המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 4.6.2009
4/6/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 4.6.2009

 

בתקציר: מאמר ב"אל-שרק אל-אוסט": אובמה עשוי לשנות פני המזה"ת * איש דת סעודי נגד הופעת נשים בטלוויזיה * אחמדי-נז'אד: רפסנג'אני חותר תחתי * פסק הלכה: אין לבנאם את ירושלים ולנרמל יחסים עם ישראל * סמזכ"ל חזבאללה: נמשיך בהתנגדות גם לאחר הבחירות * חילופי גברי בצמרת הביטחונית הסורית

ח'אמנאי לאובמה: סיסמאות לא יספיקו

טרם נאומו של אובמה בקהיר אמר מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, כי איראן תמשיך להתקדם עד לנקודה בה אויביה לא יעזו לאיים עליה. הוא טען כי הריכוך ברטוריקה המערבית כלפי האסלאם נובע מעמידתו האיתנה של עולם האסלאם וקרא לוושינגטון לא להסתפק בסיסמאות, אלא לנקוט במעשים שיפצו על "הגישה הלא צודקת" שהפגינה כלפי האומה האיראנית ואומות האזור. לדבריו, התכחשות ארה"ב לממשלת חמאס הנבחרת, תמיכתה המוחלטת בישראל והאשמת איראן בחתירה לנשק גרעיני היא דוגמא לגישתה המקפחת.

 אתר מנהיג איראן (איראן), 4.6.09

 

מאמר ב"אל-שרק אל-אוסט": אובמה עשוי לשנות פני המזה"ת

במאמר ב"אל-שרק אל-אוסט" השווה עבד אל-מנעם סעיד, ראש המכון למחקרים אסטרטגיים של מוסד אל-אהראם, השווה את ביקורו של אובמה במצרים (4.6.09) לביקורו של סאדאת בישראל ב-1977. וכשם שביקורו של סאדאת שינה את פני היחסים בין ישראל לערבים ואת פניו של המזה"ת כולו, כך עשוי ביקורו של אובמה לסמן התחלה חדשה ביחסים בין המערב למדינות המוסלמיות, בפרט לאחר ה-11 בספטמבר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.6.09    

 

צירי האח"ס הוזמנו לנאום אובמה ע"פ בקשת ארה"ב

היומון "אל-מצריון" דיווח כי הזמנתם של עשרה מבין צירי סיעת האחים המוסלמים בפרלמנט המצרי לנכוח בנאומו של הנשיא אובמה באוניברסיטת קהיר, נעשתה לבקשתה של שגרירת ארה"ב במצרים, מרגרט סקובי.

אל-מצריון (מצרים), 3.6.09;  http://www.egyig.com, 2.6.09

 

איראן מחיצה כלפי ביקורו של אובמה

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.6.09/ אמג'ד רסמי

 

סעודיה: אדמות יינתנו לשיעים בחינם

מושל אזור נג'ראן שבמזרח סעודיה, הנסיך משעל בן עבדאללה בן עבד אל-עזיז, דיווח כי המלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, העניק לתושבים השיעים בנג'ראן אדמות על שטח של 1188 קמ"ר. עפ"י הדיווחים, מטרת התכנית היא לחזק את הביטחון בגבול סעודיה-תימן.

סוכנות הידיעות הסעודית (31.5.09), אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 2.6.09

 

איש דת סעודי נגד הופעת נשים בטלוויזיה

איש הדת הסעודי, עבד אל-רחמן אל-בראכ, פרסם פסק הלכה האוסר על הופעת נשים בטלוויזיה, אף אם הן עוטות רעלה.

www.islamlight.net, 1.6.09 

 

סוריה: אמצעי התקשורת הפרטיים טוענים לקיפוחם

הנחייה של ר"מ סוריה, שיש להפיץ ידיעות ממשלתיות באמצעות סוכנות הידיעות הרשמית 'סאנא', עוררה את זעמם של אמצעי התקשורת הפרטיים במדינה, שטענו כי זו הבעת חוסר אמון בהם וניסיון להצר את צעדיהם. דובר הממשלה אמר שאין כוונה להגביל את אמצעי התקשורת, אלא רצון להבטיח הגעה של הידיעות ל'סאנא'.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 2.6.09  

 

אתר איראני: הבחירות באיראן ובלבנון קשורות זב"ז

אתר איראני התומך באחמדי-נז'אד טען כי הבחירות בלבנון ובאיראן קשורות זו בזו וכי ניצחון של חזבאללה  בבחירות בלבנון וניצחון של אחמדי-נז'אד בבחירות באיראן יציבו מול ארה"ב מזה"ת "חדש וגדול". האתר  הדגיש את דברי מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, בדבר נכונותה של איראן לספק נשק לארגונו.

www.irdiplomacy.ir 2.6.09

 

אחמדי-נז'אד: רפסנג'אני פעל כדי להפיל אותי

נשיא איראן אחמדי-נז'אד טען כי האשמי רפסנג'אני, מספר שתיים בהיררכיית השלטון באיראן, פעל יחד עם מלך סעודיה כדי להפילו וכי מזה שני עשורים שולטת קבוצת כוח, בכללה הנשיא לשעבר ח'אתמי, במוסדות חשובים באיראן ופועלת נגד האינטרסים שלה, תוך שת"פ עם המעצמות. הוא דרש מן המתמודדים לנשיאות לדווח על נכסיהם וקרא להחרים רכוש של מתמודדים שהעלימוהו מהמדינה, ברמזו למהדי כרובי. רפסנג'אני כבר דרש מרשות השידור האיראנית זמן אוויר, כדי להגיב ל"האשמות ולשקרים" שהטיח בו אחמדי-נז'אד.

איסנא (איראן), 2.6.09;  פארס (איראן), 4.6.09

 

אבו מאזן עדיין מחזיק במפת הדרכים

אל-ערב אל-יום (ירדן), 2.6.09/ נאצר אל-ג'עפרי

 

פסק הלכה: אין לבנאם את ירושלים ולנרמל יחסים עם ישראל

ראש התנועה האסלאמית בישראל, ראא'ד צלאח, הוציא יחד עם עשרות חכמי דת פסק הלכה האוסר לבנאם את ירושלים ולנרמל יחסים עם ישראל, משום שלדבריו, היא "מייהדת את ירושלים ופועלת להריסת מסגד אל-אקצא". צלאח הוסיף שהדיבורים על סגירת תיק הפליטים וויתור על זכות השיבה אסורים מבחינה הלכתית.

אל-קדס (ירושלים), 4.6.09

 

סמזכ"ל חזבאללה: נמשיך בהתנגדות גם לאחר הבחירות

סגן מזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם, אמר כי משמעות ניצחונה של האופוזיציה בראשות חזבאללה בבחירות לפרלמנט תהיה המשך דרך ההתנגדות לאויב הישראלי. "בפני העולם כולו אנו אומרים שנתחמש... ונשחרר את האדמה בכוח הנשק", אמר קאסם והדגיש כי לאחר ניצחון האופוזיציה בבחירות, כל העולם, כולל ארה"ב, יבוא אליה והיא תציג בפניו את רצונה מבלי להקשיב לאחרים. לדבריו, מועה"ב לא תכפה דבר על לבנון.

www.moqawama.org3.6.09, ; אל-נהאר, אל-אח'באר (לבנון), 4.6.09

 

סעודיה: אין אזהרת מסיע לסוריה

שגרירות סעודיה בדמשק הכחישה שפרסמה אזהרה לאזרחי סעודיה שלא לנסוע לסוריה. ההכחשה באה בעקבות הודעות ברשת האינטרנט, החתומות כביכול בידי השגרירות, המזהירות כי ארגוני מודיעין בסוריה חוטפים צעירים סעודים כדי להסגירם לכוחות האמריקאים, בטענה שתכננו לצאת לג'האד בעיראק.

www.alarabiya.net, 4.6.09

 

חילופי גברי בצמרת הביטחונית הסורית

עלי חביב, רמטכ"ל צבא סוריה, מונה לשר ההגנה במקומו של חסן עלי תרכמאני, שמונה לעוזר נשיא סוריה בדרגת שר. מקורות סורים מסרו כי השנה, בניגוד לשנים קודמות, נעשו חילופי הגברי בחודש יוני במקום ביולי וייתכן כי הדבר נובע מחששות ממלחמה, במיוחד לאור התמרונים הישראלים ואיומי ישראל לתקוף את איראן. המקורות צופים שאצף שוכת ימונה לרטמכ"ל במקום עלי חביב.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון),  4.6.09    

איראן: סיפוק מן ההזמנה לציון יום העצמאות האמריקאי

אתר האינטרנט האיראני אפתאב הביע הערכה להזמנתם של נציגים איראנים לחגיגות יום העצמאות האמריקאי (4.7.09) בשגרירויות ארה"ב ברחבי העולם וטען כי זהו צעד חסר תקדים, המשקף את המאמץ האמריקאי להושיט ידו לאיראן. עם זאת, קבע האתר, שהדיפלומטים האיראנים זקוקים להיתר שלטוני, טרם קיום מפגשים כאלה.

אפתאב (איראן), 3.6.09

 

הדיאלוג בין פת"ח לחמאס

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 2.6.09/ חסן אידלבי