המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 18.6.2009
18/6/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 18.6.2009

 

בתקציר: דיווחים על המהומות באיראן * מובארכ: לא נתפשר בנושא זכות השיבה *  מקור סורי רשמי: נתניהו ביטא עמדה גזענית * הרש"פ חנכה אתר אינטרנט בעברית * הנייה: נתמוך בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67 * מופתי סעודי: להרוג את אחמדי-נז'אד * מצרים איימה בהפסקת התיווך במשבר הפלסטיני

 

מקור סורי רשמי: נתניהו ביטא בנאומו עמדה גזענית

מקור סורי רשמי אמר בתגובה לנאום רה"מ נתניהו כי אין רצון אמיתי ישראלי להגיע לשלום באזור. לדבריו, בהדגשת יהדותה של ישראל ובשלילת זכות השיבה ביטא נתניהו עמדה גזענית השוללת את זכויותיו הלגיטימיות של העם הפלסטיני. המקור קרא לקהילה הבינלאומית ובמיוחד לארה"ב לחייב את ישראל לעצור את ההתנחלות ואת ייהוד ירושלים וליישם את ההחלטות הבינלאומיות ועקרונות השלום הצודק והכולל.

www.sana.sy, 16.6.09 

 

מובארכ: מצרים תדחה תביעה לוותר על זכות השיבה

נשיא מצרים חוסני מובארכ, אמר כי קריאתו של בנימין נתניהו, להכיר בישראל כמדינה יהודית, מסבכת את המצב ומכשילה את ההזדמנות לשלום. לדבריו, מצרים לא תיענה לדרישה להסיר את נושא זכות השיבה מיוזמת השלום הערבית.

אל-אהראם (מצרים), 16.6.09    

 

נאום נתניהו

אל-ע'ד (ירדן); אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 16.6.09/ עמאד חג'אג'

 

הרש"פ חנכה אתר אינטרנט בעברית

סוכנות הידיעות הפלסטינית (ופא) חנכה ב-16 ביוני 2009 אתר אינטרנט בעברית, המיועד לדעת הקהל בישראל. יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר בטקס השקת האתר, כי מטרתו להציג בפני הישראלים בצורה כנה, מקצועית ואובייקטיבית את שאיפות העם הפלסטיני לחיים בכבוד ובחירות, במדינה עצמאית וריבונית לצד ישראל, כדי להגשים חלום של שלום, רווחה וביטחון.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 17.6.09

 

חוליות של פלגים פלסטיניים: נחסל את רוצחי אנשי ההתנגדות

חמש זרועות צבאיות של פלגים פלסטיניים ובהן "עז אל-דין אל-קסאם" (חמאס), "גדודי חללי אל-אקצא" (פת"ח), ו"סראיא אל-קדס" (ג'יהאד אסלאמי) הודיעו כי הקימו קבוצות חמושות משותפות ברחבי הגדמ"ע שמשימתן היא לרדוף את רוצחי אנשי ההתנגדות ולחסלם.

 www.palestine-info.info 16.6.09

 

מצרים איימה על חמאס בהפסקת התיווך במשבר הפלסטיני

מקורות פלסטיניים מסרו כי ראש המודיעין המצרי, עומר סולימאן, הזהיר את ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של החמאס, כי אם לא תיפתר המחלוקת בין חמאס לפת"ח עד סוף חודש זה, תפרוש מצרים מתפקידה כמתווכת.

www.nowlebanon.com,   18.6.09

 

תכנית נתניהו לשלום

פלסטין (רש"פ), 17.6.09/ עלאא' אל-לקטה

 

הנייה: נתמוך בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67

ראש ממשל חמאס בעזה, אסמאעיל הנייה, אמר במסיבת עיתונאים עם ג'ימי קרטר, נשיא ארה"ב לשעבר, כי אם תוצג תכנית אמיתית לפתרון הבעיה הפלסטינית על בסיס של מדינה בגבולות ה-4.6.1967, בריבונות מלאה ועם כל הזכויות, "נקדם זאת בברכה ונתמוך בהגשמת החלום הלאומי הפלסטיני להקים מדינה עצמאית שבירתה ירושלים."

www.palestine-info.info 16.6.09

 

מצרים: הוחלף יו"ר מועצת המנהלים של "אל-אהראם"

הפרלמנט המצרי אישר את מינויו של ראש מרכז אל-אהראם למחקרים אסטרטגיים, ד"ר עבד אל-מונעם סעיד, ליו"ר מועצת המנהלים של מוסד אל-אהראם. סעיד יחליף בתפקיד את מרסי עטאללה, הפורש לגמלאות, והוא יכהן בו במשך ארבע שנים. מוסד אל אהראם אחראי – לצד המרכז למחקרים - להוצאת שורה של יומונים ושבועונים חשובים, בהם היומון אל-אהראם והשבועון אל אהראם, בערבית ובאנגלית. 

אל-אהראם (מצרים), 17.6.09

 

סולטן עומאן יבקר באיראן בסוף החודש

סולטאן עומאן, קאבוס בן סעיד, הודיע (16.6.09) כי יבוא בסוף החודש לאיראן, לביקור ראשון מאז נבחר אחמדי-נז'אד לנשיא (2005). לשכת הסולטאן מסרה כי הביקור נועד להדק את היחסים בין עומאן לאיראן.

אל-חיאת (לונדון), 17.6.09 

 

המהומות באיראן / תקציר מיוחד

מוסוי: מוכן לשלם כל מחיר במאבק על ערכי האומה

בהפגנת המונים בטהראן (15.6.09) קרא מיר חוסין מוסוי לתומכיו לשמור על החוק במסגרת הגנתם על "זכויותיהם הנרמסות" ואמר כי הוא נכון לשלם כל מחיר במאבק על ערכי האומה. לדבריו, הוא פנה ל"מועצת המפקחים", שתבדוק את החריגות בבחירות, אך אין לו תקוות בתוצאות הבדיקה משום שכמה מחברי המועצה תומכים  באחמדי-נז'אד. בגילוי דעת שפרסם (14.6.09), הביע מוסוי נאמנות לשלטון חכם ההלכה והזהיר כי קבלת תוצאות הבחירות פירושה כניעה לעריצות ולדיקטטורה. יצוין כי בתגובה לחסימת אתרי אינטרנט התומכים במיר חוסין מוסוי על ידי הממשלה, חסמו (15.6.09) תומכי מוסוי אתרי אינטרנט ממשלתיים.

קלם ניוז (איראן), 15.6.09; ג'ומהורית (איראן), 14.6.09

 

כרזה של תומכי מוסוי באתר אל-ערביה: היכן [אבדה] הצבעתי

 

 

ויכוח בתקשורת על אמינות תוצאות הבחירות

אתר רשת הטלוויזיה הסעודית אל-ערביה דיווח (15.6.09) מטהראן, בהסתמך על הדלפה ממנגנון ספירת הקולות במשרד הפנים האיראני, כי המנצח האמיתי בבחירות הוא מיר חוסין מוסוי שזכה ב-21 מליון קולות (57%). לפי הדיווח, משרד הפנים זייף את התוצאות באמצעות תוכנת מחשב והכין אותן לפרסום מראש; סוכנות הידיעות האיראנית אירנא האשימה את ערוץ ה-BBC בפרסית בליבוי המהומות באיראן ע"י דיווחים מגמתיים; אתר האינטרנט האיראני תאבנאק, המזוהה עם מוחסין רזאי, האשים את סוכנות אירנא, התומכת באחמדי-נז'אד, בפרסום תוצאות הצבעה שקריות בערי הבית של המתמודדים כדי ליצור מצג שווא, לפיו יריבי הנשיא לא השיגו רוב במגרשיהם הביתיים. לדברי תאבנאק, השקרים נחשפו עם פרסום התוצאות הרשמיות.

www.alarabiya.net,  אירנא (איראן), תאבנאק (איראן), 15.6.09

 

אחמדי-נז'אד חרד מפני גורל דומה לגורלו של השאה הפרסי

אל-וטן (סעודיה), 17.6.09/ ג'יהאד עוורתאני 

 

בסיג' הסטודנטים נגד המפגינים; משה"ח נגד התערבות אירופית

במכתב למנהיג העליון של איראן ח'אמנאי, הודיעו ארגוני בסיג' הסטודנטים מאוניברסיטאות שונות באיראן כי המצב הנוכחי הוא של "שקט שלפני הסערה", ואם יורה להם, "הם יהפכו את עולמם [של המפגינים] לגיהינום", כולל נכונות למסירת נפש (שהאדה); אתר האינטרנט ח'בר און ליין, המזוהה עם יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, דיווח שתומכי אחמדי-נז'אד הפגינו (15.6.09) בקום נגד האשמי רפסנג'אני, יריבו הפוליטי העיקרי של הנשיא; משרד החוץ האיראני נזף (16.6.09) בשגרירי צרפת ובריטניה ובנציג צ'כיה (הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי), במחאה על התערבותו "החצופה" של האיחוד האירופי בענייני הפנים של איראן, סביב תוצאות הבחירות והמהומות שהיו בעקבותיהן.

טהראן טיימס (איראן), איראן (איראן), 17.6.09; אילנא, איסנא (איראן), 16.6.09; ח'בראוןליין (איראן), 16.6.09

מלחמת תגובות בין נאסרללה ל"כוחות ה-14 במרץ" ביחס לבחירות

המזכירות הכללית של "כוחות ה-14 במרץ" בלבנון שיבחה את אומץ ליבו ודבקותו בחירות של העם האיראני והביעה תקווה שהיציבות והמתינות יחליפו באיראן את הקיצוניות ואת מדיניות התערבות בעניינים הפנימיים של לבנון ומדינות ערביות אחרות. בתגובה קרא מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, ל"כוחות ה-14 במרץ" לחדול מלעסוק בבחירות באיראן, עניין שהם אינם מבינים בו. כן דרש מהם לא לצאת נגד עקרון "שלטון חכם ההלכה", נושא המהווה חלק מאמונתם של השיעים בלבנון. לדבריו, המפגינים באיראן הם אויבי המשטר והעולם לא יעמוד כנגד רצונם של ארבעים מיליון בוחרים איראנים. הוא העריך שאיראן תעבור את המשבר בקלות.

www.moqawama.org , אל-מסתקבל (לבנון), 18.6.09

 

איראן מפולגת

אל-חיאת (לונדון), 18.6.09/ חביב חדאד