המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 21.4.2009
21/4/2009

מה חדש? סיכום יומי 21.4.2009

 

בתקציר: בנק אסלאמי ראשון בצרפת * ישיבה ראשונה של הוועדה העליונה לשת"פ סורי-עיראקי * יומון סעודי: אחמדי-נז'אד – האיש הלא נכון במקום הנכון * מקורות מצריים: גורמים לבנונים רשמיים סייעו לחוליית חזבאללה * פתוא בסעודיה: אין לקבל אזרחות במדינות לא-מוסלמיות *  רדיפה אחר הומוסקסואלים בבגדאד

 

בנק אסלאמי ראשון בצרפת

יו"ר מועצת המנהלים של הוועדה לניהול כספים אסלאמיים, השייכת לפורום הפיננסי הבינ"ל  Paris Europlace הודיע, כי בחודש יוני הקרוב ייפתח בנק אסלאמי ראשון בצרפת והוא ינוהל על פי כללי הבנקאות האסלאמית.

www.islamouna.info, 20.04.09

 

ישיבה ראשונה של הוועדה העליונה לשת"פ סורי-עיראקי

בבגדד יחלו (21.4.09) הדיונים של הוועדה הסורית-העיראקית העליונה, בראשות ראשי הממשלה של שתי המדינות, שתעסוק בהידוק שתה"פ בתחומי האנרגיה, התעבורה והתעשייה. היקף הסחר בין סוריה לעיראק הגיע בשנת 2008 ל-800 מליון דולר.

אל-ת'ורה (סוריה), 21.4.09

 

המשטרים הערביים – כליה של ארה"ב, אומרים:

"חזבאללה וחמאס הם כלים בידי איראן"

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 20.4.09/ עמאד חג'אג' 

 

אחמדי-נז'אד: ישראל - פניה המכוערות של הגזענות

בפגישה עם נשיא שוויץ הנס-רודולף מרץ (19.4.09), מתח נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, ביקורת על הפרת זכויות אדם במערב, וקרא לבודד את הגזענות על כל צורותיה שהמשטר הציוני הוא משקפה המובהק והמכוער ביותר. נשיא שוויץ ביקש מאחמדי-נז'אד להרחיב את השת"פ עם איראן בתחום אספקת גז ואנרגיה ואמר כי מדינתו איננה תומכת בסנקציות החד צדדיות של ארה"ב ושל האיחוד האירופי נגד איראן.

איסנא (איראן), 20.4.09   

 

יומון סעודי: אחמדי-נז'אד – האיש הלא נכון במקום הנכון

במאמר המערכת ביומון הסעודי אל-מדינה נכתב שנאומו של נשיא איראן בז'נבה (20.4.09), מעורר חשד שאחמדי-נז'אד מסלים את הרטוריקה שלו כדי להעלות את מניותיה של איראן ערב המו"מ עם ארה"ב בנושא הגרעין. לדברי היומון, אחמדי-נז'אד היה האיש הלא נכון במקום הנכון, שכן למרות צדקת דבריו נגד ישראל, יש לזכור שאיראן כובשת את שלושת איי האמירויות ומאיימת על שכנותיה הערביות. היומון הוסיף שעל איראן לגבות את הצהרותיו של נשיאה במעשים ולוותר על חתירתה להגמוניה אזורית.

אל-מדינה (סעודיה), 21.4.09

 

ביקורת באיראן: אחמדי-נז'אד משחק לידי ישראל

לצד גל תגובות אוהדות באיראן לנאומו של אחמדי-נז'אד בז'נבה, טען מתנגד המשטר, אחמד זידאבאדי, כי המשך מדיניות הוקעתה של ישראל כמדינה גזענית ע"י הנשיא משחקת לידיה ומגבירה את בידודה של איראן. אתר האינטרנט האיראני הרפורמיסטי ג'ומהורית טען כי אחמדי-נז'אד מקריב את האינטרסים של איראן כדי לתקוף את ישראל, לצורך תועלתו האישית. נציג ח'אמנאי במשמרות המהפכה, מוג'תבא ד'ו אל-נור, טען כי נטישת המשלחות האירופאיות את האולם בזמן נאום אחמדי-נז'אד מעידה על טיפשותן.

אירנא, רוז, פארס, ג'ומהורית (איראן), 21.4.09; פארס (איראן), 20.4.09

 

אחמדי-נז'אד: איראן מוכנה להשתתף בניהול העולם

בטקס יום הצבא האיראני (18.4.09), שנערך ליד קיברו של מייסד משטר המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'ומיני, אמר הנשיא אחמדי-נז'אד, כי "הודות למסירותם של כוחותיה המזוינים, מוכנה איראן להשתתף באופן נרחב בניהול העולם ובכינון ביטחון וצדק בחלקים שונים בעולם."

ח'וראסאן (איראן), 19.4.09

 

איראן: נדרוש מחיר יקר עבור יצוא טכנולוגיה גרעינית

סגן ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, עבדאללה סולאט-סאנה, אמר כי ארצו מוכנה לייצא את הידע שרכשה בתחום ייצור הדלק הגרעיני, אולם תדרוש עבורו מחיר יקר, בהתאם למה ששילמה לצורך השגתו. בכיר איראני אמר כי שלב הטענת הכור בבושהר בדלק דמה הסתיים וכעת הגיע הכור לשלב הניסוי הקר.

אירנא (איראן), 20.4.09; איסנא (איראן), 19.4.09

 

נאסרללה – "העד שלא ראה דבר" – מתעלם מהגולן הכבוש,

מהאיום הישראלי על איראן ומשבעא, והולך לפגוע במצרים

אל-נדוה (סעודיה), 20.4.09/ עאדל סעיד 

 

סעודיה חותרת לפתיחת ערוצי קשר עם איראן

בדו"ח שהגישה (20.4.09) הוועדה לענייני חוץ של מועצת השורא הסעודית לאסיפת המועצה, נאמר כי סעודיה חותרת לפתיחת ערוצי קשר עם איראן כדי שזו תבהיר את מדיניותה. בחודש שעבר הגיש משה"ח הסעודי דו"ח למועצת השורא בו הוצעו לאיראן דרכים למניעת הסכנות הצפויות לה מצד כמה גורמים במידה ותיהפך למדינה גרעינית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.4.09

 

מקורות מצריים: גורמים לבנונים רשמיים סייעו לחוליית חזבאללה

היומון אל-חיאת מסר מפי מקורות מצריים כי מצרים מתכוונת לדרוש מלבנון לחקור את מעורבותם של גורמים לבנונים רשמיים בזיוף מסמכים עבור ראש חוליית חזבאללה במצרים, מחמד יוסף מנצור, המכונה סאמי שיהאב. המקורות טענו כי על מסמכים מזויפים בהם השתמש מנצור, כמו הדרכון עימו נכנס למצרים, הופיעו חותמות אותנטיות של גורמים רשמיים לבנוניים, בהן  חותמת של משרד החוץ הלבנוני.

אל-חיאת (לונדון), 21.4.09

 

רדיפה אחר הומוסקסואלים בבגדאד

פעילת זכויות אדם בעיראק סיפרה לאתר אל-ערביה נט כי מיליציות עיראקיות נוקטות בשיטת עינויים חדשה נגד הומוסקסואלים בבגדאד ומשתמשים בסוג של דבק לסתימת ישבנם, באופן המסכן את חייהם. לדבריה, ההתקפה נגד הומוסקסואליים החלה לפני כשלושה שבועות, בעקבות פתוא שקראה להרגם. 

www.alarabiya.net ,  20.4.09

 

פתוא בסעודיה: אין לקבל אזרחות במדינות לא-מוסלמיות

השיח' הסעודי סעד בן עבדאללה אל-חמיד פסק כי אסור למוסלמי לקבל אזרחות "במדינות הכופרים" אלא במקרה שהדבר הכרחי, כיון שהדבר מחייב נאמנות למדינה לא-מוסלמית וציות לחוקיה. אל-חמיד התבסס על פסק הלכה של המופתי הראשי הקודם של סעודיה, עבד אל-עזיז בן אל-באז.

www.islamlight.net, 20.4.09

 

הוגו צ'אבז עם בוש ועם אובמה

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 20.4.09/ חסן אידלבי