המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 11.5.2009
11/5/2009

מה חדש? סיכום יומי 11.5.2009

 

בתקציר: דרישה בסעודיה לפטר את האמאם של מסגד מכה * בקרוב: הסכם צרפתי-סעודי על גרעין למטרות אזרחיות *  יועצו של פיאצ': ישראל מבצעת שואה חדשה  * משרד ההקדשים המצרי: להישמר מפני הבהאים * משעל: אינני מסכים לפיתרון "שתי מדינות" *  הליע"ר הביעה תדהמה מחידוש הסנקציות על סוריה

 

שיעים בסעודיה: לפטר האמאם של מסגד מכה

163 אנשי דת ואינטלקטואלים שיעים סעודים חתמו על גילוי דעת המגנה את אמאם המסגד במכה, השיח' עאדל אל-כלבאני, שהאשים את אנשי הדת השיעים בכפירה, ודרשו מן הממשלה להעמידו לדין ולהוציא את ההאשמה בכפירה [תכפיר] אל מחוץ לחוק. בדרשת יום ו' (8.5.09) בעיר אל-קטיף, תבע חסן אל-צפאר, איש דת שיעי בולט, מן הממשלה לפטר את אל-כלבאני אם לא יתנצל בפני השיעים.

אל-קדס אל-ערבי (11.5.09)

 

בקרוב: הסכם צרפתי-סעודי על גרעין למטרות אזרחיות

שרת הכלכלה והתעשייה הצרפתית, כריסטין לאגארד, הודיעה בתום פגישתה (10.5.09) עם עבדאללה מלך סעודיה, כי צרפת וסעודיה יחתמו בקרוב על הסכם שת"פ בתחום האנרגיה הגרעינית האזרחית וכי צרפת מעוניינת להפוך את פריז למרכז בנקאות אסלאמית, שיתחרה בלונדון על הבכורה בתחום זה באירופה.

אל-שרק אל-אוסט (11.5.09)

 

יועצו של פיאצ': ישראל מבצעת שואה חדשה

עומר חילמי אל-ע'ול, יועצו של ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאצ' ובעל טור ביומון הרש"פ "אל-חיאת אל-ג'דידה", טען במאמרו כי ישראל פעלה באופן גרוע יותר מהפשיסטים והנאצים בתקופת היטלר ומוסוליני, וכי היא מבצעת שואה מדגם חדש נגד הפלסטינים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 11.5.09

 

משרד ההקדשים המצרי: להישמר מפני הבהאים

משרד ההקדשים המצרי הנחה את האימאמים להזהיר מפני הבהאים בדרשות יום שישי ובשיעורי הדת, מאחר שאמונתם מושחתת והם קשורים לציונים.

אל-מצריון (מצרים), 11.5.09

 

שינוי? אובמה מחדש את הסנקציות על סוריה

אל-דסתור (ירדן), 10.5.09/ ג'לאל אל-רפאעי

 

דיווח: איראן רוצה את המקבילה הסינית למערכת טילי S-300

לטענת סוכנות ידיעות רוסית, איראן תבקש לרכוש מסין מערכת טילי קרקע-אוויר מתקדמת FD-2000 המשלבת אלמנטים ממערכת הטילים

 S-300 של רוסיה והפטריוט האמריקאי, אם לא תצליח לרכוש את המערכת הרוסית.

פרס טי וי (איראן), 10.5.09; פארארו (איראן), 8.5.09

 

ארגון אופוזיציה איראני: המשטר מעודד מלחמות שבטים

ארגון האופוזיציה הסוני-בלוצ'י ג'נדאללה, הפועל במחוז סיסתאן-בלוצי'סטאן (דרום-מזרח איראן), טען כי משמרות המהפכה מעודדים את חימוש השבטים במחוז ומכשירים את הקרקע לתקריות דמים בין-שבטיות. הארגון הזהיר את המשטר כי מציתי תקריות כאלה ייחשבו לאויב האומה הבלוצ'ית. לדברי מפקד משטרת איראן, אסמעיל אחמדי-מוקדם, המשטר מתגבר את כוחותיו במחוז כדי להשיב את היציבות בגבולות המדינה.

אתר ג'נדאללה, 8.5.09; מהר (איראן), 7.5.09

 

הפיתוי שישכנע את ישראל להתקדם בתהליך השלום

מקורות אמריקאיים מסרו ליומון אל-ח'ליג' שארה"ב רוצה להשיג התקדמות משמעותית בתהליך השלום באזור ולשם כך יש "לפתות" את ישראל ע"י הכרה בזכות קיומה מצד כל מדינות ערב ומרבית המדינות המוסלמיות וע"י הכרה מקבילה ביוזמה הערבית. לדברי המקורות, ממשל אובמה בודק אפשרות לכנס ועידת שלום בינ"ל.

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 10.5.09

 

משעל: אינני מסכים לפיתרון "שתי מדינות"

ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, הכחיש באתר www.paltoday.com  כי הסכים לפיתרון "שתי המדינות", וציין כי תנועתו ושאר הפלגים הפלסטינים מסכימים על הקמת מדינה פלסטינית ריבונית בגבולות 67' שבירתה ירושלים, שתשלוט באופן מלא במעברי הגבול עם שכנותיה. עפ"י היומון "אל-קדס", אמר משעל  כי ההתנגדות היא זכות לגיטימית של הפלסטינים והבחירה האסטרטגית של החמאס, למען השחרור והשבת הזכויות, ואיש לא ימנע מהתנועה להתחמש.

 www.paltoday.com 9.5.09 , אל-קדס (ירושלים), 8.5.09

 

הישראלי אומר לערבי האוחז ביונת השלום של היוזמה הערבית: "אנו דורשים לשנותה"

 

אל-וטן (סעודיה), 10.5.09/ ג'יהאד עוורתאני 

 

רפורמיסט איראני: הפכנו את ארה"ב לשעיר לעזאזל

הרפורמיסט האיראני, צאדק זיבא-כלאם, תקף את נטיית המשטר להאשים את ארה"ב כל אימת שאיננו מתגבר על בעיותיו ואת התעלמותה של הטלוויזיה האיראנית ממעשיו החיוביים של הנשיא אובמה, כגון תמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית.

איראן דיפלומסי (איראן), 9.5.09

 

הליע"ר הביעה תדהמה מחידוש הסנקציות על סוריה

הליגה הערבית הביעה תדהמה מהחלטת ארה"ב לחדש את הסנקציות הכלכליות על סוריה, בעיקר משום שהדבר סותר את הציפיות שעוררו המגעים הדיפלומטיים האחרונים בין סוריה וארה"ב. עוזר מזכ"ל הליגה לענייני פלסטין, מחמד צביח, אמר כי ההחלטה אינה משרתת את תהליך השלום והיציבות באזור וכי היא נדחית מכל וכל.

אל-חיאת (לונדון), 10.5.09

 

הזמנה לאובמה לנאום במסגד אל-אזהר

המופתי של מצרים, הד"ר עלי גומעה וחכמי דת מאל-אזהר, ברכו על החלטתו של הנשיא אובמה לבקר בקהיר בחודש הבא ולשאת בה נאום לעולם הערבי והמוסלמי, וקראו לו לעשות זאת מתוך מסגד אל-אזהר. לדברי המופתי, נאום של הנשיא האמריקאי באל-אזהר יכול לעודד את תרבות הדיאלוג בין האסלאם למערב. 

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 10.5.09  

 

מה מניע את הבחירות בלבנון?

 

אל-וטן (סוריה), 10.5.09/ פארס קרהבית