המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 13.5.2009
13/5/2009

מה חדש? סיכום יומי 13.5.2009

 

בתקציר: משלחת של מועצת שתה"פ במפרץ מבקרת בכור בבושהר  * דיווח: יועצו של אובמה לענייני המזה"ת מבקר באיראן * משלחת צבאית סורית מבקרת בלבנון * מלך ירדן מזהיר מפני סבב מלחמה נוסף * מנהיג מורדי דארפור מאיים לתקוף שוב באם דרמאן * סטודנטים באיראן: אחמדי-נז'אד צריך ללכת

 

משלחת של מועצת שתה"פ במפרץ מבקרת בכור בבושהר

מנהל מועצת ההגנה הכוויתית מפני קרינה, סמיר אל-עצפור, אמר ליומון אל-חיאת, כי בשבוע שעבר ביקרה  משלחת של מדינות מועצת שתה"פ במפרץ בכור בבושהר, בליווי חברי הארגון הימי העולמי להגנה על מימי המפרץ, כדי לעמוד על הנעשה בכור. לדברי אל-עצפור, האיראנים הסבירו לחברי המשלחת על אופן העבודה בכור, וניסו להרגיעם מפני אפשרות של דליפה גרעינית וגרימת נזק למימי המפרץ.

אל-חיאת (לונדון), 13.5.09 

 

משלחת צבאית סורית מבקרת בלבנון

משלחת צבאית סורית, בראשות הרמטכ"ל עלי חביב, הגיעה לביקור בלבנון עפ"י הזמנת הרמטכ"ל הלבנוני, לראשונה מאז נסיגת הצבא הסורי מלבנון ב-2005. בפגישתו עם חברי המשלחת, שיבח נשיא לבנון, מישל סלימאן, את הקשרים האמיצים בין ארצו לבין סוריה ובין צבאות שתי המדינות, העומדות מול מזימות מפוקפקות, מול טרור ורשתות ריגול ומול האויב המשותף ישראל.

אל-מסתקבל (לבנון), 13.5.09

 

יונת השלום מבולבלת למקרא "יוזמת השלום הערבית"

פלסטין (רש"פ), 12.5.09/ עלאא' אל-לקטה

 

סטודנטים באיראן: אחמדי-נז'אד צריך ללכת

כחמישים ארגוני סטודנטים מאוניברסיטאות באיראן קראו לשים בבחירות הקרובות קץ ל"תקופת אחמדי-נז'אד השחורה", כדי למנוע החרפה במשברים הקיימים באיראן וסכנה של קריסה חברתית. הם אמרו כי מדיניות הפנים של אחמדי-נז'אד עודדה אינפלציה ודיכאה את מוקדי החברה האזרחית, והזהירו כי איראן ניצבת בפתחה של מתקפה נגדה וצפויה להחרפה של הסנקציות נגדה בשל מדיניות חוץ שגויה.

ביטאון תנועת הסטודנטים באונ' אמיר כביר בטהראן (איראן), 13.5.09

 

דיווח: יועצו של אובמה מבקר באיראן

אתר האינטרנט האיראני פארארו טען כי יועצו של אובמה לענייני המזה"ת, ולי רזא נאצר, מבקר באיראן וכי שחרור העיתונאית האמריקאית-איראנית, רוקסאנה צאברי, הושג בזכות ביקור זה. לטענת האתר, יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, ויו"ר המג'לס לשעבר, חדאד עאדל, פעלו לקידום הביקור בקרב ראשי המשטר ואלה אישרוהו ללא ידיעת אחמדי-נז'אד, ששמע על הביקור רק עם הגעת היועץ.

פארארו (איראן), 11-12.5.09

 

יומון סעודי: משמרות המהפכה פרשו טילים במפרץ

היומון הסעודי אל-וטן מסר מפי בכיר איראני שמשמרות המהפכה פרסו לאחרונה משגרים ניידים של טילי קרקע-אוויר וטילי קרקע-ים באזור המפרץ ומיצרי הורמוז, וכי הדבר נעשה בתגובה לדיווחים שהגיעו לאיראן לפיהם ארה"ב וישראל מתכוונות לתקוף בקרוב את אתרי הגרעין שלה. לדברי הבכיר, מדינות המפרץ עודכנו לגבי המהלך, שאיננו מכוון נגד כל מדינה באזור. היומון "אל-ח'ליג'" דיווח מפי מקורות איראניים כי מדובר בטילים ארוכי טווח שהוצבו בשטחים השייכים לאיראן במפרץ.

אל-וטן (סעודיה), אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 12.5.09

 

ביקורת באיראן על שחרורה של רוקסאנה צאברי

אתרים ויומונים איראניים המזוהים עם מתמודדים לבחירות לנשיאות מתחו ביקורת על החלטתו של נשיא איראן אחמדי-נז'אד לשחרר את האזרחית האיראנית-אמריקאית רוקסאנה צאברי שנאשמה בריגול למען ארה"ב. האתר תאבנאק קבל על כך שצאברי שוחררה בשעה שארה"ב מחזיקה בשלושת הדיפלומטים האיראנים שנתפסו בעיראק, בפשיטה האמריקאית על הנציגות האיראנית בארביל (צפון עיראק) בינואר 2007.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 12.5.09; תאבנאק (איראן), 11.5.09

 

איראן משחררת את העיתונאית האמריקאית

רוקסנה צאברי בד בבד עם הצבת טילים במפרץ

אל-וטן (סעודיה), 13.5.09/ ג'יהאד עוורתאני

 

מלך ירדן מזהיר מפני סבב מלחמה נוסף

עבדאללה מלך ירדן אמר במהלך ביקורו בדמשק (11.5.09) כי החלופה לשלום היא סבב נוסף של מלחמה, מוות והרס, אשר השלכותיו יורגשו מעבר למזה"ת. לדבריו, האזור התעייף מהדיבורים על תהליך להשגת השלום, ומה שנדרש הוא מו"מ ישיר שיוביל לשלום נצחי וכולל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.5.09

 

מתמודד איראני: עליית אובמה הזדמנות לאיראן

המתמודד לנשיאות איראן, מוחסין רזאי, אמר כי עליית אובמה היא הזדמנות עבור איראן, ואף אם הבטחותיו יתבררו כיומרה בלבד, על איראן לנצל הזדמנות זו מעמדת כוח כדי להבטיח את האינטרס הלאומי שלה.

עסר-י איראן (איראן), 12.5.09

 

מנהיג מורדי דארפור מאיים לתקוף שוב באם דרמאן

מנהיג ארגון מורדי דארפור "התנועה לצדק ושוויון", ח'ליל אבראהים, אמר כי למרות שהבחירה האסטרטגית של ארגונו היא לחתור לשלום, הוא לא יהסס לתקוף שוב באום דרמאן אם ממשלת סודאן לא תפסיק ללחום בדארפור. הוא קרא ליתר פלגי המורדים בחבל לקבל את מרותו, בקבעו שעליהם לבחור בין ארגונו לבין הממשלה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.5.09

 

קורבנות עזה מתחת לשטיח האדום הנפרס בפני נתניהו

 

 אל-דסתור (ירדן), 12.5.09/ ג'לאל אל-רפאעי