המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.7.2009
27/7/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.7.2009

 

בתקציר: בכיר בחמאס: מותר לנהל מו"מ עם ישראל  * נאסרללה: מי שיאשים אותנו ברצח אל-חרירי יתחרט על כך * בכיר סורי: דרום לבנון הוא ליבה של סוריה * שגריר סוריה בוושינגטון: הסנקציות על סוריה יוסרו בהדרגה * שה"ח הסומלי: חשש להתגברות פיגועי ההתאבדות * כרובי: מעשי הרצח של המשטר באיראן גרועים מההרג הישראלי * יומון כוויתי: תפקידו של מיטשל עומד להסתיים

 

בכיר בחמאס: מותר לנהל מו"מ עם ישראל

אחמד יוסוף, יועצו של אסמאעיל הנייה, ראש ממשל החמאס בעזה, אמר כי אין איסור לנהל מו"מ עם ישראל ומותר לפלסטינים לפעול בכל הדרכים לשם השבת הזכויות שנגזלו מהם.

www.paltoday.com  23.7.09

 

סגן יו"ר הפרלמנט הבחריני:  יציבותה של איראן חשובה לאזור

סגן יו"ר הפרלמנט של בחריין, צלאח עלי עבד אל-רחמן, אמר בפגישתו (21.7.09) עם שגריר איראן בבחריין, אמיר עבדולאהיאן, כי הוא בטוח שמנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, יצלח את המשבר הנוכחי ואיראן תוסיף להיות המדינה החזקה והיציבה באזור. לדבריו, חשיבותה ובטחונה של איראן חשובים כמו יציבותן וביטחונן של כל מדינות האזור.

פארס (איראן), 22.7.09

 

סודאן: תביעה נגד עיתונאית בגלל מאמר תמיכה בעמיתתה

משטרת הסדר הציבורי בסודאן הגישה תביעה נגד אמאל הבאני, בעלת טור ביומון אג'ראס אל-חריה, בגין מאמר שפרסמה, התומך בעיתונאית לבנא אחמד חוסיין שנדונה לעונש של עד 40 מלקות בגין לבוש בלתי הולם. הרשת הערבית למידע בעניין זכויות אדם גינתה את הרדיפה המתמשכת של עיתונאים בסודאן.

סודאן טריביון (סודאן), 24.7.09

 

נתניהו מוכן לשמוע רק על בניה בהתנחלויות

אל-חיאת (לונדון), 24.7.09/ חביב חדאד 

 

כווית: האיסלאמיסטים מציעים הפרדה בין המינים בבתיה"ס

חברי סיעת 'הפיתוח והרפורמה' האסלאמיסטית בכווית הגישו הצעת חוק שתחול על בתי"ס פרטיים וזרים. עיקריה: הפרדה בין המינים; איסור על פעילות המנוגדת ל "מסורת ולמנהגים"; איסור על שירת המנונים זרים. יצוין כי בקרב פוליטיקאים רבים וגורמים במערכת החינוך קיימת התנגדות להצעה.

אל-ג'רידה (כווית), 24.7.09

 

נאסרללה: מי שיאשים אותנו ברצח אל-חרירי יתחרט על כך

היומון אל-אח'באר המקורב לחזבאללה דיווח כי מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, איים כי כל מי שינסה להאשים את חזבאללה ברצח רפיק אל-חרירי יתחרט על כך. לדבריו, "כולם צריכים לדעת שמה שעשינו ב-7 במאי [2008, ההשתלטות המזוינת על בירות] היה רק הזזת יד [מצידנו] ובכוחנו להפוך עשרה שולחנות ולא [רק] שולחן אחד". האתר הלבנוני www.nowlebanon.com דיווח כי נאסרללה העריך שבקיץ הקרוב תהנה לבנון משקט ויציבות, אולם ישראל מחפשת עילה לפתוח במלחמה נגדה וזו צפויה להתרחש בין סוף 2009 לאביב 2010. נאסרללה אמר כי ההתנגדות מוכנה לכל הרפתקה ישראלית והזהיר כי בשונה מהמלחמה ב-2006, הפעם כל תקיפה ישראלית בצ'אחיה תוביל להתקפה על תל אביב.

אל-אח'באר (לבנון), 27.7.09, www.nowlebanon.com, 26.7.09

 

שיח' סעודי בכיר: אסונות טבע הם מאללה

השיח' צאלח בן פוזאן אל-פוזאן, חבר אגודת חכמי הדת הבכירים בסעודיה - המוסד הדתי הרשמי במדינה - אמר כי רעידות אדמה והתפרצויות הרי געש אינן תופעות טבע, אלא גזירה מאללה שנועדה להרתיע את הסוטים מדרכו ולדרבנם לציית לחוקיו.

אל-מדינה (סעודיה), 25.7.09

 

בכיר סורי: דרום לבנון הוא ליבה של סוריה

הממונה על ניהול השגרירות הסורית בלבנון, שוקי שמאט, אמר במהלך ביקור במחוז נבטיה שבדרום לבנון כי "דרום [לבנון] הוא ליבה של סוריה שכן קשרינו חמים, איתנים וגורלנו משותף". במהלך הביקור נפגש שמאט עם מושל מחוז נבטיה וראש משרד המודיעין של צבא לבנון במחוז, אל"מ מחמד שעבאן.

אל-נהאר (לבנון), 26.7.09

 

יומון הרש"פ: מצרים הגבירה את הפיקוח על המנהרות

יומון הרש"פ דיווח כי כוחות הביטחון של מצרים הגבירו את פעילותם נגד מנהרות ההברחות בגבול עזה. הם סגרו מנהרות רבות והסבו נזקים לסוחרי המנהרות.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 26.7.09

 

האיראנים, הכורדים, הסונים והשיעים רבים מי ישלוט בעיראק

אל-וטן (כווית), 25.7.09/ עלי פרזאת 

 

שה"ח הסורי: ביקשנו מארה"ב לתמוך בתיווך התורכי

שה"ח הסורי, וליד אל-מעלם, אמר לאחר פגישתו בלונדון עם שה"ח הבריטי, דיויד מיליבנד, כי סוריה ביקשה מארה"ב לתמוך בתיווך התורכי בין סוריה וישראל וציין כי סוריה עדיין סומכת על התפקיד התורכי בחידוש המו"מ העקיף שבמהלכו יגובשו הבנותו שיוביל למו"מ ישיר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.7.09

 

שה"ח הסומלי: חשש להתגברות פיגועי ההתאבדות

עבדאללה עומר, שה"ח הסומלי, התריע מפני גל פיגועי התאבדות שינסה לבצע ארגון שבאב אל-מג'אהדין כנגד מנהיגי הממשלה הזמנית וכוחות שמירת השלום של האיחוד האפריקאי. לדבריו, הארגון פנה אל פיגועי ההתאבדות וחטיפות של זרים משנוכח שלא יוכל להפיל את הממשלה באמצעים צבאיים רגילים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.7.09

 

יומון כוויתי: תפקידו של מיטשל עומד להסתיים

היומון הכוויתי אל-ג'רידה דיווח כי ג'ורג' מיטשל, שליח נשיא ארה"ב למזרח התיכון, עומד לסיים את תפקידו, לאחר שלא הצליח, למרות שפעל בצורה טובה, להניע את המו"מ לשלום. נמסר כי דניס רוס, השליח האמריקאי המיוחד לענייני המזה"ת ואיראן, ימלא את תפקידו של מיטשל בתיאום עם משה"ח האמריקאי, שמחה על ריבוי "השליחים הנשיאותיים".

אל-ג'רידה (כווית), 27.7.09

 

שגריר סוריה בוושינגטון: הסנקציות על סוריה יוסרו בהדרגה

ד"ר עמאד מצטפא, שגריר סוריה בוושינגטון, אמר כי נמסר לו רשמית על הסרת האמברגו האמריקאי על חלפים למטוסים אזרחיים וטכנולוגית מידע ותקשורת לסוריה. לדבריו, האמריקאים מבינים שסוריה היא מפתח מרכזי במזה"ת ושיפור היחסים עימה יקל על קשיי ארה"ב באזור, ולפיכך ממשל אובמה פועל להסרה הדרגתית של סעיפים בחוק הסנקציות כדי לרוקנו מתוכן, מאחר וביטולו מצריך אישור של הקונגרס. מצטפא ציין כי ארה"ב שותפה לעמדת סוריה כי בתהליך השלום יש לפעול בכל המסלולים במקביל.   

www.syria-news.com, 27.7.09

 

ישראל מנסה למחוק את הזיכרון הקולקטיבי הערבי

 

אל-ערב אל-יום (ירדן), 26.7.09/ ח'צ'יר אל-חמירי

 

מפקד משה"מ: מוסלמים בחו"ל יגיבו להתקפה עלינו

מפקד משמרות המהפכה באיראן, מוחמד ג'עפרי, הזהיר כי מוסלמים רבים החיים באירופה ובאמריקה יגיבו בחריפות אם תווקף איראן ויסבו אבידות לתוקפיה לדבריו, ישראל שכל שטחה ומתקניה הגרעיניים נמצאים בטווח הטילים של איראן לא תוכל לעמוד מול כמות עצומה של טילים שישוגרו לעברה וכל ההגנה האנטי טילית שלה ושל ארה"ב היא יותר יומרה ממציאות. ג'עפרי אמר כי האיום הפנימי על בטחון המשטר הוא החשוב ביותר והבטיח כי כוחותיו יבצעו כל פעולה כדי להגן על המשטר מפני כל איום.

אירנא, מהר, פרס טי וי (איראן), 25.7.09

 

יומון איראני: ארה"ב פועלת לכינון ממשלה סונית בעיראק

היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי ארה"ב אינה מתכוונת להסיג כוחותיה מעיראק אלא פורסת אותם מחדש נוכח כוונתה להקים ממשלה סונית פרו-אמריקאית, שתבטיח את האינטרסים שלה לטווח ארוך. לשם כך, טען היומון, מקיימת ארה"ב שיחות חשאיות עם קבוצות טרור סוניות בתיווך תורכיה ומחזקת את מפלגת הבעת'. היומון ציין כי ארה"ב מעולם לא התכוונה לאפשר לממשלה שיעית לנהל את עיראק.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 27.7.09

 

כרובי: הרציחות שמבצע המשטר באיראן גרועים ממעשי ההרג של ישראל

מיר חוסין מוסוי ומהדי כרובי בקשו מהרשויות אישור לקיים בטהראן (ב-30.7.09) טקס שקט לציון ארבעים יום לתחילת המהומות. במכתב לשר המודיעין, מחה כרובי על הפיכת מערכת המודיעין והביטחון מכשיר לדיכוי העם וטען כי מעשי ההרג הגלויים של המשטר חמורים ממעשי הרצח של ישראל המבוצעים בסתר. הוא דחה את דברי שר המודיעין שטען כי אינו מצוי בפרטי המתרחש בתחומו וטען כי בכלא אוין מופעלים עינויים נפשיים ופיזיים קשים ביותר.

אילנא, סחאם ניוז (איראן), 26.7.09; סחאם ניוז (איראן), 25.7.09

 

משבר קבינט-מג'לס באיראן

צירי מג'לס, יריבי הנשיא אחמדי נז'אד, טענו לאחר פיטורי שר המודיעין, כי ממשלתו איננה חוקית כיוון שבפיטורים אלה עבר הנשיא על מכסת השינויים בממשלה המותרת לו על פי החוקה, מבלי שיזדקק לאמון המג'לס. יצוין כי שר התרבות וההכוונה האסלאמית הודיע על התפטרותו במחאה על מינוי משאי לסגנו של אחמדי נז'אד, אך אחמדי נז'אד דחה את התפטרותו.

כיהאן, רוז, פארס, פרס טי.וי (איראן), 27.7.09

 

התפתחות הדרישות הפלסטינים מישראל: "כל הזכויות!";

 חצי מהזכויות?!"; "רבע מהזכויות?!"; "כסף למונית!" 

אל-וטן (כווית), 26.7.09/ עלי פרזאת