולדתי, ולכן סבי דיבר תורכית... בריטניה פלשה לארצי, ולכן אבי דיבר אנגלית, וישראל פלשה לארצי, ולכן אני מדבר עברית. המדינות [הכובשות] משתנות ומתחלפות... אולם המולדת נשארת לעולם."

 

שאלה: "[מה דעתך על] הנורמליזציה התרבותית עם ישראל בה מואשמים רבים מאנשי הרוח הערביים שחיים בשטחי 1948?"

סמיח אל-קאסם: "חייבים להפריד בין דיאלוג לבין נורמליזציה. האשימו אותי ואת עמיתיי בנורמליזציה בשל הדרכון [הישראלי שלנו], אך אלו דברי הבל... גם אם מאתים חמישים מיליון ערבים ינרמלו את יחסיהם [עם ישראל], יישאר אדם בשם סמיח אל-קאסם ממשפחת חסין, שיעמוד לבדו ויתנגד לנורמליזציה. הדיאלוג שלנו עם ישראל איננו נורמליזציה, ואין פירושו שאתה חייב לקבל את הדעה האחרת. אני תומך בחידוש הדיאלוג, ואני סבור כי הוא צורך [הכרחי] ואחריות [מתחייבת], כל עוד אני משוכנע כי הבעיה שלי צודקת. אמרתי כבר לפני שנים: 'הניחו לי את פירורי הדיאלוג, ושימרו לעצמכם את הטוהר המהפכני'. בשל עמדתי הייתי נתון יותר מפעם אחת [בסכנת] התנקשות."

 

שאלה: "האם שירת המאבק תסתיים כאשר שיחות השלום בין הפלסטינים לישראלים יצליחו?"

סמיח אל-קאסם: "כל עוד יש זכויות אבודות, המאבק באמצעות השיר והאבן יימשך... היינו רוצים להיות משוררי אהבה [ולשיר על] דגי הים. אבל גורלנו הוא שנולדנו בפלסטין וחיינו את הבעיה שלנו. ספרות המאבק לא תיפסק כל עוד הגורמים ההיסטוריים [לסכסוך] לא יחדלו להתקיים."

 

סמיח אל-קאסם הגן בתוכנית על יאסר ערפאת ואמר: " ערפאת עדיין ממשיך להיאבק בכיבוש הישראלי. אני מבקש שתתנו לניסיון הזה הזדמנות... מעולם לא הייתי מאנשי הרשות [הפלסטינית]... [וגם] אם יציעו לי משרת שר, לא אקבל אותה."

 

אשר לשאיפותיו הפוליטיות, אמר אל-קאסם כי הוא "[חסיד] הלאומיות הערבית [כפי שעוצבה] על ידי עבד אל-נאצר... אשר הפך את הרעיונות הלאומיים הערביים למציאות פוליטית..." בתשובה לשאלות שהופנו אליו, הוא ציין כי יחסיו עם לוב ועם קד'אפי טובים, וכי הוא המשורר הערבי הראשון שמעוניין להקים לעצמו אתר באינטרנט.



[1] אל-קאהרה (מצרים),11.7.2000.