המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 27.4.2009
27/4/2009

מה חדש? סיכום יומי 27.4.2009

 

בתקציר: ירדן: מוניות נפרדות לנשים * אל-קרדאוי נעדר בשלישית מוועידת המשפט המוסלמי * מועמד לנשיאות באיראן מזהיר מפני הפוליגמיה בארצו * התנאים של תורכיה לחידוש התיווך בין סוריה לישראל * איראן: צניחה בעתודות מטבע החוץ  * שה"ח הסורי: ישראל יודעת מהם התנאים להשגת שלום

 

ירדן: מוניות נפרדות לנשים

פטרה, סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית, מסרה כי עיריית עמאן בוחנת אפשרות להפעיל מוניות לנשים. עיתונים ירדנים מוסיפים שאם התוכנית תצא לפועל נשים ינהגו במוניות אלה.

www.middle-east-online.com, 26.4.09

 

אל-קרדאוי נעדר בשלישית מוועידת המשפט המוסלמי

יוסף אל-קרדאוי, ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים נעדר זו הפעם השלישית מוועידת המשפט המוסלמי המתקיימת בימים אלה באיחוד האמירויות, בהשתתפות 200 אנשי דת, בשל סירוב איחוד האמירויות להעניק לו אשרת כניסה. עפ"י ההערכות, הצעד נובע מדברי לעג שאמר אל-קרדאוי על אביו המנוח של אמיר אבו ט'בי לפיהם, הוא הצליח להקים מדינה מודרנית למרות בורותו.

www.islamouna.info, 26.04.09.

 

לאריג'אני: תגובתנו לארה"ב תהיה כהכשת נחש

בתגובה לדברי מזכירת המדינה האמריקאית כי בכוונת ארה"ב להגביר את הסנקציות נגד איראן, אמר יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, כי אם תמשיך ארה"ב ברטוריקה זו, תגובת איראן תהיה כהכשת נחש. לדבריו, ניכרים עקבותיהם של האמריקאים בפיגועים האחרונים בבגדאד, ואיראן תעניש את הטרוריסטים.

מהר (איראן), 26.4.09; אירנא (איראן), 25.4.09

 

איראן:  תפוזים מתוצרת ישראל

בעקבות הדיווח לפיו תפוזים מתוצרת ישראל (JAFFA) "נחטפו" בשווקי טהראן בשל איכותם, טען סגן ראש המכס האיראני, מוחמד רזא נאדרי, כי מדובר בסחורה מוברחת שהוכנסה לאיראן בלא אישור. סגן שר המסחר האיראני, מוחמד צאדק מופאתח, הבטיח פרס של מיליארד דולר למי שיוכיח כי הדבר נעשה באישור משרד המסחר האיראני. נמסר כי המשטר יעמיד לדין את מי שעמד מאחורי יבוא הסחורה הישראלית.

פארס (איראן), 26.4.09, אירנא (איראן), ג'ומהורית (איראן), 25.4.09

המקור לתמונה: מהר (איראן), 24.4.2009

 

איראן: הוראה לתקשורת להתעלם מ"דרבן 2"

המועצה העליונה לביטחון לאומי ומשרד התרבות וההכוונה האסלאמית באיראן הורו (22.4.09) לכלי התקשורת במדינה להימנע מלעסוק בוועידת האו"ם בז'נבה, ואיימו לנקוט צעדים נגד מי שיעשה כן; המרכז למחקרים אסטרטגיים של המג'לס המליץ למשטר להגביר את הפיקוח על הארגונים האזרחיים (NGO's)  במדינה כדי לסכל אפשרות להפיל את השלטון באמצעות הפיכה רכה.

רוז (איראן), 26.4.09; אתר המרכז למחקרים אסטרטגיים של המג'לס (איראן), 20.4.09

 

אתר איראני: אחמדי-נז'אד אינו מכיר ב"חזון שתי המדינות"

האתר האיראני עסר-י איראן טען שהתקשורת המערבית סילפה את דברי הנשיא אחמדי-נז'אד בראיון -ABC (26.4.09), כי "איראן תסכים לכל החלטה שיקבלו הפלסטינים", כהסכמה ל"חזון שתי המדינות" וכהכרה בישראל. לטענת האתר, סילוף דברי הנשיא נועד להחליש את מעמדה של איראן בקרב הערבים הרואים בה תומכת בזכויות הפלסטינים. יצוין כי בראיון אמר אחמדי-נז'אד ש"זכותו של העם הפלסטיני להחליט על גורלו" במשאל עם שיתקיים בקרב כלל הפלסטינים בעולם (ולא רק תושבי השטחים). אשר ליהודי ישראל, הפתרון האיראני הוא שרק מי שהתגורר בתחומי פלסטין לפני 1948 זכאי להשתתף במשאל העם.

עסר-י איראן (איראן), 27.4.09

 

הילרי קלינטון בביקור פתע בעיראק

 

אל-ג'רידה (כווית), 26.4.09

 

איראן: עצרנו רשת ריגול הקשורה לישראל

שר המודיעין האיראני, מוחסני אז'אי, אמר כי איראן עצרה רשת ריגול הקשורה לישראל, שתכננה לבצע פעולות חבלה בטהראן. לטענתו, בידי כוחות הביטחון הוכחות שישראל מעורבת בפעילות אנטי מהפכנית באיראן שנועדה לחולל מהומות לקראת הבחירות לנשיאות.

טהראן טיימס (איראן), 27.4.09 

 

התנאים של תורכיה לחידוש התיווך בין סוריה לישראל

יועצו של נשיא תורכיה לענייני המזה"ת, ארשאד הורמוזלו הביע את נכונותה של תורכיה לחדש את התיווך בין סוריה וישראל אם שני הצדדים יבקשו זאת, אך היתנה זאת בכך שישראל תקבל את ההחלטות הבינלאומיות ואת פתרון שתי המדינות על בסיס יוזמת השלום הערבית ואנאפוליס. לדבריו, סוריה נכונה לחזור למו"מ.   

אל-ראיה (קטר), 27.04.09   

 

דיווח בעיראק: הבעת' ואל-קאעדה מתכוונים להצית מלחמת אחים

בעיראק דווח כי אנשי בעת', מקבוצת עזת אל-דורי, לשעבר סגנו של סדאם חוסיין, מתכוונים להצית מלחמת אחים עדתית ע"י פיגועים שיבוצעו בידי כנופיות של אל-קאעדה בערים הקדושות [לשיעים] וכי הפיגועים האחרונים באתרים הקדושים לשיעים במחוזות בגדאד ודיאלא,הם חלק מתכנית זו. כן דווח כי גורמים אלה  מתכוונים להתנקש בחיי פוסק ההלכה השיעי הבכיר, עלי אל-סיסתאני. מנגד, נמסר על הקמת חוליות [עיראקיות] מיוחדות לפגיעה באנשי בעת' הפועלים תחת פיקודו של ארגון אל-קאעדה. ועדת הביטחון וההגנה של הפרלמנט העיראקי הודיעה על נקיטת צעדים ביטחוניים תקיפים כדי לסכל את מזימות אל-קאעדה ומפלגת הבעת', המסתייעים במדינות שכנות, שנועדו לפגוע בתהליך הדמוקרטי במדינה, תוך ניצול שלב המעבר של האחריות הביטחונית מהכוחות האמריקאיים לכוחות העיראקיים.

אל-צבאח,  אל-בינה אל-ג'דידה (עיראק), 26.4.09   

 

אל-מאלכי: ארה"ב הפרה את ההסכם הביטחוני

לראשונה מאז החתימה על ההסכם הביטחוני עם ארה"ב, גינה ר"מ עיראק נורי אל-מאלכי (26.4.09) את הריגתם של שני אזרחים עיראקיים במהלך פשיטה אמריקאית בעיר כּות שבמחוז ואסט, והגדירה כהפרה של ההסכם. אל-מאלכי דרש להעמיד את החיילים האמריקאים לדין.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 27.4.09              

 

צילה הגזעני של ישראל

איראן דיילי (איראן), 26.4.09/ מחמד עלי רג'בי

   

הערכה: האו"ם יתייחס לפעילות חזבאללה במצרים כהפרה של 1559 ו-1701

שליחו של מזכ"ל האו"ם, טריה לארסן, נפגש (26.4.09) עם נשיא מצרים, חוסני מובארכ, אשר דיווח  לו על התקדמות החקירה סביב פרשת חוליית חזבאללה במצרים. מקורות יודעי דבר מסרו כי ייתכן שהאו"ם יתייחס לפרשה כאל הפרה של ההחלטות הבינ"ל 1559 ו-1701.

אל-חיאת (לונדון), 27.4.09 

 

דיווח: עוד חוליה של חזבאלה נחשפה באזרביג'אן

היומון אל-סיאסה דיווח מפי "מקורות רגישים ביותר" כי השלטונות באזרביג'אן עצרו לפני כמה חודשים שני לבנוניים שהיו פעילים בחוליה של חזבאללה ומשמרות המהפכה האיראניים שתכננה לבצע פיגועים נגד מטרות מערביות בבירת המדינה בתגובה לחיסול עמאד מוע'ניה. על פי הדיווח, השניים ששמותיהם עלי נג'ם אל-דין ועלי כרכי היו אחראים לפקח על איסוף המידע ולגבש תכניות פעולה והחזיקו דרכונים איראנים מזויפים.

אל-סיאסה (כווית), 27.4.09

 

סודאן: לא טובעה ספינה איראנית

מחג'וב פצ'ל בדרי, יועץ התקשורת של נשיא סודאן, הכחיש כי בידי ממשלת סודאן ידיעות בדבר הטבעת ספינת נשק איראנית מול חופיה, עליה דיווח השבועון המצרי אל-אסבוע.

אל-סודאני (סודאן), 27.4.09

 

לראשונה: תמרון צבאי סורי-תורכי

כוחות צבא סורים ותורכים יחלו (27.4.09) בתמרון יבשתי בן שלושה ימים – הראשון בין צבאות המדינות – באזור הגבול ביניהן. סוכנות הידיעות התורכית "כונא" מסרה כי התמרון מצביע על הידוק שתה"פ בין שתי המדינות. אתמול (26.4.09) הגיע לאיסטנבול שר ההגנה וסגן הרמטכ"ל הסורי, עמאד חסן תרכמאני, לביקור בן חמישה ימים במהלכו ייפגש עם בכירי צבא תורכיים וישתתף ביריד התעשיות הצבאיות הבינ"ל באיסטנבול.

אל-וטן (סוריה), 27.04.09

 

בעקבות פתוא המתירה את דמו – מיקי מאוס כותב צוואה

אל-וטן (סעודיה), 26.4.09/ ח'אלד

 

לראשונה בסעודיה: בתי משפט לענייני מעמד אישי

שר המשפטים הסעודי, ד"ר מחמד בן עבד אל-כרים אל-עיסא, אמר כי משרד המשפטים עומד להקים השנה שמונה בתי משפט לענייני מעמד אישי שיטפלו בתלונות על מקרי אלימות וסכסוכים משפחתיים.

www.islamonline.net, 26.4.09