המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.8.2009
10/8/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.8.2009

 

בתקציר: כיהאן: רפורמת הקרקעות בישראל – קץ לשלום * שר ההסברה הסורי: ההתנגדות היא הדרך לשלום * שעת': זכות ההתנגדות והמאבק המזוין – במצע הפת"ח * סודאן דרשה מארה"ב לו"ז לנורמליזציה עמה * סעודיה: סנקציות על ערוץ LBC בעקבות ראיון חושפני * צירי מג'לס: רפסנג'אני חותר נגד ראשי המשטר

 

נביל שעת': מצע הפת"ח כולל את זכות ההתנגדות והמאבק המזוין

יו"ר הוועדה המדינית בוועידת הפת"ח, נביל שעת', הבהיר כי המצע שאישרה הוועידה כולל הצבת תנאים לחידוש המו"מ עם ישראל והדגשת זכותו של העם הפלסטיני להתנגדות ולמאבק מזוין "לפי החוק הבין-לאומי".

אל-איאם (רש"פ), 10.8.09

 

אבו מאזן וצילו של ערפאת

     

אל-ערב אל-יום (ירדן), 9.8.09/ נאצר אל-ג'עפרי 

 

שר ההסברה הסורי: ההתנגדות היא הדרך לשלום
שר ההסברה הסורי, מוחסן בלאל, אמר כי הגולן הסורי הכבוש לא נתון למקח וממכר וחזרתו לריבונות הסורית היא ודאית. לדבריו, ההתנגדות היא הדרך הטובה להשגה בו זמנית של ניצחון ושלום באזור. לדבריו, ישראל, אותה כינה "פסגת הטרור", מכשילה את תהליך השלום ומדינות המערב התומכות בה חוטאות ביהירות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 7.8.09 

 

אל-אח'באר: מכתב אישי מאובמה לאסד

היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לסוריה, דיווח מפי מקור דיפלומטי בבירות, כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, קיבל לפני כמה ימים מנשיא ארה"ב, ברק אובמה, מכתב אישי הדן במצב בלבנון, בעיראק ובאפגניסטן, ומביע נכונות לשתף פעולה עם סוריה ולפתוח עימה דף חדש. נמסר כי סוריה הגיבה במכתב חיובי משלה.

אל-אח'באר (לבנון), 7.8.09

 

עוד "התפטרות מסיבות אישיות" בביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי

הדוברת הרשמית של בית הדין הבינ"ל לרצח רפיק אל-חרירי, סוזאן ח'אן, הגישה לביה"ד את התפטרותה "מסיבות אישיות" והיא צפויה לסיים את תפקידה ב-9 בנובמבר 2009. יצוין כי רשם בית הדין הבינ"ל, רובין וינסנט, התפטר מתפקידו אף הוא "מסיבות אישיות" לפני כמה חודשים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.8.09 

 

פוליטיקאי לבנוני: התובע הכללי בביה"ד לרצח אל-חרירי במצב סופני

חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר, ויאם והאב, הידוע בקרבתו לסוריה, אמר כי נודע לו שהתובע הכללי בבית הדין הבינ"ל לרצח רפיק אל-חרירי, דניאל בלמר, נמצא במצב סופני עקב מחלת הסרטן והוא הועבר לקבלת טיפול בקנדה. והאב העריך שמותו של בלמר יעכב את המשך החקירה והמשפט. הדוברת של בלמר, ראצ'יה עאשורי, אמרה בתגובה שבלמר אכן מחלים ממחלה בקנדה, אך לא מדובר בסרטן ובקרוב הוא ישוב לעבודתו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.8.09 

 

הניקאבפיתרון אידיאלי לשפעת החזירים

אל-ג'זירה (סעודיה), 9.8.09/ האג'ד  

 

סודאן דרשה מארה"ב לו"ז לנורמליזציה עמה

במסיבת עיתונאים בח'רטום (5.8.09) אמר מצטפא עת'מאן אסמאעיל, יועץ בכיר לנשיא סודאן, כי ממשלת סודאן דרשה מארה"ב לקבוע לו"ז מוסכם ומחייב לנרמול יחסי המדינות, והקמת מנגנון לפיקוח על עמידת הצדדים בהתחייבויותיהם. המסר הועבר במסמך שנמסר לשליח האמריקאי לסודאן, סקוט גריישון.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.8.09

 

כנס שיעי פומבי ראשון בסודאן

בסודאן (בדרום ח'ארטום) התקיים לראשונה כנס פומבי של העדה השיעית (7.8.09), בהשתתפות מאות שיעים מרחבי המדינה, לציון יום הולדתו של האמאם ה-12- המהדי (מעין משיח בשיעה). מקורות סודאניים רשמיים לא פסלו את ההערכה כי השיעה נמצאת בהתפשטות מתמדת במדינה ומומחה לדתות העריך כי התפשטות זו החלה בעקבות פעילות תרבותית של שגרירות איראן בח'ארטום. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.8.09

 

סעודיה: סנקציות על ערוץ LBC בעקבות שידור ראיון חושפני

משרדי ערוץ הטלוויזיה LBC בג'דה נסגרו (8.8.09) בעקבות ביקורת שהופנתה כלפי הערוץ, בעקבות שידור ראיון עם אזרח סעודי בו סיפר על חיי המין שלו, דבר שהסעיר את סעודיה.  

אל-ריאץ' (סעודיה), 9.8.09

 

אל-קרצ'אוי: סייד קטב חרג מהאידיאולוגיה של האח"ס

השיח' יוסף אל-קרצ'אוי, ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, אמר בראיון לטלוויזיה, כי רעיונות התכפיר של סייד קטב   מהוגי הדעות החשובים של האחים המוסלמים אינם משקפים את עמדת האחים המוסלמים. לדבריו, תפיסותיו של סייד קטב בנוגע לתכפיר גובשו בתקופה מאוחרת בחייו וכי היה חוזר מהם כפי שעשה אחיו מחמד קטב, לו יכול היה סייד לצאת מכלאו ולהתערות בקהל.

http://islamyoon.islamonline.net, 9.8.09

 

מצרים: האחים המוסלמים יתמודדו בבחירות לפרלמנט

תנועת האחים המוסלמים במצרים הודיעה על כוונתה להשתתף בבחירות הקרובות למועצת העם (2010) ולפעול בנחישות לתקינותן. ראש סיעת האחים בפרלמנט, סעד אל-קתאתני, אמר כי התנועה תתמודד על מושבים בפרלמנט למרות שהמשטר יעשה כל שביכולתו למנוע זאת ממנה. יצוין כי עד כה התמודדו חברי התנועה כעצמאים ולא כגוף מאורגן.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 9.8.09   

 

כיהאן: רפורמת הקרקעות בישראלקץ לשלום

היומון כיהאן, המקורב למנהיג איראן, ח'אמנאי, טען כי באשרה את רפורמת הקרקעות בישראל, העבירה ממשלת נתניהו את אדמות הפלסטינים לידי מתנחלים ובכך סתמה את הגולל על השלום במזה"ת. היומון קרא לעולם המוסלמי לפעול לחיסול "הגידול הסרטני- ישראל" ממפת העולם, כפתרון יחיד לשאלה הפלסטינית.

כיהאן (איראן), 9.8.09

 

אחמדי-נז'אד: דבריי על הדבקת יריבינו לתקרה כוונו למעצמות

נשיא איראן אחמדי-נז'אד הבהיר כי דבריו בכנס בסיג' במשהד (1.8.09) לפיהם "לאחר שתושבע הממשלה נאחז בהם בצווארם ונדביק אותם לתקרה", התייחסו למעצמות האלימות שבחשו בענייניה של איראן ולא ליריביו מבית, כפי שטענה התקשורת הזרה.

אילנא (איראן), 8.8.09

 

יונת השלום של אובמה מול הנחש היהודי

אל-דסתור (ירדן), 8.8.09/ ג'לאל אל-רפאעי  

 

איראן: נפתח משפטם הפומבי של הקבוצה השניה

בשבת (8.8.09) נפתח משפטה של קבוצת הנאשמים השניה במעורבות במהומות באיראן, שעליה נמנים העיתונאי מתנגד המשטר, אחמד זידאבאדי; האזרחית הצרפתיה קלוטילד ריס; עובדת מקומית בשגרירות צרפת, נאזכ אפשאר; ועובד השגרירות הבריטית חסין רסאם. התובע הכללי במשפט טען שסגנו של שגריר צרפת נכח במרכזי הצבעה בלבוש מוסווה ושדיפלומטים בריטיים השתתפו בהפגנות. אתר האינטרנט האיראני אדואר ניוז, המזוהה עם תנועת הסטודנטים תחכים-י וחדת, טען כי זידאבאדי עונה בכלא. עוד נמסר כי מצבו של דובר תחכים-י וחדת, עבדאללה מואמני, העצור מזה 45 יום הדרדר מאוד.

Khandaniha.eu, 9.8.09; פארס, אדואר ניוז (איראן), 8.8.09; אדואר ניוז (איראן), 6.8.09

 

האזרחית הצרפתיה קלוטילד ריס במשפטה

מקור לתמונה: פארס (איראן), 8.8.09

 

כתב המגזין טיים באיראן מואשם בריגול

כתב המגזין האמריקאי טיים באיראן, רזא רפיעי פרושאני – שהיה בין עצורי המהומות-  נאשם בריגול לארה"ב ולאיחוד האמירויות הערביות וכן בניסיון להקים ערוץ לווייני למפלגת אעתמאד-י מלי בראשות כרובי, חרף התנגדות שלטונות איראן. בכתב האישום כלפיו נטען כי גם היה פעיל מטה הבחירות של מוסוי.

פארס, Inn.ir (איראן), 8.8.09

 

צירי מג'לס: רפסנג'אני חותר נגד ראשי המשטר

חברי ועדת המג'לס לביטחון לאומי, התומכים באחמדי-נז'אד, קראו להביא לדין את רפסנג'אני, מוסוי וח'אתמי בגין אחריותם לפרוץ המהומות באיראן. חבר הוועדה מחמד כרים עאבדי טען בראיון לסוכנות פארס (שהוסר כעבור זמן קצר מהאתר), כי רפסנג'אני חתר מאחורי הקלעים להרחבת השפעתו וכינה אותו שאה (מלך). חבר ועדה אחר, אסמאעיל כות'רי, קרא לעצור את מוסוי ולהעמידו לדין בגין אחריותו למהומות. 

פארס (איראן), 9.8.09; עסר-י איראן, ח'בר און ליין (איראן), 8.8.09

 

איראן: גינוי להתערבות האירופאית במשפטי המהומות

דובר משה"ח האיראני, חסן קשקוי, דחה (9.8.09) את הביקורת של האיחוד האירופי על משפטם של האירופאים שנעצרו במהומות וטען כי האיחוד פועל באופן בלתי חוקי כדי להשיג זכויות מיוחדות לאזרחיו.

מהר (איראן), 10.8.09 

 

איראן: הדחות של בכירים במשרד המודיעין

חבר וועדת המג'לס לביטחון לאומי, אחמד אוואי, הזהיר כי הדחתם של חמישה סגני שרים במיניסטריון המודיעין ע"י אחמדי-נז'אד ומינוי עצמו לשר המודיעין מהווה פגיעה בפעילות המשרד. אתר האינטרנט אינדה התומך במוסוי קרא ליו"ר המג'לס עלי לאריג'אני להציל את המדינה ממשבר במערכת המודיעין.

אינדה (איראן), 10.8.09; אילנא (איראן), 9.8.09

 

מפקד משטרת איראן דחה פרסומים על הריגת ילד במהומות

מפקד משטרת איראן, אסמאעיל אחמדי-מוקדם דחה דיווחים בתקשורת על מותו של הצעיר עלי רזא תואסלי בן ה-12 עקב מכות שספג מידי המשטרה בעצרת (30.7.09) בטהראן לציון 40 יום למות הרוגי המהומות.

מהר (איראן), 9.8.09

 

אובמה שולח כוחות צבא נוספים לאפגניסטן

אל-סביל (ירדן), 9.8.09/ יזיד עליאן