המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 2.7.2009
2/7/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 2.7.2009

 

בתקציר: מקורות אמריקאיים: נמשיך בדיאלוג עם איראן * "אילאף": פסגה סעודית-סורית-לבנונית ב-16.7.09 * כוח ימי מפרצי ללוחמה בפיראטים * איראן: התקפות על המערב ועל CNN * סעודיה מקימה גדר גבול הגדולה באזור * דיווח ברוסיה: בעיה פיננסית בבניית הכור בבושהר * שר סורי: יחסינו עם מצרים עמוקים

 

מחאות איראניות נגד ביקור פרס באזרביג'אן ובקזחסטן

המשלחת האיראנית לוועידה הבין דתית באסטנה, בירת קזחסטן, עזבה את אולם הכינוסים (1.7.09) בעת נאומו של נשיא ישראל, שמעון פרס; איראן החזירה את שגרירה בבאקו (29.6.09) לטהראן, בתגובה לביקור משלחת ישראלית בראשות פרס באזרביג'אן. באקו דחתה דרישה של צירי מג'לס איראניים לבטל את הביקור.  

פארס (איראן), 1.7.09; איסנא (איראן), 29.6.09; אתר המג'לס (איראן), 23.6.09

 

מקורות אמריקאיים: נמשיך בדיאלוג עם איראן

מקורות אמריקאים מסרו ליומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט כי ממשל אובמה עתיד להמשיך במאמציו לפתוח בדיאלוג עם איראן למרות האירועים שהיו בה בעקבות הבחירות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 30.6.09

 

המצב בסומאליה

  

אל-חיאת (לונדון), 29.6.09/ חביב חדאד 

 

איראן: התקפות על המערב ועל CNN

בנאום (27.6.09) בפני חברי הרשות השופטת באיראן, הודיע הנשיא אחמדי-נז'אד כי ארצו תביא את ראשי ארה"ב ומדינות אירופה לביה"ד הבינ"ל בשל התערבותם בנעשה באיראן; עורך היומון האיראני כיהאן, חוסין שריעתמדארי, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, טען ששגרירות בריטניה באיראן היא קן מרגלים ותהה מדוע אין שלטונות איראן סוגרים אותה כפי שנעשה עם השגרירות האמריקאית בטהראן ב-1979; בנאום באלג'יר טען יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני כי רשת ה-CNN שילמה כסף וחילקה טלפונים ניידים לאזרחים איראניים כדי שיבכו מול מצלמותיה וייצרו  מצג שווא של לחץ וכפייה באיראן. 

כיהאן (איראן), 30.6.09; אילנא (איראן), 29.6.09; איסנא (איראן), 27.6.09

 

כוח ימי מפרצי ללוחמה בפיראטים

בפגישה שנערכה (29.6.09) בריאצ', החליטו מנהיגי מדינות המפרץ והים האדום להרכיב כוח ימי משותף למלחמה בפיראטים בחופי סומאליה. הכוח הימי יורכב מהמדינות: סעודיה, כווית, בחריין, קטר, איחוד האמירויות הערביות, עמאן, מצרים, ירדן, סודאן, תימן וג'יבוטי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 30.6.09

 

סעודיה ממליצה לאנשים בסיכון לדחות את החג'

שר הבריאות הסעודי המליץ לזקנים, לחולים, לילדים ולנשים בהריון לדחות את החג' לשנה הבאה ולהתחסן מפני שפעת החזירים לפני שהם מגיעים לסעודיה, כדי למנוע את התפשטות המחלה.

אל-ת'ורה (סוריה), 1.7.09    

 

יונת השלום הישראלית

אל-ראיה (קטר), 29.6.09/ אמייה ג'וחא

 

"אילאף": פסגה סעודית-סורית-לבנונית ב-16.7.09

האתר הליברלי אילאף דיווח על פגישה שתתקיים בדמשק (16.7.09) בין מלך סעודיה עבדאללה, נשיא לבנון, מישל סלימאן ונשיא סוריה, בשאר אל-אסד, וציין כי המפגש יתאפשר לאחר מאמצי תיווך סעודיים, שנתמכו ע"י משלחת צרפתית בראשות מזכ"ל הנשיאות, קלוד גיאן, שביקרה השבוע בדמשק. על פי הדיווח, ייפגשו בנפרד רה"מ הלבנוני המיועד, סעד אל-חרירי והנשיא אסד, ואולם פגישה זו תתקיים רק לאחר שתורכב הממשלה הלבנונית, דבר שיתבע מכוחות ה-8 במרץ (האופוזיציה) לעשות ויתורים בנושא נשק ההתנגדות וזכות הווטו בממשלה. היומון הסעודי הממסדי אל-ריאצ' ציין אף הוא את אפשרות קיומה של פגישה כזו. היומון אל-קדס אל-ערבי ציין כי ההסכמות בין צרפת לסוריה בנושא לבנון גדולות מההבנות בין סעודיה לסוריה ותלה זאת ביחס הנוקשה של סעודיה לחזבאללה.

אל-ריאצ' (סעודיה), 2.7.09; אל-קדס אל-ערבי (לונדון), www.elaph.com, 1.7.09

 

רמטכ"ל איראן: על האיחוד האירופי להתנצל בפנינו

הרמטכ"ל האיראני, חסן פירוזאבאדי, דרש מה"הברית הפוליטית-כלכלית המובסת", האיחוד האירופי, להתנצל בפני איראן על התערבותה בענייניה, ולא, היא תיפסל לדיאלוג עם איראן.

פארס (איראן), 1.7.09

 

ארגון אופוזיציה איראני: הרגנו 17 חיילי משמרות המהפכה

ארגון האופוזיציה הסוני-בלוצ'י ג'נדאללה, הפועל נגד המשטר האיראני, טען כי הרג 17 מחיילי משמרות המהפכה בקרב באיראנשהר שבמחוז סיסתאן-בלוצ'יסטאן (דרום מזרח איראן). יצוין כי 13 מפעילי הארגון, שהוסגרו לאיראן ע"י פקיסטן, עומדים כעת לדין באיראן בגין פעילות נגד המשטר.

פארס (איראן), 1.7.09; אתר ג'נדאללה, 30.6.09

 

סעודיה מקימה את גדר הגבול הגדולה באזור

סעודיה הודיעה על הקמת גדר ביטחונית לאורך גבולותיה, הגדולה מסוגה באזור, שתגובה במערך בקרה ושליטה על הגבולות הימיים והאוויריים. הפרויקט יבוצע בידי חברתEADS  הצרפתית, וייארך חמש שנים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.7.09

 

סוריה: עונש מינימום לרצח בגין חילול כבוד המשפחה

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, פרסם צו הקובע עונש מינימום של שנתיים מאסר על רצח בגין חילול כבוד המשפחה, וביטל את סעיף 548 לחוק העונשין, הפוטר מעונש על מעשה רצח כזה.

אל-ת'ורה (סוריה), 2.7.09    

 

אחמדי-נז'אד: הבחירותניצחון לחזית האנטי-אימפריאליסטית

בפגישה עם שר הנפט של ונצואלה, אמר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, כי הבחירות בארצו הן "ניצחון גדול של החזית האנטי-אימפריליסטית" וכי מעמדה של איראן התחזק וביכולתה לטפל מעתה בסוגיות העולמיות בנחישות גדולה מבעבר. לדבריו, איראן וונצואלה יעמדו זו לצד זו עד לניצחון הסופי.

איסנא (איראן), 1.7.09

 

ח'אתמי: במהומות באיראן היו עשרות הרוגים

בפגישה עם משפחות עצורי המהומות, אמר נשיא איראן לשעבר, מחמד ח'אתמי, כי ניצחון אחמדי-נז'אד בבחירות הוא הפיכת קטיפה נגד העם ונגד צביונו הרפובליקני של המשטר, והדגיש כי המחאה תימשך בדרכים אחרות. הוא טען כי במהומות היו עשרות הרוגים וכי המפגינים לא ביקשו להפיל את המשטר אלא לשנות את מדיניותו. לדבריו, חוסר האמון של הציבור במשטר יגדל והדיכוי משחק לידי אויבי המשטר.

Parlemannews.com (איראן), 1.7.09 

 

דיווח ברוסיה: בעיה פיננסית מעכבת בניית הכור בבושהר

חברת אטומסטרואיאקספורט הרוסית, הבונה את הכור בבושהר, הודיעה כי בשל בעיות כספיות מתעכבת השלמת היחידה הראשונה של הכור. סוכנות איסנא טענה מפי מומחים כי אפשר והחברה תשלים את עבודתה בכור ותודיע על כך רק עם סיום הפרויקט.

איסנא (איראן), 1.7.09

 

תחילת הנסיגה האמריקאית מעיראק

אל-אקתצאדיה (סעודיה), 1.7.09/ פהד אל-ח'מאיסי

 

שר ההסברה הסורי: יחסי מצרים-סוריה עמוקים

בראיון ליומון הממסדי המצרי אל-אהראם אמר שר ההסברה הסורי, מחסן בלאל, כי היחסים בין מצרים וסוריה  עמוקים  וכי האחדות המצרית-סורית והאחדות הערבית הן הדרך היחידה להתמודד עם האיומים הישראליים.

אל-אהראם (מצרים), 2.7.09