המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 26.3.2009
26/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 26.3.2009

 

בתקציר: וליד אל-מועלם מבקר בעיראק * ג'ונבלאט: עוינות עם סוריה – מנוגדת להיגיון * כווית: מחזור ראשון של שוטרות * פיגוע בסומליה: שר הפנים נפצע, עוזרו נהרג * חילופי האשמות בין ר"מ כורדיסטן לשר הנפט העיראקי * מקורות בליע"ר: אחמדי-נז'אד לא ישתתף בפסגת דוחה * ג'נדאללה: עצרנו בכיר במודיעין האיראני

 

מקורות בליע"ר: אחמדי-נז'אד לא ישתתף בפסגת דוחה

מקורות דיפלומטיים בדוחה מסרו ליומון אל-אהראם כי נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, לא הוזמן להשתתף בישיבת הפתיחה של פסגת הליע"ר בדוחה. המקורות סרבו למסור כמה מנהיגים ישתתפו בפסגה, אך אמרו כי קטר מרוצה מרמת הייצוג של המדינות שאישרו השתתפותן. מקורות בליע"ר מסרו ליומון אל-גומהוריה כי אחמדי-נז'אד לא יוזמן כלל לפסגה, מפני שהתנאים לא בשלים לכך ומפני שהפסגה צריכה להיות "ערבית טהורה".

אל-אהראם; אל-גומהוריה (מצרים), 26.3.09

 

וליד אל-מועלם מבקר בעיראק

שר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם, ביקר בעיראק (25-26.3.09) כדי לקיים התייעצויות עם ההנהגה העיראקית, לקראת הפסגה בדוחה. שה"ח העיראקי, הושיאר זיבארי אמר כי הושגה התקדמות בתיאום הביטחוני בין שתי המדינות, לאחר שבעבר לא מנעה סוריה הסתננות חמושים לעיראק משטחה.

אל-ת'ורה (סוריה), אל-חיאת (לונדון), 26.3.09

 

ג'ונבלאט: יחסי עוינות עם סוריה – מנוגדים להיגיון

המנהיג הדרוזי-לבנוני וליד ג'ונבלאט אמר בתגובה לראיון שהעניק נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ליומון אל-ספיר (25.3.09), כי טון הדיבור של אסד השתנה ביחס לעבר וניכר שהוא הודה בטעויותיו. עוד אמר ג'ונבלאט,  כי ימשיך בגישתו החדשה כלפי סוריה וכי מצב של עוינות עימה מנוגד להיגיון, להיסטוריה ולגיאוגרפיה של המדינות, ואל ללבנון להיות מרכז לארגונים עוינים לסוריה.

אל-ספיר (לבנון), 26.3.09

 

"חזב אל-תחריר": שחרור ירושלים – בכוח, לא באירועי תרבות

הארגון האסלאמי "חזב אל-תחריר" תקף, בגילוי דעת שפרסם, את קיום אירועי "ירושלים בירת התרבות הערבית" וטען שאת ירושלים יש לשחרר בכוח תוך הישענות על תרבות האסלאם והג'יהאד ולא באמצעות "תרבות של ריקוד ואירועים אומנותיים תחת כיבוש". לדברי הארגון, השתתפות אורחים ממדינות ערב באירועים הללו, הכרוכה בקבלת אשרת כניסה לישראל, מהווה נרמול של היחסים עימה.

www.paltoday.com 25.3.09

 

כווית: מחזור ראשון של שוטרות

אתמול (25.3.09) התקיים באקדמיה למדעי הביטחון ע"ש סעד אל-עבדאללה בכווית, טקס סיום המחזור הראשון של משטרת הנשים, שמשרד הפנים החליט על הקמתה בשנה שעברה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.3.09

 

 

פיגוע בסומליה: שר הפנים נפצע, עוזרו נהרג

שר הפנים הסומלי, עבד אל-קאדר עלי עומר, נפצע קלות בפיגוע (26.3.09) בבירה מוגדישו, ממטען שהופעל מרחוק. אחד מעוזרי השר נהרג.

www.somaliatodaynet.com, 26.3.09       

 

הזרם הצדרי בעיראק: השלטון עוצר את אנשינו מסיבות פוליטיות

הזרם הצדרי בעיראק האשים את מנגנוני הביטחון במדינה בקיום מסע מעצרים שיטתי ורב היקף נגד אנשיו מסיבות פוליטיות שנועדו לשרת מספר מפלגות וכדי להפעיל לחץ על מנהיג הזרם, מוקתדא אל-צדר.

אל-זמאן (לונדון), 25.3.09

 

עיראק פועלת להשבת כספים שהעביר סדאם למדינות אחרות

משרד האוצר העיראקי פועל להשבת למעלה משלושה מיליארד דולר (בתוספת ריבית) שאותם העניק המשטר הקודם בצורת מתנות או במסגרת חוזים פיקטיביים, כדי לזכות בתמיכתן במישור הבינ"ל. בין המדינות המוזכרות: מצרים, מרוקו, סומליה, סודאן.

אל-צבאח (עיראק), 25.3.09

 

חילופי האשמות בין ר"מ כורדיסטן לשר הנפט העיראקי

ראש ממשלת חבל כורדיסטן, ניצ'רוואן ברזאני, האשים את שר הנפט העיראקי, חוסיין אל-שהרסתאני, בניהול מדיניות נפט כושלת המשפיעה לרעה על הפקת הנפט העיראקי, וקרא לשלטון בבגדאד לשגר משלחת לבירת כורדיסטן, אירביל, כדי להפיג את המתח בינה לבין החבל. קודם לכן (24.3.09) טען שר הנפט העיראקי, כי חבל כורדיסטן מסרב לשווק את הנפט משטחו עם כלל הנפט העיראקי.

אל-זמאן (לונדון), 25.3.09  

 

בעקבות המדיניות האמריקאית החדשה:

ארה"ב ואיראן מחלקות ביניהן את העולם הערבי

אל-חיאת (לונדון), 25.3.09/ חביב חדאד 

 

נשיא האמירויות תומך בתיווך סורי בנושא שלושת האיים

בראיון ליומון אל-וטן הביע נשיא האמירויות, השיח' ח'ליפה בן זאיד אל נהיאן, את נכונותו לתיווך של נשיא סוריה, בשאר אל אסד, בין האמירויות לאיראן בנושא שלושת האיים - טנב הגדול טנב הקטן ואבו מוסא.

אל-וטן (קטר), 26.3.09  

 

בשיר ממשיך במסעותיו במדינות אפריקה

נשיא סודאן, עמר אל-בשיר, שנגדו הוצא צו מעצר בינ"ל, הגיע לביקור פתע לוב (25.3.09). מקורות לוביים דיווחו כי שלטונות לוב פעלו כדי לשכנעו לחזור בו מהחלטתו לגרש 13 ארגוני סיוע הומניטאריים הפועלים בסודאן. מקורות מערביים מסרו כי תיתכן פגישה בין מזכ"ל האו"ם, באן קי מון לבין אל-בשיר בשולי פסגת דוחה ואולם לא ברור אם הדבר לגיטימי מבחינה משפטית. בסודאן דווח כי אל-בשיר יבקר באתיופיה בקרוב.

אל-חיאת (לונדון), 26.3.09

 

לראשונה בסעודיה: תצוגת אופנה לנשים

לראשונה בסעודיה - תחת היתר רשמי -  נערכה (24.3.09) בעיר ג'דה תצוגת אופנה לנשים, בה הותרה הצפייה לנשים בלבד, תוך הטלת איסור על צילומים בתצוגה.  

www.alarabiya.net, 25.3.09              

 

סמיר אל-קונטאר: סוריה מתואמת עם כוחות הגי'האד בלבנון ובפלסטין

האסיר הלבנוני המשוחרר, סמיר אל-קונטאר, אמר בהרצאתו באוניברסיטת דמשק כי ההתנגדות בלבנון       (חזבאללה) לא חסכה ולא תחסוך מאמץ כדי לסייע להתנגדות בפלסטין ואין זה סוד שיש תיאום קבוע בין סוריה, כוחות הג'יהאד בפלסטין, וכוחות הג'יהאד בלבנון.  הוא הזהיר כי כל מעשה טיפשי מצד ישראל  כלפי לבנון יוביל לניצחונה המכריע של ההתנגדות וייחל שזה יקרה בקרוב. לדבריו, לוחמי החזבאללה הכינו  עצמם היטב ללחימה הבאה וכך גם סוריה.

www.alintiqad.com , 24.3.09

 

ארגון ג'נדאללה: עצרנו בכיר במודיעין האיראני

ארגון האופוזיציה הסוני-איראני בבלוצי'סטן (דרום מזרח איראן), ג'נדאללה, טען כי עצר את זריף שיבאני, בכיר במיניסטריון המודיעין של איראן במחוז כרמאן (דרום מזרח איראן), שהשתתף, לטענתם, בדיכוי הבלוצ'ים.

האתר של ג'נדאללה (איראן), 22.3.09

 

הצטרפות ברק לממשלת נתניהו משנה את פני הממשלה...

     

אל-ג'רידה (כווית), 26.3.09