המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 6.5.2009
6/5/2009

מה חדש? סיכום יומי 6.5.2009

 

בתקציר: יוזמת שלום ערבית חדשה * עיראק: לא נזדקק לסיוע לאחר נסיגת הכוחות האמריקאיים * הבחירות לפרלמנט הכורדי ב-25.7.09 * חבל כורדיסטן: ההפצצות האיראניות נמשכות * סעודיה: בת 10 התארסה לבן 26 * דיווח: האמריקאים יציעו מו"מ ישראלי-סורי במקביל למו"מ עם הפלסטינים

 

אל-קדס אל-ערבי- יוזמת שלום חדשה של מדינות ערב המתונות

מקורות פלסטיניים דיווחו ליומון אל-קדס אל-ערבי על מגעים לגיבוש יוזמת שלום חדשה של המדינות הערביות המתונות, שתבהיר ותחזק את יוזמת השלום הערבית. לדברי המקורות, המהלך נעשה בעקבות התחייבותו של עבדאללה מלך ירדן לנשיא אובמה לגבש את היוזמה, בעת ביקורו בוושינגטון. על פי היוזמה, יאוזרחו הפליטים הפלסטינים במדינות ערב, ומי שרוצה מביניהם, יותר לשוב לשטחים עליהם תוקם מדינה פלסטינית מפורזת, אך לא לשטחי 48'. עוד כוללת היוזמה חילופי שטחים בין ישראל לרש"פ, לו"ז מוגדר לנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל, הכרה במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית, בעוד שבעיר העתיקה יתנוסס דגל האו"ם. נמסר כי שליטי ירדן, מצרים והרש"פ, מגבשים את היוזמה בתיאום עם סעודיה ובהתייעצות עם סוריה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 6.5.09

 

דיווח: האמריקאים יציעו מו"מ עם סוריה במקביל למסלול הפלסטיני

מקורות דיפלומטיים אירופאים בדמשק אמרו כי עוזר שה"ח האמריקאית, ג'פרי פלטמן, ואחראי המזה"ת במועצה לביטחון לאומי, דניאל שפירו, יציעו בביקורם הקרוב בסוריה לחדש את המו"מ לשלום במסלול הסורי במקביל למסלול הפלסטיני. אם הסורים יענו בחיוב, יגיע לדמשק ג'ורג' מיטשל, שליח הנשיא האמריקאי למזה"ת. שגרירות ארה"ב בדמשק מסרה כי טרם נקבע מועד לביקור; היומון אל-וטן דיווח כי הביקור יתקיים ב-7.5.09.  

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), אל-וטן (סוריה), 6.5.09

 

מדינות המפרץ: התקרבות ארה"ב לאיראן - לא על חשבוננו

מזכ"ל מועצת שתה"פ במפרץ, עבד אל-רחמן אל-עטיה, אמר כי מדינות המפרץ מתנגדות לכך שההתקרבות בין ארה"ב לאיראן תבוא על חשבון האינטרסים של האומה הערבית, בפרט של מדינות המפרץ.

אל-גר'ידה (כווית), 6.5.09

 

שפעת החזירים והמצב הכלכלי

אל-חיאת (לונדון), 6.5.09/ חביב חדאד

 

עיראק: לא נזדקק לסיוע לאחר נסיגת הכוחות האמריקאיים

הרמטכ"ל האמריקאי אמר כי למרות ההחרפה האחרונה בפעולות האלימות בעיראק, אין צורך להאט את הוצאת חיילי ארה"ב מן המדינה. ר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, אמר כי ההחרפה באלימות היא תופעה מוגבלת שלא צריכה להרתיע משקיעים זרים. מפקד המבצעים של בגדאד, עבוד כּנבּר, הדגיש כי מפקדתו יכולה לקבל את מלוא האחריות הביטחונית במדינה עם נסיגת הכוחות האמריקאיים ממנה, ואינה זקוקה לסיוע בעניין זה.

אל-מדא (עיראק), 5.5.09,  www.alrafidayn.com , 4.5.09    

 

הבחירות לפרלמנט הכורדי ב- 25.7.09

נשיא חבל כורדיסטן, מסעוד אל-ברזאני, הכריז (5.5.09) כי הבחירות לפרלמנט הכורדי ייערכו בעוד חודשיים, וקרא לעם הכורדי ליטול בהן חלק בבחירות ולהימנע משימוש במסגדים ובמקומות הקדושים לצורך תעמולת בחירות. יצוין כי הבחירות היו אמורות להתקיים ב- 19.5.09, אך נדחו מסיבות טכניות.

www.aswataliraq.info , 5.5.09        

 

חבל כורדיסטן: ההפצצות האיראניות נמשכות

משרד החוץ העיראקי זימן אליו את שגריר איראן בעיראק ומחה בפניו רשמית על ההפצצה האיראנית, האווירית והארטילרית, המתמשכת על כפרים בחבל כורדיסטן. ואולם כמה שעות לאחר מכן, שבה איראן להפגיז (5.5.09) כפרי גבול במחוז סלימאניה שבחבל.

www.aliraqnews.com , 6.5.09     

 

סעודיה: בת 10 התארסה לבן 26

שיח' סעודי השיא ילדה בת 10 לבן 26. אבי הנערה אמר שהשיא את בתו מחשש שתישאר רווקה.

אל-וטן (סעודיה), 6.5.09

 

דובר משה"ח האיראני: סנקציות אינן מרתיעות אותנו

דובר משה"ח האיראני, חסן קשקאוי, דחה דיווחים לפיהם החליטה איראן לדחות את שיחות הגרעין עם

ה- 5+1 עד לאחר הבחירות לנשיאות, ביוני 2009 והוסיף כי מדיניות החוץ של איראן נקבעת לפי אינטרסים לאומיים. בתגובה להצעת קבוצת סנטורים אמריקאים, להטיל סנקציות על איראן בתחום האנרגיה, אמר קשקאוי כי שום סנקציה לא תרתיע את ארצו.

טהראן טיימס (איראן), 5.5.09

 

אובמה מול בעירת המזרח התיכון

אל-אקתצאדיה (סעודיה), 5.5.09/ פהד אל-ח'מאיסי