המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 25.3.2009
25/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 25.3.2009

 

בתקציר: אישור בסודאן: ארה"ב הפציצה משאיות סודאניות נושאות נשק * אסד: לסוריה יחסים אסטרטגיים עם איראן  * דיווח בעיראק: אל-קאעדה פועל לחידוש הפיגועים * חמאס מאשימה את הולנד בפגיעה במוסלמים * נבחר נשיא בית הדין של רצח אל-חרירי * סעודיה: סילקנו 3200 דרשנים קיצוניים

 

דיווח בעיראק: אל-קאעדה פועל לחידוש הפיגועים

מפקד בכיר בכוחות "אל-צחוה" הזהיר כי ארגון אל-קאעדה מתארגן מחדש, כדי לתקוף ברחבי עיראק. יועץ התקשורת של הכוח הרב-לאומי בעיראק, מקדאד ג'בריל, אמר כי התגברות האלימות לא תשפיע על נסיגת הכוחות האמריקאיים וכי יכולותיהם של הכוחות העיראקיים משתפרות בהתמדה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 25.3.09                  

 

עיראק: הידוק הבידוק הביטחוני בכניסות לבגדאד

משרד הפנים העיראקי הודיע כי מהיום (25.3.09) יוחל בבדיקת כלי הרכב, תכולתם ונוסעיהם ב-5 מתוך 18 מעברים בכניסות לבגדאד - המהווים את טבעת הביטחון של העיר.

אל-צבאח (עיראק), 25.3.09

 

אסד: לסוריה יחסים אסטרטגיים עם איראן

בראיון ליומן אל-ספיר אמר נשיא סוריה בשאר אל-אסד כי בניגוד ליחסי סוריה עם ארה"ב, יחסי סוריה-איראן הם אסטרטגיים. על הנעדרים הלבנונים בבתי הכלא בסוריה אמר כי אין עצורים לבנונים שסוריה לא הודיעה על קיומם וכי גורמים לבנונים עושים שימוש בנושא זה כדי להסית נגד סוריה. לדבריו, אין התקדמות רבה בניסיונות האחרונים להגיע לפיוס בין-ערבי.

אל-ספיר (לבנון) 25.3.09

 

סעודיה: מועצת השורא מינתה 12 נשים כיועצות

מועצת השורא הסעודית מינתה 12 יועצות לענייני נשים שישמשו משקיפות בישיבות המועצה ובוועדות, אך לא יורשו להצביע או לנאום. למשרדי היועצות נקבעה כניסה נפרדת בבניין המועצה. שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, ביטל אפשרות לצירוף נשים כחברות במועצת השורא ודחה המלצה של מועצת זכויות האדם בסעודיה להעמיד חלק מחברי השורא לבחירה, במקום למנותם.

אל-מדינה, אל-וטן (סעודיה), 25.3.09

 

כרזות בגדמ"ע: לא להתערבות האיראנית

סוכנות ידיעות איראנית דיווחה כי תנועת פת"ח תלתה 1500 שלטי חוצות, דגלים ופוסטרים בערים שונות בגדמ"ע בהם נכתב "אמרו לא להתערבות האיראנית בהחלטה הפלסטינית העצמאית."

Irannewsagency (איראן), 22.3.09

 

אישור בסודאן: ארה"ב הפציצה משאיות סודאניות נושאות נשק

מקורות מצריים מסרו כי לפני חודשיים השמידו מטוסי קרב אמריקאיים שיירה של 17 משאיות סודאניות שנשאו נשק שיועד לרצועת עזה. האירוע, שהיה ממערב לעיר הנמל פורט סודאן, הביך את הממשלה שהטילה עליו איפול ומיהרה לקיים התייעצויות עם בכירי המשטר במצרים. שר התחבורה הסודאני, מברוכ מובארכ סלים אישר (24.3.09) כי "מטוסי קרב של מעצמה הפציצו משאיות קטנות שנשאו נשק ושרפו את כולן", וכי בהפצצה נהרגו אתיופים, אריתראים וסודאנים. היומון אל-שרוק דיווח כי באתר ההפצצה נמצאו  חומרי נפץ, רובי קלאצ'ניקוב וטלפונים לווייניים.

אל-שרוק (מצרים), סודאן טריביון (סודאן) 24.3.09

 

דיווח: לאריג'אני מתווך בהרכבת מועצות מחוזיות בעיראק

מקורות בקואליציה העיראקית השיעית בפרלמנט מסרו כי ראש מועצת השורא האיראנית, עלי לאריג'אני, ביקר לאחרונה בחשאי בעיר נג'ף, כדי לבקש מפוסק ההלכה השיעי הבכיר, עלי אל-סיסתאני, לתמוך בתיווכו בין מפלגת "הדעוה האסלאמית", בראשותו של ר"מ עיראק נורי אל-מאלכי, לבין מפלגת "המועצה העליונה האסלאמית" בראשותו של עבד אל-עזיז אל-חכים (הנחשב לפרו-איראני), וביישוב חילוקי הדעות ביניהן בנושא חלוקת התפקידים במועצות המחוזיות בדרום עיראק.

אל-זמאן (לונדון), 24.3.09  

                 

עיראק: כוחות "אל-צחוה" עוברים לחסות הממשלה

ממשלת עיראק הודיעה כי עד כה קיבלה מהכוחות האמריקאיים את האחריות ל- 51 אלף מאנשי כוחות "אל-צחוה" (בני שבטים שלחמו עם הכוחות האמריקאיים מול אל-קאעדה) המונים כ- 100 אלף איש וכי האחריות ליתר האנשים נמצאת עדיין בשלבי העברה.

אל-חיאת (לונדון), 23.3.09

 

האם יצליח אובמה לפצח את לב האבן של איראן? 

אל-מסתקבל (לבנון), 23.3.09/ חסן בלייבל

 

היומון אל-סיאסה : אל-שרע ואל-מועלם יזומנו להאג

מקורבים למזכ"ל האו"ם מסרו ליומון אל-סיאסה כי יותר מחמישים נאשמים ועדים יזומנו לביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי ובהם חברי פרלמנט, שרים ובכירים לבנונים וסורים. דווח על אפשרות שגם נשיא סוריה ונשיא לבנון לשעבר יוזמנו להעיד. כן נמסר על זימונם של שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם; סגן נשיא סוריה פארוק אל-שרע; ראש המודיעין הצבאי הסורי, אאצף שוכת; ראש מנגנון הביטחון והמודיעין לשעבר של צבא סוריה בלבנון, רוסתום ע'זאלה; השרים הלבנונים לשעבר - המקורבים לסוריה - סולימאן פרנג'יה, עבד אל-רחים מראד וויאם והאב; סגן מזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם; עוזר מזכ"ל חזבאללה, חסן ח'ליל; ראש ועדת הקישור והתיאום בארגון, ופיק צפא; וחבר פרלמנט מסיעת הנאמנות להתנגדות עלי עמאר.

אל-סיאסה (כווית), 21.3.09

 

חמאס מאשימה את הולנד בפגיעה במוסלמים

הממונה על ההקדשים והדתות בממשל החמאס בעזה, ד"ר טאלב אבו שער, גינה את הזלזול של הולנד ברגשות מיליוני מוסלמים כאשר התירה לשדר סרט מצויר מתירני אודות נשותיו של הנביא מחמד. הוא קרא להחרים מוצרים מתוצרת הולנד ודנמרק.  

www.palestine-info.info 24.3.09

 

דחיית חידוש הדיאלוג הפלסטיני

מקורות פלסטיניים מסרו כי שיחות הפיוס הפלסטיני יחודשו ב-1 באפריל, לאחר ועידת הפסגה הערבית בדוחה, בשל החשש שעד הפסגה לא יצליחו הפלגים להגיע להסכם.

www.palestine-info.info 24.3.09

 

אפגניסטן לפני הפלישה האמריקאית ואחריה

אל-וטן (סוריה), 23.3.09/ פארס קרהבית

 

נבחר נשיא בית הדין של רצח אל-חרירי

בהאג נבחר השופט האיטלקי אנטוניו קאסיזי כנשיא בית הדין הבינ"ל הדן ברצח אל-חרירי. שמות יתר השופטים ובהם ארבעה לבנונים טרם פורסמו מסיבות ביטחוניות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-נהאר (לבנון), 25.3.09

 

חשש מהתנקשויות באישים בלבנון

אנשי האבטחה סביב ביתו של נשיא לבנון לשעבר, אמין ג'ומיל, גילו ליד ביתו מכונית ובה רימון יד וחוטי חשמל. ג'ומיל אמר כי קיבל בעבר איומים להתנקש בחייו. אל-קדס אל-ערבי דיווח כי בעל המכונית הסורי נחקר על ידי השלטונות בלבנון

אל-נהאר (לבנון), אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 25.3.09

 

צרפת מברכת על מינוי שגריר סוריה בלבנון

מקורות צרפתיים רשמיים אמרו כי מינוי שגריר סורי בלבנון מסמן את השלמת תהליך הנורמליזציה בין סוריה ולבנון וכי העיכוב במינוי נבע מרצונה של סוריה להוכיח כי אינה נכנעת ללחץ בינ"ל וכדי למנוע מר"מ לבנון, פואד אל-סניורה, 'ניצחון' דיפלומטי; עוד נמסר כי מינוי השגריר בעיתוי הנוכחי, נועד לשלול מכוחות ה-14 במרץ קלף בתעמולת הבחירות הקרובות. היומון אל-וטן דיווח כי השגריר יגיע ללבנון באמצע אפריל.

 אל-שרק אל-אוסט (לונדון); אל-וטן (סוריה) 25.03.09

 

סעודיה: סילקנו 3200 דרשנים קיצוניים

 השר לעניינים אסלאמיים בסעודיה, צאלח בן עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', אמר כי משרדו פיטר בחמש השנים האחרונות 3200 דרשנים במסגדים, בגין דעותיהם הקיצוניות ותמיכתם באל-קאעדה.

עכאט' (סעודיה), 25.3.09

 

הנשיא בשיר ביקר במצרים והוזמן שוב לפסגה בקטר

נשיא סודאן, עמר אל-בשיר, הגיע לביקור במצרים, למרות צו המעצר הבינ"ל נגדו, יומיים לאחר ביקורו באריתריאה. בשיר נועד בקהיר עם נשיא מצרים מובארכ ודן עמו בהשלכות צו המעצר על סודאן; רה"מ ושר החוץ הקטרי, השיח' חמד בן ג'אסם בן ג'בר אל ת'אני, אמר (24.3.09) בביקורו בסודאן כי ארצו איננה נכנעת ללחץ הבינ"ל המופעל עליה, למנוע את בואו של הנשיא בשיר לפסגת דוחה. הוא חזר על הזמנתו לבשיר ואמר כי ההחלטה האם להשתתף בפסגה נתונה בידי נשיא סודאן.

www.aljazeera.net,  אל-ראיה (קטר), 25.3.09

 

מצרים מנעה כניסת בכירים בחמאס לשטחה

ראש המודיעין המצרי, עומר סולימאן, הורה למנגנוני הביטחון של מצרים למנוע כניסת שלושה בכירי חמאס לשטחה משום שנקטו עמדות שליליות כלפי מצרים והסיתו נגדה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 25.3.09

 

ח"פ עיראקי: ארה"ב מפרה את ההסכם הביטחוני

יו"ר ועדת הביטחון וההגנה בפרלמנט העיראקי, האדי אל-עאמרי - בכיר ב"מועצה האסלאמית העליונה" (הנחשב לפרו איראני) – האשים את ארה"ב בהפרה של ההסכם הביטחוני שחתמה עם עיראק, בכך שהיא משחררת את האסירים העיראקיים המוחזקים על ידה, בלא תיאום עם שלטונות עיראק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.3.09            

 

ה-PKK  מסרב להניח את נשקו

ארגון ה-PKK (הזרוע הצבאית של מפלגת הפועלים הכורדית) דחה את קריאתו של נשיא עיראק, ג'לאל אל-טאלבאני, להניח את נשקו או לעזוב את עיראק, וטען כי הצהרותיו של אל-טאלבאני משרתות את  אויבי העם הכורדי. חה"פ העיראקי העצמאי, מחמוד עת'מאן, אמר כי סירובו של ה-PKK להניח את נשקו, יחשוף אותו לפעולה צבאית תורכית גדולה באביב הקרוב, בתמיכת ארה"ב ועיראק.

אל-זמאן (לונדון), 24.3.09                       

 

מאחורי כל גבר חזק עומדת אישה...

אל-דסתור (ירדן), 23.3.09/ ג'לאל אל-רפאעי

 

צרפת תפצה אלג'יראים שנפגעו מניסוייה הגרעיניים

שר הביטחון הצרפתי, הרווה מורין, הודיע שארצו תפצה אלג'יראים שלקו במחלות בעקבות ניסויים גרעיניים שערכה צרפת באזור הסהרה בזמן שלטונה באלג'יריה, בשנות הששים של המאה הקודמת.

www.elaph.com, 25.3.09