המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.6.2009
15/6/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.6.2009

 

בתקציר: נאסרללה: הבחירות באיראן - מחזה גבורה מרהיב * חמאס: מדיניותו של אחמדי-נז'אד - ניצחה * תגובות שליליות ברש"פ לנאום נתניהו * סגן שה"ח הסורי: אנו מרוצים מהבחירות בלבנון * התנאים של מצרים לנורמליזציה ערבית עם לישראל * נשיא לבנון: ההתנגדות תימשך עד לביטול הכיבוש הישראלי

 

תגובות שליליות ברש"פ לנאום נתניהו

אישים פלסטיניים מן הרש"פ ומפלגים שונים הביעו אכזבה מנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו וטענו כי הייתה בו הונאה והוא אינו משרת את השלום. חמאס קראה לרש"פ להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל וביקשה ממדינות ערב לבצע הערכה מחודשת של יוזמת השלום הערבית.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ) 15.6.09, www.palestine-info.info 14.6.09

 

הוועידה הכללית של הפת"ח תתכנס בשטחי הרש"פ

אחמד קריע (אבו עלאא'), מראשי הרש"פ, הודיע כי הוועידה הכללית של הפת"ח, שלא התכנסה כבר עשרים שנה, תתכנס ב-4 באוגוסט בשטחי הרש"פ. כינוס הוועידה בשטחי הרש"פ הוא הישג ליו"ר אבו-מאזן, לאחר שנדחתה דרישת מתנגדיו לקיימה בחו"ל.

אל-איאם (רש"פ), 15.6.09

 

השלום של אובמה וההתנחלויות של נתניהו מתנגשים

איראן דיילי (איראן), 14.6.09/ מחמד עלי רג'בי

 

התנאים של מצרים לנורמליזציה ערבית עם לישראל

מצרים הציבה שני תנאים, כמענה לדרישתו של השליח האמריקאי למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, לפעול לנרמול יחסי מדינות ערב עם ישראל: הקפאת ההתנחלויות; השבת היחסים הביטחוניים עם הרש"פ (בשטחי A) לאלה שהיו ערב אינתיפאדת אל-אקצא (28.9.00). במקביל, דחתה הרש"פ את הצעתו של הנשיא שמעון פרס, להקים מדינה פלסטינית בגבולות זמניים כהקדמה לפתרון הקבע, בטענה שהדבר יביא לדחיית פתרון שתי המדינות.

אל-חיאת (לונדון), 12.6.09

 

נאסרללה: הבחירות באיראן - מחזה גבורה מרהיב
ארגון חזבאללה שיגר הודעת ברכה למנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, לעם ולממשלה האיראנים על הבחירות שהתקיימו בחירות ובסדר, כמקובל בדמוקרטיה הטהורה ביותר בעולם. מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, בירך את ח'אמנאי על "מחזה הגבורה המרהיב" שהפגין העם האיראני שחידש את אמונו במשטר, בערכים ובעקרונות של המהפכה האסלאמית, ואשר שימח את לבבות כל המדוכאים ולוחמי הג'יהאד. באגרתו לאחמדי-נז'אד כתב נאסרללה כי בחירתו לכהונה שנייה מעידה על האמון הגדול והאהבה הגדולה של העם אליו.
www.moqawama.org, 13.6.09, 15.6.09

 

סגן שה"ח הסורי: אנו מרוצים מהבחירות בלבנון

סגן שר החוץ הסורי, פיצל אל-מקדאד, אמר בהרצאה בדמשק (11.6.09) כי הבחירות לפרלמנט הלבנוני הן עניין לבנוני פנימי, וסוריה מרוצה מהן היות והן התקיימו באווירה של יציבות במדינה. לדבריו, סוריה מוכנה לסייע ללבנון להשיג אחדות, יציבות ושגשוג ואופי היחסים בין שתי המדינות ייקבע עפ"י העמדה שתאמץ ממשלת לבנון החדשה כלפי התנגדות הלבנונית ועפ"י רמת מחויבותה לשיתוף פעולה עם סוריה.

אל-ת'ורה (סוריה), אל-ספיר (לבנון), 12.6.09      

 

נצחונו של אחמדי-נז'אד בבחירות באיראן

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 14.6.09/ מחמד סבאענה

 

אסד בירך את אחמדי-נז'אד; חמאס: מדיניותו של אחמדי-נז'אד - ניצחה

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, שלח איגרת ברכה לנשיא איראן, אחמדי נג'אד לרגל בחירתו מחדש לנשיא איראן. אסד הביע את ביטחונו בהמשך הידוק יחסי הידידות ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות, הפועלות להשגת שלום צודק וכולל באזור ובעולם כולו. תנועת החמאס טענה כי ניצחון אחמדי-נז'אד מעיד על הצלחת ההנהגה האיראנית לשמור על האינטרסים של העם ולהגן עליו ושיבחה את איראן על תמיכתה בפלסטינים.

אל-ת'ורה (סוריה), 14.6.2009;  www.palestine-info.info  13.6.09

 

ארה"ב מתאמצת לשווא להציג לאל-בראדעי

את הסטייה האיראנית בתכנית הגרעין שלה

איראן דיילי (איראן), 11.6.09/ מחמד עלי רג'בי

 

נשיא לבנון: ההתנגדות תימשך עד לביטול הכיבוש הישראלי

נשיא לבנון, מישל סולימאן, אמר בפגישתו (12.6.09) עם השליח האמריקאי למזה"ת, ג'ורג' מיטשל,

כי ההתנגדות הלבנונית היא אשר שחררה את אדמות לבנון הכבושות מידי ישראל וההתנגדות תימשך כל עוד אדמות לבנוניות נמצאות תחת כיבוש ישראלי.

אל-ספיר (לבנון), 13.6.09

 

איראן: גל חסימות של אתרי אינטרנט תומכי מוסוי

בתגובה למהומות האלימות שפרצו במחאה על זיופים בבחירות, ובמסגרת המאמץ למנוע את התרחבותן, חסם המשטר באיראן אתרי אינטרנט רבים התומכים במיר חוסין מוסוי, ובהם: אפתאב ניוז, אינדה ניוז, יארי ניוז, שהאב ניוז, ג'ומהוריית, אנתח'אב ניוז, קלם ניוז, נו רוז ניוז. נחסמו גם האתרים פייסבוק ויו טיוב.

תאבנאק, רוז,  פארארו (איראן), 14.6.09

 

לחץ אמריקאי על ישראל

פלסטין (רש"פ), 13.6.09/ עלאא' אל-לקטה

 

מצרים: הוקצו 64 מושבים לנשים בפרלמנט

מועצת השורא במצרים אישרה (13.6.09) סופית את התיקון לחוק מועצת העם, בדבר הקצאת 64 מושבים לנשים [מתוך 508]. החוק ייכנס לתוקף בבחירות הקרובות לפרלמנט ויהיה תקף למשך שתי קדנציות, בהנחה שלא תקופה זאת לא יהיה עוד צורך באפליה מתקנת. יו"ר מועצת השורא, צפות אל-שריף, אמר כי זהו יום היסטורי בתהליך הדמוקרטיה והרפורמה הפוליטית במצרים.

אל-אהראם, אל-גומהוריה (מצרים), 14.6.09    

 

סעודיה: אלפי משאיות מעוכבות בגלל מתיחות עם האמירויות

אלפי משאיות מאיחוד האמירויות מעוכבות במעברי הגבול לסעודיה המוצא היבשתי היחיד של איחוד האמירויות - בשל הגברת הפיקוח הסעודי על  כניסת משאיות מן האמירויות למדינה. נמסר כי העיכובים הם תגובה סעודית לסירובה של איחוד האמירויות להצטרף למטבע מאוחד של מדינות המפרץ ולקביעת ריאצ' כמקום מושבו של הבנק המפרצי המשותף. משגרירות סעודיה באמירויות נמסר שהעיכוב נובע מסיבה מנהלתית הקשורה לענייני רישוי. רשויות המכס של המדינות צפויות לדון במשבר בסוף שבוע זה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 12.6.2009