המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.6.2009
11/6/2009

 

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.6.2009

 

בתקציר: דיווח: הבנות בין סוריה לסעודיה בנושא לבנון * תאומים מדיניים בין קהיר לדמשק *  ניסיון תיווך ירדני בין קטר למצרים * שבועון איראני: נאום אובמה - אותו תוכן בלחן שונה * סעודיה: תכנית להכשרת דרשני מסגדים * הערכות בלבנון : סעד אל-חרירי - ראש הממשלה הבא * חזבאללה: ארה"ב מתערבת בלבנון

 

דיווח: הבנות בין סוריה לסעודיה בנושא לבנון

היומון הסעודי אל-חיאת והיומון הלבנוני הפרו-סורי אל-ספיר דיווחו על המשך התיאום בין סוריה לסעודיה בנושא לבנון ועל חיזוק הבנות שהושגו ביניהן ערב הבחירות לפרלמנט הלבנוני, לפיהן  סוריה לא תתערב בבחירות, כפי שאכן עשתה. לדברי שני היומונים, ההבנות הללו אפשרו גם את ההתקרבות האחרונה בין סוריה למצרים. במסגרת אותן הבנות, הקואליציה הלבנונית, בראשות סעד אל-חרירי, לא תדון בנשק החזבאללה ותאפשר את המשך ההתנגדות, כשבתמורה יוענק ל"כוחות ה-14 במרץ" חופש פעולה בתחומי הכלכלה במדינה. היומון אל-ספיר ציטט גורם שביקר לאחרונה בסעודיה והציג אפשרות שסוריה וסעודיה יחלקו ביניהן את ההשפעה בלבנון ואילו היומון אל-חיאת דיווח כי בתום הבחירות בלבנון, הדגיש הנשיא אסד בפני המלך הסעודי עבדאללה, כי סוריה עמדה בכל התחייבויותיה והצדדים שבו והדגישו את ההבנות ביניהם.

אל-חיאת (לונדון),  אל-ספיר (לבנון), 10.6.09

 

אחמדי-נז'אד מנסה לחסום בגופו את "השינוי"

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.6.09/ אמג'ד רסמי 

 

מקורות סוריים: בכיר מצרי יבוא לדמשק לתיאום עמדות

מקורות סוריים מסרו ליומון אל-ח'ליג' כי בדמשק יש הכנות לבואה של אישיות מצרית בדרג גבוה ביותר, כדי לתאם עמדות בין סוריה ומצרים בנושא הפיוס הפנים פלסטיני והחייאת תהליך השלום.

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 10.6.09 

 

דיווח באיראן: תכנית לפברק ידיעה על ניסיון התנקשות באחמדי-נז'אד

אתר האינטרנט האיראני אינדה ניוז דיווח כי תומכי אחמדי-נז'אד מבקשים להעלות את הפופולאריות שלו בקרב המצביעים באמצעות פברוק ידיעה לפיה הוא ניצל בנס מניסיון התנקשות של המאפיה הפועלת נגדו.

אינדה ניוז (איראן), 10.6.09

 

מקורות צרפתיים: אין לתת לאופוזיציה בלבנון "שליש חוסם"

מקורות צרפתיים בכירים אמרו ליומון אל-שרק אל-אוסט כי כעת, לאחר הבחירות לפרלמנט הלבנוני, אין מקום לדרישת האופוזיציה ליהנות מ'שליש חוסם' בממשלה שתקום. לדברי היומון, ערב הבחירות אמר שה"ח של  איראן, מנוצ'הר מותכי, לבכירים צרפתיים בפריז, כי חזבאללה יזכה בהן וכדאי לצרפת להמר על הסוס הנכון.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.6.09

 

ניסיון תיווך ירדני בין קטר למצרים

בפגישה שקיים (7.6.09) בעמאן עם עבדאללה מלך ירדן, ביקש ממנו אמיר קטר, חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני, לקחת חלק בפתרון הסכסוכים הערביים באזור ולסייע בשיפור היחסים בין קטר למצרים. בתגובה לבקשת האמיר, יצא מלך ירדן למצרים, לפגישה עם הנשיא מובארכ, אך זה הגיב באדישות לניסיון התיווך הירדני.

www.elaph.com, 8.6.09

 

תוצאות הבחירות בלבנון – ניצחון לדמוקרטיה

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 9.6.09/ עבדאללה מחרקי 

 

נאסרללה: מקבלים את תוצאות הבחירות

בתגובה לניצחון "כוחות ה-14 במרץ" בבחירות לפרלמנט הלבנוני, אמר מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, כי האופוזיציה מקבלת את תוצאות הבחירות "ברוח ספורטיבית ודמוקרטית", אף כי במערכת הבחירות נתגלו בעיות כגון, סכומי כסף אדירים שנשפכו, הסתה עדתית וגזענית והתערבות של גורמים חיצוניים. לדבריו, מראהו של השלב הבא בלבנון תלוי ב"כוחות ה-14 במרץ", בתכנית שיאמצו וביכולתם ללמוד מניסיון העבר מבלי לחזור על שגיאותיהם. עוד אמר כי הרוב הפרלמנטארי בלבנון לא משקף בהכרח את הרוב העממי.

www.moqawama.org, 9.6.09

 

שבועון איראני על נאום אובמה: אותו תוכן בלחן שונה

מאמר בשבועון משמרות המהפכה צבחצאדק, טען כי בנאומו בקהיר חזר הנשיא אובמה על העמדות הידועות של ארה"ב והמערב כלפי ישראל בלחן חדש: הוא תמך בכיבוש פלסטין, הדגיש את עצמת יחסיו עם ישראל; קרא לחיסול תנועות ההתנגדות- אותן כינה אלימות - ולהכרה בישראל כמדינה יהודית, הגם שהציע פתרון של שתי מדינות לשני עמים למשבר בפלסטין. המאמר טען כי הסנקציות וההגבלות שמטיל המערב נגד איראן סותרות את הכרתו של אובמה בזכותה של איראן להתגרען וכי ארה"ב עודה ניצבת מאחורי פעילות ארגוני אופוזיציה איראנים רבים ומעודדת קיצונים סלפים באזור.

צבחצאדק (איראן), 8.6.09

 

אחמדי-נז'אד: המהפכה האסלאמית היא חסרת גבולות

בנאום לרגל יום השנה למותו (3.6.89) של מייסד המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'ומיני, אמר נשיא איראן אחמדי נז'אד, כי למהפכה האסלאמית אין גבולות ואין לתחום אותה לשטחה של איראן בלבד. לדבריו, המשטרים הקפיטליסטים, הליברל-דמוקרטים והיהירים הגיעו לקיצם ובמקומם הפציע משטר הממלא את הוראות הנביאים האלוהיים.את השואה כינה "התרמית ההיסטורית הגדולה".

איסנא (איראן), 5.6.09

 

משעל: "תנועת החמאס - שחקנית ראשית בתהליך השלום"

אל-ג'רידה (כווית), 11.6.09/ ג'ימס   

 

מקורות ב"אל-מסתקבל": סעד אל-חרירי ראש ממשלת לבנון הבא

מקורות בזרם "אל-מסתקבל" הלבנוני, אמרו כי המועמד המוביל להרכבת ממשלת לבנון החדשה הוא חבר הפרלמנט סעד אל-חרירי. עמאר חורי חבר פרלמנט מ"כוחות ה-14 במרץ", אף העריך כי  אל-חרירי יהיה ראש הממשלה הבא. לדבריו, אין קונצנזוס סביב המשך כהונתו של יו"ר הפרלמנט הנוכחי, נביה ברי, ויש  מגעים בנושא זה בין כל הצדדים. 

אל-אהראם (מצרים), 10.6.09   

 

חזבאללה: ארה"ב מתערבת בענייני לבנון

ארגון חזבאללה גינה בחריפות את "ההתערבות הבוטה" של ארה"ב בעניינים הפנימיים של לבנון ובפרט את הצהרותיה האחרונות השבות ומגדירות את חזבאללה כארגון טרור המתנגד לדמוקרטיה.

אל-ספיר (לבנון), 10.6.09

 

בקרוב בסעודיה: תכנית להכשרת דרשני מסגדים

סגן שר המשרד הסעודי לעניינים אסלאמיים, ד"ר תופיק אל-סודירי, הכריז על תכנית הכשרה בת חמש שנים בה ייטלו חלק 15 אלף דרשני מסגדים. לדבריו, מטרת התכנית, שתצא לדרך בקרוב, לפתח את מיומנות הדרשנים בתחום ההטפה, ולדרבן אותם לעסוק בבעיות החברה הסעודית. במקביל הכריז שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, על תכנית מקיפה לשיפור תפקודה של משטרת הדת, שתחל בשבוע הבא.

אל-מדינה (סעודיה), 10.6.09; אל-חיאת (לונדון), 9.6.09

 

צפון קוריאה ואיראן טורדות את מנוחתה של ארה"ב

Syria News (סוריה), 9.6.09/ יאסר אחמד