המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת, 6.8.2009
6/8/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת, 6.8.2009

 

בתקציר: אופוזיציונר סעודי: הנסיך בנדר במעצר בית * יועץ ערפאת לשעבר: דרושה עוד אינתיפאדה *  זעם במצרים: סרט אמריקאי פוגע בנשיא סאדאת * הרש"פ: התקציב לעזה ייעצר * אחמדי-נז'אד: מתנגדינו יודבקו לתקרה * מלך סעודיה: הפלסטינים הם המזיקים הגדולים לעצמם * יומון סעודי: ג'ונבלאט צפוי לבקר בסוריה

 

יועץ ערפאת לשעבר: דרושה אינתיפאדה שלישית

בסאם אבו שריף ששימש יועץ ליו"ר הרש"פ לשעבר, יאסר ערפאת, טען כי נוכח הקיפאון בתהליך המדיני, על הפלסטינים לצאת לאינתיפאדה שלישית ואחרונה כדי להשיג את חירותם ולהקים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 6.8.09

 

הרש"פ החליטה להפסיק את העברת התקציב לעזה

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח מפי מקורות פלסטיניים כי הנהגת הרש"פ החליטה להפסיק להעביר את כספי התקציב המיועד לעזה, למעט שכר הפקידים שלה. ההחלטה התקבלה לפני כמה ימים בפגישת חירום שיזם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, בעקבות מניעת יציאתם של חברי פת"ח מעזה לבית לחם לוועידת הפת"ח.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.8.09

 

פת"ח: חמאס מסיתה נגדנו במסגדים

אתר האינטרנט של תנועת הפת"ח, www.alaahd.com דיווח כי תושבים ברצועת עזה הביעו מורת רוח מכך שאנשי חמאס מסיתים ברמקולים במסגדים לרצוח אנשי פת"ח. אחד התושבים מסר כי סבר בתחילה שאנשי חמאס קוראים להכות ביהודים, אך התברר לו שהדברים מכוונים לפת"ח.

www.alaahd.com 4.8.09

 

בכיר באש"פ: לקדם יחסים עם איראן

חבר הוועד הפועל של אש"פ, ד"ר אסעד עבד אל-רחמן, קרא לקדם את היחסים בין אש"פ (ובראשו תנועת הפת"ח) לבין איראן המנסה להרחיב השפעתה באזור באמצעות בריתות.

אל-קדס (ירושלים), 6.8.09

 

המשטר האיראני מאיים על משפחות העצורים

היומון רוז דיווח כי שלטונות איראן איימו על משפחות האסירים הפוליטיים בהרעת תנאי יקיריהן בכלא ובהחמרת עונשם אם יתראיינו לתקשורת. סוכנות פארס דיווחה כי המשטר האשים את העצורים בהתססת דעת הקהל העולמית נגדו באמצעות דיווחים ותמונות ששלחו לתקשורת הזרה.

פארס (איראן), 4.8.09; רוז (איראן), 3.8.09

 

חמאס ופת"ח מתרחקות זו מזו ומפקירות את העניין הפלסטיני

אל-מסתקבל (לבנון), 5.8.09/ חסן בלייבל  

 

משה"ח האיראני: שטיינמאייר מתערב בענייננו

דובר משרד החוץ האיראני, חסן קשקאוי, אמר כי דרישתו של שה"ח הגרמני, פרנק-ולטר שטיינמאייר,  לשחרר את עצורי המהומות היא התערבות בוטה בענייני הפנים של איראן, וקרא לו לטפל ברצח המצרית מרווה אל-שרביני בבית המשפט בגרמניה.

אילנא (איראן), 4.8.09

 

אל-קדומי: בכירי הרש"פ מושחתים ונלחמים באנשי ההתנגדות

מזכיר תנועת הפת"ח, פארוק אל-קדומי, הנעדר מוועידת התנועה, טען כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס ובכיריה נלחמים באנשי ההתנגדות ומשתמשים בכספי העם הפלסטיני למטרות פרטיות. הוא גם מתח ביקורת על קיום הוועידה תחת הכיבוש, בסמוך להתנחלויות ועל כך שאנשי פת"ח ותיקים מוחלפים ע"י צעירים חסרי ניסיון.

www.palestine-info.info 4.8.09

 

מלך סעודיה לפלסטינים: אתם המזיקים הגדולים ביותר לעצמכם

במברק ששלח מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לרגל כינוס הוועידה הכללית של הפת"ח, הוא מתח ביקורת חריפה על הפילוג הפנים פלסטיני וקרא לפלסטינים להתאחד. במברק כתב עבדאללה: "אפילו האויב היהיר והפושע לא הצליח במשך שנים ארוכות של תוקפנות להסב נזק לבעיה הפלסטינית כשם שהסבו לה הפלסטינים עצמם בחודשים ספורים". עבדאללה הוסיף כי גם אם כל העולם היה מסכים להקים מדינה פלסטינית עצמאית היא לא היתה קמה בשל הפילוג הפנים פלסטיני.

עוכאט' (סעודיה), 5.8.09

 

מלחמה בחסימת אתרי חדשות בתימן

בעקבות חסימת אתרי חדשות בתימן (ככל הנראה על ידי ממשלת תימן) ערכה אגודת העיתונאים במדינה סדנה שכללה כשלושים עיתונאים, ובה הם הוכשרו לפתוח אתרים חסומים ולהתמודד עם פריצות של האקרים.

אל-חיאת (לונדון), 4.8.09

 

זעם במצרים על סרט אמריקאי הפוגע בנשיא סאדאת

מצרים קראה למפיק הסרט האמריקאיI Love You Man  להתנצל רשמית על כך שאחד מגיבורי הסרט מכנה את כלבו ע"ש נשיא מצרים לשעבר, אנור סאדאת, ואומר כי הכלב דומה לו. דובר משה"ח המצרי אמר כי תסריטאי הסרט הוא בור או שברצונו לפגוע בנשיא לשעבר.

אל-מצריון (מצרים), 4.8.09

 

שה"ח המצרי: מצרים אינה חלק ממטרייה הגנתית אמריקאית באזור

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, אמר כי הנשיא מובארכ יבקר בארה"ב באמצע אוגוסט, וייפגש עם הנשיא אובמה (18.8.09), ועם בכירים נוספים. אל-ע'יט הוסיף  אינו יכול להבטיח שכל מדינות ערב ידבקו במפת הדרכים. הוא הכחיש פרסומים בדבר השתתפותה של מצרים במטרייה הגנתית אמריקאית באזור, בעוד שהיומון "אל-שורוק" דיווח כי המו"מ בנושא נמשך.

אל-גומהוריה, אל-שורוק (מצרים), 4.8.09

 

וועידת הפת"ח השישית הצהרות לוחמניות או קריאה לשלום?

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 6.8.09/ חסן אידלבי   

 

תנועה נוצרית חדשה במצרים: לפתור לאלתר את בעיות הקופטים

תנועה פוליטית נוצרית חדשה במצרים, בשם "שותפים למען המולדת", דרשה בגילוי דעת מטעמה לפתור את כל בעיות הקופטים במדינה, ובעיקר את בעיית בניית הכנסיות ושיפוצן. התנועה קראה לשביתה כללית של הקופטים בראש השנה הקופטית (11.9.2009), במחאה על יחסה של המדינה כלפיהם ובדרישה לאשרור מהיר של "חוק הפולחן הדתי המאוחד", המעוכב במועצת העם מזה שנים, למרות דחיפותו.

www.alarabiya.net , 5.8.09  

 

אופוזיציונר סעודי: הנסיך בנדר נתון במעצר בית

האופוזיציונר הסעודי סעד אל-פקיה אמר (2.8.09) בראיון לערוץ האיראני "אל-עאלם" כי הנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן, מזכ"ל מועצת הביטחון הלאומית הסעודית, נתון במעצר בית בסעודיה לאחר שהואשם בניסיון להתנקש בחייו של מלך סעודיה. גורמים סעודים הכחישו את הידיעה.

www.alalam.ir,  3-4.8.09

 

יומון סעודי: ג'ונבלאט צפוי לבקר בסוריה

היומון הסעודי "אל-מדינה" דיווח כי מנהיג הדרוזים בלבנון, וליד ג'ונבלאט, החל לשפץ את ביתו בדמשק לאחר שנים שלא ביקר בו. היומון ציין כי הדבר מרמז על ביקור שג'ונבלאט מתכנן לערוך בסוריה.

אל-מדינה (סעודיה), 5.8.09

 

ג'ונבלט קופץ ממחנה ה-14 במרץ אל האופוזיציה; האיזון בלבנון משתנה

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 5.8.09/ עבדאללה מחרקי   

 

בכיר בכורדיסטאן: ארה"ב וישראל מעודדות התנצרות בצפון עיראק

ראש המפלגה האסלאמית בכורדיסטאן, עלי באפיר, אמר כי הסיי איי איי והמוסד פועלים כדי להמיר את דתם של המוסלמים בצפון עיראק ומתכוונים לשלם אלף דולר לכל מוסלמי בחבל כורדיסטן שיסכים להתנצר.

פארס (איראן), 4.8.09

 

בכיר איראני: שלושת האמריקאים שעצרנו - מרגלים

חבר ועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, מחמד כרים עאבדי, טען כי שלושת האמריקאים שעצרה איראן (1.8.09), לאחר שנכנסו לשטחה מגבול עיראק, הם מרגלים.

אל-עאלם (איראן), 5.8.09 

                                                                                               

הסכם ביטחוני בין איראן לעומאן

בביקור שערך (3-5.8.09) באיראן סולטאן עומאן, קאבוס בן סעיד, נחתם הסכם שת"פ ותיאום ביטחוני בין איראן לעומאן הכולל חילופי ידיעות ולוחמה בפשיעה. נחתמו גם מזכרי הבנות בתחומים כלכליים ותרבותיים. סוכנות הידיעות פארס טענה כי מזכר ההבנה הביטחוני מהווה פרק חדש ביחסים הביטחוניים בין המדינות.  מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, עמד בפגישתו עם בן סעיד על חשיבותם של מיצרי הורמוז ועל הצורך לבלום את ניסיונותיהן של ארה"ב ושל מדינות אחרות לערער את יציבות האזור

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.08.09; אתר המנהיג, אילנא (איראן), 4.8.09

 

מוסוי: תנועתי נהנית מתמיכה רחבה; איתאללה בכיר: מוסוי וח'תאמי לדין

בנאום בפני צעירים מרחבי איראן אמר מוסוי כי תנועתו מבקשת לחזור לרוח המקורית של המהפכה האסלאמית. הוא הכחיש טענות לפיהן תנועתו קשורה לגורמים זרים ושהיא זממה לבצע מהפכת קטיפה. חבר מועצת המומחים, איתאללה עלי אכבר קורישי, האשים את מוסוי וח'אתמי בניסיון למוטט את משטר המהפכה באיראן וקרא להעמידם לדין בגין בגידה.

פארס, קלם ניוז (איראן), 5.8.09  

 

מאמר באיראן: ח'אמנאי אחראי למות העצורים בקהריזק

מאמר בביטאון תנועת הסטודנטים באוניברסיטת אמיר כביר בטהראן האשים את המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, באחריות למותם של העצירים במתקן הכליאה בקהריזק (סמוך לטהראן) ובמתקני כליאה אחרים באיראן. המאמר טען כי העינויים במתקן זה, שנסגר בהוראתו של ח'אמנאי, היו לא פחות חמורים מן העינויים  בכלא גואנטנאמו. המועצה העליונה לביטחון לאומי הודיעה, לאחר חקירת הנעשה בקהריזק, על הדחת בכירים ממערכת המשפט והשיטור והעמדתם לדין בגין חריגה מתפקידם. מפקד משטרת איראן, אסמאעיל אחמדי-מוקדם, אמר כי בקרוב ייפתח בקהריזק מתקן כליאה חלופי שיעמוד בסטנדרטים הראויים.

אירנא, מהר (איראן), 4.8.09; ביטאון תנועת הסטודנטים באונ' אמיר כביר (איראן), 2.8.09

 

מזכ"ל מועצת המופתים ברוסיה: מדיניות אחמדי-נז'אד - חיובית

מזכ"ל מועצת המופתים ברוסיה, נפיקאללה אשירוב, בירך את אחמדי-נז'אד לרגל השבעתו ואמר כי בתקופת נשיאותו הפכה איראן למעצמה אזורית בעלת חשיבות, הנוקטת עמדה ראויה בנושאים המעסיקים את עולם האסלאם ובהם נושא פלסטין.

אירנא (איראן), 5.8.09 

 

אחמדי-נז'אד: נדביק את מתנגדינו לתקרה

בכנס בסיג' במשהד (1.8.09), ערב השבעתו, אמר אחמדי-נז'אד, כי לאחר שתושבע ממשלתו יאחזו הוא ואנשיו בצוואר מתנגדיהם וידביקו אותם לתקרה. רשת אל-ערביה דיווחה כי אחמדי-נז'אד נטל על עצמו את משרת שר המודיעין במקום אז'אי שפיטר בשבוע שעבר.

Alarabiya.net, 2.8.09; פרדא (איראן), 1.8.09

 

אחמדי-נז'אד מפצל את איראן

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.8.09/ אמג'ד רסמי