המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש: תקציר ידיעות מהמזה"ת 1.6.2009
1/6/2009

מה חדש: תקציר ידיעות מהמזה"ת 1.6.2009

 

בתקציר: מופתי מצרים: אין לתקוף בנשק להשמדה המונית * דיווח: ח'אתמי ניצל מניסיון התנקשות * אישים ערביים: פתרון מוסכם לאזרוח הפליטים * חברי פרלמנט בירדן: לבטל את הסכם השלום * מחריפה המתיחות בין פת"ח לבין חמאס * אזרחות כבוד למרואן אל-ברע'ות'י בצרפת * חזבאללה בכוננות גבוהה

 

מופתי מצרים: אסור לתקוף בנשק להשמדה המונית

המופתי של מצרים, ד"ר עלי גומעה, הוציא פתוא הקובעת שנשק להשמדה המונית ישמש להגנה עצמית בלבד ולא לתקיפה של מדינות לא אסלאמיות. לפי הפתוא, השריעה האסלאמית אוסרת על החזקת נשק להשמדה המונית בידי אנשים פרטיים או ארגונים אסלאמיים, אלא רק בידי מדינות, לשם הרתעה.

אל-גומהוריה (מצרים), 1.6.09

 

צפון קוריאה הגרעינית חומקת מידי ארה"ב

איראן דיילי (איראן), 30.5.2009/ מוחמד עלי רג'בי

 

דיווח: ח'אתמי ניצל מניסיון התנקשות

באיראן דווח כי נשיא איראן לשעבר, מחמד ח'אתמי, ניצל מניסיון התנקשות בחייו לאחר שנתגלתה פצצה מאולתרת במטוס (.0930.5) בו אמור היה לטוס. ח'אתמי, שבא למחוז אהואז (בדרום מערב איראן) במסגרת מסע הבחירות של מקורבו, מיר חוסין מוסאוי, עיכב את חזרתו לטהראן בכמה שעות, במהלכן נמצאה הפצצה.

Middleeasttransparent.com, 1.6.09

 

אישים ערביים קוראים לפתרון מוסכם לאזרוח הפליטים     

אישים ערביים ובהם מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר, עצמת עבד אל-מג'יד, ביקשו מנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לקדם את תהליך השלום במזה"ת באמצעות היוזמה הערבית הסעודית שבמסגרתה יגובש "פיתרון מוסכם לאזרוח הפליטים [במדינות ערב] על בסיס החלטת האו"ם 194".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.6.09

 

חברי פרלמנט בירדן מציעים לבטל את הסכם השלום

עשרה חברי פרלמנט ירדניים הגישו הצעה ליו"ר הפרלמנט הירדני, עבד אל-האדי אל-מג'אלי, לבטל את הסכם השלום עם ישראל בתגובה להצעתו של חה"כ אריה אלדד לראות בירדן את המולדת הפלסטינית.

אל-דוסתור (ירדן), 1.6.09

 

אזרחות כבוד למרואן אל-ברע'ות'י בצרפת

ב-28 במאי נערך בעיר איפרי בצרפת טקס מתן אזרחות כבוד לבכיר הפת"ח הכלוא בישראל, מרואן אל-ברע'ות'י. ראש העיר, פייר ג'וזנאת, שיבח את אל-ברע'ות'י, "הלוחם שאיבד את חירותו למען חירות עמו".

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 1.6.09

 

מחריפה המתיחות בין פת"ח לבין חמאס

בעקבות העימותים האחרונים בין מנגנוני הביטחון של הרש"פ לבין פעילי חמאס אמר יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, כי מנגנוני הביטחון יכו באגרוף ברזל כל מי שיפגע באינטרס של העם הפלסטיני. בכירים בחמאס תקפו בחריפות את עבאס וטענו כי הוא ורה"מ פיאצ' אחראים לתוצאות הפשע המהווה בגידה חמורה בעם הפלסטיני וסכין בגב האומה הערבית והאסלאמית. הם אמרו כי ישקלו להשעות את הדיאלוג הפנים פלסטיני.

www.palestine-info.info 31.5.09; אל-איאם (רש"פ), 1.6.09

 

דיווח: סוריה עצרה לבנונים שנפגשו עם סעד אל-חרירי

האתר הרשמי של זרם אל-מסתקבל הלבנוני דיווח (31.5.09) כי השלטונות הסוריים עצרו עשרה לבנוניים מאזור הבקאע [בלבנון] משום שנפגשו עם יו"ר אל-מסתקבל, סעד אל-חרירי.

www.almustaqbal.org, 31.5.09

 

ארה"ב מתאמצת לשבור את כבלי "שנאת אמריקה"

בזמן שהמפתח – "הבעיה הפלסטינית" – מונח לידה 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 30.5.09/ אמג'ד רסמי  

 

יומון לבנוני: כוננות גבוהה של חזבאללה ברוב שטחי לבנון

יו"ר מועצת המנהלים של היומון הלבנוני אל-אח'באר, אבראהים אל-אמין, המקורב לחזבאללה, דיווח כי במסגרת הכוננות עליה הכריז חזבאללה לקראת תרגיל העורף של ישראל, התפרסו כבר לפני שלושה ימים (29.5.09) עשרות אלפי לוחמים של הארגון ברוב שטחי לבנון מבלי שנקבע מועד לסיום הכוננות. לדבריו, כוחות חזבאללה התפרסו בכל דרום לבנון - מדרום ומצפון לליטאני; לאורך רצועת החוף; בכל אזור הבקאע,; בהר הלבנון ובפרברי בירות. הוא ציין כי הכוננות של חזבאללה גבוהה והזהיר כי כל טעות מצד הישראלים עלולה להוביל ל"פיצוץ".

אל-אח'באר (לבנון), 1.6.09

 

איראן: תמיכה רחבה לאחמדי-נז'אד במג'לס

211 מתוך 290 צירי המג'לס באיראן הודיעו על תמיכתם באחמדי-נז'אד בבחירות לנשיאות.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 30.5.09

 

אל-אזהר מתנגד לתרגום ותעתוק הקוראן

האקדמיה למחקרים אסלאמיים באל-אזהר הביעה התנגדות לפרויקט תעתוק הקוראן לאותיות לטיניות שמטרתו להקל על המוסלמים שאינם ערבים לקרוא את הקוראן. האקדמיה גם אינה מתירה תרגום מילולי של הקוראן לשפות אחרות, אלא רק תרגום של פירושי הקוראן.

www.islamtime.net, אל-מצרי אל-יום (מצרים), 30.5.09      

 

איראן: שלושה הוצאו להורג בעקבות הפיגוע בזאהדאן

איראן הוציאה להורג (30.5.09) שלושה בלוצ'ים בטענה למעורבות בפיגוע בו נהרגו כ-25 אנשים, במסגד השיעי בזאהדאן במחוז בלוצ'יסטן (דרום מזרח איראן). במקביל מחתה איראן בפני השגריר הפקיסטני על פעילותו של הארגון הבלוצ'י-סוני ג'נדאללה, שלחבריו יוחס ביצוע הפיגוע - בפקיסטן. הארגון, הפועל נגד המשטר האיראני ולמען אוטונומיה של מחוז בלוצ'יסטן, טען בתגובה כי המוצאים להורג לא קשורים לאירוע ואיים להמשיך לפגוע בתומכי המשטר במחוז. שר הפנים האיראני טען כי ישראל וארה"ב אחראיות למעשה ו"לא שיעים או סונים". רמטכ"ל הכוחות המזוינים, חסן פירוזאבאדי, הטיל את האחריות על "הקולוניאליזם הישראלי והבריטי" וקרא לתורכמניסטן ולאזרביג'ן למנוע פתיחת שגרירויות ישראליות בשטחן, כי הן יהוו מוקד למזימות נגד עמיהן. בזאהדאן תקפו חמושים (29.5.09) גם את מטה הבחירות של אחמדי-נז'אד ופצעו שניים מחבריו. סוכנות הידיעות פארס דיווחה כי כוחות הביטחון של איראן נטרלו (30.5.09) פצצה מאולתרת במטוס של חברת קיש-אייר, שטס מאהואז, בירת מחוז ח'וזיסטאן הערבי (דרום מערב איראן) לטהראן.

פארס (איראן), 30-31.5.09 ; אירנא (איראן) 29-30.5.09; irib (איראן), ג'נדאללה, 30.5.09; מהר (איראן), 29.5.09 

המקור לתמונה: אירנא (איראן), 30.5.09

 

שופט עליון פלסטיני: זכות השיבה היא זכות דתית

השופט העליון הפלסטיני וראש המועצה העליונה למשפט הלכתי, ד"ר תיסיר אל-תמימי, אמר כי זכות השיבה של הפליטים הפלסטיניים לאדמתם ולבתיהם היא לב הבעיה הפלסטינית והיא זכות דתית, היסטורית ומשפטית, המסתמכת על דת האסלאם שקבעה כי הארץ הקדושה היא אסלאמית.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 30.5.09